България иска отсрочка от ЕК за инфраструктурните проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България иска отсрочка от ЕК за инфраструктурните проекти

Лот 2 на магистрала "Струма" е един от забавените проекти, но все пак трябва да приключи до края на тази година

България иска отсрочка от ЕК за инфраструктурните проекти

Въпреки доброто изпълнение на програма "Транспорт", част от проектите изостават критично

Десислава Лещарска
4362 прочитания

Лот 2 на магистрала "Струма" е един от забавените проекти, но все пак трябва да приключи до края на тази година

© Надежда Чипева


Петнадесет големи инфраструктурни проекта от програма "Транспорт" – за ремонт на жп линии и жп гари, интермодален терминал в Пловдив, за строителство на магистрали и за подобряване на корабоплаването, трябва да приключат в рамките на тази година, иначе има риск за провал на европейското им финансиране. Това стана ясно при отчета на програмата, представен от транспортния министър Ивайло Московски и заместник-ръководителя Галина Василева.

Министърът обясни, че единият вариант за действие в тази ситуация е да се иска отсрочка от Европейската комисия по правилото n+2. Тоест проектите, договорени през 2014 г., да се завършат най-късно в края на 2016 г. За тази цел обаче трябва изричното съгласие на Европейската комисия. Отсрочка ще е необходима и за големите забавени проекти по "Околна среда" и "Регионално развитие", посочи министър Московски като добави, че шансовете проекти с над 2-годишно закъснение да приключат до края на годината е много малък. "Ако успеем да получим отсрочка с една година, това ще бъде допълнителен бонус и "глътка въздух" за транспортните проекти", обобщи министърът.

Премиерът Бойко Борисов също коментира по време на годишната среща на бизнеса с правителството, организирана от в. "Капитал" възможността за отсрочка при изпълнението на оперативните програми. Той обясни, че е повдигнал въпроса пред председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер, но към момента няма положителен отговор.

Рисковите проекти

С най-висока степен на риск в програма "Транспорт" са железопътните проекти, което не е новина, както и тези за подобряване на корабоплаването. По програмата се финансират общо 22 инициативи, като 7 от тях вече са завършени.

Стана ясно също така, че неинвестираният ресурс по програмата е 600 млн. евро. С висока степен на риск са проектът за модернизация на жп линията Септември – Пловдив, ремонтът на софийската Централна гара и изграждането на интермодален терминал в Пловдив. На етап груб строеж е проектът за изграждане на кули за следене на трафика в Черно море във Варна и Бургас. Незавършени, но без риск за изпълнението, са дострояването на два лота от магистрала "Струма", магистрала "Марица" и разширението на софийското метро. Изпълнението им ще приключи през пролетта и лятото на тази година.

Изпълнението до момента

"Ще направим всичко възможно да не допуснем загуба на средства по програмата към 2015 г.", коментира министър Ивайло Московски. Той посочи, че 2014 г. също е била критична, но благодарение на изпреварващите темпове на строежа на софийското метро всички средства за 2014 г. са усвоени.

Ресурсът по програмата е 2 млрд. евро. От тях договорени са 1.9 млрд. евро, а изплатените на изпълнителите средства са 1.4 млрд. евро. Траншовете от Европейската комисия са 1.022 млрд. евро. Средното изпълнение на програмата е 70%, което сравнително високо. Това се дължи най-вече на строежа на метрото, което е с над 90% степен на изпълнение. Най-зле представени са осите за жп проекти – с 52%, и за корабоплаването – изпълнени на 51%.

Петнадесет големи инфраструктурни проекта от програма "Транспорт" – за ремонт на жп линии и жп гари, интермодален терминал в Пловдив, за строителство на магистрали и за подобряване на корабоплаването, трябва да приключат в рамките на тази година, иначе има риск за провал на европейското им финансиране. Това стана ясно при отчета на програмата, представен от транспортния министър Ивайло Московски и заместник-ръководителя Галина Василева.

Министърът обясни, че единият вариант за действие в тази ситуация е да се иска отсрочка от Европейската комисия по правилото n+2. Тоест проектите, договорени през 2014 г., да се завършат най-късно в края на 2016 г. За тази цел обаче трябва изричното съгласие на Европейската комисия. Отсрочка ще е необходима и за големите забавени проекти по "Околна среда" и "Регионално развитие", посочи министър Московски като добави, че шансовете проекти с над 2-годишно закъснение да приключат до края на годината е много малък. "Ако успеем да получим отсрочка с една година, това ще бъде допълнителен бонус и "глътка въздух" за транспортните проекти", обобщи министърът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    На ЕК сигурно и писна от нашите искания за отсрочки.Един път не свършихме нещо навреме.

  • 2
    ss avatar :-P
    SS

    На ЕК може и да и е писнало ...ама и е ясно , че наследеното от Орешарски е като да те върнат да повтаряш годината !

    Е оптимизмът ми нараства като гледам как чичко Юнкер милва Баце Боце по главицата !!!

  • 3
    pavla avatar :-(
    ПАВЛА

    Боце се излага.

  • 4
    dias avatar :-|
    dias

    Защо закъсняват?!

  • 5
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    До коментар [#3] от "ПАВЛА - Je suis ECONOMEDIA":

    Боце не е виновен с влучая.Звучи клиширано, но Орешарски и неговите крадливи идиоти са виновни :)

  • 6
    afanko avatar :-(
    afanko

    Време е вече да се разбере : ВСИЧКИ ИНФРАСТРУКТУРНИ ПРОЕКТ СА НАПРАВЕНИ ОТ БЪЛГАРСКИ ФИРМИ !

    Независимо кой е спечелил поръчката и кой се води ГЛАДЕН изпълнител. Практиката е да се докарат 20-50 човека "инжелери", невероятни "специалисти" н подизпълнители и другарите викат, да много хубаво го направи.

    От всичките обекти съм виждал няколко изключения, но те само потвърждават правилото. Поглед имам върху повечето строителни обекти в момента.

    ПП Колега работи във Финландия, там веке си е комунизъм и всичко се изпълнява от 1! фирма. Проектът бил европейски и той попитал, добре де, няма ли условие еврогейски фирми да участват в изпълнението, те да си строят у тях!

    ППП Не казвам, че нашите фирми са цвете за мирисане, но с тази схема половината средства се изнасят от тук!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK