"Летище Пловдив" е изправено пред фалит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Летище Пловдив" е изправено пред фалит

"Летище Пловдив" е изправено пред фалит

Държавата не е превеждала дължимите пари от такси от половин година според ръководството

8405 прочитания

Държавното дружество "Летище Пловдив" е изправено пред фалит и е въпрос на време кредиторите да си поискат чрез съда неразплатените над 1 млн. лева за миналата година плюс 360 хил. лв. от 2011 г. Това заяви изпълнителният директор в оставка Иван Карнабитов на пресконференция в Пловдив.

Най-големият кредитор е EVN, а основният длъжник на компанията е министерството на транспорта, което и неин принципал. През 2014 г. министерството е намалило месечните плащания към летището от 220 хил. на 170 хил. лв., но от 6 месеца не превежда и тези пари.

Оставка на път

"Не виждам бизнес доводи, с които мога да реша проблемите на управляваната от мен компания, затова депозирах своята оставка на 13 февруари и очаквам решението на принципала", заяви Карнабитов. За пръв път без заплати могат да останат 154 служители на летището. За януари те са получили по 200 лв. аванс на човек и обещанието от страна на министерството на транспорта, че ще бъде преведена поне една от неизплатните заплати.

Като спешен изход от ситуацията Иван Карнабитов вижда съкращаване на работното време и персонала с 30%. В момента "Летище Пловдив" като международно признато резервно летище работи 24 часа в денонощието. "Предложихме работното време да бъде от 6 часа до 22 часа, но нямаме решението на принципала", обясни Карнабитов.

Дупка в парите

Приходите на аерогарата идват по два канала. Първият е собствената търговска дейност, а другият източник на финансиране е от Гражданска въздухоплавателна администрация към министерството на транспорта.

Според Закона за гражданското въздухоплаване  тя превежда пари на летището за нетърговски дейности като осигуряване безопасността на полетите, поддържане на летателното поле, електроснабдяването и т.н., за което авиокомпаниите плащат държавни такси, които после се връщат на летищата. Това финансиране за летището е намалено с 21.4% и от 2.6 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. приходите по това перо са 2 млн. лв.

Освен че е намалена, издръжката се изплаща с много голямо забавяне, каза Карнабитов, но заяви, че въпреки ситуацията съдбата на летище Пловдив не е застрашена. Съветът на директорите е изпратил доклад до министъра на транспорта, водят се ежедневни разговори, но до момента няма реакция от министерството на транспорта, каза още той.

Вял бизнес

Общият размер на приходите от оперативна дейност на "Летище Пловдив" ЕАД за 2014 г. е малко над 4 млн. лв., а на разходите - 5.2 млн. лв. При това разходите са свити с 1.23%. Анализът на собствените търговските приходи на компанията (в това число приходи от назаемно обслужване, обработени товари, продажби на авиогориво, от търговски обекти) показва нарастване от 65.74% спрямо 2013 г.

В абсолютни стойности резултатът е малко над 1 млн. лв. търговски приходи за 2014 г. и 648 хил. лв. през 2013 г. Въпреки увеличението дружеството има един траен проблем и това е липсата на пътници и полети. Нистотарифната Ryanair е основният превозвач, работещ по разписание на летището с полетите си до Лондон и Франкфурт, като през зимните месеци има и чартърни полети от Русия, а отскоро и от Турция. Възстановени са след 7-годишно прекъсване чартърните полети към Холандия и Англия, а от юни се очаква в Пловдив да стъпи с редовни полети и Wizz Air.

През 2014 г. държавната фирма е достигнала равнището на резултатите от предкризисната 2007 г. Броят на пътниците, преминали оттук, е 103 535. Според Иван Карнабитов няма летище на света, което може да бъде ефективно при пътникопоток от около 100 000 пътници годишно. Така че принципалът трябва да вземе своето решение за бъдещето на "Летище Пловдив", смята той. От една година тече предложение за концесия на дружеството, но засега няма сключен договор.

Държавното дружество "Летище Пловдив" е изправено пред фалит и е въпрос на време кредиторите да си поискат чрез съда неразплатените над 1 млн. лева за миналата година плюс 360 хил. лв. от 2011 г. Това заяви изпълнителният директор в оставка Иван Карнабитов на пресконференция в Пловдив.

Най-големият кредитор е EVN, а основният длъжник на компанията е министерството на транспорта, което и неин принципал. През 2014 г. министерството е намалило месечните плащания към летището от 220 хил. на 170 хил. лв., но от 6 месеца не превежда и тези пари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Държавата е лош стопанин. Ще фалират, ще гладуват, ще го затворят само и само държавно да остане!!! Имаше кандидати за концесия преди години, но всеки един бе старателно прогонен.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    ceco avatar :-|
    Цецо

    Нещо ми се върти в главата, че преди години околните общини бяха обещали да финансират летището.

  • 3
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    С развитието на самия град като туристическа дестинация ще се увеличат полетите, според мен.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    То софийското, което е монополист в европейска столица, всяка година продава някакви терени и сграден фонд, за да върже нулата, какво остава за пловдивското. А откакто енергетиката фалира, възможните партийни хранилки силно се ограничиха, като летищата са първи избор сред оставащите варианти. Накратко: останат ли държавно-синдикални, след 3-4 години ще са при БДЖ и двете.

  • 5
    destino avatar :-(
    destino

    Жалко. Много хубаво малко летище.
    Да го предадат на някой оператор, желателно международен.
    Все трябва да се измисли нещо, дъмпинг на летищни такси, привличане на карго полети.

    Пък и щом са резервно летище, трябва и за това да получават някаква екстра.
    Нека по-запознатите да напишат какво може да се направи.

  • 6
    udri avatar :-P
    udri

    Ето още една бизнес възможност, която се открива пред находчивия Цецо Василев.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.