С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 22 фев 2015, 18:15, 11039 прочитания

"Влагата" ще оскъпи и магистрала "Марица" с 43 млн. лв.

Отсечката от Оризово до Димитровград ще се забави, а новите милиони ще са от бюджета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
133
млн. лв. без ДДС беше офертата на италианската CMC di Ravenna. Сега трасето ще поскъпне с една трета.
Трийсете километра от магистрала "Марица" до Димитровград трябваше да струват 133 млн. лв. и да са готови през 2013 г. Но няма. И двата поети ангажимента от строителя - италианската "Чи Ем Чи ди Равена" (CMC di Ravenna) са нарушени - отсечката поскъпва с една трета от първоначалната оферта, а завършването се очертава да е през август 2015 г. Неприятните изводи са, че за пореден път държавата допуска спечелените с ниски цени големи магистрални поръчки да се компенсират с милиони, като се откриват "пропуски" (най-често наводнени почви).

Така състезанието от миналото става нечестно, защото друга компания е можела да спечели, а допълнителната сметка вместо основно с еврофондове се плаща изцяло от данъкоплатците.


Оскъпяването, за което настояваше през последните месеци изпълнителят на отсечката от "Марица", и поредното отлагане на срока за пътя към Турция вече са факт. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчка за укрепване на трасето и отводнителен канал по маршрута на лот 1 от Оризово до Димитровград с прогнозна стойност 43 млн. лева без ДДС. Оферти от кандидати се набират до началото на април, след което ще минат месец-два до избора на изпълнител (ако няма обжалване). Самата поръчка е със срок на изпълнение три месеца. Това означава, че срокът май 2015 г. за завършването на трасето няма да бъде спазен, а най-вероятно и новият срок, обявен от министър Лиляна Павлова - август. Първоначалният срок беше август 2013, после ноември 2014 г.

Пожелано - получено

Формално пътната агенция спазва Закона за обществените поръчки и обявява нов търг за допълнителните дейности по трасето на лот 1 на "Марица". Но победителят изглежда по-скоро предизвестен поради няколко причини. Тръжната процедура за изграждането на отсечката от 31.4 км от Оризово до Димитровград беше спечелена от "Чи Ем Чи ди Равена" с цена от 133 млн. лв. без ДДС. Реално работата по трасето беше възложена на "Пътища Пловдив" (тогава на Георги Гергов, а сега на благоевградската "Агромах"). Претенциите на италианците за оскъпяване започнаха още през 2013 г., тъй като работата по отсечката беше забавена и то не по тяхна вина. Първо бяха проблеми с отчужденията. Археологическите проучвания не бяха приключени, а впоследствие се оказа, че на мястото има останки от античен град, който трябва да бъде консервиран. Исковете на компанията строител растяха от 20 млн. лв. на 45 млн. лева, за да достигнат 76 млн. лева. Още през август миналата година шефът на пътната агенция Лазар Лазаров призна, че оскъпяването на лот 1 на "Марица" е неизбежно заради сбъркани проекти - пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания. Той обясни, че ще има нова поръчка, чиято цена се уточнява. Тя учудващо се доближава до сумата, поискана официално от "Чи Ем Чи ди Равена" през лятото на 2014 г. Но основанието за огромната сума не е това, а 40-те милиона са скрити зад укрепване и отводняване.



Показателно е, че в търга за "Марица" до Димитровград през 2011 г. участваха общо седем кандидата. Офертите на пет от тях са под новополучената обща стойност от 176 млн. лв. Така излиза, че състезанието се печели с много ниска цена, а после държавата доплаща от бюджета. Но в тази формула могат да са сигурни основно компании, близки до властта. Останалите дават реални цени и не печелят поръчки.

Тази скъпа и прескъпа влага

Доплащането за отводняване вече е традиционен похват. По сходен начин се разви историята с оскъпяването на един от лотовете на "Тракия", изграждан от строителните фирми на "Холдинг Пътища" (тогава контролирани от Васил Божков, после от ПИБ и Делян Пеевски). Първо бяха претенциите за сбъркани проекти и нестабилен терен, след което пътната агенция и "Напоителни системи" бяха принудени да обявят два търга за стабилизиране на почвите по трасето на "Тракия" за над 25 млн. лева, като и двата бяха спечелени от фирми на Васил Божков.

Историята се повтори и с 4-километров участък от лот 1 на магистрала "Струма" (Долна Диканя – Дупница). Поръчката отново е за укрепване на преовлажнени почви, като е разделена на две части – за стабилизация на земната основа и за допълнително насипване със скален материал. Индикативната стойност е 6 млн. лв. без ДДС, а максималният срок за изпълнение – 90 дни. Изпълнител на 17-километровото трасе между Долна Диканя и Дупница е консорциум между "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и италианската Impressa. Поръчката за влагата беше спечелена от "Пътстрой 92" срещу 5.7 млн. лв.

По утвърдената схема

Това е поредното оскъпяване за двата лота на "Марица". Първото - с над 16 млн. лева, беше възложено без търг на "ПСТ холдинг". Компанията е водещ партньор в сдружението "Марица хайуей", което строи другата отсечка (лот 2) - от Димитровград до Харманли. Тя си партнира с австрийската компания Porr Bau. Обединението спечели търга за изпълнение на лот 2 с цена от 146.6 млн. лв. с ДДС. Оказа се, че и в техните проекти има пропуски, като допълнителните дейности в този случай бяха възложени директно на изпълнителя. Към момента и по официални данни излиза, че изграждането на малко над 65-километровата магистрала до границата с Турция ще струва над 370 млн. лв.

Отсечката на "Струма" до Сандански ще е готова до 31 юли

Забавеното строителство на участъка Сандански - Кулата по трасето на автомагистрала "Струма" се очаква да се изпълни в новия удължен срок до 31 юли, като за целта строителят ще работи денонощно. Това стана известно при посещението на участъка на премиера Бойко Борисов заедно с министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и с председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.
Срокът за завършването на близо 15-километровия участък от Сандански до Кулата е краят на юли т.г., а на Дупница – Благоевград (37 км) - октомври 2015 г., уточниха от пътното ведомство.
"Заварвам отсечката от Сандански до Кулата така, както съм я оставил преди година и половина. Очаквам от строителите максимална мобилизация и лот 4 да е завършен в определения срок", заяви министър-председателят Бойко Борисов.
С ускорени темпове ще се работи и за изграждането на 4-лентово трасе до граничния контролно-пропускателен пункт, което в момента е двулентово, за да се улесни пътуването през лятото до Гърция и да не се образуват задръствания на границата.
Изпълнител на строително-монтажните работи на лот 4 е "Актор" АСД – Гърция. Стойността на договора е 67.176 млн. лв. с ДДС.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Адвокатурата се разбунтува срещу главния прокурор, Lafka затвори Уикенд новини: Адвокатурата се разбунтува срещу главния прокурор, Lafka затвори

И още: Южна Корея и Италия са изправени пред епидемия, Бърни Сандърс продължава да печели

23 фев 2020, 2559 прочитания

Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона 18 Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона

Според публикация на El Periódico испанските власти проучват има ли данни за пране на пари и свързано ли е с българския премиер

21 фев 2020, 7154 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Коментари Daily 22 февруари - Гръцкият симптом, или открийте разликите

И още: "Комуникационни грешки" с милиарди; Нагоре по спиралата, която води надолу; Индулгенции за контрабанда

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10