С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
45 11 яну 2015, 17:08, 9678 прочитания

Държавата търси изпълнител за "Хемус" до Ловеч

Ако строителството започне тази година, магистралната отсечка трябва да е готова през 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Ще бъдат избрани изпълнители на две отсечки от магистралата с обща прогнозна стойност 434 млн. лв. без ДДС и обща дължина 59 км.
Първата работна седмица на януари приключи с обявяването на първата голяма обществена поръчка за годината – продължението на магистрала "Хемус" до пътя Плевен – Ловеч. Възложител е Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), която отговаря за реализацията на проекта.

Търсят се изпълнители на две отсечки от магистралата с обща прогнозна стойност 434 млн. лв. без ДДС и обща дължина от 59 км. Според тръжните документи финансирането на строителството ще бъде осигурено по програма "Транспорт". Този участък от "Хемус" е сред резервните проекти в програмата.


До 2018 г.

Поръчката е разделена на две позиции и включва допроектирането и изграждането на два участъка от магистрала "Хемус". Участниците в тръжната процедура могат да кандидатстват и само по една от позициите. Първият от двата лота е с дължина 23 км и включва разстоянието между Ябланица и пътя между Луковит и Угърчин. Вторият е с дължина около 36 км, като започва от там и стига до пътя Плевен – Ловеч.

Прогнозните стойности за двете позиции са съответно 168 млн. лв. и 266 млн. лв. Заявления за участие се приемат до 9 февруари. Обявеният срок за изпълнение на строителството е 950 дни (близо 32 месеца). Това означава, че ако строителните работи започнат до края на тази година, завършването на двете отсечки от "Хемус" може да се очаква през 2018 г.



Пресяване на кандидатите

Обявената от НКСИП процедура е двустепенна, като включва предварителен подбор и покана на допуснатите след него участници да подадат оферти. Крайната оценка на предложенията ще се прави на базата на икономически най-изгодна оферта, като 75% ще е тежестта на цената и 25% - на техническото предложение.

Строителството на двете отсечки от "Хемус" ще се изпълнява на базата на идеен проект, като на негова база избраните изпълнители ще трябва да предложат проектни решения. Според документацията участъкът до пътя за Луковит включва два пътни възела, осем моста и един тунел с дължина 830 м. В близост до трасето има три археологически обекта. По трасето на втория участък има два пътни възела, десет моста, както и два тунела с дължина съответно 1200 м и 800 м. В близост до бъдещия път има пет археологически обекта, които ще трябва да бъдат проучени.

Археолози в екипите

Заради високата стойност и големия обем на поръчката от НКСИП са заложили високи изисквания към участниците, подобни на тези за последните лотове от магистрала "Струма". За да бъдат допуснати до втория кръг на тръжната процедура, кандидатите по всяка от двете позиции в поръчката за "Хемус" трябва да докажат наличие на финансов ресурс или достъп до такъв от поне 20 млн. лв.

Новото в тази процедура са детайлните изисквания за проектантски и археологически опит от участниците. Те трябва да докажат, че за последните три години са подготвили поне един идеен или технически проект за магистрала или първокласен път с дължина поне 10 км, както и за поне един пътен, железопътен или метротунел. Освен това трябва да са извършили поне едно археологическо проучване за инфраструктурен обект на стойност най-малко 1 млн. лв.

Представител на строителния сектор свърза необичайните условия с ниското качество на проектите, по които се работи през последните години, и с факта, че въпросните участъци ще се строят на инженеринг (допроектиране и строителство). За археологическия опит обаче обяснение няма, тъй като практиката е с тези проучвания да се занимават археолози и музейни работници, които не са ангажимент на строителните компании. Самите разкопки се правят, преди да започне строителството.

На този фон изискването за строителен опит от кандидатите звучи стандартно и включва строителство, реконструкция или рехабилитация на магистрали или пътища с обща дължина не по-малко от 20 км за последните пет години. Поне 10 км от тях трябва да са ново строителство на магистрала. Изисква се също опит в изпълнението на мостови съоръжения и на поне един тунел.

Финансиране

Макар че първият етап от "Хемус" е предвиден за финансиране по програма "Транспорт" през новия програмен период, строителството ще започне с пари от бюджета. Тази година обаче за двете отсечки ще са нужни малка част от заложените средства – най-вероятно само в рамките на авансово плащане от 10%.

Дали средствата за магистралата ще бъдат възстановени с пари по програма "Транспорт" ще зависи от ресурса, който ще е необходим за завършването на лот 3 от "Струма" (Благоевград - Сандански). Ако той се изпълнява с тунелно преминаване през Кресненското дефиле, ще погълне всички средства по оперативната програма. От НКСИП обаче работят паралелно по по-евтин вариант, който предвижда дублиране с допълнително платно на пътя през Кресненското дефиле. Ако той бъде одобрен от Европейската комисия и изпълнен, освободените средства ще покрият завършването на първите два лота на "Хемус".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2187 прочитания

Трудните книжки 3 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1430 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Над 6 млрд. евро са платени по оперативните програми през 2014 г.

Най-много са преведените суми по "Транспорт''

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10