Теория и практика на манипулацията

Основният проблем на търговете в България е, че има много начини да заобиколиш закона. Има ли надежда това да се промени?

Миналата година Северната тангента тръгна триумфално. Важно е обаче не само
проектът да завърши, а и как е спечелен.
Миналата година Северната тангента тръгна триумфално. Важно е обаче не само
проектът да завърши, а и как е спечелен.
Миналата година Северната тангента тръгна триумфално. Важно е обаче не само проектът да завърши, а и как е спечелен.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Миналата година Северната тангента тръгна триумфално. Важно е обаче не само проектът да завърши, а и как е спечелен.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Етиопският Ренесансов язовир се намира в долната част на Нил. Когато бъде завършен, със своите 63 млрд. куб.м вода, стена с размери 148 метра на 1.7 км и стойност около 4.7 млрд. долара той ще е най-големият в Африка и осмият по големина в света. Бихте предположили, че човекът, който е отговорен за построяването на тази огромна стена, би се справил и с проект за скоростен път с дължина 17 км в доста равния пейзаж на софийското поле. И бихте сбъркали.

Франческо Ренато Верди е италиански инженер от компанията "Салини-Импреджило", който освен проекта в Етиопия е ръководил и строителството на част от анадолската магистрала и който е предложен за ръководител на проекта за Северна скоростна тангента в София. За да докаже правоспособността и опита му, италианската компания подава превод на дипломата му от университета в Милано, "два броя референции и два броя удостоверения от Кралство Мароко, Министерство на благоустройството и писмо от Тайванско национално бюро". Това се оказва недостатъчно за българската Комисия за защита на конкуренцията.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nuzzo avatar :-|

    И тези схеми ще продължават в този брой и обем(независимо ДПС или ГЕРБ или други са на власт), дотогава докогато, чиновниците, които пишат условията за даден конкурс(търга) за милиони левове, разглеждат, оценяват и одобряват дадено предложение по него, първо, са финансово мотивирани, което да е съответстващо на обема на парите, които се разпределят при конкурс(търг) и второ, се направи опит този процес да се централизира, т.е. една агенция да речем се занимава със всички държавни обществени поръчки, конкурси и/или търгове, от една страна, а от друга да не е толкова политически зависим, основно при назначенията на Н-ският чиновник от дадената комисия по конкурса.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 35

    Като чета една под друга жалбата на Щрабаг за нагласения търг и малко по-надолу "43 млн. лв. за стабилизиране на почвите по Лот 1 на "Марица" " не мога да не се сетя, че именно австрийците научиха на занаят местните им аналози. Спомням си как дойдоха да правят Летище София, сложиха оградата, снимаха се с лопати за първа копка на фона на народен ансамбъл, след 20 минути си събраха всичко и 6-7 месеца не пипнаха нищо, а искаха още 40 милиона лева, че ужким почвата се оказала много слаба. Тогава ректорът на ВИАС им беше отговорил през в-к Банкер, че това, за което искат 40 милиона в техния обширен доклад, се решава с една дренажна тръба за жълти стотинки. Както виждаме, до ден днешен летището не е пропаднало в "слабата почва", но за сметка на това такава изненадващо се е появила насред Тракийската низина, въпреки че появата може по-скоро да се обясни с един пловдивски "знаков бизнесмен от прехода", който гепи аванса за обекта, тури го в торбата, чупи се и остави другите да се оправят хем сами, хем без пари.

    Нередност?
  • 3
    today avatar :-|
    today
    • - 2
    • + 9

    На онуй правителство защо му викат "правителството на Орешарски", след като очевАдно си беше правителство на Доган?

    Нередност?
  • 8
    backo_bg avatar :-|
    V.SIMEONOV
    • - 1
    • + 8

    "Има ли надежда това да се промени"
    - Да има, след като се промееним ние и спрем да тарикатеем,и започнем по честно и достойно да живеем

    Нередност?
  • 9
    ppj03316395 avatar :-|
    доктор Арнó Ебé
    • - 3
    • + 6

    Преди строителите пищяха, че най-ниската цена ощетявала коректните фирми, щото се печелело с дъмпингови цени. Пищяха, пищяха и в крайна сметка се наложиха - вече е задължително строителство да се възлага с методика за комплексна оценка. Сега пък пищят, че ги оценявали субективно. Еми добрутро. Хем сърби, хем боли, хем мама не дава.

    Нередност?
  • 10
    gogich avatar :-P
    Гогич
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#2] от "cinik":

    Официално не беше пловдивският бизнесмен ГГ, а други италианци Чи. Ем. Чи. Ди. Равенна. Цялата им техника по терена са няколко джипки. Само можем да предполагаме колко техника имат Салини да строят тангентата (дали не са и те комисионери като съжражданите им на Марица), защото ги изхвърлиха от играха през КЗК, за да се намърда корпулентното момче. Неговата цена е по-ниска, но май е за сметка на орязания проект: изглежда, че липсва директна връзка с околовръстното, а ще трябва да се минава през Ботевградско. Та така.

    Нередност?
Нов коментар