С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 23 яну 2015, 16:49, 4710 прочитания

Електронно правителство: За истинската промяна ще трябва огромна подкрепа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

"Управленската програма на правителството"

Винаги има място за старите кадри

ГЕРБ масирано назначава свои активисти по енергийните дружества

Най-важните задачи на властта

Намеренията на управляващите засега изглеждат правилни, но властта тепърва ще трябва да се доказва с резултати

Програмата "Искаш - не искаш"

Какво трябва да направи правителството до 2016 г. според договора с ЕК

Енергетика: Проблемите се крият в детайлите

Заявките на управляващите за реформи са правилната посока, но все още липсва конкретиката

Финансова система: Тежката битка предстои

"Относителната независимост на финансовите регулатори не дава добър резултат", Владислав Горанов - министър на финансите

Гражданите са се превърнали в куриери на държавните ведомства. Само 37% от всички административни услуги помагат с нещо на крайния потребител, докато всички останали са размяна на (най-често хартиени) документи между институциите. А електронизираните услуги са едва 13% от всички. Наблюденията са на вицепремиера по административната реформа Румяна Бъчварова, която отговаря за две задачи - оптимизация на работата на администрацията и подреждането на всички усилия за електронно управление. В началото на седмицата тя представи амбициозен план да промени горепосочените проблеми във връзката между чиновниците и хората. А с това и България да престане да бъде тъмна Индия в обслужването на своите граждани и бизнеса.

На старта на своето управление кабинетът Борисов 2 дава заявка да реформира и електронизира процесите и услугите в държавата, а с това и драстично да намали корупцията на всички нива. Много от идеите за е-управление в програмата на правителството звучат смислено, а някои дори утопично добре - на фона на настоящите реалности в администрацията. Но тъй като стратегии за електронно управление се коват от началото на миналото десетилетие, а все още не берем никой от отдавна обещаваните плодове, е добре да сме наясно с какви проблеми трябва да се пребори правителството, докато стигне до пълноценно работещо е-управление.


Какви са проблемите?
След години на бутане и дърпане от различни правителства в различни посоки в момента процесът по електронизация е много скъпо струваща вавилонска кула. Различни парчета от нея съществуват под различни формати - тук е-услуги в община, там дигитален регистър, на трето място пилотни карти за идентификация, които не могат да се използват за нищо. Повечето електронни системи в държавата обаче не си говорят помежду си. Вместо някой да координира процеса по модернизация отвисоко, всяка администрация се е справяла, както намери за добре. Кулминацията на хаоса настъпи при управлението на Пламен Орешарски, който явно вдигна ръце и призна, че "въвеждането [на електронно управление] ще погълне много време и пари, с които в момента държавата не разполага".

Липсата на концепция, координиращ орган и държавен бюджет, разбира се, не спира всяко от последните няколко правителства, включително и това на БСП и ДПС, да харчи с размах европейски пари за различни парчета от пъзела. Според анализ на първото служебно правителство сметката достига около два милиарда лева от зачеването на идеята за е-управление в началото на миналото десетилетие дотук. В първия програмен период на Оперативна програма "Административен капацитет" за целта бяха специално заделени 109 милиона лева. Само откакто настоящото правителство е на власт, са обявени е-проекти за над 30 милиона лева. Някои от тях вероятно се движат по инерция от предишното управление. Всеки, който се заеме да опитомява този хаос, ще има доста работа.

Какво решение предлага правителството?
Амбицията, която издава програмата на правителството, е голяма. Този път, на теория, трябва да се подходи хоризонтално - вместо просто да се инвестират големи (български или европейски) пари в тежка инфраструктура или отделни проекти, кабинетът на Румяна Бъчварова планира първо да промени правилата за работа на администрацията. Това означава промени например в обществените поръчки, където има идея всички софтуерни проекти оттук нататък да бъдат по задължение с отворен код - с цел милионите, инвестирани в компютърни системи, да бъдат по-прозрачни. Обсъжда се и всички големи инфраструктурни ???да бъдат задължени да оставят свободни тръби, в които да бъдат поставяни кабели - защото например към момента 80% от бюджета за прокарване на широколентов интернет в слабо населените места отива за копане с багери. Предвижда се и държавата да се сдобие с "облак", на който централизирано да се съхранява информацията на институциите, вместо всяка от тях да купува и поддържа скъпоструващи сървъри.



В план максимума за е-управление влизат и нов закон за електронното управление и закон за широколентовия интернет, електронна идентификация (идея, която се обсъжда безрезултатно от години) и електронно разплащане с държавата, стандартизирани услуги в администрацията и общините вместо дублирано европейско финансиране за едни и същи услуги в различни институции. Над 100 държавни регистъра трябва да станат отворени, т.е. да са достъпни електронен, структуриран и машинно четим вид до края на годината, а отделно трябва да се обособи и държавна агенция "Регистри". За целия процес най-накрая би трябвало да отговаря една структура - "единният електронен интегратор".

Колко възможно е те да се реализират?

Ако всичко това се случи, ще бъдат спестени хиляди човекочасове, които в момента потъват в прехвърляне на хартия и прескачане по гишета. Държавата ще подобри връзката си с гражданите във и извън границите й. Ще бъдат пресечени много пътища и пътеки за корупция. Откъдето идва и една от основните трудности пред въпросния план. Замяната на чиновника с компютър вероятно ще донесе огромен отпор от държавни служители, лобистки групи и дори цели бизнеси, които в момента са построени върху властта на чиновника и непроследими административни процеси. Дори при най-доброжелателно приемане на този план десетки хиляди хора ще трябва да бъдат обучени на нови умения. Проблем ще бъдат и самите управляващи. Заявката за е-управление значи нова парадигма за създаване на правила и закони. Ако ще се прави истинско електронно управление, не може нов закон за образованието да изисква от учителите да се подписват в хартиен дневник по десет пъти на ден и да отговарят за нещо под името "летописна книга". Като вземем всичко това предвид, въвеждането на е-управление ще бъде много труден процес.

Какво ни очаква, ако останем с аналогово управление?
Ако инициативата на вицепремиера не се осъществи, всъщност няма да се случи кой знае какво. Всичко ще бъде такова, каквото е в момента - работещите части от държавната администрация ще бъдат изключение. Електронното управление всъщност е повод целокупното чиновничество да се подреди по друг начин и да стане много по-резултатно. Ако наистина България реши да става е-страна обаче, ще има нужда от огромно количество енергия, политическа воля и експертиза. А след това може да започнат да се случват хубави неща.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Главният архитект на София предлага промените в ЗУТ. Но отказва да ги обясни Главният архитект на София предлага промените в ЗУТ. Но отказва да ги обясни

"Капитал" поиска от Здравко Здравков да даде детайли и примери за внесените законови предложения за ателиета, апартхотели, общежития, системи за паркиране, но не получи отговор

20 ное 2019, 562 прочитания

Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година

Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.

20 ное 2019, 540 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кристиан Таков: Пълна нетърпимост към некадърност, безобразност и злоупотреба

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10