КФН готви забрана за онлайн продажба на "Гражданска отговорност"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КФН готви забрана за онлайн продажба на "Гражданска отговорност"

Забраната вероятно ще е прецедент в ЕС и изобщо в развитите държави.

КФН готви забрана за онлайн продажба на "Гражданска отговорност"

Основният мотив е притеснението от грешки при попълването, без да е ясно защо не се остави на самите компании да удостоверяват верността на данните

Весела Николаева
12776 прочитания

Забраната вероятно ще е прецедент в ЕС и изобщо в развитите държави.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


599 000 са незастрахованите автомобили с българска регистрация по данни на КФН.

16.73 млн. лв. са общо изплатените обезщетения от Гаранционния фонд, от които 8.5 млн. лв. за произшествия зад граница.

Забрана за онлайн продажби на най-масовата застраховка "Гражданска отговорност" е подготвила Комисията за финансов надзор (КФН). Това става ясно от проект на Кодекса за застраховането (КЗ), публикуван за обществена консултация в сайта на надзора. Мотивите на регулатора са възможността да се направят грешки при попълването на данните, заради което застрахователите да отказват плащане. От разговори с представители на сектора стана ясно, че идеята за забрана на онлайн продажбите на "Гражданска отговорност" е на КФН, като повечето застрахователни компании и част от брокерите са твърдо против. Те виждат лобизъм на посредници, които нямат системи за дистанционни продажби и не искат да инвестират в такива, но се страхуват да изгубят бизнеса си заради новите технологии.

В офлайн света

Забраната вероятно ще е прецедент в ЕС и изобщо в развитите държави – застрахователите и брокерите, до които се допитахме, не успяха да се сетят за подобно ограничение в друга държава. Напротив – впечатленията им са, че на много места се насърчават именно онлайн продажбите на застраховки, за да се улеснят потребителите. В дългосрочен план това има и добър финансов ефект – макар да се налага инвестиция в софтуер, след време тя се изплаща, защото се спестява от разходи за физически лица – посредници, офиси и др.

"В Европа застраховка като "Гражданска отговорност" масово се прави по интернет", коментира Пламен Ялъмов, изпълнителен директор на "Алианц България". Той отбеляза, че по целия свят полици се продават онлайн, само в България се налага изкуствено ограничение. Ялъмов каза, че някои видове застраховки са много подходящи за продажби от разстояние и сред тях са такива като "Автокаско", "Гражданска отговорност".

"Ние не можем да ходим на работа с каруца и кон в XXI век", направи сравнение директорът на "Алианц България". Според него е безсмислено да карат клиентите да идват до офиса, след като могат да му продават онлайн полица. Засега "Алианц" няма развита система за интернет продажби, но от компанията смятат, че те трябва да се развиват и да им се помага.

До редакционното приключване на броя от "Капитал Daily" не успяхме да се свържем с председателя на Асоциацията на българските застрахователи Данчо Данчев за коментар. Данчев участва в работната група по кодекса заедно с експерти от КФН. Приемането на новия нормативен акт се налага основно заради директивата "Платежоспособност 2", която слага нови изисквания за капитал и резерви.

Да не изпаднем в грешка

Забраната на КФН е изрично за "Гражданска отговорност" и тя е заложена в чл. 322 в проекта за нов КЗ. Според нея продажби от разстояние не може да има нито от застраховател, нито от посредник. Само няколко реда преди това проектът детайлно урежда продажбите на полици по интернет, после следва забраната за "Гражданска отговорност". В отговор на въпроса защо се налага подобно ограничение от КФН отговориха, че при сключването от разстояние данните се попълват от клиента без възможност за сверяването им от застрахователя или негов посредник, което може да предизвика проблеми.

"Попълването на грешни данни за моторното превозно средство от застраховащия би могло да се използва като основание за поставяне под съмнение на предмета на договора и неговата валидност впоследствие, при евентуално настъпване на застрахователното събитие, и да доведе до неговото унищожаване", се казва в отговорите на КФН до "Капитал Daily". Според надзора грешки в изписването на номера на рамата са чести, но ако застраховката се сключва присъствено, отговорност носи посредникът или застрахователят. Не е ясно обаче какво пречи този режим да се запази, като се остави на самите компании да преценят как да удостоверяват истинността на подадената информация - като изискват сканирани копия на талон, проверяват в собствената си система за стари клиенти, да им се осигури възможност за справки в системата на КАТ и т.н.

От КФН са насочили забраната си само към "Гражданска отговорност" заради нейната обществена значимост – в случаите на катастрофи тя покрива щетите за пострадали трети лица. Притесненията на надзора са, че при сгрешени полици ще плаща Гаранционният фонд, който покрива щети от незастраховани автомобили. Фондът после търси парите си от собствениците на колите и досега всичките твърдения на ръководството са, че в него има достатъчно пари и няма опасност да изпадне в неплатежоспособност.

Според отговорите на надзора има много проблемни полици, които са прекратени преди крайния срок, но те се водят валидни. От КФН определят "липсата на сигурност в действителността на договорите" като "обществено неприемлива". Макар да посочват случаи на невалидни полици, брокери и застрахователи не успяха да се сетят за случай, когато поради грешни данни е отказвано обезщетение, поне при техни клиенти. "Всеки може да сбърка. Но има схеми за контрол на грешките", коментира Румен Стайков, управител на "Брокер инс".

Управителят на друг брокер призна, че мнението им не е взето предвид при писането на проекта, но не би искал да коментира забраната, защото се притеснява от конфликт с КФН.

Само на хипотеза

Стайков смята, че онлайн застраховането, което и техният брокер предлага, е начин да се развие пазарът като цяло. Според него никой не може да откаже обезщетение заради грешка в номера на рамата например – дори да се стигне до съд, е ясно, че става въпрос за същата кола, с регистрационен номер и собственик, по които да се идентифицира. От "Брокер инс" нямат информация за такива откази от плащане, от "Алианц България" също споделиха, че не знаят за подобни случаи. Стайков посочи, че данни могат да се сбъркат и от застрахователя или брокера. "Към момента онлайн застраховането е много слабо развито в България. Но това е бъдещето", каза още той.

От надзора обясняват, че проектът за новия КЗ е изготвен от тях и се съгласува със заинтересованите страни, които през това време правят предложения. Засега от КФН не дават знак, че са склонни да премахнат забраната за онлайн продажби на "Гражданска отговорност". Преди кодексът да влезе в сила, той трябва да мине през Министерството на финансите, правителството и парламента.

 
От КФН добавиха и още един коментар към отговорите си за "Гражданска отговорност" - за "дълбоко несъгласие с редакционната политика на "Капитал", според която застрахователите не трябва да бъдат задължавани да плащат своите ликвидни и изискуеми задължения". Според надзора поддържането на такава позиция означава подкрепа за неизпълнение на закона. В изказаното мнение не се дава обяснение какво е провокирало подобно тълкуване, но най-вероятно става въпрос за няколко изречения от текста "Защо Мавродиев е лично отговорен", публикуван на 7 февруари в "Капитал". В него се дава пример за начините, по които КФН си гласува сама правомощия, надминаващи тези от законите – отнемането на лиценз на застраховател, който е отказал плащане на обезщетение. Това стана възможно с Практика за тълкуването на чл. 36, ал. 2, т. 5 от КЗ, която по мнение на много юристи "дописва" кодекса и позволява лесно да се отнеме лиценз, ако застраховател откаже плащане, дори после съдът да постанови правотата му. Подобни са честите случаи, когато веднага след решение на съда се извади изпълнителен лист и се заведе дело при съдебен изпълнител – тогава застрахователят е в нарушение, защото се приема за лош длъжник, макар да е ясно, че пострадалият ще получи присъдените му пари. 

 
599 000 са незастрахованите автомобили с българска регистрация по данни на КФН.

16.73 млн. лв. са общо изплатените обезщетения от Гаранционния фонд, от които 8.5 млн. лв. за произшествия зад граница.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    ГЕРБ се опариха с назначения от тях гуверньор на БНБ Иван Искров и след краха на КТБ не направиха нищо.
    ГЕРБ се опариха с назначения от тях председател на КФН Стоян Мавродиев и след съмненията за далавери в пенсионни фондове не направиха нищо.
    Защо са ни тези, които упорстват и не се учат от грешките си?

  • 3
    emilm13 avatar :-P
    emilm13

    До кога ще продължава тоталната глупост - да се прави "Гражданска отговорност" на МПС, а не на водача?! Ако моята кола е с "Гражданска отговорност" - т.е. гражданин - искам да я включите в избирателните списъци!

  • 4
    tatss avatar :-|
    aprim

    Щом ще се съгласува със заинтересованите страни, дайте да ги видим кои са, че и какви предложения правят!?

  • 5
    kolio__ avatar :-|
    kolio__

    Лел мале, тия ще ни забранят и онлайн банкирането по натам... Аман от Лобизъм!!!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    kanasubigi avatar :-|
    Канасубиги

    Едно само не разбрах - аз ли имам надделяващ интерес да ми е коректно попълнена документацията, за да си получа обезщетението или кфн? Те ли мислят повече от мен самия за собствеността ми? То че е пълно с тъпанари и неграмотни - пълно е, но това е еманация на лобистки (или в добрия случай абсолютна некомпетентност) закон.

    Публикувано през m.capital.bg

  • Dreadlord

    Ако това е проблем, а не привидна причина на закостенели феодални старци да се противопоставят на модерността, то правилното решение е да се вмени на застрахователите отговорността да плащат и при сбъркани данни. Ако не искат, могат да се откажат от продажбата онлайн по своя инициатива и за своя сметка. Иначе просто би следвало да проверяват данните - което биха сторили и при продажба в офис. Навсякъде е пълно с олигофрени...

  • 8
    mmommo445 avatar :-|
    Mmomo

    Яко лобизъм се развихря под ГЕРБ и РБ. Съжалявам че гласувах за тях.
    Умопомрачителен довод - "за да не били сбъркали хората данните си". Я забранете ВЕДНАГА и електронното правителство! Ами ако и там гражданите сбъркат да си вкарат правилно данните, кво правим?

  • 9
    demon5 avatar :-|
    demon5

    Е тая явно още е в 19ти век, както и изглежда, но така е като се назначават спящи по държавните бюра. Не е е ли по-добре вместо да ограничавате онлайн продажбите, които съществуват в нормалния свят, да задължите софтуера на брокерите и застрахователите да спазва някакви логики и изискавания, да прави засечки с вашта база данни , ако съществува такава.

  • 10
    juliof avatar :-|
    juliof

    Ако това е истина, не знам. Нема такава държава просто...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.