С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 17 фев 2015, 19:03, 7644 прочитания

"Летище Пловдив" е изправено пред фалит

Държавата не е превеждала дължимите пари от такси от половин година според ръководството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавното дружество "Летище Пловдив" е изправено пред фалит и е въпрос на време кредиторите да си поискат чрез съда неразплатените над 1 млн. лева за миналата година плюс 360 хил. лв. от 2011 г. Това заяви изпълнителният директор в оставка Иван Карнабитов на пресконференция в Пловдив.

Най-големият кредитор е EVN, а основният длъжник на компанията е министерството на транспорта, което и неин принципал. През 2014 г. министерството е намалило месечните плащания към летището от 220 хил. на 170 хил. лв., но от 6 месеца не превежда и тези пари.


Оставка на път

"Не виждам бизнес доводи, с които мога да реша проблемите на управляваната от мен компания, затова депозирах своята оставка на 13 февруари и очаквам решението на принципала", заяви Карнабитов. За пръв път без заплати могат да останат 154 служители на летището. За януари те са получили по 200 лв. аванс на човек и обещанието от страна на министерството на транспорта, че ще бъде преведена поне една от неизплатните заплати.

Като спешен изход от ситуацията Иван Карнабитов вижда съкращаване на работното време и персонала с 30%. В момента "Летище Пловдив" като международно признато резервно летище работи 24 часа в денонощието. "Предложихме работното време да бъде от 6 часа до 22 часа, но нямаме решението на принципала", обясни Карнабитов.



Дупка в парите

Приходите на аерогарата идват по два канала. Първият е собствената търговска дейност, а другият източник на финансиране е от Гражданска въздухоплавателна администрация към министерството на транспорта.

Според Закона за гражданското въздухоплаване  тя превежда пари на летището за нетърговски дейности като осигуряване безопасността на полетите, поддържане на летателното поле, електроснабдяването и т.н., за което авиокомпаниите плащат държавни такси, които после се връщат на летищата. Това финансиране за летището е намалено с 21.4% и от 2.6 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. приходите по това перо са 2 млн. лв.

Освен че е намалена, издръжката се изплаща с много голямо забавяне, каза Карнабитов, но заяви, че въпреки ситуацията съдбата на летище Пловдив не е застрашена. Съветът на директорите е изпратил доклад до министъра на транспорта, водят се ежедневни разговори, но до момента няма реакция от министерството на транспорта, каза още той.

Вял бизнес

Общият размер на приходите от оперативна дейност на "Летище Пловдив" ЕАД за 2014 г. е малко над 4 млн. лв., а на разходите - 5.2 млн. лв. При това разходите са свити с 1.23%. Анализът на собствените търговските приходи на компанията (в това число приходи от назаемно обслужване, обработени товари, продажби на авиогориво, от търговски обекти) показва нарастване от 65.74% спрямо 2013 г.

В абсолютни стойности резултатът е малко над 1 млн. лв. търговски приходи за 2014 г. и 648 хил. лв. през 2013 г. Въпреки увеличението дружеството има един траен проблем и това е липсата на пътници и полети. Нистотарифната Ryanair е основният превозвач, работещ по разписание на летището с полетите си до Лондон и Франкфурт, като през зимните месеци има и чартърни полети от Русия, а отскоро и от Турция. Възстановени са след 7-годишно прекъсване чартърните полети към Холандия и Англия, а от юни се очаква в Пловдив да стъпи с редовни полети и Wizz Air.

През 2014 г. държавната фирма е достигнала равнището на резултатите от предкризисната 2007 г. Броят на пътниците, преминали оттук, е 103 535. Според Иван Карнабитов няма летище на света, което може да бъде ефективно при пътникопоток от около 100 000 пътници годишно. Така че принципалът трябва да вземе своето решение за бъдещето на "Летище Пловдив", смята той. От една година тече предложение за концесия на дружеството, но засега няма сключен договор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

"Демократична България" прекрати преговорите със СДС за евровота "Демократична България" прекрати преговорите със СДС за евровота

Лидерът на синята партия Румен Христов се среща в сряда с Бойко Борисов за общо явяване на изборите през май

19 мар 2019, 249 прочитания

Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите 1 Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите

И още: Президентът на Казахстан Нурсултан Назърбаев подава оставка; И БСП ще обжалва в Конституционния съд опасния за медийната свобода закон

19 мар 2019, 857 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Малкият бизнес няма да минава през процедура по ОВОС

Облекчението ще бъде за обекти с обществено значение в урбанизираните територии

Лошото момче на Европа иска да даде пример

Предизвикателното поведение на унгарския премиер Виктор Орбан показва началото нов етап от конфронтацията му с Брюксел

Да управляваш писти

Българската компания "Фейсрейсър" предлага цялостни софтуерни и хардуерни решения за мениджмънт на картинг съоръжения

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

20 въпроса: Правдолюб Иванов

Новата му самостоятелна изложба "Роботите не се изпотяват" е в Sariev Contemporary

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите

Емисия

DAILY @7PM // 19.03.2019 Прочетете