Съкращаването на влакове спира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съкращаването на влакове спира

Прекратената оптимизация на мрежа и на служители за пореден път доказа, че реформите в железницата са малко вероятни

Съкращаването на влакове спира

БДЖ ще очаква от Министерството на финансите да увеличи субсидията с 40 млн. лв.

Калина Горанова
11652 прочитания

Прекратената оптимизация на мрежа и на служители за пореден път доказа, че реформите в железницата са малко вероятни

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Съкращаването на нови влакове в БДЖ спира, а спрените досега ще бъдат възстановени. Условието това да се случи е в петък министърът на финансите Владислав Горанов да се съгласи да прехвърли отделените 40 млн. лв. за разплащане с кредиторите на БДЖ в субсидията на компанията.

Решението беше взето единодушно в комисията по транспорт в парламента в присъствието на ръководството на Министерството на транспорта и на БДЖ, синдикати, областни управители. До връщането на нещата в изходна позиция се стигна, след като първото премахване на 38 губещи разписания предизвика голям политически и обществен отпор по места, а синдикатите заплашиха с протести. От 1 февруари трябваше да започне съкращаването на нови 81 влака, но и това е на път да не стане.

Дори и прехвърлянето на парите да се състои обаче, това ще спечели само време на БДЖ, която работи на загуба от години и не може да се разплати с кредиторите си. Прекратената оптимизация на мрежа и на служители само доказа за пореден път, че реформите в железницата са малко вероятни.

Депутатите приеха три препоръки. Първата, приета с единодушие, е към министъра на финансите, който да преобразува въпросния целеви капиталов трансфер от 40 млн. лв. в субсидия. Втора препоръка, отново приета с единодушие, депутатите отправиха към министъра на транспорта Ивайло Московски. Тя предвижда да се преустанови редуцирането на разписания до приемането в срок до 4 месеца на стратегически документ за развитие на железниците. Третата препоръка е за връщане на спрените до момента 38 разписания в технически възможния срок, като изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров заяви, че необходимите на общините влакове ще бъдат върнати.

Въртим едни пари

До поредната железопътна драма, съпроводена със съкращаване на линии и бъдещи съкращения на служители, се стигна, след като субсидията на БДЖ за 2015 г. беше преразпределена по различен начин в сравнение с предходните години. От субсидията от 180 млн. лв., която отива за доплащане на намалените билети на ученици, пенсионери и т.н. беше решено 40 млн. лв. от сумата да се отпуснат под формата на целеви трансфер за разплащане с кредиторите. Това означава, че на месец БДЖ получава финансови инжекции с 3.4 млн. лв. по-малко, а за получаване на останалите 40 млн. лв. ще е необходимо разрешение от Брюксел.

"Тази помощ няма да бъде нотифицирана от Брюксел, тъй като искат оздравителен план, който да бъде институционализиран, т.е. да премине през парламента, за да получим помощта", заяви Ивайло Московски пред депутатите, като допълни, че подобни нотификации отнемат много време.

Топката във финансите

Изпълнителният директор на холдинга Владимир Владимиров внесе допълнителен щрих. Според изчисленията на ръководството на БДЖ, ако субсидията остане в настоящия си размер през 2015 г., дружеството ще реализира 45 млн. лв. загуба. По думите на Владимир Владимиров взетите мерки за съкращаване на служители и влакове няма да доведат до реален финансов резултат през тази година заради колективния трудов договор, като за съкращението на въпросните около 1500 служители ще са необходими 6-7 месеца, а на съкратените ще трябва да се изплатят по 6 заплати. Или загубата за 2015 г. остава. "Ако дружеството е на загуба и не може да докаже как ще излезе от нея, практически това означава, че няма да получи нотификация от Брюксел", заяви Владимиров. Или за тази година дружеството рискува да остане без тези пари. 

Абсурдното в случая е, че решението за променената структура на субсидията беше прието от същия този парламент, който сега настоява за обратното и за връщане на нещата в изходна позиция. Сега топката остава в Министерството на финансите, като решението се очаква в петък.

Съкращаването на нови влакове в БДЖ спира, а спрените досега ще бъдат възстановени. Условието това да се случи е в петък министърът на финансите Владислав Горанов да се съгласи да прехвърли отделените 40 млн. лв. за разплащане с кредиторите на БДЖ в субсидията на компанията.

Решението беше взето единодушно в комисията по транспорт в парламента в присъствието на ръководството на Министерството на транспорта и на БДЖ, синдикати, областни управители. До връщането на нещата в изходна позиция се стигна, след като първото премахване на 38 губещи разписания предизвика голям политически и обществен отпор по места, а синдикатите заплашиха с протести. От 1 февруари трябваше да започне съкращаването на нови 81 влака, но и това е на път да не стане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

61 коментара
  • 1
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    Почва да им се възвръща акъла в главите.

  • 2
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin
    • -12
    • +109

    Браво.Пролетари от всички страни, вдигайте манифестация.

    А колкото до нас работещите, ще ни се наложи отново да изкараме няколкостотин милиона тая година, за да може ръждясалата ни железница да хрантути куцо и сакато.

    Знаех си, че Борисов ще клекне.От него не може да очакваме реформи, доказа го многократно.Утре и за тютюн ше кихне повечко, други ден за мангоджери да направят още някое чаве и така, България ще си остане клоака.

    П.С. Като гледам и реформаторите не го дават много реформаторски.Комформаторския блок :)

  • 3
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Маямата ги изплаши, че ще поведе железничарите.

  • 4
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    когато нещо се прави без визия - резултатите са на лице.

    има елементарни неща,които бодат очите през 2015 година. билетите се издават ръчно, няма обща система. камо ли онлайн.

    съществуващата ел.мрежа и комуникационна система са оставени на умиране,а представляваха едни от най-ценните активи на БДЖ. оптимизирането на горните 3 (три) би довело до значителни съкращения на щатовете.

    Без силна инвестиционна програма за релсовия път и тунели за съкращаване на разстоянията няма как да се мине. тук е мястото на държавата. Тя обаче тук ли е?

  • 5
    dobbrev avatar :-|
    Krasimir Dobrev

    Да закриват Железницата, АЕЦ-а, тецовете... Да се знае, че сме реформатори- капиталисти хахаха. Паплач, неразбираща от структурни отрасли! Преди да си изхвърлите старите дрехи си купете нови, за да не останете по чифте пищови!!! /мога да дам САМО един пример- Майка България/. Съгласен съм, че БДЖ е грозна гледка, споко :)

  • 6
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#2] от "petergriffin":

    Че как няма да клекне, нали профсъюзите се изтъпанчиха по тв-тата и заврещяха за стачки и не знам какво си...
    А БДЖ, заедно с пощите така смучат от бюджета, че не е истина.
    А аз, тъкмо си кажа - тия искат реформи и започват нещо, а то на другият ден, след натиска от профсъюзите, клекнат.
    Жалко, много жалко.

  • 7
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    До коментар [#6] от "Кирето":

    Паразитиращите синдикати само да мъцнат и политягите ни се предават, а работещата и мислеща част от обществото 400 дни протестира и блокира парламента и нищо.Трябваше да чакаме да се скарат мустака и сарая, за да се свърши с абсурда Орешарски.

    Що за нелепа държава бе хора, кажете ми, как се оправя такава кочина???

  • 8
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    БДЖ остана последното предприятие, имащо социални функции. Така че ще продължи да бъде субсидирано. Точка. Десните да духат супата.

  • 9
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    До коментар [#8] от "judjuk":

    Ако под социални функции имаш предвид раздаване на пари за нищо правене и брутална неефективност, значи БДЖ е социален фаворит.Чудя се дали говориш с ирония или наистина се радваш.

    Защото ако си работещ в частния сектор като мен 180 млн. лв. субсидия означават, че ти трябва да изработиш малко над 60 лева за БДЖ тази година.И дружеството пак ще е на загуба от 45 млн. лева.

    Осъзнаваш ли какво значат тези цифри или си оставил мисленето на десните?

  • 10
    kireto avatar :-?
    Кирето

    До коментар [#8] от "judjuk":

    Какво имаш предвид под "социално"?
    Това, да вози с намаления, че там има ненужно раздут щат, което само по себе си е вид "социална услуга", краденето на нафта или мизерните условия за пътуващите?
    Ще се радвам да поясни, естествено след като изстине супата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK