Защо в България няма да има тол-такси за магистралите
Най-вероятно е винетките да се таксуват на км, първо за камионите, а след 2020 г. - и колите


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Спокойно, в България няма да има тол такси за магистралите. Неясното изказване на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова в сряда предизвика вълна от коментари, но има една важна причина, поради която това няма как да се случи. Тя важи поне за построените досега магистрали и онези, които предстои да бъдат завършени до няколко години - а именно "Тракия", "Хемус", "Марица" и "Струма". Причината е проста - България е получила до 85% финансиране за тях от ЕК и тъй като не е предвидила те да са проекти, които носят възвращаемост, не е включила във финансирането т.нар. "gap-funding". Това е сумата, която ползвателят на дадена инфраструктура (независимо дали пътна, водна и друга), построена с европейски пари, ще получи като доход от нейното ползване, за определен период от време - между 25 и 30 г. Тя се залага в проекта и ползвателят трябва да финансира сам тази част от общата сума.
България не е направила това за никоя от магистралите, които се строят в миналия и в този програмен период, което значи, че не може да таксува хората за ползването им. Разбира се, при евентуално предоговаряне на условията с ЕК, това може да се случи, но към момента изглежда по-скоро невероятно. Ако се намерят средства и желаещи да финансират нови проекти - например Русе-Свиленград, магистрала "Черно море" и други, то тогава те биха могли да въведат такси за изпозването им.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
46 коментара
Взимат нов заем, за да върнат стар, понеже не искат да си съкратят бюджета за крадене и после решават да лансират поредната неиздържала нелепа глупост за да не го съкратят и след 2018.
1. 10 ст./км за камион, а около 1 стотинка/км за кола. Това "неволно" го пропуснахте както винаги. Тол таксите биха били много полезни. Например таксата може да регулира трафика и да намали тировете през уикенда и всички да са доволни. Но няма добра новина, нали?
2. Павлова е наясно какво може и какво не, защото тя ги е подписвала тия договори. Вие можете само да спекулирате и деформирате истината, за да генерирате импресии/пари.
България е получила финансиране за магистрали, а преди това за Рол-терминал Калотина и Свиленград.Нормално би било, ако тези терминали се ползват - тировете се товарят на влака при Калотина и се стоварват на Свиленград, БЕЗ ДА СТЪПВАТ НА МАГИСТРАЛА, ДА Я РУШАТ, ЗАДРЪСТВАТ И ПРЕДИЗВИКВАТ КАТАСТРОФИ.НО,НЕ....
НА ГЕРБАВИТЕ ИМ Е СГОДНО ДА СЕ СЪБИРАТ ТОЛ-ТАКСИ ОТ ТИРОВЕТЕ, да се натоварват магистралите, които по идея са за леки автомобили.
До коментар [#2] от "spindi":
камионите нямат място по магистралите, но управляващите ,които и да са те имат интерес от тол-такси - чисто, безотчетно, за нищо
изградени са съоръжения за превозване на тирове от граница до граница по железницата, но нямат интерес да се ползват, по е гот да има причина за скапани пътища и такси и бля-бля-бля
Обществото се гради на принципа на солидарността. Всички плащаме за здраве - ползва нуждаещия се, всички плащаме за пътища, ползва този, който пътува. Ако няма солидарност, няма общество.
Най-важният въпрос според мен е парите за винетки да се ползват само и единствено за Пътища . Докато това не стане не виждам никакъв смисъл от дискусия по въпроса .
До коментар [#4] от "ana_ni":
Не ми се спори на тая тема. Само ще попитам едно. Щеше ли правителство с мандат на бсп или дпс да построи някаква магистрала? Каквато и да е?
Винетки отчитащи изминатите километри - значи някой ще трябва да отчита кой колко километра изминава.. имам едно подозрение - половината от цената на винетката ще отива за това "отчитане" - поне.
До коментар [#7] от "spindi":
всички,които се упражняват с управлението на страната се интересуват единствено от собствените си финанси
магистралата от 18 км.София-Перник , построена от турска фирма я отпочна правителството на Станишев, преряза и лентичката бб
магистрали трябва да има, но по тях не се движат тежки камиони, за камионите има рол-терминали, вече изградени, но удобно забравени, щото определено е по-гот транспортните фирми да купуват седмични винетки или да плащат тол-такси - никой не знае в ква торба без дъно отиват парите, а има и удобно оправдание за лошото състояние и вечните ремонти (извършвани от приятелски фирми)
ни, герп, ни некой друг му е зор за удобството на избирателите, зора им е да са на позиция и покрай /рлез тех да минават парични потоци
До коментар [#8] от "mickmick":
до морето ще си на 40 лв +, само на отиване, а винетката за година е 67 лв.идеално, особено за доставчиците!
е, може да се тепа и по второкласен път,
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.