Северната тангента на София трябва да е готова до декември
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Северната тангента на София трябва да е готова до декември

Северната тангента на София трябва да е готова до декември

Успоредно със строителството ще текат отчуждения на земи и археологически разкопки

Деница Симеонова, Радостина Маркова
20596 прочитания

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


"До осми декември най-късно трябва да е готова Северната тангента, за студентския празник да пътуват по нея тази година." Така премиерът Бойко Борисов определи срока за завършване на 16.5-километровото скоростно шосе на София, което минава през землищата на кварталите Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна и трябва да поеме тежкотоварния трафик от няколко магистрали.

Транспортният бранш едва ли се вълнува от студентския празник, но заради риска от загуба на европейско финансиране време наистина няма - Северната тангента се финансира по програма "Регионално развитие" (2007 - 2013) и по нейните правила трябва да е готова и разплатена до края на годината. Общата стойност на проекта е 235 млн. лв., от които 180 млн. лв. с ДДС са за проектиране и строителство. Изпълнителят е консорциум между "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98".

Първата копка бе направена в сряда, а изграждането започва до дни - с година и половина забавяне заради отчуждителни работи. 

Три в едно

Трасето на скоростната тангента минава напряко на северната дъга на Софийския околовръстен път - между с. Мрамор и пътния възел на бул. "Ботевградско шосе". Строителството на новото шосе започва с трикилометров участък. Успоредно с него ще продължат отчуждителните работи и ще текат археологически проучвания на три места, за да се освободи максимално бързо теренът за строеж, обясни министър Павлова.

Сгъстените срокове се налагат заради голямото забавяне на проекта. Договорът със строителя - обединение ХПВС-ССТ, бе подписан миналия февруари. Изпълнението обаче не можа да започне заради недоволство сред собственици от ниските цени на част от отчуждаваните терени и заведените от тях над 360 дела.

За да ускорят проекта, от АПИ предложиха на хората с течащи дела извънсъдебни споразумения при максималните обезщетения – 20.05 лв./кв.м. Според Лазар Лазаров към момента са получени 193 заявления за споразумения, а останалите дела ще бъдат изтеглени за разглеждане през март.

Скоростно строителство

Според Лиляна Павлова краткото време за строителство няма да оскъпи проекта, а вместването в сроковете е въпрос на организация. Отсечката трябва да бъде съществено завършена до декември, което означава всички елементи на пътната инфраструктура да бъдат изградени и да бъде пусната в движение. "Каквото не успеят строителите да довършат, ще го направят следващата година, но то ще се покрива от съфинансирането по проекта", обясни министърът.

Проектът е мащабен, тъй като включва по три ленти за движение във всяка посока плюс аварийна, както и 19 съоръжения - мостове, надлези, подлези и една естакада. Сред тях са и пет пътни възела за връзка с булевардите "Рожен", "Илиянци", "Чепинско шосе", с Източната тангента и с околовръстния път при магистрала "Хемус".

Проектната скорост на трасето ще е 120 км/час. То ще осъществява връзката между четири магистрали - "Люлин", "Тракия", "Хемус" и бъдещата София - Калотина, които са част от големи транспортни коридори.

Изпълнителят

За изпълнител на проекта бе избран консорциум ХПВС-ССТ, в който участват "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98".

Тръжната процедура остави съмнения за политически протекции след отстраняването на първоначалния победител - италианското обединение Salini Impregilo. Това стана при произнасяне на КЗК по жалба на ХПВС-ССТ. Комисията отмени първоначалното класиране, а при повторното не допусна италианския консорциум заради формални нарушения.

В строителния сектор говорят за намеса в търга на депутата от ДПС Делян Пеевски, в чиято орбита се смята, че попада един от участниците в ХПВС-ССТ - "Водстрой 98".

Винетката може да остане за леките автомобили

Леките автомобили може да продължат да ползват винетки по републиканската пътна мрежа, но в електронен вариант, разясни министър Лиляна Павлова по повод изказването си, че с въвеждането на тол-такси цената на километър може да стигне 10 ст. По думите й каквито и промени в системата за таксуване при ползване на пътищата да се правят, промените за леките коли ще влязат в сила най-рано от 2020 г. В момента екип на Световна банка прави цялостен анализ, бизнес модел и анализ на трафика, на базата на които ще се прецени какъв вид електронна система да бъде въведена през следващите години. Проучването трябва да приключи до края на тази година, а първите промени - за тежкотоварните автомобили, ще са факт най-рано през 2018 г. Обмисля се те да се таксуват на изминат километър с въвеждането на електронна тол-система. За леките коли обаче винетките може да останат, а ако има тол-такси, те да са само за отделни участъци. Като такива Лиляна Павлова посочи магистралите, които ще бъдат строени и поддържани от частни инвеститори на базата на публично-частно партньорство. За момента не е ясно кои отсечки ще се строят по този начин.

"До осми декември най-късно трябва да е готова Северната тангента, за студентския празник да пътуват по нея тази година." Така премиерът Бойко Борисов определи срока за завършване на 16.5-километровото скоростно шосе на София, което минава през землищата на кварталите Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна и трябва да поеме тежкотоварния трафик от няколко магистрали.

Транспортният бранш едва ли се вълнува от студентския празник, но заради риска от загуба на европейско финансиране време наистина няма - Северната тангента се финансира по програма "Регионално развитие" (2007 - 2013) и по нейните правила трябва да е готова и разплатена до края на годината. Общата стойност на проекта е 235 млн. лв., от които 180 млн. лв. с ДДС са за проектиране и строителство. Изпълнителят е консорциум между "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    arax avatar :-|
    arax

    Първа клопка на скоростното усвояване на европейското финансиране за тангентата ;)

  • 2
    barbq avatar :-|
    BarBQ

    Успех! Дано стане навреме.

  • 3
    xqv31309910 avatar :-|

    Искам да запитам в аванс следното:

    1. На коя седмица от второто официално откриване ще се затвори едно от двете платна за ремонт на пропадания и кърпежи на асфалта?

    2. Защо продължава да бъде допускана до обществени поръчки фирмата Водстрой 98? При наличието на тази фирма на търга, това не е тръжна процедра, а само тъжна процедура!

  • 4
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    браво ,дано стане ,защото сега пътуваме по тази отсечка над 1 час ,ще се кефим да минаваме за 8 минути ,отивайки към Гърция

  • Konstantin Elenkov

    Тангентата по проект трябва да стигне до източната дъга на СОП. Как така някой реши да я ореже до Ботевградско? Надявам се да поразпитате, защото това е голям резил.

  • 6
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    До коментар [#3] от "xqv31309910": Май София ще се развива от двете страни на "скоростна тангента". Хората правя обиколни магистрали,а тук околовръстното го оставят и правят вътре "тангента". Ми то по същата логика от Тракия по Цариградско и нататък щеше да е най късия път през София
    А мостът при Казичане май са го оставили за втория живот на Тодор Живков.

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#5] от "Konstantin Elenkov":

    По тая път ще фучат само турските тирове. Трасето е толкова безсмислено за обичайния трафик, че със същия успех може да се почне и магистрала от Варна до Дуранкулак.

    Един безсмислен, но пък скъп проект. А от многото пари, все нещо ще полепне по пръстите без да прави впечатление...

  • 8
    ivan_radanov avatar :-|
    Иван Раданов

    До коментар [#7] от "D-r D":

    Трафикът по северната част на сегашното околовръстно далеч не е само тежки камиони. Значима част са, но има и много бусове (малък и среден бизнес в България) и транзитен трафик - например румънци, пътуващи за Банско и Гърция. Тези последните далеч не са най-дисциплинираните шофьори, така че пропускането им през почти магистрала в този участък следва да намали конфликтните ситуации на пътя.

    Има смисъл от проекта, друг е въпросът за финансирането и нередностите около търга.

  • 9
    renault avatar :-|
    The Island

    Има голяма нужда от тази тангента. Лятото турските гастарбайтери запълват изцяло с коли северното околовръстно в периода юли-септември. / 4 млн турци работят в Германия / Турските тирове си вървят постоянно и плащат само 5 евро. В Унгария е 35 цента на км.
    А Водстрой 98 не е ли на КОЙ ?

  • 10
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    някои от коментиращите по-горе да се замислят преди да пишат. Основната цел на тангентата е да обслужва северните индустриални квартали. Например от промишлената зона на София - Военна Рампа досега няма изход към околовръстният път. Всички бусове и камиони минават или през Хаджи Димитър или през Надлез Надежда. С новият път се прави удобен изход от Обеля, Илиянци, Военна рампа и плюс това се обклечава транзитът през северна София.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK