Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"

Блогът на нервната акула

Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"

Органът няма санкциониращи функции и не може да налага глоби и друг вид санкции, а може само да отправя препоръки

8251 прочитания

Блогът на нервната акула

© Блогът на нервната акула


С препоръка да бъде спряна или коригирана кампанията "Не купувай контрабанда! Вредно е за всички" завърши закрито заседание на Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС). Това се случи след редица подадени жалби и сигнали от страна на граждани. Кампанията е инициирана от "Булгартабак-Холдинг" в партньорство с Министерство на финансите, Агенция "Митници", "Национална асоциация на тютюнопроизводителите 2010" и "Асоциация на производителите на ориенталски тютюни".

Сигналите

В края на януари граждани внесоха в Националния съвет за саморегулация жалба срещу кампанията. Те посочват, че чрез нея държавни институции се включват в послания, които индиректно рекламират употребата на тютюневи изделия, както и това, че тя е в грубо нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация. Като пример за нарушението в изпратените сигнали се посочва присъствието на символи като майки с колички в комуникация, обвързана с тютюневи изделия.

(Липсващи) позиции

От Булгартабак и Агенция "Митници" не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси във връзка с кампанията "Не купувай контрабанда! Вредно е за всички." От  Министерство на финансите посочиха само, че в кампанията не са използвани бюджетни средства, а "министерството на финансите има принципната позиция да подкрепя публични кампании за спазването на законите в държавата, каквато е посочената кампания."

В становището на Булгартабак, представено пред Етичната комисия, се казва, че "създаването на подобни информационни кампании е силно належащо". Това е така, защото чрез тях се посочвали загубите, които държавата търпи от контрабандната продажба на цигари. По този начин се подкрепяла и взетата на европейско и световно равнище мярка за вдигане на акциза на тютюневите изделия, която от своя страна цели намаляване на тютюнопушенето. 

Решението

Според Етичната комисия към НСС колаборацията между държавни институции и частни компании не е прецедент, но в случая има нарушения. Според решението "някои детайли [от кампанията] правят недопустим, макар и само загатнат, паралел с тютюнопушенето, създавайки впечатление, че закупуването на легални цигари е полезно за обществото и трябва да се поощрява". 

В допълнение, привличането на вниманието върху цигарите и същевременното използване на символи като майки с деца и послания, сред които "контрабандните цигари не помагат да се откриват места в детските градини", са недопустими, посочват от комисията. Според тях този тип комуникация прави несъзнателна логическа връзка с това, че не-контрабандните цигари са в полза на обществото. В същото време обаче комисията смята, че "твърденията, че кампанията внушава да се купуват единствено цигари с марката на "Булгартабак", че съдържа скрита реклама на търговската верига "Лафка" са неоснователни".

Взетото по време на заседанието на комисията решение може да бъде обжалвано. Органът няма санкциониращи функции и не може да налага глоби и друг вид санкции, а може само да отправя препоръки. 

С препоръка да бъде спряна или коригирана кампанията "Не купувай контрабанда! Вредно е за всички" завърши закрито заседание на Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС). Това се случи след редица подадени жалби и сигнали от страна на граждани. Кампанията е инициирана от "Булгартабак-Холдинг" в партньорство с Министерство на финансите, Агенция "Митници", "Национална асоциация на тютюнопроизводителите 2010" и "Асоциация на производителите на ориенталски тютюни".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


17 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    С медийната кампания срещу контрабандата държавата показа безсилието си да я прекрати. Не че не може - не иска.

    А своеобразното публично - държавно партньорство с Булгартабак е върха на цинизма. Но пък дава отговор на въпроса кой е общият собственик и на Булгартабак и на държавата - Делян Пеевски.

  • 2
    iv_al avatar :-P
    iv_al

    Само един факт: една от най-продаваните без бандерол марки е "Жълта Ева", която е марка на Булгартабак. Цената на черно е 2.30-2.40. С бандерол цената е 4.60.

  • 3
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    До коментар [#2] от "iv_al":

    Това идва да каже, че на Булгартабак им куца охраната...

  • 4
    hodounski avatar :-|
    hodounski

    10-ката си прави реклама като ползва НАП и митниците, а те мълчат като „биени гъ-ове“/македнски/

  • 5
    sashko_k avatar :-P
    Aleksandar Kuyumdzhiev

    Хората по света правят кампании против тютюнопушенето и алкохола, ние правим против контрабандата на такива изделия. Супер смешно ми беше като я видях тази кампания. Щот нали циганката на пазара дето явно си предлага контрабанда не могат да я проследят от къде си взима стоката и къде е складирана. Това е нещо от което държавата трябва да се срамува, а не да прави кампания.

  • 6
    morbeo avatar :-P
    Владимир Киров

    "Над околийския началник стоеше областният, над областния — министърът, над министъра — правителството, а над правителството — мафията — невидима, всемогъща и безчовечна!" - Димитър Димов, Тютюн
    За една друга цигарена компания става дума, но да... всички знаем

  • 7
    inadilov avatar :-|
    inadilov

    Как така ще спрете кампанията? Циганките на Женския пазар не плащат данъци у осигуровки. Защо да се пълнят техните джобове като може да се пълнят тези на едно физическо лице, оправдано от съдебната система у нас като "вода ненапита" и на една политическа партия, чийто виден член е въпросната персона? И нали е сладко да се бърка в меда, наредиха се "митници" и "гаврош"-човците от парламента. Та да докажат, подкрепяйки тази компания, че за едни държавата е майка, а за други производители - мащеха. Защо държавата не застана зад рекламата на производителите на мед? И те плащат данъци. Нали си спомняте кой продаде Булгартабак и как? А "Юрий Гагарин" БТ АД в Пловдив? А да си спомняте кой забрани производството на филтри? Е, те този същият сега връща отново предприятието в структурата на холдинга, който е частен. И познайте дали не се възобновяват спрените производства? Някой е намерил начин да печели два пъти от една и съша сделка. Това не е обект за разглеждане на Комисия по етика и КЗК. Това си е за прокуратура.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Щом съветът за саморегулация не може, предлагам да се обърнем към комисията за финансов надзор, барем цензурира шефовете си.

  • 9
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Постоянното дъвчене на тези реклами всъщност им прави реклама. А просто трябва да подминем с пренебрежение. Контрабанда се спира когато институциите си свършат работата, а не с клипчета по телевизията

  • 10
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Ако честно си говорим, тази реклама е доста претенциозна и освен това, волно или по-скоро не, става реклама и на самия Булгартабак.
    Така че и те, ако имаха или им дойде малко повечко акъл, би трябвало да я свалят или поне да се промени и стане принципна срещу контрабандата, която освен цигари включва горива, спртни напитки и не на последно място и много плодове, зеленчуци и други продукти, с което се скапва и родното производство.
    А най-добрата реклама е, ако тези на които им даваме по 1млрд всяка година ( имам предвид МВР), се хванат и върнат поне част от тези пари, като спрат, заловят и затворят някой и друг контрабанден канал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход