Защо в България няма да има тол-такси за магистралите

Най-вероятно е винетките да се таксуват на км, първо за камионите, а след 2020 г. - и колите

Магистралите с европейски пари, като "Струма", не се строят по модела, който изчислява процент на възвращаемост от проекта и затова на България ще й е трудно да слага тол-такси за тях.
Магистралите с европейски пари, като "Струма", не се строят по модела, който изчислява процент на възвращаемост от проекта и затова на България ще й е трудно да слага тол-такси за тях.
Магистралите с европейски пари, като "Струма", не се строят по модела, който изчислява процент на възвращаемост от проекта и затова на България ще й е трудно да слага тол-такси за тях.    ©  Надежда Чипева
Магистралите с европейски пари, като "Струма", не се строят по модела, който изчислява процент на възвращаемост от проекта и затова на България ще й е трудно да слага тол-такси за тях.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Спокойно, в България няма да има тол такси за магистралите. Неясното изказване на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова в сряда предизвика вълна от коментари, но има една важна причина, поради която това няма как да се случи. Тя важи поне за построените досега магистрали и онези, които предстои да бъдат завършени до няколко години - а именно "Тракия", "Хемус", "Марица" и "Струма". Причината е проста - България е получила до 85% финансиране за тях от ЕК и тъй като не е предвидила те да са проекти, които носят възвращаемост, не е включила във финансирането т.нар. "gap-funding". Това е сумата, която ползвателят на дадена инфраструктура (независимо дали пътна, водна и друга), построена с европейски пари, ще получи като доход от нейното ползване, за определен период от време - между 25 и 30 г. Тя се залага в проекта и ползвателят трябва да финансира сам тази част от общата сума. 

България не е направила това за никоя от магистралите, които се строят в миналия и в този програмен период, което значи, че не може да таксува хората за ползването им. Разбира се, при евентуално предоговаряне на условията с ЕК, това може да се случи, но към момента изглежда по-скоро невероятно. Ако се намерят средства и желаещи да финансират нови проекти - например Русе-Свиленград, магистрала "Черно море" и други, то тогава те биха могли да въведат такси за изпозването им.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

46 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)
    • - 28
    • + 77

    Взимат нов заем, за да върнат стар, понеже не искат да си съкратят бюджета за крадене и после решават да лансират поредната неиздържала нелепа глупост за да не го съкратят и след 2018.

    Нередност?
  • 2
    spindi avatar :-|
    spindi
    • - 65
    • + 63

    1. 10 ст./км за камион, а около 1 стотинка/км за кола. Това "неволно" го пропуснахте както винаги. Тол таксите биха били много полезни. Например таксата може да регулира трафика и да намали тировете през уикенда и всички да са доволни. Но няма добра новина, нали?

    2. Павлова е наясно какво може и какво не, защото тя ги е подписвала тия договори. Вие можете само да спекулирате и деформирате истината, за да генерирате импресии/пари.

    Нередност?
  • 3
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni
    • - 24
    • + 38

    България е получила финансиране за магистрали, а преди това за Рол-терминал Калотина и Свиленград.Нормално би било, ако тези терминали се ползват - тировете се товарят на влака при Калотина и се стоварват на Свиленград, БЕЗ ДА СТЪПВАТ НА МАГИСТРАЛА, ДА Я РУШАТ, ЗАДРЪСТВАТ И ПРЕДИЗВИКВАТ КАТАСТРОФИ.НО,НЕ....

    НА ГЕРБАВИТЕ ИМ Е СГОДНО ДА СЕ СЪБИРАТ ТОЛ-ТАКСИ ОТ ТИРОВЕТЕ, да се натоварват магистралите, които по идея са за леки автомобили.

    Нередност?
  • 4
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni
    • - 35
    • + 35

    До коментар [#2] от "spindi":

    камионите нямат място по магистралите, но управляващите ,които и да са те имат интерес от тол-такси - чисто, безотчетно, за нищо

    изградени са съоръжения за превозване на тирове от граница до граница по железницата, но нямат интерес да се ползват, по е гот да има причина за скапани пътища и такси и бля-бля-бля

    Нередност?
  • 5
    judjuk avatar :-|
    Judjuk
    • - 31
    • + 16

    Обществото се гради на принципа на солидарността. Всички плащаме за здраве - ползва нуждаещия се, всички плащаме за пътища, ползва този, който пътува. Ако няма солидарност, няма общество.

    Нередност?
  • 6
    bobi221 avatar :-|
    bobi221
    • - 1
    • + 68

    Най-важният въпрос според мен е парите за винетки да се ползват само и единствено за Пътища . Докато това не стане не виждам никакъв смисъл от дискусия по въпроса .

    Нередност?
  • 7
    spindi avatar :-|
    spindi
    • - 22
    • + 30

    До коментар [#4] от "ana_ni":

    Не ми се спори на тая тема. Само ще попитам едно. Щеше ли правителство с мандат на бсп или дпс да построи някаква магистрала? Каквато и да е?

    Нередност?
  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 9
    • + 18

    Винетки отчитащи изминатите километри - значи някой ще трябва да отчита кой колко километра изминава.. имам едно подозрение - половината от цената на винетката ще отива за това "отчитане" - поне.

    Нередност?
  • 9
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni
    • - 15
    • + 22

    До коментар [#7] от "spindi":

    всички,които се упражняват с управлението на страната се интересуват единствено от собствените си финанси

    магистралата от 18 км.София-Перник , построена от турска фирма я отпочна правителството на Станишев, преряза и лентичката бб

    магистрали трябва да има, но по тях не се движат тежки камиони, за камионите има рол-терминали, вече изградени, но удобно забравени, щото определено е по-гот транспортните фирми да купуват седмични винетки или да плащат тол-такси - никой не знае в ква торба без дъно отиват парите, а има и удобно оправдание за лошото състояние и вечните ремонти (извършвани от приятелски фирми)

    ни, герп, ни некой друг му е зор за удобството на избирателите, зора им е да са на позиция и покрай /рлез тех да минават парични потоци

    Нередност?
  • 10
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni
    • - 6
    • + 17

    До коментар [#8] от "mickmick":

    до морето ще си на 40 лв +, само на отиване, а винетката за година е 67 лв.идеално, особено за доставчиците!

    е, може да се тепа и по второкласен път,

    Нередност?
Нов коментар