С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
13 17 фев 2015, 19:03, 7291 прочитания

"Летище Пловдив" е изправено пред фалит

Държавата не е превеждала дължимите пари от такси от половин година според ръководството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

China, майна

Китайският авиационен конгломерат HNA Group даде по-висока оферта за концесията на летище Пловдив от местния консорциум между ПИМК и "Тракия икономическа зона"

3 авг 2017

Петгодишната връзка на Пловдив с Ryanair

Общините от региона имат просрочия към авиокомпанията от над 300 хил. евро и за оставането й под тепетата в момента се преговаря

4 сеп 2015

Wizz Air намалява розовия цвят по самолетите си

Нискотарифната компания въвежда някои промени заради новите нужди на пазара

25 май 2015

Пловдив ще става все по-атрактивен за бизнеса

Иван Тотев, кмет на Пловдив, пред Капитал Daily

30 окт 2014
Държавното дружество "Летище Пловдив" е изправено пред фалит и е въпрос на време кредиторите да си поискат чрез съда неразплатените над 1 млн. лева за миналата година плюс 360 хил. лв. от 2011 г. Това заяви изпълнителният директор в оставка Иван Карнабитов на пресконференция в Пловдив.

Най-големият кредитор е EVN, а основният длъжник на компанията е министерството на транспорта, което и неин принципал. През 2014 г. министерството е намалило месечните плащания към летището от 220 хил. на 170 хил. лв., но от 6 месеца не превежда и тези пари.

Оставка на път

"Не виждам бизнес доводи, с които мога да реша проблемите на управляваната от мен компания, затова депозирах своята оставка на 13 февруари и очаквам решението на принципала", заяви Карнабитов. За пръв път без заплати могат да останат 154 служители на летището. За януари те са получили по 200 лв. аванс на човек и обещанието от страна на министерството на транспорта, че ще бъде преведена поне една от неизплатните заплати.

Като спешен изход от ситуацията Иван Карнабитов вижда съкращаване на работното време и персонала с 30%. В момента "Летище Пловдив" като международно признато резервно летище работи 24 часа в денонощието. "Предложихме работното време да бъде от 6 часа до 22 часа, но нямаме решението на принципала", обясни Карнабитов.



Дупка в парите

Приходите на аерогарата идват по два канала. Първият е собствената търговска дейност, а другият източник на финансиране е от Гражданска въздухоплавателна администрация към министерството на транспорта.

Според Закона за гражданското въздухоплаване  тя превежда пари на летището за нетърговски дейности като осигуряване безопасността на полетите, поддържане на летателното поле, електроснабдяването и т.н., за което авиокомпаниите плащат държавни такси, които после се връщат на летищата. Това финансиране за летището е намалено с 21.4% и от 2.6 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. приходите по това перо са 2 млн. лв.

Освен че е намалена, издръжката се изплаща с много голямо забавяне, каза Карнабитов, но заяви, че въпреки ситуацията съдбата на летище Пловдив не е застрашена. Съветът на директорите е изпратил доклад до министъра на транспорта, водят се ежедневни разговори, но до момента няма реакция от министерството на транспорта, каза още той.

Вял бизнес

Общият размер на приходите от оперативна дейност на "Летище Пловдив" ЕАД за 2014 г. е малко над 4 млн. лв., а на разходите - 5.2 млн. лв. При това разходите са свити с 1.23%. Анализът на собствените търговските приходи на компанията (в това число приходи от назаемно обслужване, обработени товари, продажби на авиогориво, от търговски обекти) показва нарастване от 65.74% спрямо 2013 г.

В абсолютни стойности резултатът е малко над 1 млн. лв. търговски приходи за 2014 г. и 648 хил. лв. през 2013 г. Въпреки увеличението дружеството има един траен проблем и това е липсата на пътници и полети. Нистотарифната Ryanair е основният превозвач, работещ по разписание на летището с полетите си до Лондон и Франкфурт, като през зимните месеци има и чартърни полети от Русия, а отскоро и от Турция. Възстановени са след 7-годишно прекъсване чартърните полети към Холандия и Англия, а от юни се очаква в Пловдив да стъпи с редовни полети и Wizz Air.

През 2014 г. държавната фирма е достигнала равнището на резултатите от предкризисната 2007 г. Броят на пътниците, преминали оттук, е 103 535. Според Иван Карнабитов няма летище на света, което може да бъде ефективно при пътникопоток от около 100 000 пътници годишно. Така че принципалът трябва да вземе своето решение за бъдещето на "Летище Пловдив", смята той. От една година тече предложение за концесия на дружеството, но засега няма сключен договор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Големи vs. малки превозвачи, Ердоган с още повече власт в Турция Вечерни новини: Големи vs. малки превозвачи, Ердоган с още повече власт в Турция

И още: Природният газ ще поскъпне с почти 11%, а парното и топлата вода - с около 7% от 1 юли; Тръмп планира нови търговски удари по Китай; Кое е най-грозното куче в света

25 юни 2018, 737 прочитания

Природният газ поскъпва с 11%, предстои повишение на топлата вода и парното 2 Природният газ поскъпва с 11%, предстои повишение на топлата вода и парното

Окончателното решние на КЕВР ще бъде обявено на 29 юни

25 юни 2018, 842 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Малкият бизнес няма да минава през процедура по ОВОС

Облекчението ще бъде за обекти с обществено значение в урбанизираните територии

Битката за Слънчака не стихва

Вицепремиерът Симеонов и ДНСК в спор за това кое е преместваем обект на плажа

Милиони в пликове от КТБ

Според свидетели по делото от офисите на Цветан Василев са раздавани пари в брой на политици, регулатори, журналисти, консултанти

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Славянска беседа

Журналистът и писател Мариуш Шчигел за днешна Полша, демокрацията като трудова злополука и лекарството против популизъм

Уроци по оцеляване

Как Катерина Стойкова намери смелост и сили да опише травмата от домашното насилие в книгата "Втора кожа"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Големи vs. малки превозвачи, Ердоган с още повече власт в Турция

Емисия

DAILY @7PM // 25.06.2018 Прочетете