Росен Плевнелиев: Има ли политическа нестабилност, икономиката страда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Росен Плевнелиев: Има ли политическа нестабилност, икономиката страда

Росен Плевнелиев: Има ли политическа нестабилност, икономиката страда

6005 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


България е страна със сериозен потенциал, но за всички е ясно, че се развиваме под възможностите си. Необходимо е да имаме дългосрочна визия и ясни приоритети, които да ни доближават до тези европейски ценности и цели, които направиха от ЕС първа политическа сила в света и водещ играч на глобалната сцена. Именно затова се посветих на изготвянето и отстояването на Националната програма за развитие "България 2020". В нея залегнаха точно 8 основни приоритета:

1. Образование

2. Борба с бедността
3. Регионално развитие 4. Модерно земеделие 5. Иновации и конкурентоспособност

Имаме план до 2020 г., ясен и конкретен, по който постигнахме пълен консенсус. Европа също го подкрепи. Споразумението за партньорство с Европейската комисия до 2020 г. осигурява важен ресурс от над 15 млрд. евро за изпълнение на ключови за страната цели и реформи. Националният бюджет ще осигури още толкова.

Да го кажа много просто и ясно: имаме план, имаме стратегия и пари има. Трябва добро изпълнение. 2015-та трябва да е година на действието, година на реформи и модернизация. Вече 15 години правителствата се ангажират с провеждането на неотложни реформи, но някои от тях са още в начална фаза, а други дори не са започнали. През 2015 г. имаме редкия шанс да придвижим забавени реформи напред, като например: за работеща и справедлива съдебна система, в здравеопазването, в енергетиката, в образованието, административна, пенсионна, водна, сектор сигурност и други.

Ще подкрепя всяко усилие за реформи, защото съм убеден, че не бива да разчитаме на ниските данъци и ниските заплати като конкурентно предимство за страната. Корупцията, тромавата администрация и правната ни сигурност са проблем. Те блокират инвестициите и вдигат цената за правене на бизнес. Ключови отрасли като енергетика, здравеопазване и други са в критично състояние. Трупаме нов дълг, с който запушваме пробойни в системата.

2015 е поредната, вече седма година, в която ни чака бавен растеж и опасности от кризи и нестабилност. Добавяме и геополитически рискове, има няколко глобални кризи в развитие, които могат да се изострят. В този труден политически и икономически период за страната е особено важно да работим за стабилност. Стабилността обаче не е цел, тя е инструмент. За да възстановим динамиката в икономиката, трябват инвестиции. За да ни повярват инвеститорите, трябва стабилност, но и работеща система на правораздаване, върховенство на закона, работещи институции и ефективни регулатори. Спешно трябва да възстановим доверието в БНБ, в КФН, в ДКЕВР и в системата на правораздаване.

2015 г. е решаваща за постигане на позитивна промяна и продължаване на реформата в системата на правораздаване. Тя е фундаментът на всяка демократична, правова държава и е призвана да бъде гарант за справедливост. Съдебната реформа е решаваща за справянето с всички предизвикателства, пред които сме изправени. Именно затова назначеното от мен служебно правителство изготви стратегия за продължаване на реформата в правосъдието. Това е голяма крачка напред към постигането на една по-ефикасна и справедлива съдебна система. Заложените в стратегията цели се подкрепят от Европейската комисия, подкрепят се и от новото, редовно правителство. Апелирам парламентът да приеме стратегията за продължаване на реформата в сектор правосъдие, да подкрепи нейната ускорена реализация, включително и ако за това са необходими конституционни промени.

2015 е годината, в която трябва да се поучим от близката си история, която ни казва нещо много елементарно: има ли политическа нестабилност, икономиката страда.

Административната реформа и коректното управление на еврофондовете трябва да бъдат тотален приоритет за 2015 г. Пари за очакваното от гражданите електронно правителство има в Оперативна програма "Добро управление". Отдавна трябваше да заменим чакането зад гишетата с електронни услуги. Брюксел отново ни подава ръка за стратегическа реформа. Еврофондовете днес са безспорно най-смисленият инструмент, защото за всеки лев ние получаваме още 4 безплатно. Към края на годината е добре да знаем: 2014 г. България е усвоила около 2/3 от еврофондовете за страната от стария период. Равнището на усвояемост на средствата за страната ни е около средното за ЕС.

Въпреки предизвикателствата страната ни навлиза в своя втори програмен период с вече натрупан опит, с реализирани ефекти от прилагането на политиките за сближаване. През 2015 г. трябва да положим максимални усилия. Година, в която можем да усвоим над 5 млрд. лева от стария и новия период. Година, в която можем да отворим оси и да договорим над 6 млрд. от новия период.

В последните години успяхме безспорно да ускорим строителството на мащабни инфраструктурни обекти. Строят се метро, магистрали, пречиствателни станции, депа за отпадъци, регионални пътища, изпълняват се хиляди общински и държавни проекти. Българското земеделие също се модернизира и развива динамично в последните години. Щастлив съм, че Националната програма за енергийна ефективност и саниране на българските жилища е на път да се реализира, като правителството планира да отдели мащабен ресурс за това. Тя е най-смисленият проект, с който да се захванем, заедно с образованието, модерната инфраструктура и електронното правителство за България.

Вече постигаме значими резултати и в енергийната диверсификация. Подписахме и споразумение за покупка на 1 млрд. м³ азерски газ от 2019 г., но са необходими спешни действия за изграждане на газови интерконектори с Гърция, Турция, Сърбия и Румъния, както и за разработване на възможни собствени газови находища в шелфа на Черно море. Зависимостта от една тръба и от един доставчик пречи на икономиката.

България е износител на ток, но хората не печелят нищо от това. Същевременно българските предприятия използват много повече енергия за единица продукция от средното в Европа. В годините на прехода се наслушахме на заклинанията за България като енергиен център. Ето фактите в българската енергетика, такива каквито са:

Първо: Отдавна транзитираме руска газ в различни направления, но цената на газа за България вече второ десетилетиее една от най–високите.

Второ: Винаги досега сме били енергиен център и износител на ток. А докарахме българската енергетика до прединфарктно състояние. Трето: Всеки един от големите проекти в енергетиката финишира на двойна цена - "Цанков камък", "Белене", "Южен поток". Четвърто: работи се на парче и на тъмно, а позициите по големите енергийни проекти се менят като ветропоказател. "Белене" пуснат и спиран на всеки 10 години – 1981 г. пуснат, 1991 г. спрян. 2001 г. пуснат, 2011 г. спрян.

Пето: Почти всяка обществена поръчка, за съжаление, в българската енергетика, е обвита от съмнение и е била повод за скандали.

Затова не се впечатлявам от планове за енергиен център и "Голям шлем". Истински ще се впечатля, когато българската енергетика заработи устойчиво. Газовите конектори не струват скъпо, но дават достъп до алтернативни източници. Тогава ще има конкуренция, а цените ще паднат. Ще приключим веднъж завинаги с газа като енергийно оръжие. Ще стане една стандартна, скучна стока за търгуване свободно и на пазарна цена.

Безспорно българските предприемачи и иновативни компании имат огромен потенциал. Заставам зад всеки проект, който може да отключи иновациите в страната. Например първата иновационна екосистема "София тех парк", фондът "Джереми", новите оперативни програми "Иновации и конкурентоспособност" и "Наука и образование за интелигентен растеж". Разбира се, че трайните инвестиции и предприемчивият дух на младите българи са основния двигател на иновациите в страната. За 2013 г. София е третата в Европа столица на предприемачеството с 92 новосъздадени компании, № 1 е Лондон с 255, № 2 е Дъблин с 237.

България постигна своето пълноправно членство в ЕС и НАТО и това донесе стабилност и перспектива, но и направи своите реформи, за да го постигне. Днес гледаме напред, към членство в Шенген, в Европейския банков съюз и в Еврозоната. Без реформи обаче няма да стане. Знае се какво трябва да се направи, необходим е политически кураж.

България е страна със сериозен потенциал, но за всички е ясно, че се развиваме под възможностите си. Необходимо е да имаме дългосрочна визия и ясни приоритети, които да ни доближават до тези европейски ценности и цели, които направиха от ЕС първа политическа сила в света и водещ играч на глобалната сцена. Именно затова се посветих на изготвянето и отстояването на Националната програма за развитие "България 2020". В нея залегнаха точно 8 основни приоритета:

1. Образование


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    name.mg.forum avatar :-|
    name.mg.forum

    Има ли политическа нестабилност, икономиката страда
    ---------

    Същински Айнщайн !!!

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "Евразиеца":

    Същински Айнщайн !!!..."

    Е, че е гений - няма спор!
    Като гледам как е подредил приоритетите, все едно сме Саудитска Арабия, а БВП е в пъти по-голям от реалния ни.
    Верно е като слово за Нова година.

  • 3
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Май енергиината сигурност трябва да е по-напред от 7-мо място.

  • 4
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    Какви истини, боже!

  • 5
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Прав е, както всеки може да забележи. Това поставя въпроса за действията на БСП, ДПС и Атака с много по голяма тежест.

  • 6
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Прав е но отново някма кой да го чуе. БСП ДПС и Атака продължават да се опитвт да клатят лодката. Всеобщ дълг е да им се попречи. Иначе следва да получим държава като Сирия например.

  • 7
    gogotod avatar :-|
    gogotod

    В президентството се намира Евгени Ангелов, бивш зам министър на икономиката, с парите от европа ще инвесира срещу българите инвестирали собствените си пари в лаборатории и техника. Плевнелиев не знае какво прави и следа да му прости господ. Лошото е че ще има колатерални жертви


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK