Държавата губи над 1 млрд. лв. от неплащане на данъци върху горивата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата губи над 1 млрд. лв. от неплащане на данъци върху горивата

До началото на тази година обектите, на които се извършва зареждане на течни горива за собствени нужди, не бяха задължени да имат нивомери и електронни системи с фискална памет.

Държавата губи над 1 млрд. лв. от неплащане на данъци върху горивата

Най-голяма част от недекларираните количества са в секторите "Транспорт" и "Селско стопанство", показва анализ на финансовото министерство

5698 прочитания

До началото на тази година обектите, на които се извършва зареждане на течни горива за собствени нужди, не бяха задължени да имат нивомери и електронни системи с фискална памет.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


За около 30% от потребените горива не са внесени дължимите данъци

3105

е общият брой на бензиностанциите за продажба на горива в страната

Над 30 000

са ведомствените бензиностанции

Държавата губи между 1.1 и 1.2 млрд. лв. от укриване на данъци върху доставките и продажбите на течни горива. Това показва анализ на Министерството на финансите (МФ) на промените в чл. 118 от Закона за ДДС, в сила от 1 януари 2015 г. Изследването е отговор на протестите от страна на земеделските производители и транспортния сектор срещу изискването всички ведомствени бензиностанции да са свързани с Националната агенция за приходите (НАП), а съдовете, в които съхраняват горивото си, да бъдат снабдени с нивомерни системи.

До началото на тази година обектите, на които се извършва зареждане на течни горива за собствени нужди, не бяха задължени да имат нивомери и електронни системи с фискална памет. По-лекият режим се отнасяше за обектите, които не извършват продажба на гориво, плащат по банков път и подават данни за полученото количество течни горива в НАП. Според МФ обаче "не може по безспорен начин да се установи дали от тези обекти се извършват зареждания само на собствени превозни средства, машини и съоръжения, или се извършват и нерегламентирани продажби на течни горива без платени данъци, както и дали в тях не се зарежда нелегално гориво, за което не са издадени документи".

Анализът е показал, че общият брой на бензиностанциите за продажба на горива на територията на страната е 3105 при над 30 000 обекта за зареждане на горива, т.нар. ведомствени бензиностанции. По данни на браншови организации в резултат на нелоялната конкуренция на ведомствените бензиностанции в малките населени места са закрити 700 малки бензиностанции и са освободени  от работа 2500 души.

По време на презентацията си на деветата годишна среща на бизнеса с правителството, организирана от "Капитал" през миналата седмица, финансовият министър Владислав Горанов заяви, че приходните администрации ще използват максимално ресурсите си в две насоки – да поощряват добрите и да наказват лошите. "Приходните администрации няма да бъдат репресивен орган за тези, които са честни към държавата. И обратното – държавата трябва да е на мястото си, да събере приходите, защото тя е създадена като форма на организация на обществото именно с тази цел – да преразпредели благата и да създаде ред", каза Горанов. Малко преди това премиерът Бойко Борисов оцени възможната допълнителна събираемост от данъци върху горивата на 1 млрд. лв. за тази година.

Основни критики

Основните критики на транспортния и земеделския сектор към новите изисквания са свързани с експресното приемане на промените в закона и с непосилната според тях цена за поставяне на измервателните уреди. Предложението за промяна в Закона за ДДС наистина беше направено в последния момент – на второ четене в бюджетна комисия чрез преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет. На практика се оказа, че промените в закона се обнародват в Държавен вестник на 24 декември, а влизат в сила една седмица по-късно. Една седмица след Нова година Агенция "Митници" и НАП започнаха масирани проверки по ведомствените бензиностанции, което предизвика и недоволството.

От Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) заявиха, че е невъзможно да изпълнят изискванията в толкова кратък срок, а някои земеделските производители не могат да си позволят подобни извънредни разходи. В позицията на Асоциацията на земеделските производители в България пък се посочва, че допълнителните разходи не са оправдани, а техническите изисквания – неизпълними на места. Протестно писмо изпратиха и от Съюза на международните превозвачи и от Националното сдружение на българските превозвачи. Те изразиха мнение, че промените ще принудят редица транспортни компании да зареждат с 25 ст. на литър по-скъпо гориво от бензиностанциите. Според представители на бизнеса става въпрос за печалба от около 200-300 млн. лв. годишно, която може да бъде реализирана от големите вериги.

Контратеза

Анализът на финансовото министерство е показал обаче изключително висок риск от обектите за зареждане на горива за собствени нужди да се извършват и нерегламентирани продажби в особено големи размери. В становището на ведомството се посочва, че при двата сектора, които основно протестират срещу решението да се въведат задължително нивомери и връзка с НАП - "Селско стопанство" и "Транспорт", всъщност са най-голяма част от недекларираните доставки. Съответно 48.1% и 34.5%. Тези два икономически сектора са и най-големите потребители на дизелово гориво в страната.

Според статистиката на МФ общият брой на бензиностанциите за продажба на горива на територията на страната е 3105, а ведомствените бензиностанции - над 30 000. "Въпреки че изключението е само по отношение на зареждането с горива за собствени нужди, не може по безспорен начин да се установи дали от тези обекти се извършват зареждания само на собствени превозни средства, машини и съоръжения, или се извършват и нерегламентирани продажби на течни горива без платени данъци, както и дали в тях не се зарежда нелегално гориво, за което не са издадени документи", е записано в заключението на МФ.

Изследването е показало още, че преди 2013 г., когато бяха приети промени в чл. 118 от ЗДДС, с които се въведе контрол върху процеса, свързан с доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител, недекларираните доставки са били около 36% от средногодишното потребление на дизелово гориво. Една година след въвеждането на контрола върху доставките и търговията по бензиностанциите този дял е намалял с едва 6-7%. Това според анализа трябва да се отдаде именно на ведомствените бензиностанции.

Изключения

Ако се извършва зареждане от подвижни резервоари (мобилни цистерни), трябва да има инсталирана електронна система с фискална памет (ЕСФП), но не и нивомерна система. Наредбата позволява да не се поставя фискално устройство и нивомерна система, ако специфичните технически характеристики на съоръженията за производство или отопление не позволяват да има такива. Тази невъзможност се доказва пред НАП с протокол, издаден от компетентен орган. Също така се прави изключение за зареждане на течни горива от съдове за съхранение с обща вместимост до 500 литра, като общото заредено количество гориво за календарната година не трябва да превишава 2000 литра.
За около 30% от потребените горива не са внесени дължимите данъци

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Ей това не мога да си обясня как се прави, без някой яко да се затваря очите.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Сумата ми изглежда силно преувеличена. 1 млрд лева е акцизът и ДДС върху 1 млрд литра гориво усреднено. Това са 1 млн. тона, речи си през месец един танкер като Хан Аспарух, само че с вече преработен в гориво петрол да потъва някъде. 1 млн. т. е капацитетът на сръбската рафинерия НИС. Все едно една такава рафинерия да бичи цялото време само за нашия пазар и никой да не разбере ни откъде влизат танкери, ни накъде поемат цистерните, нито кой пълни. А той трябва много да пълни. Примерно, да има няколко хиляди арендатори и спедиторски фирми, на които в счетоводството изцяло да липсват разхите за гориво. Все едно орат и возят с енергия от торсионните полета.

  • 3
    demos avatar :-|
    demos

    Въпросът е,кога "Лукойл-БГ",ще си прикачи апаратчето и ще плаща на български митници?

  • 4
    ivanpetrof80 avatar :-|
    Йосиф Давыдович

    Никак не ми се вижда преувеличена сумата. През последните 4-5 години Лукоил "изнася" за чужбина поне за 2-3млрд евро на година като половината от експорта е за страни като британските вирджински острови, Сингапур и Южна Африка-все традиционни родни пазари! Това по данни на НСИ Ако приемем консервативно, че 20-30% от този "износ" се реализирал по родните безиностанции сметките излизат. Освен това не си спомням от колко години в бензиностанцците спряха да издават касова бележка при плащане в брой. Просто в края на деня шефовете на безиностанциите издават по една по голяма фактура на някой мастит роден бизнесмен, за да си намали ДДС задълженията, при цени допреди месец от 2.50 лв на литър ддс-то си е 40 ст. на литър. Като сложим и недекларирания внос където общо не се плащат около лев на литър. Нещата стават страшни. Това са проблеми, които са актулни за целия преход. Ако се изчислят за 25 години не ми се смята колко пари са отишли при "наши хора", но ако половинта от кражбата беше предовратена , то всички магистрали щяха да са построени, а Клета Майка България нямаше да има външен дълг.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Йосиф Давидович":

    Много интересен начин на криене на продажби на гориво - посредством издаване на ДДС-фактура за гориво за някой едър бизнесмен. Бомбастичните твърдения в статията са еквивалент на "всички политици са маскари, затова няма значение за кого ще гласуваш".

  • 6
    futurika avatar :-?
    futurika

    Абе, кво стана с брояча на Лукоил?

  • 7
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Накрая ще се окаже че не са 30 000, ами 3 000 и разликата м/у
    купено и сбора от продадено и употребено за собствени нужде е налично във момента и кражба на акцизи и ДДС няма, ама ще е късно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK