Съкращенията на влакове започнаха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съкращенията на влакове започнаха

Причината за оптимизацията е недостиг на 40 млн. лв. субсидии

Съкращенията на влакове започнаха

Железничарите организират протести. Директорът на БДЖ заговори за възстановяване на разписанието

Калина Горанова
9943 прочитания

Причината за оптимизацията е недостиг на 40 млн. лв. субсидии

© Велко Ангелов


"От днес спират 38 влака, а 10 други са с променен режим на работа. Започват и масови съкращения в БДЖ. Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем, след като субсидията беше намалена от 180 млн. на 140 млн. лева. Принудени сме да редуцираме влаковете в движение и да свием персонала."

Това заяви изпълнителният директор на холдинга Владимир Владимиров в понеделник пред БНТ. От началото на февруари ще бъдат спрени още 90 влака при общо около 600 пътуващи сега. Оптимизацията на линиите означава и съкращения на персонал. Синдикатите пък, напълно очаквано, обявиха, че се готвят за национална стачка.

За предстоящите съкращения съобщи още в края на миналата година министърът на транспорта Ивайло Московски пред депутатите от парламентарната транспортна комисия в опит да ги убеди да увеличат парите за железниците за 2015 г. Тогава той заяви, че ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи с 40 млн. лв., ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители.

Проблем, по-голям от 40 млн. лв.

Реално на година държавата заделя почти половин милиард лева за железопътен транспорт. Парите за 2015 г. са 472 млн. лв. Субсидията всъщност не е намалена, а е преразпределена. През миналата година дотациите за превозвача БДЖ, които отиват за доплащане на намалените билети (за пенсионери, студенти и т.н.), бяха 180 млн. лв. Отделно пътническата компания получи и 30 млн. лв. капиталов трансфер. Сега в бюджет 2015 предвидените пари за доплащане на билетите са 140 млн. лв., пак се предвижда капиталов трансфер от 30 млн. лв., а отделно холдингът майка ще получи 40 млн. лв. за разплащане с кредиторите си.

Към Национална компания "Железопътна инфраструктура" пък ще отидат 135 млн. лв. субсидии и 105 млн. лв. капиталов трансфер. Отделно за железопътен транспорт бюджетът предвижда още 22 млн. лв. в категорията на субсидиите, но с неизвестен получател.

Проблемът на железницата обаче е много по-голям от преразпределянето на въпросните 40 млн. лв. През 2013 г. "БДЖ - Пътнически превози" е получила 175 млн. лв. субсидии и е на загуба от 12 млн. лв. Общо приходите на дружеството за 2013 г. са 278 млн. лв. Традиционно обаче от тях едва 30% са приходи от продажби, всичко останало е държавна дотация. Ниската рентабилност на влаковете е класически проблем за железницата, като от години е известно, че 80% от парите от билети идват от 20% от линиите. По думите на Владимир Владимиров има линии с 4% рентабилност, по които се возят по няколко човека.

В името на влаковете

Оптимизациите логично доведоха до предупреждение от синдикатите. "Ще организираме протести и сме започнали подготовка – на 17 януари в Горна Оряховица ще има по-голям митинг, съвместен на синдикати и граждани", заяви пред БНР председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. По думите му същевременно ще текат и разговори с ръководството на БДЖ.

От своя страна Владимиров заяви, че ръководството на БДЖ ще направи всичко възможно съкращенията да бъдат направени плавно и поетапно, като се започне с освобождаване на пенсионерите, след това на хората, които са на временни договори и едва накрая ще се пристъпи към съкращаване на останалия персонал. Общо бройката на служителите на превозвача трябва да бъде намалена с 1500 души. Колкото до спрените влакове, според Владимиров е възможно част от тях да бъдат върнати в разписанието, като се промени сегашният модел на финансиране. Вариант за това е пътническите превози да се децентрализират и всяка община да кандидатства за субсидия, с която да възлага поръчка за транспорт на БДЖ или на автобусен превозвач.

"От днес спират 38 влака, а 10 други са с променен режим на работа. Започват и масови съкращения в БДЖ. Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем, след като субсидията беше намалена от 180 млн. на 140 млн. лева. Принудени сме да редуцираме влаковете в движение и да свием персонала."

Това заяви изпълнителният директор на холдинга Владимир Владимиров в понеделник пред БНТ. От началото на февруари ще бъдат спрени още 90 влака при общо около 600 пътуващи сега. Оптимизацията на линиите означава и съкращения на персонал. Синдикатите пък, напълно очаквано, обявиха, че се готвят за национална стачка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

80 коментара
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • -19
    • +103

    Ако все още, някъде в България има остатъци от соц. мислене и навици, това са БДЖ и Български пощи.
    Само някой да посмее да предприеме някакви реформи и синдикатите скачат, като ужилени. Вкопчили в тия два сектора и не дават и дума да се каже за реформи.
    Минава известно време, направят се една-две срещи и всичко тихомълком отминава...
    А кражбите на нафта и всякакъв вид злоупотреби продължават...

  • 2
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#1] от "Кирето":

    НЕК и ЕСО също, там реформи и оптимизации не е имало от години.

  • 3
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз

    "Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем"
    Абе май има и други действия, като борба срещу кражбите, поръчките да не са само за наши хора, кадрите да не се назначават на партиен принцип, да има реален контрол за редовността на пътниците по някои линии (а не 50 ст на ръка) и т.н. Но за това не е модерно да се говори.

  • 4
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Това, което директорчето Владимирчо нарича оптимизация е обикновено малоумно съкращение. Оптимизация означава от ако имаш 3 влака да ги смениш с 2 други, така че двата да са с по-добро натоварване, и с такива часове, че ощетените пътници да са по-малко от тези, които биха имали полза.
    Това, което прави Владимирчо е от три влака да махне единия. А другите два да продължат да си се лангъркат полупразни. Пътниците от спрения влак отиват на автобуса. А автобуса представлява очукан 20 годишен микробус Ивеко, на малка транспортна фирма с лепенка "Бог ми е навигатор"!

  • 5
    siw46354308 avatar :-|
    siw46354308

    БДЖ и пощите са замръзнали някъде 50те години наминалия век. Голям рев ще падне, но е фатално необходимо грубо и безмилостно рязане. Иначе тях ще си ги има и ще си работят, но без клиентска база.Те и сега са си почти самодостатъчни. Влаковете си пътуват празни по нерентабилните дестинации, а пощите даже не знам с какво се занимават. Скоро по коледа един колет го облепваха с лепенки и опечатваха с печати около 20 мин. Скорост на обслужване 3 души/час. А, може би и да дават парите на пенсионерите с ония картончета, дето ги търсят в едно чекмедже по азбучен ред.

  • 6
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Основният проблем не е БДЖ, а остарялата ни железопътна инфраструктура - в НКЖИ е големо крадене. На парче, къса се месо, ама здравата и не се мисли. БДЖ е един брашнен чувал, на който всеки си упражнява боксовите умения. Хора, не разбрахте ли, че ако нямаш добра и безопасна жп инфраструктура, няма как да се получи.

  • 7
    maximxx avatar :-|
    Максим Александров

    БДЖ е лукс, който България не може да си позволи - поне в този вид и в този момент.

  • 9
    gope avatar :-|
    Gopeто

    С общините нищо няма да се получи. Всеки кмет или влиятелен общинар ще набута автобусен превозвач менте, който ще вземе субсидията и ще вози на раздути цени с потрошени маршрутки и когато им скимне. В нашия край "превозвача" получава пари от общините за да прави курсове до селата на ниски цени, но реално си взима субсидията и пътува когато му скимне (като отидеш в някое село не се знае кога ще се върнеш) и цените никак не са ниски.

  • 10
    gope avatar :-|
    Gopeто

    До коментар [#7] от "Максим Александров":
    Железницата не е лукс а необходимост и бъдеще. За целта държавата трябва да постави за приоритет развитието и. И разбира се да се управлява истински всеки лев, който се дава на превозвача (и на инфраструктурата също) така, щото пътниците не просто да получават услуга, а тя да им върши работа и да им е удобна.
    А лукс е по-скоро Авиоотряд 28.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK