Държавата търси изпълнител за "Хемус" до Ловеч
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата търси изпълнител за "Хемус" до Ловеч

Държавата търси изпълнител за "Хемус" до Ловеч

Ако строителството започне тази година, магистралната отсечка трябва да е готова през 2018 г.

Радостина Маркова
9948 прочитания

© АСЕН ТОНЕВ


- Ще бъдат избрани изпълнители на две отсечки от магистралата с обща прогнозна стойност 434 млн. лв. без ДДС и обща дължина 59 км.

Първата работна седмица на януари приключи с обявяването на първата голяма обществена поръчка за годината – продължението на магистрала "Хемус" до пътя Плевен – Ловеч. Възложител е Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), която отговаря за реализацията на проекта.

Търсят се изпълнители на две отсечки от магистралата с обща прогнозна стойност 434 млн. лв. без ДДС и обща дължина от 59 км. Според тръжните документи финансирането на строителството ще бъде осигурено по програма "Транспорт". Този участък от "Хемус" е сред резервните проекти в програмата.

До 2018 г.

Поръчката е разделена на две позиции и включва допроектирането и изграждането на два участъка от магистрала "Хемус". Участниците в тръжната процедура могат да кандидатстват и само по една от позициите. Първият от двата лота е с дължина 23 км и включва разстоянието между Ябланица и пътя между Луковит и Угърчин. Вторият е с дължина около 36 км, като започва от там и стига до пътя Плевен – Ловеч.

Прогнозните стойности за двете позиции са съответно 168 млн. лв. и 266 млн. лв. Заявления за участие се приемат до 9 февруари. Обявеният срок за изпълнение на строителството е 950 дни (близо 32 месеца). Това означава, че ако строителните работи започнат до края на тази година, завършването на двете отсечки от "Хемус" може да се очаква през 2018 г.

Пресяване на кандидатите

Обявената от НКСИП процедура е двустепенна, като включва предварителен подбор и покана на допуснатите след него участници да подадат оферти. Крайната оценка на предложенията ще се прави на базата на икономически най-изгодна оферта, като 75% ще е тежестта на цената и 25% - на техническото предложение.

Строителството на двете отсечки от "Хемус" ще се изпълнява на базата на идеен проект, като на негова база избраните изпълнители ще трябва да предложат проектни решения. Според документацията участъкът до пътя за Луковит включва два пътни възела, осем моста и един тунел с дължина 830 м. В близост до трасето има три археологически обекта. По трасето на втория участък има два пътни възела, десет моста, както и два тунела с дължина съответно 1200 м и 800 м. В близост до бъдещия път има пет археологически обекта, които ще трябва да бъдат проучени.

Археолози в екипите

Заради високата стойност и големия обем на поръчката от НКСИП са заложили високи изисквания към участниците, подобни на тези за последните лотове от магистрала "Струма". За да бъдат допуснати до втория кръг на тръжната процедура, кандидатите по всяка от двете позиции в поръчката за "Хемус" трябва да докажат наличие на финансов ресурс или достъп до такъв от поне 20 млн. лв.

Новото в тази процедура са детайлните изисквания за проектантски и археологически опит от участниците. Те трябва да докажат, че за последните три години са подготвили поне един идеен или технически проект за магистрала или първокласен път с дължина поне 10 км, както и за поне един пътен, железопътен или метротунел. Освен това трябва да са извършили поне едно археологическо проучване за инфраструктурен обект на стойност най-малко 1 млн. лв.

Представител на строителния сектор свърза необичайните условия с ниското качество на проектите, по които се работи през последните години, и с факта, че въпросните участъци ще се строят на инженеринг (допроектиране и строителство). За археологическия опит обаче обяснение няма, тъй като практиката е с тези проучвания да се занимават археолози и музейни работници, които не са ангажимент на строителните компании. Самите разкопки се правят, преди да започне строителството.

На този фон изискването за строителен опит от кандидатите звучи стандартно и включва строителство, реконструкция или рехабилитация на магистрали или пътища с обща дължина не по-малко от 20 км за последните пет години. Поне 10 км от тях трябва да са ново строителство на магистрала. Изисква се също опит в изпълнението на мостови съоръжения и на поне един тунел.

Финансиране

Макар че първият етап от "Хемус" е предвиден за финансиране по програма "Транспорт" през новия програмен период, строителството ще започне с пари от бюджета. Тази година обаче за двете отсечки ще са нужни малка част от заложените средства – най-вероятно само в рамките на авансово плащане от 10%.

Дали средствата за магистралата ще бъдат възстановени с пари по програма "Транспорт" ще зависи от ресурса, който ще е необходим за завършването на лот 3 от "Струма" (Благоевград - Сандански). Ако той се изпълнява с тунелно преминаване през Кресненското дефиле, ще погълне всички средства по оперативната програма. От НКСИП обаче работят паралелно по по-евтин вариант, който предвижда дублиране с допълнително платно на пътя през Кресненското дефиле. Ако той бъде одобрен от Европейската комисия и изпълнен, освободените средства ще покрият завършването на първите два лота на "Хемус".

- Ще бъдат избрани изпълнители на две отсечки от магистралата с обща прогнозна стойност 434 млн. лв. без ДДС и обща дължина 59 км.

Първата работна седмица на януари приключи с обявяването на първата голяма обществена поръчка за годината – продължението на магистрала "Хемус" до пътя Плевен – Ловеч. Възложител е Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), която отговаря за реализацията на проекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

45 коментара
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Сега да видим,кой отговаря на тези условия.

  • 2
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    Внимавайте с мостовете!

  • 3
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#1] от "rosiraycheva50._":

    Е как КОЙ, то се знае.

  • 4
    bat_plamen avatar :-?
    bat_plamen

    До коментар [#1] от "rosiraycheva50._":
    ++++++++++++++++++++
    Това за археолозите направо "изби рибата"?!Като нищо една или най-много две фирми ще могат да отговорят на тези условия и те ще са собственост на "правилните хора"!Освен това цената на километър е много висока!

  • 5
    bat_plamen avatar :-?
    bat_plamen

    До коментар [#3] от "today":
    Само,че ние не знаем и ще разберем чак като приключат процедурите по т.н. търг за тази апетитна поръчка!Да не би случайно да е една фирма от Стара Загора,която финансира един тим в Б групата..........................?!

  • 6
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    По-важното е дали новият проект за Струма през Кресненското дефиле ще мине одобрение за ОВОС..., а после да правим другите сметки...

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    Започнатото е наполовина свършено, гласи валидната за случая гръцка поговорка. А българската гласи, че наканването е най-тежката работа. Така че, новината е добра, дано и да няма нагласени условия тип "кандидатът да има кариера за розов чакъл в Троян" или "2 координатори по безопасност и здраве със стаж в България от 9 години и 7 месеца". Или пък "5-ма инженер-магистри". Миланските, мадридските и виенските инженери са едни прости дипл.инж. , не са магистри от ПЖИ и МГУ, затова чужденците се оказват негодни за завишените и величави български критерии. Да видим успели ли ли да саботират и тази процедура, като я замотаят с години по КЗК и ВАС.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Съчувствам и на тръжната комисия, която е ни повече, ни по-малко в положението на Джери Макуайър от едноименния филм. Натиск, телефонни обаждания....Който не загрява кой епозод от филма визирам, ето тук да си припомни, клипчето е само 2 минути:

    https://www.youtube.com/watch?v=FFrag8ll85w

  • 9
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Поради каква причина започваме процедура със срок от 1 месец, за проект, който не може да почне още дълго време, поради липса на финансиране? Докато не приключи въпроса с Кресненското дефиле просто е абсурдно да се действа или бързаме да изберем правилните фирми, за да няма съмнения после, защото друга причина с това бързане не виждам.

    П.п. при проектен срок от 32 месеца и с още 50% от времето аванс, прави 4 години за изпълнение или дори и да се почне през 2018, пак ще може да се изпълни с финансиране от този програмен период, което финансиране, няма как да го има, дори и да се изпълни по-евтиния вариант за Струма.

  • 10
    martint avatar :-|
    Мартин Трифонов

    Най-безумната магистрала - в нищото, по средата на Дунавската равнина, отдалечена от всички големи градове, магистрала свързваща Павликени, Полски тръмбеш и Попово. Капитал, поемете инициатива за допитване, дали е нужна в този вид, не е ли по добре да минава по близо до Ловеч, Севлиево и Търново, или на север към Плевен- Русе? А дали дад не се поствоят 4-лентови пътища по сегашните след Ябланица? Кой е измислил тази магистрала в нищото ???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK