Всички на кабинката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички на кабинката

Всички на кабинката

Вторият лифт на Банско изглежда предрешен

Калина Горанова, Росен Босев
16551 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Ако сте следили медиите от последните няколко седмици (ние го направихме с усмивка на страница 6), няма как да не сте забелязали една тема, която методично и едностранно се налага - колко важно е изграждането на втори кабинков лифт на Банско. Въпросът да има или не втора въжена линия в ски зоната до местността Шилигарника над Банско  периодично изниква на дневен ред през последните няколко години. А желанието на инвеститора в планинския курорт за още по-голяма мащабност на ски курорта все по-активно се подкрепя от местните общини и се съпътства от "спонтанни" протести на местни граждани и телевизионни репортажи с чакащи за лифта скиори. Подобен беше сюжетът и през изминалата седмица, но сега мечтата на инвеститора сякаш изглежда по-реална от всякога.

На фона на поредната междуведомствена работна група към правителството (кабинетът обяви създаването й в средата на януари), която трябва да направи поредния анализ дали има нарушения при изпълнението на концесията на ски зоната и дали държавата е ощетена с концесионните такси, редица политици заеха превантивно категоричната позиция, че лифт трябва да има.

Последният щрих беше нанесен от кмета на Банско Георги Икономов, който в четвъртък обиколи всички възможни институции в столицата, започвайки от президентството, през Министерски съвет и стигайки до Народното събрание, където освен с Цецка Цачева, която го чака около 40 минути, той се срещна и с председателите на икономическата и регионалната комисия и комисията по младежта и спорта. Всичко това с обилно отразяване по електронните медии.

"При срещите получих такава подкрепа от всички политически сили, каквато не съм очаквал", заяви той. "Очакванията ми са, че след 15 февруари, когато междуведомствената група ще излезе с решение, до края на февруари има две заседания на правителството, на които да се вземе решение, да се уточни концесионната площ и да се придвижи гласуването на промените за парк "Пирин", което ще ни даде възможност да започнем проектиране на новите съоръжения. Ако всичко това се случи, ще имаме готовност до края на годината да бъде даден старт за построяването на съоръженията. Другото, което очаквам, е по най-бързия начин да се стaртира процедурата по отдаване на концесията за зоната в Добринище", предначерта един вероятен сценарий Икономов.

Или по всичко личи, че политическото решение за ски туризма над Банско върви преди резултата от работата на специалната комисия, както и преди приемането на новия план за управление на парк Пирин, който трябва да зададе рамките какво ще може и какво няма да може да се прави на територията му. А въпросите дали има реална нужда от още един лифт, какви са другите варианти и защо се бърза точно сега остават.

Кой какво иска?

От една страна са общините Банско, Разлог и Добринище, които от години настояват да се позволи уплътняване и разширение на ски зона Банско, изграждане на ски зона Добринище, където в момента има един лифт и една писта, и изграждане на ски зона Кулиното над Разлог, където няма нито едно ски съоръжение. Ако се удовлетворят претенциите на трите общини, сега съществуващите под 25 километра писти в Пирин ще се увеличат поне десетократно, а дължината на лифтовете - почти петкратно. Част от тях пък ще се строят в резервата "Баюви дупки - Джинджирица", ако се съди по проекта "Кулиното". Колкото до лифта, според общините проблемът с опашките пред кабинковия лифт е огромен, тъй като вече се увеличавал броят на чакащите и през делничните дни. В резултат се губели туристи и всеки ден се ощетявала местната икономика и имиджът на България като туристическа дестинация.

От другата страна са еколозите, както и недоволните от това, че до момента концесията на ски зоната не се изпълнява коректно, а крайният собственик официално е неизвестен. По данни на екоминистерството концесионерът се е разположил на 65 хектара над определените му по договор около 100 хектара. Колкото до концесионера на ски зона Банско - "Юлен" АД, в него акционер с 8.32% е община Банско, а мажоритарен собственик е кипърската "Маренго трейдинг". Тя е собственост на няколко офшорни компании, свързвани с Първа инвестиционна банка и мажоритарния й акционер Цеко Минев, председател на Българската федерация по ски. Според еколозите Пирин не е Банско, а ските не изчерпват туризма. По думите на Тома Белев от сдружение "Зелени Балкани" Банско трябва да стане целогодишен курорт, като отбелязва, че основният проблем на Банско е, че в три от сезоните има два пъти по-малко туристи.

Според противниците на лифта изначалният проблем тръгва от това, че ски зоната е оразмерена според максимална леглова база в Банско, която е за 7800 души, като според този капацитет е проектиран и настоящият кабинков лифт, който качва скиорите от града до пистите. Легловата база обаче е продължила да се разширява и сега е за над 17 000 души. "Като е презастроен градът, дайте да презастроим и планината", допълва Белев. "Ако проблемът е легловата база, защо не се анализира фактът, че не е спазена екологичната оценка на ски зоната от 2000 г., в която се препоръчва леглата в Банско да не са повече от 7800", казва Александър Дунчев от WWF. Според противниците на втората кабинка и на уплътняването на ски зоната, допълнителните съоръжения са просто нов опит за раздвижване на имотния пазар в общините Банско, Разлог и Добринище, което впоследствие ще доведе до още по-големи апетити към планината. Презастрояването на Банско Икономов коментира така: "Презастрояването е субективен момент, защото за вас може да е презастрояване, за друг да не е. Все пак това е град и ние няма как в него да спрем хората да си строят жилища."

Можем ли да вярваме на инвеститора?

Доклад на Сметната палата от 2011 г. показа, че концесионерът неведнъж е нарушавал приложимото законодателство в дейността си. "Юлен" АД са били санкционирани от различни институции за нарушаване на Закона за управлението на отпадъците, Закона за водите, Закона за опазване на околната среда и Закона за защитените територии. Същият доклад установява и че "Юлен" АД реално използва площ, много по-голяма от посочената в концесионния договор (използват се 58.477 ха повече от договорените 99.5 ха). Всичко това поставя въпроса дали може да се има доверие на не съвсем ясния инвеститор - на практика цялата държавна машина е впрегната да защитава интересите на дружества, чийто краен собственик е скрит. Над 90% от "Юлен" е собственост на дружества, регистрирани в офшорни зони. Зад тези фирми могат да седят както собствениците на ПИБ Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев, така и който и да е.

Колко души могат да се съберат на пистите?

Според действащото законодателство нормата е 200 кв.м на скиор, което означава, че пистите над Банско могат да поберат между 4000 (ако приемем, че "Юлен" ползват  площта, за която имат сключен договор) и 6000 скиори. По данни на Сметната палата през 2011 г. "Юлен" са отчели 23.733 млн. лв. приходи от дейността за 100 дни активен туристически сезон, което при груба сметка, разделено на дневната карта прави около 4700 скиори (ако приемем, че концесионерът няма други приходи). Според Андрей Ковачев от Сдружение за дива природа "Балкани" в проекта за нов план на парк "Пирин" няма актуални данни за туристическия поток и на практика изграждането на нова кабинка не е обосновано по никакъв начин (в документацията все пак са цитирани данни, че през зимата туристите са 3500-4000 души, а в пикови моменти могат да достигнат 7000.

Какъв е капацитетът на кабинката?

Защитниците на идеята твърдят, че това е единствената възможност да бъдат преодолени "километричните" опашки, които се образуват всяка сутрин. По данни на концесионера капацитетът на кабинковия лифт в момента е 2000 човека/час. Ако всички между 4 и 6 хиляди скиори, които пистите могат да поберат, решат да се качат по едно и също време, ще са необходими между два и три часа, за да бъдат извозени. Подобна хипотеза, разбира се, е повече от абстрактна. Естествено, че не всички скиори стигат до пистите с кабинковия лифт - от Банско до долната част на съоръженията има път.

Трябва ли при това положение нова кабинка?

Първо, остава неясно защо "Юлен" не е построил кабинков лифт с по-голям капацитет (френският производител на въжени съоръжения "Помагалски" произвежда кабинкови лифтове с капацитет до 3000 души на час). Второ, не е ясно защо проектът не предвижда "дублиране" на кабинковата линия с друга, т.е. в съществуващата просека (на различно ниво) да се изгради второ съоръжение. При всички положения обаче потенциалният проблем е, че увеличаването на броя на скиори, които стигат до пистите, ще предизвика запълване на техния капацитет и автоматично ще доведе до искания за разширяване на ски зоната. Именно това е порочният кръг, в който се развива курортът през последните 15 години. Цената се плаща от защитените територии.

Защо се стигна дотук сега?

Идеята да се разшири ски зоната над Банско и да се построи втори кабинков лифт беше най-близо до реализация в началото на 2013 г., отново при управлението на ГЕРБ. Малко преди да подаде оставка, правителството разреши да се строи в т.нар. зона за туризъм в националния парк (895 хектара, или 2.5% от територията на парка). Дотогава строителството в Пирин беше позволено само в т.нар. зона за сгради и съоръжения, чиято площ е 2188 декара. След смяната на правителството в крайна сметка се стигна до решението да се изчака написването на изцяло нов план за управление на парка, тъй като настоящият така или иначе изтича.

В края на кабинета "Орешарски", в последния ден преди оставката му, на неприсъствено заседание министрите взимат решение да променят правилата и границите на оспорваната концесия, като се залага да се увеличи площта й и да се променят концесионните такси. Вицепремиерът Даниела Бобева тогава отказа да даде подробности за допълнителното споразумение.

На първото си заседание през 2015 г. настоящото правителство отмени решение на кабинета "Орешарски". "Събитията са се развивали изключително бързо в периода 4-5 август. Предишното правителство е заложило увеличаване на площта, без да е ясно на какво основание, без да са изяснени фактите и обстоятелствата, свързани с конкретните приложения към договора за концесия, без да са обследвани всички фактически обстоятелства, които са свързани с наличието на обекти, които са собственост на трети лица. Продължава да има неясноти и неточност", обясни тогава екоминистърът Ивелина Василева. За изясняването им беше създадена междуведомствена работна група. "Експертна работна група прави анализи и до 15 февруари проблемът с лифтовете на Банско ще има решение. В момента се изяснява ситуацията с договора. Законът не забранява строителство навсякъде и там, където е позволено, трябва да бъде направено. Искаме бързо и балансирано решение", обясни наскоро екоминистърът.

Шумът около работата на комисията не закъсня. На 3 февруари жители на Банско, Добринище и Разлог излязоха на протест и затвориха пътя Благоевград-Гоце Делчев с искане да бъде построен втори кабинков лифт над курорта. Последваха и посещенията на кметовете в София, както и активно и не много експертно политическо говорене.

Какво мислят политиците за новия лифт?

Подкрепата на управляващите за лифта беше изнесена на ръце най-шумно от спортния министър Красен Кралев и колегата му с ресор туризъм Николина Ангелкова. Пред депутатите от парламентарната комисия за младежта и спорта Красен Кралев твърдо се обяви за строежа на лифта, както и че очаква работната група по казуса с концесията също да излезе с положително решение по въпроса. "Няма такъв случай в друга страна от Европейския съюз, при който цяла планина да е защитена територия. Какви са били мотивите преди 30 години не знам, но се е случило. Там няма оригинални защитени видове, които да не се срещат на друго място. Решението да бъде обявен Пирин за защитена територия не е било разумно", заяви той пред депутатите. "Проверихме и се оказа, че ЮНЕСКО не забранява строежа в тези територии, а сами си го забраняваме. Проверката показа, че (бъдещият лифт) има съответствие с режима за строителство на ЮНЕСКО", каза още той. "Буферната зона е ясна и там трябва да може да се строи. Категорично ясно е, че трябва да има втори лифт. Не може да развиваме зимен туризъм и ски спорт с 200 км писти", добави той. "Аз не разбирам тази настойчивост и еуфория на екоорганизациите да се противопоставят. Искаме децата да обичат планината и да спортуват, но как да влязат в контакт с планината? Правим си лоша реклама на държавата с тези километрични опашки. Трябва да има втори кабинков лифт", категоричен е той. В репортаж на БНТ министърът на туризма Николина Ангелкова пък заяви, че "България трябва да се възползва от потенциала, който има за развитие на планинския туризъм и ски туризма, който привлича висок клас туристи, както и голфът". Най-пъстър в аргументите си за лифта обаче е съветникът на икономическия министър Владимир Каролев, който призна, че е "дребен" инвеститор в региона с шест апартамента в Разлог.

След "силните" аргументи на спортния министър президентът Росен Плевнелиев и премиерът Бойко Борисов предпочетоха да не влизат категорично в дебата. "Трябва да се търсят екологични и икономически изгодни решения за развитието на българските региони", съобщи президентската пресслужба, но после в няколко параграфа разви ползата от ски туризма у нас. Премиерът Бойко Борисов излезе със съвет към кмета на Банско: "Еколозите трябва да са ваши партньори, привлечете ги в дискусията и ги убедете с аргументи в необходимостта от изграждането на втори кабинков лифт в Банско."

Най-необяснимо е вялото участие на министъра на околната среда и водите Ивелина Василева по темата, която само съобщи, че няма постъпило инвестиционно намерение за втори кабинков лифт над Банско. "Национален парк Пирин" е с много голяма степен на защита, освен ски зоните в Банско и Добринище", поясни Василева. Според нея защитата се определя както с конкретни текстове в закона, така и от плана за управление на защитената територия. И текстовете в законите, и планът за управление обаче са под въпрос.

Какво ще предвижда новият план за управление на Пирин?

Сегашният план за управление на националния парк забранява строителството на нови и разширението на съществуващи ски писти и лифтове. Строежите са позволени единствено в т.нар. зона за сгради и съоръжения с площ 219 хектара, или 0.6% от територията на парка. Тази зона вече е уплътнена от съоръженията на концесионера. Сега в проектоплана, който се изработва от фирмата "Пролес инженеринг", е заложено изграждането на 333 км нови писти и 113 км лифт, 28 пъти повече дърводобив, а изграждането на новата кабинка до Шилигарника е изрично посочено. Според първоначалния план на "Пролес инженеринг" в парка се обособява Специална буферна зона с площ 1078 хектара, или 2.7% от територията на парка, която според авторите на документа съвпада със "Зона буфер" в Пирин, определена от ЮНЕСКО и изключена от  обхвата на световното природно наследство заради ски съоръженията там. В новата зона се разрешава строителството на писти и лифтове след процедури по ОВОС и оценка за съвместимост с мрежата "Натура". Освен изграждането на кабинков лифт до Шилигарника се предвижда и разширение на езерото за изкуствен сняг, подмяна на лифта до "Безбог" с кабинков, атракционно влакче, надлез за ски писта "Томба" над автомобилния път до хижа "Вихрен" и др. В новия план се увеличава и площта на Зона за туризъм (все още не е ясно с колко), като в режимите за новата туристическа зона отпада забраната за строителство на "сгради, пътна инфраструктура и спортни съоръжения". Обособява се и нова Зона на хижите, административните центрове за управление и поддръжка на парковете и спортните съоръжения, чиято площ също не е посочена, като в нея също е позволено ново строителство.

"Всеобщо мнение е, че старият план за Пирин е крайно рестриктивен", заяви управителят на "Пролес инженеринг" Антоний Стефанов. "Бъдещото развитие на "Пирин" трябва да е едновременно природосъобразно, но също така да има своята икономическа обвързаност и логика и да е със социална насоченост и ако щете - поносимост. А регионът е беден, 70% от поминъка е свързан със ски зоната", казва още Стефанов.

Новият план все още не е окончателен, като Стефанов коментира, че общините искат още зони за туризъм, тъй като тези, предложени от компанията, не ги удовлетворяват. Кметът на Банско Георги Икономов също потвърди, че дори и след увеличението на площта за строителство в планината, общината не е доволна. "Зоните са някакви петънца, които за нищо не стават", заяви тогава той, като допълни, че е изпратил писмо на изпълнителя, в което подробно са описани какви са бъдещите инвестиционни намерения на града.

Кои закони ще трябва да се коригират, за да се появи лифтът?

След срещата си с премиера Бойко Борисов и с председателя на парламента Цецка Цачева кметът на Банско Георги Икономов заговори и за нуждата от "малки законодателни промени", които да улеснят "развитието на ски туризма в Банско и Добринище". "Малки законодателни промени биха улеснили този процес. Това са Законът за горите, където трябва да отпадне преотреждането на територията за лифтове и писти, Законът за концесиите, които забраняват абсолютно всяко строителство към съществуващите хижи, част от концесионната такса трябва да се връща в общината. Трябва да има промени и в Закона за защитените територии", заяви Икономов.

"Има голям разнобой, когато една община прави стратегически документи – правихме плана за управление на парк "Пирин", правим общ устройствен план на общината и стратегия за развитие на общината 20-20. В един момент изпаднах в абсурдна ситуация, когато правим предвиждания за стратегията на развитието на туризма в парк "Пирин", от МОСВ ни казват да махнем това като предвиждане, защото не е разрешено по сегашния план", допълни още той. Междувременно министърът на туризма Николина Ангелкова даде заявки за поправки в Закона за туризма, касаещи ски туризма и инфраструктурата в зимните курорти. Според еколозите, подобни корекции могат да отворят вратата за получаване на държавни имоти за застрояване по облекчени процедури, което е връщане назад към ситуацията от 2012 г., когато беше направен опит да се промени Законът за горите - промените, добили популярност като поправката "Витоша ски", и предизивикали масови улични протести.

Ако сте следили медиите от последните няколко седмици (ние го направихме с усмивка на страница 6), няма как да не сте забелязали една тема, която методично и едностранно се налага - колко важно е изграждането на втори кабинков лифт на Банско. Въпросът да има или не втора въжена линия в ски зоната до местността Шилигарника над Банско  периодично изниква на дневен ред през последните няколко години. А желанието на инвеститора в планинския курорт за още по-голяма мащабност на ски курорта все по-активно се подкрепя от местните общини и се съпътства от "спонтанни" протести на местни граждани и телевизионни репортажи с чакащи за лифта скиори. Подобен беше сюжетът и през изминалата седмица, но сега мечтата на инвеститора сякаш изглежда по-реална от всякога.

На фона на поредната междуведомствена работна група към правителството (кабинетът обяви създаването й в средата на януари), която трябва да направи поредния анализ дали има нарушения при изпълнението на концесията на ски зоната и дали държавата е ощетена с концесионните такси, редица политици заеха превантивно категоричната позиция, че лифт трябва да има.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

64 коментара
  • 1
    major_milev avatar :-|
    Сашо Йорданов Попов

    Община Добринище от 75 години няма.
    Нито едните, нито другите са прави. Туризмът в района трябва да се развива, но трябва и конкуренция, а не всичко да е на един концесионер.

  • 2
    rattrack avatar :-|
    rattrack
    • -10
    • +155

    Скиор съм и не ми се мисли какво ще стане по пистите, ако построят и втората кабинка БЕЗ да се разшири зоната за каране поне с още 20-30 км нови писти.
    А евентуално тези нови писти не виждам как ще се прокарат без сеч и то на територията на националния парк. Така че може би най-доброто решение е да се премине към събаряне на 2/3 от хотелите.
    Но преди това, разбира се, екс-кмет Краваров трябва да се обеси на най-дебелото дърво пред общината заради дадените строителни разрешения и съсипването на местния хотелиерски бизнес.

  • 3
    bateVal avatar :-(
    bateVal

    Казах аз преди десетина дни, че всичко, което се случва с Безбог, Добринище и хижа "Гоце Делчев" се корени в апетитие на г-н Георгиу от Никозия (който няма нищо общо с Цеко)! Хубав материал на Росен Босев, но за простотията и алчността фактите нямат никакво значение. Толкова мръсна и грозна работа е това, че не ми се коментира въобще ...

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Градчето Банско се превръща в символ на неприкрития лобизъм, на обвръзката на една партия с една банка, на непукизма към природата и законите и името на парите.

    Кметът Икономов вместо да прави турове до партийните си другари и да чука на отворени врати, да вземе да огласи едни цифри:
    - как е нараснал приходът от туристическата дейност в бюджета на общината да срок от пет години?
    - с колко се е увеличил начисления ДДС за този период?
    - има ли статистика колко туристи са отседнали в хотели за 2014 г?
    - какви приходи ома общината от дружеството Юлен?

  • 5
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    Тези от "Юлен" да вземат да си покажат истинските собственици (ПИБ-а) да си платят концесията, да си оправят старите бакии и поразии.
    Аман от български тарикати.

  • 6
    belt avatar :-|
    belt

    До коментар [#2] от "rattrack":

    Ако построят втора кабинка без да има нови писти, просто ще има доста повече смъртни случаи и контузии, но за сметка на това концесионера ще печели повече.

  • 7
    leprikons avatar :-|
    leprikons

    До коментар [#1] от "Сашо Йорданов Попов":

    Поне малък рисърч да направят. Апропо, Добринище никога не е било община.

  • 8
    name.mg.forum avatar :-|
    name.mg.forum


    Вторият лифт на Банско ...

    ... ТРЯБВА ДА ИМА !!!!

  • 9
    tax_man avatar :-|
    tax_man

    За мен Банско имаше своя шанс да стане ски курорт от европейска класа...но го пропиля отдавна и безвъзвратно! Отвратен съм от алчността и безхаберието на местните и няма да стъпя там, ако ще и осем лифта и още 500 км. писти да построят... А нищо чудно това да стане, защото в момента просто опипват почвата за формулата "ниви->апартаменти ->лифт-> още ниви -> още апартаменти и комплекси -> нов лифт"... и т.н.

  • ПАВЛА

    Бетон, повече бетон!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK