Бюджетът губи над 200 млн. лв. от падащите цени на горивата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджетът губи над 200 млн. лв. от падащите цени на горивата

Въпреки че не сме петролна държава, правителството ще загуби от спада на цените на горивата

Бюджетът губи над 200 млн. лв. от падащите цени на горивата

Вдигането на потреблението няма да може да компенсира спада в приходите от ДДС

11852 прочитания

Въпреки че не сме петролна държава, правителството ще загуби от спада на цените на горивата

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


5.5

млрд. лв. е приблизително стойността на крайното потребление на горива през 2014 г.

2.4

млрд. лв. са приходите в бюджета от акциз на горива.

1.1

млрд. лв. са очакваните постъпления от ДДС върху горивата за 2014 г.

220

млн. лв. е предварителната оценка за пряка загуба за бюджета от ДДС.

Цената на петрола на световните пазари пада постоянно през последните месеци, а изгледите са ниските котировки да се запазят и през първото полугодие на 2015 г. На последната борсова сесия европейският сорт брент се търгуваше под 47 долара за барел – стойност, невиждана последните шест години. Това е с около 50% по-евтино спрямо юни 2014 г. заради слабата европейска валута, като тогава спадът е с 40%, показва преизчислението в евро. Не е ясно къде ще бъде дъното, но различни прогнози сочат цена от 40 долара за барел и дори под тази граница, като тази "цел" вероятно ще бъде постигната още в началото на тази година.

Икономически ефекти

От рязкото поевтиняване на горивата, естествено, има печеливши и губещи. Негативите са за държавите, които произвеждат петрол. Техните бюджети са планирани при една цена, която в края на годината се оказва значително по ниска. Оттам приходите в бюджетите им се свиват рязко. Съответно печелившите държави са вносителите на петрол. България е нетен вносител, което означава, че икономиката ще спечели от падащите цени.

По груби оценки на икономиста от "Индъстри уоч" Лъчезар Богданов разходите за внос на петрол, консумиран в страната, са около 2.5% от брутния вътрешен продукт (БВП). Течните горива дават около 30% от енергията, потребявана в страната - за индустрията, за отопление, за електричество, за транспорт и т.н. Разходите за течни горива са около 5% от общите домакински бюджети, а транспортните услуги - още около 1.7%. Потреблението на течни горива се равнява на около 7% от БВП.

Всичко това означава, че директните ефекти ще се изразят в намаление на разходи на бизнес и домакинства. Цената на бензина в България, а и не само, не пада със същия темп, с който намалява цената на суровината. Причината е, че нефтът формира 40-45% от цената, в зависимост дали е бензин или дизел. Останалата част от цената е съответно разходи на компанията, акцизи, които са над 40% от стойността на крайната цена, и, разбира се, накрая трябва да се добави 20% ДДС, който отива в държавата.

Трудности за бюджета

Това, което е добро за потребителите – ниските цени на горивата, не е добро за държавния бюджет. Въпреки че не сме петролна държава, правителството ще загуби от спада. Най-преките щети са свързани с приходите от ДДС върху вноса и продажбата на бензин и дизел в страната. Косвеният негатив за фиска пък е свързан с номиналния спад в събираемостта на ДДС от други стоки и услуги, които поевтиняват заради пряката или косвената си връзка с движението на цената на горивата.

На база на всички налични публични данни може да се направи заключението, че държавният бюджет ще загуби през 2015 г. над 200 млн. лв. Като тази сметка би излязла при допускането, че се изпълнят някои макроикономически прогнози на правителството за потреблението. Също така се прави допускането, че средната цена на петрола през тази година ще се задържи около 50 долара за барел. Прогноза за цена от 50-60 долара за барел направи председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев. Според него цените на горивата през следващите 6-12 месеца ще останат близки до сегашните с колебания от 5-7 стотинки надолу или нагоре.

Прекият ефект от поевтиняването на горивата върху бюджета е трудно изчислим. Националната агенция за приходите (НАП) и Агенция "Митници", които са част от Министерството на финансите, не предоставят данни за приходите от ДДС върху горивата. Те не отговориха и на запитване колко са. "Капитал" изчисли загубите на бюджета на база наличните данни от НСИ за потреблението на горива в България и средните цени през 2014 г., както и на база последните актуални данни на МФ за изпълнението на бюджета. Стигна до числото 220 млн. лв.

Като това е само прекият ефект от спада. Според Богданов ще има още загуби заради дефлацията или в най-добрия случай ще има минимален среден ръст на цените. Правителството залага инфлация от 0.1%, което е под границата на статистическата грешка. Ръст на потребителските цени между 0.5 и 0.7% предвиждат Европейската комисия и Международният валутен фонд (МВФ). През миналата година от косвени данъци (акциз и ДДС) не бяха събрани около 1.1 млрд. лв., като една от основните причини за това е именно дефлацията и по-ниските приходи от двата данъка. Предварителните данни на НСИ за цените на дребно показаха средномесечна дефлация от 1.4% през 2014 г.

Повече потребление

При спад на цените потреблението се увеличава, което може да компенсира част от ДДС и да увеличи приходите от акциз, който не е обвързан с крайната цена на горивата по бензиностанциите, а твърда ставка. От Министерството на финансите коментираха, че дори да не се сбъдне прогнозата им, част от загубите ще бъдат компенсирани именно от по-високото крайно потребление на горива през 2015 г. Прогнозата в бюджета е за ръст от поне 0.5%.

Според Лъчезар Богданов това наистина е възможно да се случи, но той не смята, че по-високото потребление може да компенсира изцяло спада на приходите от ДДС заради по-ниската цена. "Наистина може да се освободи ресурс, който домакинствата да спестят и съответно да насочат за покупка на други стоки. Ефектът обаче ще е осезаем само върху хората с по-ниски доходи", смята икономистът. Според него правителството още през януари ще се изправи пред проблема как да компенсира спада на приходите от ДДС – по принцип това може да стане или чрез увеличение на други данъци, или чрез увеличение на акциза върху горивата, или чрез "насърчаване" на увеличение на цените на тока например, което ще увеличи сумата на облаганото с ДДС потребление на електричество.

Продължителният спад прави неизпълнима прогнозата в бюджета, където е записана средна цена на петрола през годината от 91 долара за барел. Разбира се, при късмет може да се повтори ситуацията от 2009 - 2011 г., когато петролът първо падна до 35 долара, а след това се изстреля до над 100 долара за барел и остана там близо 3 години. Но едва ли. По-скоро правителството трябва да е готово да свие разходите на държавата с около 200 млн. лв., за да не влезе България отново в свръхдефицит.

Преглед на оригинала
5.5

млрд. лв. е приблизително стойността на крайното потребление на горива през 2014 г.

2.4

млрд. лв. са приходите в бюджета от акциз на горива.

1.1

млрд. лв. са очакваните постъпления от ДДС върху горивата за 2014 г.

220

млн. лв. е предварителната оценка за пряка загуба за бюджета от ДДС.

Цената на петрола на световните пазари пада постоянно през последните месеци, а изгледите са ниските котировки да се запазят и през първото полугодие на 2015 г. На последната борсова сесия европейският сорт брент се търгуваше под 47 долара за барел – стойност, невиждана последните шест години. Това е с около 50% по-евтино спрямо юни 2014 г. заради слабата европейска валута, като тогава спадът е с 40%, показва преизчислението в евро. Не е ясно къде ще бъде дъното, но различни прогнози сочат цена от 40 долара за барел и дори под тази граница, като тази "цел" вероятно ще бъде постигната още в началото на тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    okk04315801 avatar :-P
    okk04315801

    Пълнете тубите!!!

  • 2
    bitsiani avatar :-|
    Bitsiani

    Ем да ги вдигнем пак до 5 лв/л да може да печелим от ДДС

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Да, ще има повече приходи от акциз. ДДС се възстановява от фирмите, регистрирани по ЗДДС, а акцизът не се възстановява. И второ, точно така, петролът е изцяло вносен продукт. Ако спестеното се завърти само на 50% за местни стоки, значи това ще напълни джобовете на местната икономика и ще изплува през другите видове облагане - ДОД, осигуровки, ДДС от потреблението на новите работни места. Това, което може и трябва да се вдигне, е цената на винетката. И без това автомобилистите ще я карат доста по-евтино идните години, отколкото са предполагали. Парите от винетката - за довършване на магистралната и 4-лентова пътна мрежа ударно за 5 години, не за 30 години. И винетката - електронна, не половин България да кара с фалшиви вкл. "извънредни тиражи" като костинбродските бюлетини.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Малко повече за съотношението акциз/ДДС от литър гориво, без оглед на това, че ДДС се възстановява от повечето юридически лица.

    http://www.bulmarket.bg/trade-in-fuels.html

  • 5
    bviv avatar :-|
    bviv

    Бюджетът губи най-вече от това, че КОЙ е завладял НАП и усилено точи ДДС благодарение на подлогите си там. Усетил се е че най - много пари има в хазната и се е ориентирал от там да се финансира.
    Трябва незабавно да бъде сменено ръководството на НАП, поставено там от Пеевски. Ако това не стане не очаквайте да има пари в приходната част на бюджета.

  • 6
    krasivel avatar :-?
    Косьо

    от статията става ясно - което е добро и евтино за хората е в ущърб на мазната държавна машина... тогава...да върви по- дя...те

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "bviv":
    До коментар [#6] от "Косьо":

    Имаше една интересна статия от либерален икономист, че най-големият в света борец срещу беднотията е Уол-Март. Грижи се и с няколко долара в джоба да напълниш количката. В България също борбата с бедността трябва да започне от свалянето на ДДС на 15%. Удря потребителите, удря износителите, удря и местните производители/търговци, защото ако си купиш нещо от друга ЕС-държава, няма нужда да вадиш оборотни за ДДС.

  • 8
    sulio_parvi avatar :-P
    sulio_parvi

    Споко,лумпените,колкото по им е евтин бензина, повече джиткат с дръндолетите си така, че управляващите да сложат намордника на бензиностанциите да не "икономисват" от нещо, а малоумния "мат'рял" сам ще има грижата да напълни държавната касичка.

  • 9
    wood123 avatar :-P
    Арон

    Айде, сега ревнаха, че пак някой им виновен:) Радвайте се, че бизнесът ще се "развихри", ще реализира печалби? Акцизите да земете да вдигнете, а? Да видим какво ще стане, да пробваме, бре? Като втория стълб на пенсиите -, ше земем парите, няма да ги земем, после наново ще се върнете в изходна позиция. Иди ми, дойди ми. Гербава работа.

  • 10
    comandante avatar :-|

    Бюджетът губи над 200 млн. лв. от падащите цени на горивата
    ___
    Нормално , аз това го казах още миналата година!
    Последните 5-6 неолиберални сатрапски правителства немогат да вземат и 5лв данъчно постъпление от от финансовите ни окупатори.
    Даже напротив взимат ни от данъците за да обгрижват финансови анархисти чрез ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИТЕ и други на вид безобидни авро-атлантически методологии !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK