Обединението "ДИСпорт" ще вземе рекламата на тотото за 10.8 млн. лв.

Само две фирми останаха на финалната права в конкурса, който се бави от миналата есен

Ясни са фирмите, които държат печелившия фиш за рекламата на тотото<br>
Ясни са фирмите, които държат печелившия фиш за рекламата на тотото<br>    ©  Юлия Лазарова
Ясни са фирмите, които държат печелившия фиш за рекламата на тотото<br>
Ясни са фирмите, които държат печелившия фиш за рекламата на тотото<br>    ©  Юлия Лазарова

Обединението "ДИСпорт" е най-вероятният победител в конкурса за пълно рекламно обслужване на Българския спортен тотализатор (БСТ). Освен че получи най-високи оценки по техническите показатели, то даде и най-ниска цена. Всъщност "ДИСпорт" даде по-ниската цена, защото до отварянето на ценовите оферти бяха допуснати два от общо четири участника. Другият е "Гравити О" ЕООД.

Останалите два участника - обединенията "Тото адвъртайзинг" и "Спорт консултинг", не бяха допуснати до последната фаза на конкурса. Първите заради това, че не отговарят на техническите критерии, а вторите - още преди разглеждането на техническото задание.

Оцелелите два получиха много голяма разлика в точките за техническото задание. Предложението на "Гравити О" беше оценено с 1048 т., след като получи по-ниски оценки за всеки от петте критерия. Обединението "ДИСпорт" получи 1286 т. с почти максимални оценки по отделните критерии. "Гравити О" предложи за изпълнението 11 818 832.70 лева без ДДС, което е много близо до прогнозната стойност от 12 милиона лева без ДДС. Бъдещият победител "ДИСпорт" предложи с един милион по-малко от другия кандидат - 10 850 735 лева за трите години на договора.

От отстранените компании се въздържат от коментар до излизането на решението на комисията, където ще бъдат отразени точните мотиви.

Изисквания като за световно

Конкурсът за реклама на тотото тръгна със съмнения през миналата есен. Търгът беше обявен на 6 октомври и според няколко компании от сектора поръчката дискриминира много от агенциите основно заради много високата си цена и нетипичните изисквания. А в подобни случаи  винаги се появяват съмнения в бранша, че търгът фаворизира определен изпълнител или консорциум от изпълнители, показа разследване на "Капитал".

Първото, което правеше впечатление, са нейният размер и огромният обем на работа, която ще се възлага. Изпълнителите трябваше да осигуряват рекламно, маркетингово обслужване, връзки с обществеността, организиране на събития, телевизионни продукции, издаване на вътрешен вестник, медиен мониторинг, както и да гарантират минимален брой публикации в медиите. Освен това бяха изписани множество изисквания за образованието и стажа на почти всички ключови длъжности, които според допитване на "Капитал" при обявяването изглеждаха дискриминационни. Още тогава някои изразиха учудване от размера на финансирането.

Конкурсът беше спрян за известно време заради жалбата на "Грейн адвъртайзинг" ЕООД срещу условията в процедурата. Междувременно се смени ръководството на министерството, а след това и на тотализатора. Накрая поръчката беше пусната, но през периода Коледа - Нова година. Крайният срок за подаване на оферти беше 29 декември, а за отварянето им - 30 декември - последният работен ден за миналата година.

Тъй като договорът с предишната компания беше изтекъл, но не беше избран нов изпълнител, рекламното обслужване продължаваше да се прави от "Маг адвъртайзинг ОО", в която участие имаше фирма на спортния министър Красен Кралев. Преди да стане министър обаче, той прехвърли дяловете си във всички свои фирми и формално не е в конфликт на интереси.

Нещо общо с ММС

Сдружението "ДИСпорт" включва фирмите "Ре старс" ООД, "Идалго прадакшънс България" ЕООД и "Декони" ООД. В първото дружество настъпват резки промени в собствеността през ноември миналата година. Като съдружник в "Ре старс" ООД с 50-процентов дял влиза Веселин Мишев. Той е спортен журналист и футболен съдия и ръководи мачове от А група като тъчрефер. Мишев e проджект мениджър на стартиралия преди години проект със сайтове Livemedia (Livenews, Livesport). Потърсен за мнение, той заяви, че не е оторизиран да коментира и поиска време, за да попита дали може. Това със сигурност не би направил един истински собственик, а по-вероятно подставено лице. Когато върна обаждането каза: "Няма да коментираме, защото конкурсът не е приключил официално". 

Останалите две компании в обединението са познати на пазара. "Идалго прадакшънс България" е известна с производството на сериала "Етажна собственост", "Аламинут", публицистичното предаване "На инат", телевизионното състезание "Форт Бойар". В момента компанията реализира реалити шоуто "Съдби на кръстопът" за "Нова броудкастинг груп". Когато се свързахме с управителя Красимир Ванков, той каза, че не знае да участват в конкурса, а по-скоро фирма с идентично име. По-късно спря да си вдига телефона.

"Спечелили ли сме? Ние сме с минимален дял в сдружението. Разчитаме и на опита в пиара, но и на силния си творчески екип", заяви за "Капитал" Емил Георгиев, основен собственик и управител на "Декони". Фирмата е правила кампании на атлетката Ивет Лалова сред проектите си, сред които и кампания за "Екопак". С нея спечели награда в конкурса за иновативно предприятие през 2013 г.