Правителството отстъпи за ведомствените бензиностанции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството отстъпи за ведомствените бензиностанции

И премиерът, и финансовият министър бяха категорични, че няма да се откажат от намерението си

Правителството отстъпи за ведомствените бензиностанции

Министерството на финансите се отказа от контрола върху обектите и го замени с регистрация

11345 прочитания

И премиерът, и финансовият министър бяха категорични, че няма да се откажат от намерението си

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


"Няма да им отстъпя изобщо, защото това са над 1200 бензиностанции, които нито са вързани с НАП, нито има някаква отчетност, а че е скъпо да си сложат връзка с НАП – горе-долу проверката показва, че около 5000 лева струва една бензиностанция да се върже с нашата система. Така че, да ме извинят, но това не е сума, която да може да ги спре, при положение че ние около 1.1 млрд. лв. субсидии им разплащаме."

Премиерът Бойко Борисов на 20 януари

Държавата за втори път се отказа да контролира най-тъмната зона в търговията с горива - т.нар. ведомствени бензиностанции. Те са около 30 хиляди и са основно собственост на зърнопроизводители и транспортни фирми. Изчисленията на държавата за консумацията на горива в страната показват, че годишно от сивия сектор бюджетът губи над 1 млрд. лв. и основните заподозрени са тези обекти, защото продажбите през тях не се отчитат.

Мярката към тях трябваше да е задължително инсталиране на нивомери и фискални устройства с връзка към НАП, както е при бензиностанциите от години. Сега обаче след заплаха от протести основно от страна на земеделските производители Министерството на финансите предлага обектите само да влязат в регистър, т.е. пак остават извън контрол. Възможно е отказът на правителството да е само временна маневра за намаляване на напрежението. Факт е обаче, че управляващите изглеждат прекалено отстъпчиви пред заплахата от стачки. Ако наистина аргументът срещу е, че опериращите ведомствени бензиностанции не могат да си позволят еднократния разход от около 5 хил. лв., то инсталирането на уредите можеше да се отложи примерно с 6 месеца или дори година. Но то изчезва и се заменя от регистрация.

Облекчение чрез наредба

Стъпката назад е записана в новата наредба за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти, публикувана за обществено обсъждане на сайта на финансовото министерство. Тя заменя представената три седмици по-рано наредба, която предвиждаше контролът върху ведомствените бензиностанции да се изравни с този, който действа върху бензиностанциите за продажба на горива.

Самите промени в Закона за данъка върху добавената стойност (ДДС) се случиха експресно в края на годината. Мярката е безспорна, единствената критика беше, че собствениците на ведомствени бензиностанции не знаеха за новото си задължение. Реално обаче законът не вкарва нивомерите, те трябваше да са във въпросната наредба.

Желанието на правителството да въведе тотален контрол върху движението на течни горива на територията на страната срещна отпора на зърнопроизводителите, транспортните компании и някои от търговците на горива. А министърът на финансите Владислав Горанов и премиерът Бойко Борисов публично заявиха, че няма да отстъпят от намерението си. Сега наредбата ги опровергава.

Остават обаче констатациите на Министерството на финансите, че държавата губи годишно между 1.1 и 1.2 млрд. лв. от укриване на данъци върху доставките и продажбите на течни горива. И че "не може по безспорен начин да се установи дали от тези обекти се извършват зареждания само на собствени превозни средства, машини и съоръжения, или се извършват и нерегламентирани продажби на течни горива без платени данъци, както и дали в тях не се зарежда нелегално гориво, за което не са издадени документи". Анализът на ведомството е показал, че общият брой на бензиностанциите за продажба на горива на територията на страната е 3105 при над 30 000 обекта за зареждане на горива, т.нар. ведомствени бензиностанции.

Аргументите на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) са, че е невъзможно да изпълнят изискванията в толкова кратък срок, а някои земеделските производители не могат да си позволят подобни извънредни разходи (въпреки че всяка година те получават над 1 млрд. лв. субсидии). Позицията на Асоциацията на земеделските производители в България е, че допълнителните разходи не са оправдани, а техническите изисквания – неизпълними на места. Протестно писмо изпратиха и от Съюза на международните превозвачи и от Националното сдружение на българските превозвачи.

Неразбрали и неискащи

Въпреки промяната на наредбата и отстъплението на правителството вчера националната асоциация на зърнопроизводителите обяви, че ще започне протести, ако се налага секторът да въвежда нивомери и фискални устройства. Зърнопроизводителите твърдят, че офертите за оборудването са за средно около 15 хил. лв. "Трябва да се направи обективен анализ и да се преразгледа законът в частта му за земеделските производители", съобщи зам.-председателят на сдружението Ангел Вукодинов.

По информация на "Капитал Daily" няколко асоциации, сред които и тези на зърнопроизводителите, водят преговори с правителството, за да се стигне в крайна сметка до това решение. Според неофициална информация текстовете, които са останали в наредбата, не са окончателни, защото по останалите все още се преговаря.

Меките изисквания към ведомствените бензиностанции

Те ще трябва да подават данни в НАП по електронен път с електронен подпис или персонален идентификационен код (ПИК) за:

- пълно наименование/трите имена, ЕИК от Търговския регистър/ЕИК по регистър БУЛСТАТ/ЕГН/ЛНЧ

- адрес на управление/постоянен адрес

- код и наименование на икономическата дейност по КИД-2008

- вид на съдовете/съоръженията за зареждане и/или съхранение на горива

- обем/вместимост на съдовете

- вид на горивото и мерна единица

- местонахождение на обекта/обектите за зареждане/съхранение на горива

- предназначение на горивото

- вид, брой и средногодишно потребление на количеството гориво на превозните средства, машините, съоръженията и друга техника, които се зареждат от съдовете

- регистрационен номер на собствена мобилна цистерна за зареждане.

Всяка промяна в данните за наличните съдове/съоръжения за съхранение и/или зареждане с течни горива за собствени нужди или коригирането на подадената информация за тях се извършва с подаване на нови данни в 7-дневен срок от настъпване на промяната или от първоначалното подаване.
"Няма да им отстъпя изобщо, защото това са над 1200 бензиностанции, които нито са вързани с НАП, нито има някаква отчетност, а че е скъпо да си сложат връзка с НАП – горе-долу проверката показва, че около 5000 лева струва една бензиностанция да се върже с нашата система. Така че, да ме извинят, но това не е сума, която да може да ги спре, при положение че ние около 1.1 млрд. лв. субсидии им разплащаме."

Премиерът Бойко Борисов на 20 януари

Държавата за втори път се отказа да контролира най-тъмната зона в търговията с горива - т.нар. ведомствени бензиностанции. Те са около 30 хиляди и са основно собственост на зърнопроизводители и транспортни фирми. Изчисленията на държавата за консумацията на горива в страната показват, че годишно от сивия сектор бюджетът губи над 1 млрд. лв. и основните заподозрени са тези обекти, защото продажбите през тях не се отчитат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    1 млрд. лв потъват в тези ведомствени бензиностанции. Нека правителсвото да плати по 5 хил. лв за всяка една от тях. Парите ще се върнат за по-малко от година! Не се предавайте пред тези "протести".

  • 2
    ss avatar :-|
    SS

    Крайно време е държавата да стъпе на врата на зърнената мафия !!!

  • 3
    sarnaudkin avatar :-|
    Stoil Arnaudkin

    Аз представлявам един от споменатите търговци на горива, недоволни от мярката. Изписахме доста по темата през последния месец, затова тук ще се опитам да бъда кратък. Първо, твърдението, че мярката е безспорна, е меко казано пресилено. Второ, т.нар. анализ на МФ за загубите от ведомствените бензиностанции е четиво, в което фактите отстъпват пред допусканията и откровените неистини, и има за цел да оправдае неадекватните действия на държавата. Трето, напълно вярно е, че не само държавата в лицето на нейните органи се държи неадекватно по време на този водевил. И последно, може би най-важно, не се споменава кой е най-заинтересован от подобна мярка - от натоварването и затварянето на ведомствените обекти пряко ще спечелят веригите бензиностации. При тях ефектът ще е безспорен, не може да се каже обаче същото за фиска. В заключение оставам с усещането, че любимият ми "Капитал" в този случай си е позволил недостатъчна обективност. Надявам се това да е изключение, а не тенденция!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Я виж ти - тролче налази статията: sarnaudkin - класика в жанра :)
    Щом плащат на тролове значи бизнеса на ведомствените бензиностанции е доста сенчест и бая доходен. Министерството на финансите - стегнете се бе хора, 1 млрд. са много пари. Намерете начин да ги опазите!

  • 5
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    До коментар [#2] от "SS":

    Май зърнената мафия стъпи на врата на Правителството на ББ! :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

  • 6
    sarnaudkin avatar :-|
    Stoil Arnaudkin

    До №4: Мнението ми е лично, професионално и заставам зад него. Не е тук мястото да си правя реклама, но ако пуснеш търсене в Google, ще откриеш какво съм писал по темата и коя фирма представлявам. Направи го, ако не си просто клакьор и празнодумец.

  • 7
    azs41314323 avatar :-|
    azs41314323

    Това са пари които могат да влезнат в здравеопазването. А не само да констатираме колко лекари и сестри са напуснали и как расте дефицита на здравната каса. Това управление по нищо не се различава от предишното на ГЕРБ ,стане ли дума за стачки и протести и веднага им омекват коленцата.

  • 8
    iv_al avatar :-|
    iv_al

    Виждал съм в Гърция "мобилна бензинистанция". Това са камиони цистерни с монтиран "пистолет", измервателно устройство и касов апарат. Фирми и частни лица, които ползват по-големи количества гориво се обаждат и цистерната идва, зареждат и получават фактура. Тази мобилна колонка е опция за регистрирани бензиностанции. Понятие "ведомствени" несъществува.
    Топлата вода е измислена!

  • 9
    pnikitov avatar :-|
    Pavel Nikitov

    А това било четиво за интелигентни хора!:)Дали някой от тук коментиращите си има и бегла представа как работят тези ведомствени бензиностанции,или навика да се плюе по гадния частник,още повече получаващ субсидия(мамка му)е кеф за душичките ви?
    Горивото закупено за тези бензиностанции излиза от съответната петролна база с ПЛАТЕН акциз и ДДС,плюс че се декларира и към НАП в деня на доставката.Пътува с камион с ДЖИ ПИ ЕС,и във всеки един момент се проследява маршрута.
    И ако това все пак беше прието,къде щяха да зареждат тези машини?На бензиностанциите на западните инвеститори,даващи по 350лв. заплата на българските си работници.Жалко че никой от по-горе упражняващи се в размисъл,не им идва на акъла.
    И не на последно място,държавата като мащеха на бизнеса и е по-лесно да го товари с допълнителни финансови тежести,а не да си влезе в ролята и със всички свои инструменти да спре контрабандата,която пълни и партийните касички.Като жокер може да почнат с Лукойл.
    Ако аз имам ведомствена бензиностанция и съм я обявил пред НАП,ще продавам ли това контрабандно гориво,точно в този съд?!!!!!
    Вкарайте повече мисъл бе хора!

  • 10
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Не трябва да се отстъпва, защото няма как една безконтролна фирма, да не се възползва от привилигерованото положение.
    До край трябва да се върви в това отношение - нивомери и разходомери свързани онлайн с НАП, както са бензиностанциите където всеки от нас зарежда колата си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK