Коментари Daily 25 януари - Пенсионните промени: слонът в стаята си стои
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Коментари Daily 25 януари - Пенсионните промени: слонът в стаята си стои

метката за повече приходи в НОИ е направена статично, без да отчита условията за паралелен растеж и на разходите.

Коментари Daily 25 януари - Пенсионните промени: слонът в стаята си стои

И още: Защо поевтиняването на петрола не се използва за укрепване на бюджета; Институционализираната цензура е по-тежък проблем от шамарите и счупените камери

3260 прочитания

метката за повече приходи в НОИ е направена статично, без да отчита условията за паралелен растеж и на разходите.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Пенсионните промени

Слонът в стаята си стои

От коментар на Десислава Николова в седмичния онлайн бюлетин на Института по пазарна икономика

Лансираната и от настоящото правителство реформа в пенсионната система не се различава от познатото наливане на вода в продънена каца. Защото тъжната истина е, че сегашната разходопокривна система (Държавното обществено осигуряване в НОИ) е отдавна банкрутирала. И няма как да е иначе при дефицит около 59% от разходите, ако не се брои вноската от 12% на държавата като трети осигурител.

Идеите за постепенно вдигане на пенсионните осигуровки и вноските във фонд "Безработица", както и за обвързване на максималния осигурителен доход с минималната заплата бяха залегнали в проекта, изготвен при служебния министър на труда Йордан Христосков.

По сметките на работната група повишаването на двете вноски ще донесе 1.1 млрд. лева повече приходи в НОИ. Макар и да не се уточнява кога ще стане това, най-вероятно се отнася за приходите през 2027 г. спрямо тези през 2014 или тази година. Видно е, че сметката е направена абсолютно статично, т.е. предполага се, че всички ще продължат да плащат по-големите осигуровки. Дори и неикономисти биха поставили едно такова допускане под въпрос, предвид значителния дял на сивата икономика у нас и високата "еластичност" на платените вноски към осигурителната тежест.

В същото време разходите за пенсии ще продължат да нарастват, ако отчитаме стабилния ръст на заплатите на сегашните работещи (и бъдещи пенсионери), увеличаващия се брой на пенсионерите (заради увеличаващата се продължителност на живота) и постоянния ръст на пенсиите (дори само по швейцарското правило).

Много е вероятно планираното нарастване на приходите да бъде погълнато от нарасналите разходи до 2027 г. А не е изключено дотогава дефицитът в ДОО да надхвърля 60% от разходите, т.е. балансът да се е влошил още повече.

Стимул за сивата икономика е и другата мярка за закърпване на системата – вдигането на максималния осигурителен доход чрез изравняването му с 8 или 10 минимални работни заплати. При сегашното ниво на МРЗ от 360 лв. това означава 2880 или 3600 лева максимален осигурителен доход спрямо сегашните 2600 лв. Това би бил значителен ръст от 11 или 38%, което неизбежно ще изтласка част от високодоходните граждани в сивия сектор.

А вече се наблюдават различни варианти осигуряващи се на максимален доход да избегнат покачването на осигурителната тежест за осигуряващите се на максимален доход. Един от тях например е напускане на работодателя, регистриране на фирма и осигуряване като самонает, като фирмата започва да предоставя услуги на бившия работодател. Логично е да се мисли, че този процес може да обхване още хора при по-нататъшно вдигане на максималния доход, което би довело до загуба на приход от осигуровки за системата.

Всъщност никоя от мерките, които се предлагат, не решава нейния фундаментален проблем - наличието на отрицателни стимули за внасяне в нея (заради ниските пенсии) и паралелното наличие на положителни стимули да бъде източвана чрез ранно пенсиониране и по инвалидност. Картината може лесно да се промени с постепенното нарастване на дела на личните осигуровки за сметка на дела на ДОО. И не е задължително личните сметки да са в частни пенсионни фондове – може да са и в банки или други финансови институции (стига да е уредено законово). Плавен преход към по-голям дял на капиталовия стълб (личните сметки) беше заложен още с въвеждането на реформата през 1999 г. с помощта на експерти от Световната банка. Само няколко години по-късно обаче прехвърлянето на вноски от ДОО към личните партиди беше замразено с политическо решение. И сега отново сме в изходната позиция – с фалирала пенсионна система, която с всяка година тежи все повече на бюджета. Но мерките продължават се фокусират върху детайлите, а слонът - нуждата от фундаментална промяна, си остава.

Поевтиняването на петрола

Защо не се използва за укрепване на бюджета

От коментар на Илиян Василев в блога му "Писано и казано"

На сайта www.energy.eu/fuelprices  може да се види структурата на цените на горивата във всички страни в ЕС. Много правителства използваха поевтиняването на суровия нефт, за да укрепят приходите в бюджета, защото при намаляващи цени на бензиноколонката потребителите няма да усетят ефекта. Няма да изброявам държавите от Централна, Източна и Западна Европа, които взеха мерки да повишат приходите от ДДС по веригата на стойността на горивата.

У нас това обаче не се случва - финансовото министерство пасува. Имаме все още най-ниските акцизи и държавата печели най-малко. Частта от крайната цена, която остава у търговци, рафинерии и добиващи, е висока - близко до средните равнища в ЕС.

Допълнително можем да изследваме у кого точно остава "каймака" - при всички случаи не са дистрибуторите на дребно. Финансовите им отчети за последните години показват, че маржовете им се свиват. Рафинерията в Бургас също не е отчела от години големи печалби, а разходите по преработка съвсем не са високи в сравнение с другите рафинерии в района.

Остава "входът" на веригата - цената на суровия петрол, и именно нейният дял в крайната цена остава най-висок. Това означава, че връзката на България с глобалния пазар на суров нефт е неефективна и скъпа. 

Българските данъчни власти на практика не контролират цената на суровия нефт на входа на рафинерията поради свързаност между търговец и рафинерия. Много още може да се желае и от одитите за трансферно ценообразуване.

Не е ясно доколко темата за контрабандата не е част отвличаща вниманието кампания. Особено ако вярваме, че бензиностанциите и акцизните складове имат онлайн връзка с данъчните и митническите власти.

Нищо ново - слаба държава, слаб контрол, силна корупция и невъзможни условия за конкуренция на "белите" компании. И много медии, използвани за дезинформация и активни информационни войни.

Препоръката - усилете контрола, повишете акциза за сметка на компаниите нагоре по веригата, за да има по-високи приходи в бюджета. И вижте кой води информационни кампании - обикновено там са част от скритите отговори.

Заради КФН

България може да падне още в класацията за свобода на медиите

Антоан Ери, ръководител на бюрото "Европейски съюз и Балкани" на организацията "Репортери без граница", пред БНР

България е на катастрофалното последно място в Европейския съюз по свободата на медиите, стотното й място от 180 страни в света никак не е славно и не е изключено да продължи да пада надолу. Последните действия на Комисията по финансов надзор може да засилят тази тенденция.

Комисията е превишила правата си и е потъпкала основни права. Тя няма никакво законово основание да иска от медиите да разкриват източниците си на информация, защото те са защитени от закони и на европейско, и на национално ниво. После идва и глобата, която под претекст, че се манипулират пазарите и се всява паника, всъщност цели да накара да млъкнат журналистите, които говорят за банковия сектор и за сериозните нередности в него. Всъщност това, което комисията направи, беше да създаде страх сред журналистите и собственици на медии, като по този начин институционализира някаква форма на цензура.

Сложна беше и предходната 2013 г., когато по време на безпрецедентните по своя мащаб протести имаше и насилие срещу журналисти. Но мога да ви кажа от личен опит, че институционализирането на цензурата може да натежи повече, отколкото шамарите и счупените камери по време на протестите, така че основания за опасения има.

Цитат на деня

Фотограф: Георги Кожухаров

  В България се поставя въпросът, че в затвора влизат само глупаците, които не са се сетили да избягат. Затворът започва да изглежда като нещо, което зависи само от волята на осъдения.

Михаил Екимджиев, адвокат правозащитник, пред медиапул

Пенсионните промени

Слонът в стаята си стои


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Браво за заглавието!

    Метафората със слона с стъкларския магазин е брилянтна. Точно така самовлюбеният ГЕБР тръгна да реформира осигурителната система, но както и винаги досега - половинчато - и при първата съпротива: отстъпление.
    Това показва две неща:
    - ГЕРБ нямат управленски капацитет да осмислят и отстояват каквито и да е реформи;
    - партията няма кураж да издържи естественото обществено недоволство от болезнените реформи.

    Това води да извода, че ГЕРБ нямат визия за реални реформи, чийто ефект би се усетил след 15 - 20 г. Те гледат да добутат правителството до следващите избори, а програмите като "България 2020" ще си останат куп непотребна хартия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK