С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
46 19 фев 2015, 16:19, 23103 прочитания

Защо в България няма да има тол-такси за магистралите

Най-вероятно е винетките да се таксуват на км, първо за камионите, а след 2020 г. - и колите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спокойно, в България няма да има тол такси за магистралите. Неясното изказване на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова в сряда предизвика вълна от коментари, но има една важна причина, поради която това няма как да се случи. Тя важи поне за построените досега магистрали и онези, които предстои да бъдат завършени до няколко години - а именно "Тракия", "Хемус", "Марица" и "Струма". Причината е проста - България е получила до 85% финансиране за тях от ЕК и тъй като не е предвидила те да са проекти, които носят възвращаемост, не е включила във финансирането т.нар. "gap-funding". Това е сумата, която ползвателят на дадена инфраструктура (независимо дали пътна, водна и друга), построена с европейски пари, ще получи като доход от нейното ползване, за определен период от време - между 25 и 30 г. Тя се залага в проекта и ползвателят трябва да финансира сам тази част от общата сума. 

България не е направила това за никоя от магистралите, които се строят в миналия и в този програмен период, което значи, че не може да таксува хората за ползването им. Разбира се, при евентуално предоговаряне на условията с ЕК, това може да се случи, но към момента изглежда по-скоро невероятно. Ако се намерят средства и желаещи да финансират нови проекти - например Русе-Свиленград, магистрала "Черно море" и други, то тогава те биха могли да въведат такси за изпозването им.


Това обаче не значи, че няма да има промяна в начина, по който се облагат ползвателите на пътната мрежа. ЕК не забранява налагането на такси за поддържането на пътищата в страната, така че това, което ще се случи, е въвеждането на нови, електронни винетки за автомобилите. Това разясни и министър Лиляна Павлова. Тъй като тези винетки ще отчитат таксата спрямо изминатите километри, Павлова беше изчислила, че цената на км може да достигне 10 ст. Дори тази промяна обаче ще се случи най-рано през 2020 г.

В момента екип на Световна банка прави цялостен анализ на трафика и бизнес модела, на базата на който ще се прецени какъв вид електронна система да бъде въведена през следващите години. Проучването трябва да приключи до края на тази година, а първите промени - за тежкотоварните автомобили, ще са факт най-рано през 2018 г.

Обмисля се те да се таксуват на изминат километър с въвеждането на електронна тол-система.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите

Борис Джонсън е новият британски премиер, "Атака" опитва да освободи ББР от новите правила за контрол над държавните компании

23 юли 2019, 1277 прочитания

София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв. София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв.

Във ваканционния август и малко преди изборите столицата ще разпредели между играчи най-скъпата си задача

23 юли 2019, 925 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
България получава 701 млн. евро за наука и образование

ЕК одобри програмата, която трябва да реши някои от най-големите проблеми в българските системи за образование и научни изследвания

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото