С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 17 фев 2015, 19:48, 11828 прочитания

КФН готви забрана за онлайн продажба на "Гражданска отговорност"

Основният мотив е притеснението от грешки при попълването, без да е ясно защо не се остави на самите компании да удостоверяват верността на данните

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
599 000 са незастрахованите автомобили с българска регистрация по данни на КФН.

16.73 млн. лв. са общо изплатените обезщетения от Гаранционния фонд, от които 8.5 млн. лв. за произшествия зад граница.
Според зам.-председателя на КФН Ралица Агайн-Гури задължителната полица е с висока обществена значимост и не трябва да се допуска рискът от невалидни договори

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Забрана за онлайн продажби на най-масовата застраховка "Гражданска отговорност" е подготвила Комисията за финансов надзор (КФН). Това става ясно от проект на Кодекса за застраховането (КЗ), публикуван за обществена консултация в сайта на надзора. Мотивите на регулатора са възможността да се направят грешки при попълването на данните, заради което застрахователите да отказват плащане. От разговори с представители на сектора стана ясно, че идеята за забрана на онлайн продажбите на "Гражданска отговорност" е на КФН, като повечето застрахователни компании и част от брокерите са твърдо против. Те виждат лобизъм на посредници, които нямат системи за дистанционни продажби и не искат да инвестират в такива, но се страхуват да изгубят бизнеса си заради новите технологии.

В офлайн света


Забраната вероятно ще е прецедент в ЕС и изобщо в развитите държави – застрахователите и брокерите, до които се допитахме, не успяха да се сетят за подобно ограничение в друга държава. Напротив – впечатленията им са, че на много места се насърчават именно онлайн продажбите на застраховки, за да се улеснят потребителите. В дългосрочен план това има и добър финансов ефект – макар да се налага инвестиция в софтуер, след време тя се изплаща, защото се спестява от разходи за физически лица – посредници, офиси и др.

"В Европа застраховка като "Гражданска отговорност" масово се прави по интернет", коментира Пламен Ялъмов, изпълнителен директор на "Алианц България". Той отбеляза, че по целия свят полици се продават онлайн, само в България се налага изкуствено ограничение. Ялъмов каза, че някои видове застраховки са много подходящи за продажби от разстояние и сред тях са такива като "Автокаско", "Гражданска отговорност".

"Ние не можем да ходим на работа с каруца и кон в XXI век", направи сравнение директорът на "Алианц България". Според него е безсмислено да карат клиентите да идват до офиса, след като могат да му продават онлайн полица. Засега "Алианц" няма развита система за интернет продажби, но от компанията смятат, че те трябва да се развиват и да им се помага.



До редакционното приключване на броя от "Капитал Daily" не успяхме да се свържем с председателя на Асоциацията на българските застрахователи Данчо Данчев за коментар. Данчев участва в работната група по кодекса заедно с експерти от КФН. Приемането на новия нормативен акт се налага основно заради директивата "Платежоспособност 2", която слага нови изисквания за капитал и резерви.

Да не изпаднем в грешка

Забраната на КФН е изрично за "Гражданска отговорност" и тя е заложена в чл. 322 в проекта за нов КЗ. Според нея продажби от разстояние не може да има нито от застраховател, нито от посредник. Само няколко реда преди това проектът детайлно урежда продажбите на полици по интернет, после следва забраната за "Гражданска отговорност". В отговор на въпроса защо се налага подобно ограничение от КФН отговориха, че при сключването от разстояние данните се попълват от клиента без възможност за сверяването им от застрахователя или негов посредник, което може да предизвика проблеми.
"Попълването на грешни данни за моторното превозно средство от застраховащия би могло да се използва като основание за поставяне под съмнение на предмета на договора и неговата валидност впоследствие, при евентуално настъпване на застрахователното събитие, и да доведе до неговото унищожаване", се казва в отговорите на КФН до "Капитал Daily". Според надзора грешки в изписването на номера на рамата са чести, но ако застраховката се сключва присъствено, отговорност носи посредникът или застрахователят. Не е ясно обаче какво пречи този режим да се запази, като се остави на самите компании да преценят как да удостоверяват истинността на подадената информация - като изискват сканирани копия на талон, проверяват в собствената си система за стари клиенти, да им се осигури възможност за справки в системата на КАТ и т.н.

От КФН са насочили забраната си само към "Гражданска отговорност" заради нейната обществена значимост – в случаите на катастрофи тя покрива щетите за пострадали трети лица. Притесненията на надзора са, че при сгрешени полици ще плаща Гаранционният фонд, който покрива щети от незастраховани автомобили. Фондът после търси парите си от собствениците на колите и досега всичките твърдения на ръководството са, че в него има достатъчно пари и няма опасност да изпадне в неплатежоспособност.

Според отговорите на надзора има много проблемни полици, които са прекратени преди крайния срок, но те се водят валидни. От КФН определят "липсата на сигурност в действителността на договорите" като "обществено неприемлива". Макар да посочват случаи на невалидни полици, брокери и застрахователи не успяха да се сетят за случай, когато поради грешни данни е отказвано обезщетение, поне при техни клиенти. "Всеки може да сбърка. Но има схеми за контрол на грешките", коментира Румен Стайков, управител на "Брокер инс".

Управителят на друг брокер призна, че мнението им не е взето предвид при писането на проекта, но не би искал да коментира забраната, защото се притеснява от конфликт с КФН.

Само на хипотеза

Стайков смята, че онлайн застраховането, което и техният брокер предлага, е начин да се развие пазарът като цяло. Според него никой не може да откаже обезщетение заради грешка в номера на рамата например – дори да се стигне до съд, е ясно, че става въпрос за същата кола, с регистрационен номер и собственик, по които да се идентифицира. От "Брокер инс" нямат информация за такива откази от плащане, от "Алианц България" също споделиха, че не знаят за подобни случаи. Стайков посочи, че данни могат да се сбъркат и от застрахователя или брокера. "Към момента онлайн застраховането е много слабо развито в България. Но това е бъдещето", каза още той.

От надзора обясняват, че проектът за новия КЗ е изготвен от тях и се съгласува със заинтересованите страни, които през това време правят предложения. Засега от КФН не дават знак, че са склонни да премахнат забраната за онлайн продажби на "Гражданска отговорност". Преди кодексът да влезе в сила, той трябва да мине през Министерството на финансите, правителството и парламента.
 
От КФН добавиха и още един коментар към отговорите си за "Гражданска отговорност" - за "дълбоко несъгласие с редакционната политика на "Капитал", според която застрахователите не трябва да бъдат задължавани да плащат своите ликвидни и изискуеми задължения". Според надзора поддържането на такава позиция означава подкрепа за неизпълнение на закона. В изказаното мнение не се дава обяснение какво е провокирало подобно тълкуване, но най-вероятно става въпрос за няколко изречения от текста "Защо Мавродиев е лично отговорен", публикуван на 7 февруари в "Капитал". В него се дава пример за начините, по които КФН си гласува сама правомощия, надминаващи тези от законите – отнемането на лиценз на застраховател, който е отказал плащане на обезщетение. Това стана възможно с Практика за тълкуването на чл. 36, ал. 2, т. 5 от КЗ, която по мнение на много юристи "дописва" кодекса и позволява лесно да се отнеме лиценз, ако застраховател откаже плащане, дори после съдът да постанови правотата му. Подобни са честите случаи, когато веднага след решение на съда се извади изпълнителен лист и се заведе дело при съдебен изпълнител – тогава застрахователят е в нарушение, защото се приема за лош длъжник, макар да е ясно, че пострадалият ще получи присъдените му пари. 
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове 1 Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна

9 дек 2019, 1674 прочитания

Президентът поиска решения за недействителните гласове и по-тежки наказания за контролирания вот 2 Президентът поиска решения за недействителните гласове и по-тежки наказания за контролирания вот

Радев обсъди проблемите на проведените избори с институции и експерти и призова за по-тежки наказания

9 дек 2019, 1165 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Идея за по-високи вноски в НОИ и нищо допълнително във фондове

Предложението социалното министерство е да замръзне процентът, който отива в лична партида, а увеличените с 4.5% осигуровки да отиват само в държавата

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10