"Хемус" - първа резерва

Северната магистрала и тунелът под Шипка влязоха в последния момент в опашката за европарите

   ©  Георги Кожухаров
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Със или без пари от европейските фондове продължението на "Хемус" след Ябланица има реален шанс да започне още тази година. Още в първата работна седмица на януари Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) обяви обществена поръчка за строителството на 60-километровия участък от Ябланица до пътя Плевен - Ловеч. Ако бъдат осигурени средства от бюджета, строителството може да започне към средата на годината. Магистрала "Хемус" е резервен проект в новата програма "Транспорт" и ако бъдат спестени средства от "Струма", те с голяма вероятност ще бъдат насочени към нейното изграждане. Другата "резерва" в оперативната програма е тунелът под Шипка между Габрово и Казанлък.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
30 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dr_t avatar :-|
    dr_t
    • - 24
    • + 57

    Тунелът под Шипка трябва да се направи, макар и да минава през парк Българка..

    Нередност?
  • 2
    raimond avatar :-P
    Meister Eckhart
    • - 5
    • + 106


    Ако Бойко построи тунела под Шипка ще влезе в историята като първия човек разцепил Балканя.

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 81
    • + 26

    До коментар [#1] от "dr_t":


    До коментар [#2] от "Meister Eckhart":

    Моля, освен заклинания, дайте един довод поне с какво този тунел ще помогне на икономиката ни!

    Аз мога да дам два за безмислието му:
    1. Тунел север/юг с европари би облекчил единствено турския ТИР-трафик;
    2. При съществуващите традиционни корупционни практики, поне половината от отпуснатите за строежа пари ще бъдат откраднати.

    И един въпрос: колко пъти ви се случи да минете през Шипченския проход?

    Нередност?
  • 4
    jessie... avatar :-|
    Jessika
    • - 21
    • + 26

    "Другата "резерва" в оперативната програма е тунелът под Шипка между Габрово и Казанлък."

    А този проект трябваше да е приоритет, не резерва.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 9
    • + 58

    Ако няма европейски пари, вдигайте винетките. Навит - 10% по-дълга магистрална мрежа = 10% по-скъпи винетки. Моментът е изгоден, горивата паднаха с 1/3, чакам някой да се оплаче, че ще"изнемогва", когато винетката му е 74 лв вместо 67 лв, а бензинът междувременно - 2 лв вместо 2,50.

    Нередност?
  • 6
    debeliamark avatar :-|
    debeliamark
    • - 10
    • + 10

    При ширина от около 15 метра за платно ( не съм от бранша - преценката е на око ) и 60 км дължина излиза, че 1 кв. м. от участъка ще струва около 100 евро без ДДС ... т.е. 240 лв. български - Найс...

    Нередност?
  • 7
    kutsaroff avatar :-|
    Пепи
    • - 6
    • + 59

    До коментар [#3] от "D-r D":

    На колко хора от страната им нужна магистрала "Люлин" но е построиха нали !!
    Всички пътища са важни за страната, а за отделни региони са и животоспасяващи

    Нередност?
  • 8
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo
    • - 4
    • + 54

    Докато се посрои Хемус, Северна България ще се обезлюди напълно, а тогава не се знае кой ще я ползва. Иначе съм абсолютно съгласен, че магистралата е жизнено неоходима за икономиката на страната, защото пътуването от София в посока Варна си е истинско мъчение по сегашния (макар и рехабилитиран) първокласен път, особено за бизнеса. Пътувал съм редовно по тези дестинация 4 години по 3-4 пъти в месеца... не си е работа...

    Нередност?
  • 9
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 8
    • + 49

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Поради ситуацията пътувам от София до Варна през Карнобат/Шумен (Рижки проход). Ако се построи тунел под Шипка има шанс да бъде изграден скоростен път Русе/Търново/Свиленград, а и всички по-дълги тунели са платени, мен последно ме изцакаха яко за тунела при Сан Бернар. И принципно, по-добре е да се инвестира в инфраструктура отколкото за пенсионерски надбавки, помощи за цигани и всякакви подобни социални безумия.

    Нередност?
  • 10
    ceco avatar :-|
    Цецо
    • - 22
    • + 8

    До коментар [#9] от "Consumer":

    Да кажем, че строителството на ненужна инфраструктура е най-безполезното, даже вредно нещо. Надеждни връзки между северна и южна България без съмнение трябва да има. Но досега не съм срещнал сериозно обсъждане кои трябва да са. Та понеже стана дума най-прекия път София Варна е по подбалканската и Камчия. Но за тях и дума не се отваря.

    Нередност?
Нов коментар