"Метрополитен" купува 20 нови влака за третия лъч на метрото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Метрополитен" купува 20 нови влака за третия лъч на метрото

Засега по линиите на столичното метро се движат само руски влакове

"Метрополитен" купува 20 нови влака за третия лъч на метрото

Поръчката за подвижен състав и системи за управление на движението е за 420 млн. лв.

Десислава Лещарска
19481 прочитания

Засега по линиите на столичното метро се движат само руски влакове

© Красимир Юскеселиев


 Двайсетте нови влака ще обслужват участъка от третия лъч, свързващ "Красно село" с началото на бул. "Владимир Вазов".
17 март е датата, до която се набират офертите.

Общинското дружество "Метрополитен" ЕАД обяви една от най-големите си обществени поръчки – за доставка на 20 нови влака за третия лъч на метрото, който ще започне да се строи тази година. Прогнозната й стойност е 420 млн. лева без ДДС и в обхвата й са включени още доставка, монтаж и тестове на система за управление на метровлаковете.

В сумата от 420 млн. лева е включена и цената за доставката на допълнителни 10 влака (140 млн. лв.), които ще бъдат поръчани на изпълнителя след завършването на първия етап от третия лъч и след осигуряване на финансиране. Третият метродиаметър след цялостното му завършване ще свързва кв. "Овча купел" с кв. "Левски".

Двайсетте нови влака ще обслужват първия етап от трасето, който е с дължина 7 км, ще има 7 метростанции и ще свързва "Красно село" с началото на бул. "Владимир Вазов". В момента тече процедура за избор на строител на отсечката, чиято прогнозна цена е около 400 млн. лв. И двете поръчки – за тунела и за подвижния състав, ще се финансират със средства от новата оперативна програма "Транспорт" 2014 – 2020. 

Атрактивна поръчка

Последната голяма доставка на метровлакове за софийското метро беше през 2011 г., когато "Метрополитен" сключи договор за 18 влакчета за втория лъч на метрото с руската "Метровагонмаш" за близо 154 млн. лв. без ДДС. Това стана след търг по Закона за обществените поръчки, в който участие взеха само испанската Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF) и руснаците. 

Испанската компания обжалва избора на "Метровагонмаш" с мотивите, че прекалено детайлната спецификация на вагоните и кратките срокове са предопределили избора на руснаците, но жалбата беше отхвърлена. Всички влакчета, които се движат в София в момента, са производство на "Метровагонмаш".

В новата поръчка е записано, че влакчетата трябва да са с дължина 60 м и ширина 2.65 м, от лека стомана или алуминиева конструкция, с капацитет за 110 седящи пътници, с минимум 10 врати от едната страна, да развиват 80 км/ч и да имат експлоатационен живот от 30 години. Първите 5 влака трябва да се доставят не по-късно от 28 месеца след датата на договора, а останалите – според утвърден график, но не по-късно от 36 месеца. По-кратки са сроковете за изграждане на система за телекомуникационно управление на влаковото движение, транспортно-комуникационна система и интегрирана радиокомуникационна система.

Кой може да участва

Изискванията към кандидатите са да разполагат със собствен финансов ресурс за материали, консумативи, заплати и др. от поне 40 млн. лева. За последните три години те трябва да са доставили поне 20 метровлака с компютърно управление, еднакви или сходни с предмета на поръчката. Същото важи и за системите за управление на движението. 

На пръв прочит изглежда, че новата поръчка на "Метрополитен" отваря възможности за широк кръг от участници и не е изключено подвижният състав на метрото най-накрая да бъде разнообразен. 

Офертите ще се оценяват по сложна система, отчитаща цената (48%), разхода на енергия на влаковете, честотата на техническите прегледи, шума, вибрациите и др. Оферти се набират до 17 март.


43 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    Дългия
    • -20
    • +105

    Успех и на новите влакчета, и на метростроителството като цяло! Нямам никакви претенции към производителя на влакчетата, стига да се спазват техническите изисквания за тях - дали ще са руски, испански или други е все тая...

  • 3
    tanas avatar :-|
    Танас

    Рекуперация ще има ли или после ще я правят за други пари ?

  • 4
    fec32306340 avatar :-|
    fec32306340

    До коментар [#3] от "Танас": Сегашните влакчета нямат ли(без най-старите)?

  • 5
    fec32306340 avatar :-|
    fec32306340

    "Двигателите са асинхронни с рекуперация (възстановяване) на енергия в енергосистемата на метрото при движение по инерция и в спирачен режим т.е. в тези случаи те работят като генератори на ток. В резултат разхода на ел.енергия при тях е с около 25% по-малка от тази изразходвана от влакове с обикновени двигатели. "

    http://www2.metropolitan.bg/bg/news/view/91.html

  • 6
    tanas avatar :-P
    Танас

    До коментар [#4] от "fec32306340":

    Спомням си че май купуваха други електромотори ли беше не знам какво точно и няма да ме учуди ако и сега направят така та да има папо за свако, бако и на кмето брато. :-)

  • 7
    stoiank avatar :-P
    stoiank

    Харесва ми мащаба на София. Кметовете на останалите големи градове се хвалят, че ще имат 100 млн. за следващия програмен период, а в столицата само една обществена поръчка е за 420 млн.
    Поне като се дават толкова пари за метрото, което според мен е правилно, Фандъкова да се захване здраво с колите, паркирането и тротоарите. Може да Ви изглежда дребно, но след като има осигурен добър, безопасен и екологичен транспорт, като искаш нещо различно ще си плащаш яко.

  • 8
    chevyvolt avatar :-|
    chevyvolt

    Тези влакове ще са са доста по-различни от тези по 1ва и 2ра линия. Други габарити, друго токоснемане и с различна автоматика. По-скоро е невероятно да са Руски. Това е и причината да са по-скъпи.

  • 9
    fred avatar :-|
    Fred

    Сумата е стряскаща но голяма част от нея е с европейското финансиране, хубаво беше да се напише колко е то. Метрото е една от малкото инвестиции насочено към облекчаване на живота на обикновеният човек затова го подкрепям напълно.

    Откакто се появи то направо се родих, преди 2 часа до работното място и още 2 часа обратно, 4 часа в невероятна блъсканица, прекачвания и нерви. Сега е само половин час от врата до врата, 3 часа от живота ми спестени всеки ден, 1000 часа спестени годишно а това са 3 месеца за нещо по-полезно.

    За метровлаковете не знам как ще решат дилемата, парите са европейски и ЕС с основание очаква те да се върнат при него чрез поръчката, това са работни места. От друга страна руснаците дадоха най-ниска цена а и смесването на различни конструкции затруднява поддръжката. Няма да им е лесна задачата особено при сегашната геополитическа обстановка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK