Автоматизирана система ще следи трафика по магистралите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автоматизирана система ще следи трафика по магистралите

Автоматизирана система ще следи трафика по магистралите

Идеята е данните да се използват за по-доброто планиране и проектиране на пътищата в страната

Мария Манолова
4690 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Движението по магистралите и първокласните пътища вече ще се анализира от автоматизирана система, вместо броят на преминаващите автомобили да бъде изчисляван ръчно.

Сдружението "Контракс инфра" ще изгради системата

Промяната ще стане, след като Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сключи договор със сдружението "Контракс инфра" (в което влизат фирмите "Контракс" АД и "Инфра роудс" ЕООД) за "внедряване на система за автоматизирано събиране и анализ на данни за пътния трафик". Цената на проекта е 4 млн. лв. при първоначално прогнозирана стойност от 6 млн. лв.

Системата ще бъде внедрена на 100 различни локации в страната, като целта й е автоматично да събира и анализира данни за трафика. За целта ще бъдат използвани камери, сензори, броячи и устройства за разпознаване на регистрационните номера на автомобилите. Събраната информация трябва да се използва за по-добро планиране на пътната сигнализация, за анализ на безопасността на пътищата, при ремонти и проектиране на нови трасета. До момента такива данни се събираха на ръка, което е много по-трудоемък, бавен и неточен начин.

Финансирането за новите устройства идва от оперативна програма "Транспорт". Поръчката беше обявена още в началото на 2014 г., но се забави заради жалби от четири от общо деветте участника в конкурса. Според регистъра на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) фирмите "Телелинк", "Сиенсис", "Лирекс БГ" и "Т-системс Унгария" не са били съгласни с класирането и крайния победител в обществената поръчка. Комисията обаче не е уважила техните жалби и в крайна сметка изпълнител остава "Контракс инфра".

Според условията на поръчката сдружението има десет месеца, за да завърши и пусне в експлоатация цялата система. Вероятно обаче ще се наложи проектът да бъде приключен още по-рано - според договора на АПИ с оперативна програма "Транспорт" автоматизираното измерване трябва да заработи не по-късно от 31 август 2015 г.

Държавата вече използва подобен метод

От края на миналата година в България вече действа подобна система за второкласните и третокласните пътища. Тя струваше 2.8 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие" и е дело на компанията "Телелинк". Основната цел на системата е да следи интензивността на движение, средната скорост и спестено време за пътуване. За целта бяха инсталирани 91 сензора за трафик на второкласни пътища, а още 29 броя - на третокласни.

Според първите изнесени данни Южната дъга на софийския околовръстен път е най-натовареното второкласно шосе в страната. За денонощие оттам минават между 20 хил. и 35 хил. автомобила.

АПИ няма да изследва удовлетвореността от пътищата

Държавата се отказва от специалното социологическо проучване, с което трябваше да разбере колко удовлетворени са гражданите от пътната мрежа. Това личи от съобщение в регистъра на обществените поръчки, според което АПИ прекратява този проект. През есента на 2013 г. агенцията беше заделила 600 хил. лв., за да разбере какви са "обществените възприятия за състоянието на пътната мрежа и услугите, предоставяни на ползвателите на пътища". Идеята за подобно изследване и особено на толкова висока цена беше доста странна предвид факта, че строителството и поддръжката на пътища са много повече твърда наука и факти, отколкото "възприятие". Или има инфраструктура и тя е добре поддържана, или просто няма достатъчно и добре поддържани пътища, което се преценява дори с просто око.

6 коментара
  • 1
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    Браво.

  • 2
    cmetschkaroff avatar :-P
    CMetschkaroff

    "... Събраната информация трябва да се използва за по-добро планиране на пътната сигнализация, за анализ на безопасността на пътищата, при ремонти и проектиране на нови трасета. До момента такива данни се събираха на ръка, което е много по-трудоемък, бавен и неточен начин..." - Ай стига, бе! И това се е правило на ръка?! А подаването на получените данни - с гълъби ли е ставало?! Къде ги тез данни?! Кой ги ползва, за какво...?! И ся кво - от скрижали върху камък отиваме на нула/единица?!?! Поне да си бяха затраяли... ;-) И гаргите се смеят... А ние - да плачем ли, да се смеем ли, да... ?

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#2] от "CMetschkaroff": сълзи от смях напират!!!! добре,че смехът е здраве!!

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Пътем да попитам, ще бъде ли тази информация публично достояние, така както ЕСО дава в реално време картината на енергодобива, както вече има онлайн статистика за ражданията, за замърсяването на въздуха... Или отново ще тръгнат флашки на черния пазар, както стана с търговския регистър и ЕСГРАОН-а ?

  • 5
    v_iliev avatar :-|
    V.Iliev

    Може плановете за някои магистрали да се променят поради недостатъчен трафик...

  • 6
    twinsdz avatar :-|
    twins

    Хахаха по кои магистрали ще следят трафика? По трите магистрали, едната от които е 18км. ли? Случайно да не стане задръстване някъде където няма бензиностанция и тоалетна ли?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK