С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 13 фев 2015, 10:42, 10238 прочитания

Георги Ангелов: България е в топ 3 по най-много разходи за полиция в ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Георги Ангелов е старши икономист в институт "Отворено общество"
Аргументът против реформата е, че тя води до разходи. Липсата на реформа всъщност е по-скъпа, отколкото самата реформа.
Аз ще започна с числата. Общо взето, МВР има страшно голям бюджет, колкото и да се твърди, че не му стигат парите. Всъщност като дял от общия бюджет и като дял от БВП ние сме в топ 3 по най-много разходи за полиция (отделно имаме и немалко разходи за пожарна и други неща, които са в МВР – академия, научни институти, болница и пр.). В същото време вземете който искате индикатор за резултати и ще видите, че България не е сред добрите примери. България е сред страните от ЕС с най-ниско доверие в полицията, с високо ниво на ПТП, висок дял на нерегистрирана престъпност, относително повече убийства, високи възприятия за корупция, много осъдителни решения на Европейския съд по правата на човека и т.н.

Накратко, МВР има голям бюджет, но от това не произтичат големи резултати. Защото бюджетът не се използва ефективно. Най-ясно това можем да видим през миналата година, където има гласуван бюджет 999 млн., изпълнен бюджет 1267 млн. Това е 27% увеличение на бюджета спрямо заложеното, без да можем да измерим никакво подобрение в резултатите. Тоест ние наливаме пари, наливаме много повече пари в година, в която всичко друго е депресирано, обаче нямаме резултат. А подобно рязко увеличение на бюджета на МВР не се случва за пръв път.


Една от причините е, че липсва анализ и аналитичност при определянето на бюджета. Например ние сме задавали въпроса в МВР кой разпределя разходите, кой решава колко капиталови разходи има, да кажем, колко камери, колко автомобили и колко оборудване да се купи и колко хора да има в МВР. И се оказа, че никой не решава – умножава се броят на служителите по средната заплата и ако остане нещо, отива за капиталови разходи. Капиталовите разходи са остатъчна величина.
В момента капиталовите разходи са само 1% от бюджета на МВР, или под 13 млн. лв. за 2015 г. - при активи в счетоводния баланс на МВР 1 млрд. и 800 млн. лева активи плюс 855 млн. задбалансови активи, това всичко като активи се поддържа с 10-15 млн. годишно разходи. Тоест МВР се декапитализира постоянно, не се поддържа капиталовата база, не се инвестира. Затова камерите не работят, когато ти трябват, затова условията за труд не са добри, техниката е стара и т.н. В същото време имаме много служители, много полиция, много администрация, много чиновници, обаче те няма как да работят ефективно, т.е. производителността на труда в такава ситуация е ниска. И затова делът на капиталовите разходи не трябва да бъде остатъчна величина, а резултат от анализ и съзнателно решение.

Един пример – предлагането на електронни услуги може значително да подобри както обслужването, така и производителността. При добре работеща електронна услуга смяната на лични карти или шофьорски книжки няма да създава опашки, няма да изисква толкова гишета и служители. С малка капиталова инвестиция ще могат да се спестят значителни ресурси и средства, съответно по-малко хора да вършат повече работа.

Друг проблем е, че когато една структура стане много голяма и много сложна - с много функции, тя става неуправляема. Ако сложиш на едно място толкова много неща, с толкова много хора и с толкова много поделения, лични документи, пожарна, гражданска защита, всякакви научни институти, болници, спортни и какво ли още не, дори телефон 112, който реално е кол-център, специалната куриерска служба, с почивните станции, столовете и всичко останало, просто става неуправляема системата. Това го виждаме не само в МВР, а и в други големи министерства. Тоест трябва наистина да се изчистят основните дейности от това, което е допълнително.



Бяхме сметнали преди време, че научните институти на МВР имат по-висок бюджет от БАН, с неясна ефективност. Академията на МВР от своя страна има бюджет на голям университет, но обучава много малък брой студенти. Отделно имаме и МВР болница и други подобни несвойствени структури. Издаването на личните документи е в МВР – но при смяната им винаги има опашки и лоша организация, а самите лични карти са остарели и нямат вграден електронен подпис, който може да подпомогне внедряването на електронни услуги.

Според мен това, което липсва най-вече, е насочеността към резултатите, защото големите структури се бюрократизират, всеки си прави нещо, понеже го е правил през последните 10 години, без да се интересува от резултат. И затова целият проблем с бюджета е, че той се съставя на историческа база, т.е. колкото е бил миналата година, иска се малко увеличение, парламентът или го дава, или не, но фактически си продължаваме със същия бюджет, същите структури, същите щатни бройки и същия подход.

Бюджетът трябва да стане програмен и насочен към резултатите, т.е. средствата да се насочват към конкретни мерки и постигане на конкретни резултати. Да кажем, ако целта е да се намалят катастрофите и загиналите по пътищата, набелязват се мерки, изпълняват се и след една година отчитаме какво е проработило, какво не е проработило. А не както досега – бюджетът на КАТ се определя според щатните бройки плюс бензин. Всъщност може да се окаже по-ефективно да има повече камери и по-малко служители в КАТ. Основното е парите да се насочват към ефективни програми, които водят до реален резултат – и съответно да се съкращават неработещите програми.

И накрая само две думи за реформата, която министърът обяви, за разделяне на служителите, които работят в най-тежки условия, и всички останали – като последните да бъдат лишени от привилегии, ранно пенсиониране, 20 заплати, отпуски и т.н. Философски тази реформа е радикална, но като изпълнение е отложена, защото се отнася само за новоназначените служители. Тоест много хубава реформа, но реално след 30 години ще имаме пълния резултат. Струва ми се, че трябва да стане наведнъж, вместо така да се разтяга във времето.

Винаги има оправдание защо не се правят реформите, но колкото повече се отлагат, струва по-скъпо. Да кажем, с ранното пенсиониране – все ни плашат, че ако се ограничи ранното пенсиониране, ще напуснат наведнъж много хора от МВР и ще трябва да им се плащат 20-те заплати обезщетение при напускане. Тоест аргументът против реформата е, че тя води до разходи. Обаче реално се получава обратното – всяка година през декември се обсъжда ограничаване на ранното пенсиониране, то не се приема, но дори само заради обсъждането много служители на МВР напускат и им плащаме обезщетения. Така се оказва, че липсата на реформа всъщност е по-скъпа, отколкото самата реформа. Така че нека я направим веднъж завинаги, вместо постоянно да я отлагаме.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ако всичко това не беше истина... 4 Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

22 ное 2019, 1161 прочитания

Агенцията по горите отказа да обяви кой колко ще връща за заменките Агенцията по горите отказа да обяви кой колко ще връща за заменките

Знакови сделки покрай курорти се оказаха изрядни

22 ное 2019, 608 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Христо Георгиев: Реформата в МВР трябва да започне с образованието и подготовката на служителите от системата на МВР

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "Доза щастие"

Качествен дебют по трудна тема

"Празникът" в МГТ "Зад канала"

Премиера на театралната адаптация на Дейвид Елдридж по киносценария на Томас Винтерберг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10