Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"

Блогът на нервната акула

Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"

Органът няма санкциониращи функции и не може да налага глоби и друг вид санкции, а може само да отправя препоръки

7764 прочитания

Блогът на нервната акула

© Блогът на нервната акула


С препоръка да бъде спряна или коригирана кампанията "Не купувай контрабанда! Вредно е за всички" завърши закрито заседание на Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС). Това се случи след редица подадени жалби и сигнали от страна на граждани. Кампанията е инициирана от "Булгартабак-Холдинг" в партньорство с Министерство на финансите, Агенция "Митници", "Национална асоциация на тютюнопроизводителите 2010" и "Асоциация на производителите на ориенталски тютюни".

Сигналите

В края на януари граждани внесоха в Националния съвет за саморегулация жалба срещу кампанията. Те посочват, че чрез нея държавни институции се включват в послания, които индиректно рекламират употребата на тютюневи изделия, както и това, че тя е в грубо нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация. Като пример за нарушението в изпратените сигнали се посочва присъствието на символи като майки с колички в комуникация, обвързана с тютюневи изделия.

(Липсващи) позиции

От Булгартабак и Агенция "Митници" не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси във връзка с кампанията "Не купувай контрабанда! Вредно е за всички." От  Министерство на финансите посочиха само, че в кампанията не са използвани бюджетни средства, а "министерството на финансите има принципната позиция да подкрепя публични кампании за спазването на законите в държавата, каквато е посочената кампания."

В становището на Булгартабак, представено пред Етичната комисия, се казва, че "създаването на подобни информационни кампании е силно належащо". Това е така, защото чрез тях се посочвали загубите, които държавата търпи от контрабандната продажба на цигари. По този начин се подкрепяла и взетата на европейско и световно равнище мярка за вдигане на акциза на тютюневите изделия, която от своя страна цели намаляване на тютюнопушенето. 

Решението

Според Етичната комисия към НСС колаборацията между държавни институции и частни компании не е прецедент, но в случая има нарушения. Според решението "някои детайли [от кампанията] правят недопустим, макар и само загатнат, паралел с тютюнопушенето, създавайки впечатление, че закупуването на легални цигари е полезно за обществото и трябва да се поощрява". 

В допълнение, привличането на вниманието върху цигарите и същевременното използване на символи като майки с деца и послания, сред които "контрабандните цигари не помагат да се откриват места в детските градини", са недопустими, посочват от комисията. Според тях този тип комуникация прави несъзнателна логическа връзка с това, че не-контрабандните цигари са в полза на обществото. В същото време обаче комисията смята, че "твърденията, че кампанията внушава да се купуват единствено цигари с марката на "Булгартабак", че съдържа скрита реклама на търговската верига "Лафка" са неоснователни".

Взетото по време на заседанието на комисията решение може да бъде обжалвано. Органът няма санкциониращи функции и не може да налага глоби и друг вид санкции, а може само да отправя препоръки. 

С препоръка да бъде спряна или коригирана кампанията "Не купувай контрабанда! Вредно е за всички" завърши закрито заседание на Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС). Това се случи след редица подадени жалби и сигнали от страна на граждани. Кампанията е инициирана от "Булгартабак-Холдинг" в партньорство с Министерство на финансите, Агенция "Митници", "Национална асоциация на тютюнопроизводителите 2010" и "Асоциация на производителите на ориенталски тютюни".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    С медийната кампания срещу контрабандата държавата показа безсилието си да я прекрати. Не че не може - не иска.

    А своеобразното публично - държавно партньорство с Булгартабак е върха на цинизма. Но пък дава отговор на въпроса кой е общият собственик и на Булгартабак и на държавата - Делян Пеевски.

  • 2
    iv_al avatar :-P
    iv_al

    Само един факт: една от най-продаваните без бандерол марки е "Жълта Ева", която е марка на Булгартабак. Цената на черно е 2.30-2.40. С бандерол цената е 4.60.

  • 3
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    До коментар [#2] от "iv_al":

    Това идва да каже, че на Булгартабак им куца охраната...

  • 4
    hodounski avatar :-|
    hodounski

    10-ката си прави реклама като ползва НАП и митниците, а те мълчат като „биени гъ-ове“/македнски/

  • 5
    sashko_k avatar :-P
    Aleksandar Kuyumdzhiev

    Хората по света правят кампании против тютюнопушенето и алкохола, ние правим против контрабандата на такива изделия. Супер смешно ми беше като я видях тази кампания. Щот нали циганката на пазара дето явно си предлага контрабанда не могат да я проследят от къде си взима стоката и къде е складирана. Това е нещо от което държавата трябва да се срамува, а не да прави кампания.

  • 6
    morbeo avatar :-P
    Владимир Киров

    "Над околийския началник стоеше областният, над областния — министърът, над министъра — правителството, а над правителството — мафията — невидима, всемогъща и безчовечна!" - Димитър Димов, Тютюн
    За една друга цигарена компания става дума, но да... всички знаем

  • 7
    inadilov avatar :-|
    inadilov

    Как така ще спрете кампанията? Циганките на Женския пазар не плащат данъци у осигуровки. Защо да се пълнят техните джобове като може да се пълнят тези на едно физическо лице, оправдано от съдебната система у нас като "вода ненапита" и на една политическа партия, чийто виден член е въпросната персона? И нали е сладко да се бърка в меда, наредиха се "митници" и "гаврош"-човците от парламента. Та да докажат, подкрепяйки тази компания, че за едни държавата е майка, а за други производители - мащеха. Защо държавата не застана зад рекламата на производителите на мед? И те плащат данъци. Нали си спомняте кой продаде Булгартабак и как? А "Юрий Гагарин" БТ АД в Пловдив? А да си спомняте кой забрани производството на филтри? Е, те този същият сега връща отново предприятието в структурата на холдинга, който е частен. И познайте дали не се възобновяват спрените производства? Някой е намерил начин да печели два пъти от една и съша сделка. Това не е обект за разглеждане на Комисия по етика и КЗК. Това си е за прокуратура.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Щом съветът за саморегулация не може, предлагам да се обърнем към комисията за финансов надзор, барем цензурира шефовете си.

  • 9
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Постоянното дъвчене на тези реклами всъщност им прави реклама. А просто трябва да подминем с пренебрежение. Контрабанда се спира когато институциите си свършат работата, а не с клипчета по телевизията

  • 10
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Ако честно си говорим, тази реклама е доста претенциозна и освен това, волно или по-скоро не, става реклама и на самия Булгартабак.
    Така че и те, ако имаха или им дойде малко повечко акъл, би трябвало да я свалят или поне да се промени и стане принципна срещу контрабандата, която освен цигари включва горива, спртни напитки и не на последно място и много плодове, зеленчуци и други продукти, с което се скапва и родното производство.
    А най-добрата реклама е, ако тези на които им даваме по 1млрд всяка година ( имам предвид МВР), се хванат и върнат поне част от тези пари, като спрат, заловят и затворят някой и друг контрабанден канал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK