С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 19 фев 2015, 16:19, 23347 прочитания

Защо в България няма да има тол-такси за магистралите

Най-вероятно е винетките да се таксуват на км, първо за камионите, а след 2020 г. - и колите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спокойно, в България няма да има тол такси за магистралите. Неясното изказване на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова в сряда предизвика вълна от коментари, но има една важна причина, поради която това няма как да се случи. Тя важи поне за построените досега магистрали и онези, които предстои да бъдат завършени до няколко години - а именно "Тракия", "Хемус", "Марица" и "Струма". Причината е проста - България е получила до 85% финансиране за тях от ЕК и тъй като не е предвидила те да са проекти, които носят възвращаемост, не е включила във финансирането т.нар. "gap-funding". Това е сумата, която ползвателят на дадена инфраструктура (независимо дали пътна, водна и друга), построена с европейски пари, ще получи като доход от нейното ползване, за определен период от време - между 25 и 30 г. Тя се залага в проекта и ползвателят трябва да финансира сам тази част от общата сума. 

България не е направила това за никоя от магистралите, които се строят в миналия и в този програмен период, което значи, че не може да таксува хората за ползването им. Разбира се, при евентуално предоговаряне на условията с ЕК, това може да се случи, но към момента изглежда по-скоро невероятно. Ако се намерят средства и желаещи да финансират нови проекти - например Русе-Свиленград, магистрала "Черно море" и други, то тогава те биха могли да въведат такси за изпозването им.


Това обаче не значи, че няма да има промяна в начина, по който се облагат ползвателите на пътната мрежа. ЕК не забранява налагането на такси за поддържането на пътищата в страната, така че това, което ще се случи, е въвеждането на нови, електронни винетки за автомобилите. Това разясни и министър Лиляна Павлова. Тъй като тези винетки ще отчитат таксата спрямо изминатите километри, Павлова беше изчислила, че цената на км може да достигне 10 ст. Дори тази промяна обаче ще се случи най-рано през 2020 г.

В момента екип на Световна банка прави цялостен анализ на трафика и бизнес модела, на базата на който ще се прецени какъв вид електронна система да бъде въведена през следващите години. Проучването трябва да приключи до края на тази година, а първите промени - за тежкотоварните автомобили, ще са факт най-рано през 2018 г.

Обмисля се те да се таксуват на изминат километър с въвеждането на електронна тол-система.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Днес е годишната среща на бизнеса с правителството Днес е годишната среща на бизнеса с правителството

Гледайте тук на живо изказванията на Иван Кръстев и премиера Бойко Борисов

28 яну 2020, 273 прочитания

Вечерни новини: Гешев сондира КС за проверки срещу президента, бизнесът е песимист за глобалния растеж 1 Вечерни новини: Гешев сондира КС за проверки срещу президента, бизнесът е песимист за глобалния растеж

И още: Още два ареста и обвинения за водната криза в Перник, протестиращи искат оставката и на регионалния министър

27 яну 2020, 1733 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
България получава 701 млн. евро за наука и образование

ЕК одобри програмата, която трябва да реши някои от най-големите проблеми в българските системи за образование и научни изследвания

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10