Ненчев в гнездото на стършелите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ненчев в гнездото на стършелите

След като пропусна възможността да купи използвани португалски F-16 (вляво), сега България разглежда опцията за придобиване на канадски CF-18 Hornet (вдясно).

Ненчев в гнездото на стършелите

България ще моли Канада да ни подари изтребители Hornet, които всъщност още са на въоръжение

Момчил Милев
20587 прочитания

След като пропусна възможността да купи използвани португалски F-16 (вляво), сега България разглежда опцията за придобиване на канадски CF-18 Hornet (вдясно).

© Reuters


"Да купим някоя бракма от Гърция и да се хвалим с един "Фантом" е обидно за нашата държава. Освен това, ако искат споделена отговорност в рамките на НАТО, така както са подпомогнали много държави, да ни подарят една ескадрила." С тези думи още в началото на октомври лидерът на най-голямата парламентарна партия Бойко Борисов ясно даде да се разбере, че модернизацията на въоръжените сили не попада сред краткосрочните му цели. А пък когато около месец по-късно седна на министърпредседателския стол и започна да приоритизира разходната част на тазгодишния бюджет, едно от първите неща, които направи, беше да бламира модернизационната програма "България в НАТО и в европейската отбрана 2020" на служебния военен министър Шаламанов и да зачеркне проекта за придобиване на многоцелеви бойни самолети за поне три години напред.

И тъй като проблемът с техническото състояние на настоящите ни изтребители МиГ-29 вероятно ще стане особено болезнен през настоящата година, военният министър от Реформаторския блок Николай Ненчев, изглежда, ще бъде принуден спешно да претвори в действия "директивата" на Борисов и да моли съюзническите държави за безвъзмездна военна помощ. И то без много-много да се обижда, въпреки че съвсем закономерно отново ще става дума за "бракми" втора ръка.

Има нещо гнило в... Канада

Идеята България да получи ескадрила изтребители "подарък от НАТО" придоби ново измерение в контекста на интервюто, дадено от военния министър Ненчев преди седмица пред в. "Труд". В него той потвърждава, че ще води разговори в тази посока по време на предстоящото си официално посещение в САЩ. То трябва да се случи съвсем скоро – в рамките на първото тримесечие на тази година. По-интересното обаче е, че министърът на отбраната за първи път намеква, че на масата има нова опция – придобиване на бойни самолети от Канада. В момента военно-въздушните сили на северноамериканската страна разполагат с един вид многоцелеви изтребители – CF-18, които са експортна версия на американските F/A-18 Hornet. Досега този тип бойни самолети официално не са обсъждани като вариант превъоръжаване на българските ВВС. Трите опции, на които ръководството на бойната ни авиация се беше спряло през последните около 5 години, бяха: F-16 втора ръка, използвани италиански Eurofighter-и и нови шведски SAAB Gripen.

Според няколко независими източника на "Капитал" информацията за интерес към канадските изтребители не е просто изпусната реплика от страна на министър Николай Ненчев, който тепърва трябва да навлиза в дълбините на отбранителната проблематика. Темата е излязла на дневен ред след публикации в украинската преса от края на ноември, според които Канада има готовност да предостави на Киев свои изтребители, стари CF-18, които предстои да бъдат свалени от въоръжение. В статиите се цитира бившият украински зам.-министър на отбраната Леонид Поляков, според когото офертата е отклонена заради високите експлоатационни разходи на Hornet-ите, както и нуждата от твърде много време за преквалифициране на пилотите. След като научили за дезинтересираността на властите в Киев, колегите им от София явно са видели в офертата потенциален шанс да намерят евтино решение за миграция на българските ВВС към натовски тип изтребители.

По време на визитите на американския държавен секретар Джон Кери и британския външен министър Филип Хамънд тази седмица у нас българската страна е предоставила на двамата висши дипломати нонпейпъри с молба за въвеждане на "облекчена процедура по каскадиране", което, преведено на достъпен език, означава по-опростен механизъм за предоставяне на въоръжение втора ръка. Дипломатически източници, запознати с британската позиция по въпроса, обясниха, че България де факто е поискала от Великобритания да ходатайства пред Канада за предоставянето на такива самолети. Те също така резюмираха отговора на Хамънд като "одобрителен, но неангажиращ" - т.е. Лондон кима усилено, но без да поема ангажименти да лобира пред Отава.

По-интересно е обаче, че историята с канадските Hornet-и за Укайна не свършва дотук и търпи развитие. В последващи публикации, които българските власти явно не са чели или пък по някаква причина са игнорирали, става ясно, че Канада отрича да е правила официална оферта за подобна военна помощ на Киев. Те се позовават на коментара на Антон Херашченко, съветник на украинския вътрешен министър, който цитира официална кореспонденция с канадското посолство в Украйна. Аналогичен бе коментарът и от страна на канадското министерство на отбраната след запитване на "Капитал". Оттам съобщиха също така, че до момента не са водени официални разговори и с България за безвъзмездно или каквото и да било друго предоставяне на CF-18. "Това са изтребителите, които ползваме и в момента", обобщиха от канадското военно министерство.

Загубени в превода или задкулисни преговори

В контекста на всичко това изявлението на българския военен министър за Hornet-ите e най-малко странно, особено когато става дума за посещение на Ненчев в САЩ, а не в Канада. Единият вариант е да става дума за дипломатическа грешка от страна на българските власти, които просто да са проспали опровержението на канадските си колеги и се опитват да получат нещо, което нито е за продан, още по-малко се подарява. Има шанс обаче българската молба за военна помощ по един или друг начин да се окаже елемент от по-сложен политически и военно-икономически гамбит с участието на Канада и САЩ.

Важната подробност в случая е, че в момента Канада по подобие на България също се намира на кръстопът за бъдещето на своята бойна авиация. Преди около пет години правителството в Отава решава, че ще замени своите CF-18 с 65 американски стелт самолета F-35. Доставката на първите машини е трябвало да започне от 2016 г., при което Hornet-ите поетапно е трябвало да бъдат свалени от въоръжение. Както е широко известно обаче, проектът за производство на "невидими" щатски изтребители от следващо поколение не се развива според очакванията и много отбранителни анализатори го определят като най-скъпия провал в историята на отбранителната индустрия. Затова през декември 2012 г. канадското правителство решава да замрази сделката за закупуване на F-35, без обаче императивно да се откаже от нея. Оттогава до момента администрацията в Отава системно повтаря мантрата, че "няма взето решение за замяна на канадските CF-18". В същия тон бяха и коментарите на запитването на "Капитал" по темата.

Това обаче може и да не е точно така, става ясно от разследване на канадския вестник Ottawa Citizen от началото на ноември. Според медията канадското правителство подготвя предложение до местния парламент, с което да одобри закупуването на четири изтребителя F-35 през 2017 г. Медията се позовава на изтекъл документ, съдържащ секретен брифинг на щатския генерал Крис Богдан, ръководещ програмата за разработка на стелт-самолета от следващо поколение. От Пентагона са потвърдили автентичността на информацията, но са отказали по-нататъшен коментар. Според Ottawa Citizen управляващото консервативно канадско правителство продължава да отрича наличието на подобна договореност и да твърди, че не се е отказало от сегашните Hornet-и, за да не се дискредитира преди парламентарните избори в средата на тази година. Ако обаче след няколко месеца наистина се окаже, че споразумението за закупуване на F-35 от страна на Канада е факт, тогава опцията за придобиване на част от старите CF-18 може да стане реалност. По какъв начин може да се случи това и дали България би могла да получи една ескадрила Hornet-и като военна помощ (и в замяна на какво), ще стане ясно в следващите месеци, особено след завръщането на Ненчев от САЩ.

"Да купим някоя бракма от Гърция и да се хвалим с един "Фантом" е обидно за нашата държава. Освен това, ако искат споделена отговорност в рамките на НАТО, така както са подпомогнали много държави, да ни подарят една ескадрила." С тези думи още в началото на октомври лидерът на най-голямата парламентарна партия Бойко Борисов ясно даде да се разбере, че модернизацията на въоръжените сили не попада сред краткосрочните му цели. А пък когато около месец по-късно седна на министърпредседателския стол и започна да приоритизира разходната част на тазгодишния бюджет, едно от първите неща, които направи, беше да бламира модернизационната програма "България в НАТО и в европейската отбрана 2020" на служебния военен министър Шаламанов и да зачеркне проекта за придобиване на многоцелеви бойни самолети за поне три години напред.

И тъй като проблемът с техническото състояние на настоящите ни изтребители МиГ-29 вероятно ще стане особено болезнен през настоящата година, военният министър от Реформаторския блок Николай Ненчев, изглежда, ще бъде принуден спешно да претвори в действия "директивата" на Борисов и да моли съюзническите държави за безвъзмездна военна помощ. И то без много-много да се обижда, въпреки че съвсем закономерно отново ще става дума за "бракми" втора ръка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

58 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • -17
    • +108

    " ако искат споделена отговорност в рамките на НАТО, така както са подпомогнали много държави, да ни подарят една ескадрила." С тези думи ..Бойко Борисов ясно даде да се разбере.....

    >>> А коя е българската част от тази отговорност тогава? 30 хиляди кашици, които нямат бронежилетки даже, плюс 20 хиляди домакинки, артелчици, лекари под пагон от ВМА-то със 120 милиона лева просрочия? 50 хиляди паразити с оборудване от ВСВ в рамките на един военен съюз от най-развитите държави в света е доста голяма излагация, мисля си. Не по-малка от "Да купим някоя бракма от Гърция и да се хвалим с един "Фантом" е обидно за нашата държава"

  • 2
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    Пак има стратегическа мисъл точно за 1 мандат...

  • 3
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772
    • -19
    • +143

    Ние нашето "в замяна" на самолетите вече си го дадохме. Провалихме Южния паток, отказахме руснаците от мераци в енергетиката на Балканите. Какво повече! Половината Източна Европа вече е извън руския ареал благодарение на нас. И срещу това ако не ни дадат 20-тина бройки Хорнетчета не знам. В крайна сметка нали сме им съюзници? С тея самолети ще пазим общото НАТО-вско небе! Няма да ходим на ски в Алпите я!

  • 4
    nemakvonavi avatar :-|
    Nakom

    Аванта се дава на който заслужава.Ние сме като прислужник, който угодничи пред господарите си, надявайки се на милост.Такъв няма право да изисква, ако има трохи- под масата да руча и толкова.Ако няма- шут и това е.

  • 5
    historian avatar :-|
    historian

    Ако това стане факт с канадските изтребители, направо ше ударим в земята румънци, словаци, че дори и поляци. Според мен, най-изгодно е това да стане, чрез създаване на "съвместна" българо-канадска база (например в Балчик) - така България може да спести много пари за оборудване и трнировки.

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#5] от "historian":

    Интересно е какъв е остатъчният ресурс на тези Хорнети. Един ремонт, следваща поддръжка, обучение на летци и екипи по поддръжка и тн е комплексно мероприятие и трудно се управлява от Канада. Гриппен- ите биха били далеч по-европейско решение. Който се интересува може да се порови и види как Чехите решиха този въпрос преди години. Поляците също пратиха моернизираните си МИГ29 на помагат за защитата на Литва, т.е. да дослужат преди да се обнови машинният парк.
    В момента това са предложенията за тренажорни системи (10) за подготовка:
    – Lockheed Martin UK (T-50): PZL 1,802,757,431 / $582.16 million
    – BAE Systems (Hawk Mk.128): PZL 1,754,006,167 / $566.42 million
    – Alenia Aermacchi (M-346): PZL 1,167,754,500 / $377.1 million
    Както виждате конкурират се американци, финландци и италианци, т.е. две европейски и филиал на Локхеед в ЮК.

  • 7
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА

    Той и тате щеше да ми купи колело ...

  • 8
    historian avatar :-|
    historian

    До коментар [#6] от "daskal1":

    Ако се сравняват само тактико-техн. данни: канадските "Хорнети" (това е спец. модификациа на Боинг за Канада) са конкурентни единствено на последния "Юрофайтър", по-добри са от "Мираж" и "Рафал", много по-добри са от последния "Грипен", а Ф-16 остава много далеч за тях. Модернизацията на МиГ-29 е много скъпа, затова поляците съкратиха бройките за поддръжка и купиха Ф-16 от Турция; словаците са на абонаментна система за поддръжка, но се оплакват, че е много скъпа и ненадежна; чехи и особено унгарци не са особено възхитени от новите си "Грипен" и най-вече от скъпата поддръжка.

  • 9
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    До коментар [#3] от "wds23355772":

    ски в алпите не, но на мач като нищо

  • 10
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    До коментар [#8] от "historian":

    http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes

    Трудно ми е да повярвам, че Ф18 е по-достъпен за поддръжка от Грипен или Ф16...трудно изстребител с 2 двигателя да е по-евтин от такъв с един.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK