"Влагата" ще оскъпи и магистрала "Марица" с 43 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Влагата" ще оскъпи и магистрала "Марица" с 43 млн. лв.

Исковете на италианския строител растяха от 20 млн. лв. на 45 млн. лева, за да достигнат 76 млн. лева, като основанието беше пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания. Сега парите са от този порядък, но основанието е укрепване и отводняване

"Влагата" ще оскъпи и магистрала "Марица" с 43 млн. лв.

Отсечката от Оризово до Димитровград ще се забави, а новите милиони ще са от бюджета

Десислава Лещарска
11237 прочитания

Исковете на италианския строител растяха от 20 млн. лв. на 45 млн. лева, за да достигнат 76 млн. лева, като основанието беше пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания. Сега парите са от този порядък, но основанието е укрепване и отводняване

© Мария Съботинова


133

млн. лв. без ДДС беше офертата на италианската CMC di Ravenna. Сега трасето ще поскъпне с една трета.

Трийсете километра от магистрала "Марица" до Димитровград трябваше да струват 133 млн. лв. и да са готови през 2013 г. Но няма. И двата поети ангажимента от строителя - италианската "Чи Ем Чи ди Равена" (CMC di Ravenna) са нарушени - отсечката поскъпва с една трета от първоначалната оферта, а завършването се очертава да е през август 2015 г. Неприятните изводи са, че за пореден път държавата допуска спечелените с ниски цени големи магистрални поръчки да се компенсират с милиони, като се откриват "пропуски" (най-често наводнени почви).

Така състезанието от миналото става нечестно, защото друга компания е можела да спечели, а допълнителната сметка вместо основно с еврофондове се плаща изцяло от данъкоплатците.

Оскъпяването, за което настояваше през последните месеци изпълнителят на отсечката от "Марица", и поредното отлагане на срока за пътя към Турция вече са факт. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчка за укрепване на трасето и отводнителен канал по маршрута на лот 1 от Оризово до Димитровград с прогнозна стойност 43 млн. лева без ДДС. Оферти от кандидати се набират до началото на април, след което ще минат месец-два до избора на изпълнител (ако няма обжалване). Самата поръчка е със срок на изпълнение три месеца. Това означава, че срокът май 2015 г. за завършването на трасето няма да бъде спазен, а най-вероятно и новият срок, обявен от министър Лиляна Павлова - август. Първоначалният срок беше август 2013, после ноември 2014 г.

Пожелано - получено

Формално пътната агенция спазва Закона за обществените поръчки и обявява нов търг за допълнителните дейности по трасето на лот 1 на "Марица". Но победителят изглежда по-скоро предизвестен поради няколко причини. Тръжната процедура за изграждането на отсечката от 31.4 км от Оризово до Димитровград беше спечелена от "Чи Ем Чи ди Равена" с цена от 133 млн. лв. без ДДС. Реално работата по трасето беше възложена на "Пътища Пловдив" (тогава на Георги Гергов, а сега на благоевградската "Агромах"). Претенциите на италианците за оскъпяване започнаха още през 2013 г., тъй като работата по отсечката беше забавена и то не по тяхна вина. Първо бяха проблеми с отчужденията. Археологическите проучвания не бяха приключени, а впоследствие се оказа, че на мястото има останки от античен град, който трябва да бъде консервиран. Исковете на компанията строител растяха от 20 млн. лв. на 45 млн. лева, за да достигнат 76 млн. лева. Още през август миналата година шефът на пътната агенция Лазар Лазаров призна, че оскъпяването на лот 1 на "Марица" е неизбежно заради сбъркани проекти - пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания. Той обясни, че ще има нова поръчка, чиято цена се уточнява. Тя учудващо се доближава до сумата, поискана официално от "Чи Ем Чи ди Равена" през лятото на 2014 г. Но основанието за огромната сума не е това, а 40-те милиона са скрити зад укрепване и отводняване.

Показателно е, че в търга за "Марица" до Димитровград през 2011 г. участваха общо седем кандидата. Офертите на пет от тях са под новополучената обща стойност от 176 млн. лв. Така излиза, че състезанието се печели с много ниска цена, а после държавата доплаща от бюджета. Но в тази формула могат да са сигурни основно компании, близки до властта. Останалите дават реални цени и не печелят поръчки.

Тази скъпа и прескъпа влага

Доплащането за отводняване вече е традиционен похват. По сходен начин се разви историята с оскъпяването на един от лотовете на "Тракия", изграждан от строителните фирми на "Холдинг Пътища" (тогава контролирани от Васил Божков, после от ПИБ и Делян Пеевски). Първо бяха претенциите за сбъркани проекти и нестабилен терен, след което пътната агенция и "Напоителни системи" бяха принудени да обявят два търга за стабилизиране на почвите по трасето на "Тракия" за над 25 млн. лева, като и двата бяха спечелени от фирми на Васил Божков.

Историята се повтори и с 4-километров участък от лот 1 на магистрала "Струма" (Долна Диканя – Дупница). Поръчката отново е за укрепване на преовлажнени почви, като е разделена на две части – за стабилизация на земната основа и за допълнително насипване със скален материал. Индикативната стойност е 6 млн. лв. без ДДС, а максималният срок за изпълнение – 90 дни. Изпълнител на 17-километровото трасе между Долна Диканя и Дупница е консорциум между "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и италианската Impressa. Поръчката за влагата беше спечелена от "Пътстрой 92" срещу 5.7 млн. лв.

По утвърдената схема

Това е поредното оскъпяване за двата лота на "Марица". Първото - с над 16 млн. лева, беше възложено без търг на "ПСТ холдинг". Компанията е водещ партньор в сдружението "Марица хайуей", което строи другата отсечка (лот 2) - от Димитровград до Харманли. Тя си партнира с австрийската компания Porr Bau. Обединението спечели търга за изпълнение на лот 2 с цена от 146.6 млн. лв. с ДДС. Оказа се, че и в техните проекти има пропуски, като допълнителните дейности в този случай бяха възложени директно на изпълнителя. Към момента и по официални данни излиза, че изграждането на малко над 65-километровата магистрала до границата с Турция ще струва над 370 млн. лв.

Отсечката на "Струма" до Сандански ще е готова до 31 юли

Забавеното строителство на участъка Сандански - Кулата по трасето на автомагистрала "Струма" се очаква да се изпълни в новия удължен срок до 31 юли, като за целта строителят ще работи денонощно. Това стана известно при посещението на участъка на премиера Бойко Борисов заедно с министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и с председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.

Срокът за завършването на близо 15-километровия участък от Сандански до Кулата е краят на юли т.г., а на Дупница – Благоевград (37 км) - октомври 2015 г., уточниха от пътното ведомство.

"Заварвам отсечката от Сандански до Кулата така, както съм я оставил преди година и половина. Очаквам от строителите максимална мобилизация и лот 4 да е завършен в определения срок", заяви министър-председателят Бойко Борисов.

С ускорени темпове ще се работи и за изграждането на 4-лентово трасе до граничния контролно-пропускателен пункт, което в момента е двулентово, за да се улесни пътуването през лятото до Гърция и да не се образуват задръствания на границата.

Изпълнител на строително-монтажните работи на лот 4 е "Актор" АСД – Гърция. Стойността на договора е 67.176 млн. лв. с ДДС.
133

млн. лв. без ДДС беше офертата на италианската CMC di Ravenna. Сега трасето ще поскъпне с една трета.

Трийсете километра от магистрала "Марица" до Димитровград трябваше да струват 133 млн. лв. и да са готови през 2013 г. Но няма. И двата поети ангажимента от строителя - италианската "Чи Ем Чи ди Равена" (CMC di Ravenna) са нарушени - отсечката поскъпва с една трета от първоначалната оферта, а завършването се очертава да е през август 2015 г. Неприятните изводи са, че за пореден път държавата допуска спечелените с ниски цени големи магистрални поръчки да се компенсират с милиони, като се откриват "пропуски" (най-често наводнени почви).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    butterbrot avatar :-|
    Yomega

    ГЕРБ и почетният им председател откриха 'златната вакса' хем крадем за да поддържаме партия на власт, хем строим и хората "не могат да кажат на черното бяло"...Чудя се как дори и дипломанта за ролята на униформата в Съветската армия изтика 4 години на власт без да уцели 'правилната пропорция' а се фокусира основно в/у крадене. Може би защото сме социалисти...

  • 2
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Очаквам да преминем на по-високо ниво, за да има за всички, вместо милиарди да теглим заеми в трилярди...
    за да се ремонтира всичко, което е било направено в последната година - както се прави сега!

  • 3
    sarssaraktos avatar :-P
    Sars Saraktos

    "Тръжната процедура за изграждането на отсечката от 31.4 км от Оризово до Димитровград беше спечелена от "Чи Ем Чи ди Равена" с цена от 133 млн. лв. без ДДС. Реално работата по трасето беше възложена на "Пътища Пловдив" (тогава на Георги Гергов, а сега на благоевградската "Агромах")."

    Както винаги, идва и печели чужда фирма, краде парите, дава комисионни на когото трябва, наема срещу жълти стотинки български фирми да свършат работата, прецаква ги и не им плаща или им плаща по-малко от договореното. Накрая така изграденото с евтини материали и гладни работници се напуква, пропада и след година се ремонтира отново.
    Да живеят чуждите "инвеститори\изпълнители"

  • 4
    svoboden avatar :-|
    svoboden

    Охааааа

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Sars Saraktos":

    Работата обаче ми изглежда точно обратната. Партийният велможа е завъдил фирмичка покрай държавните поръчки, в един момент е решил да скочи на едрото, но понеже не може да докаже нито километър опит за покриването на изискванията, е извикал италианците за парлама, по формулата "от вас фасадата, от нас специфичното ноу-хау за успешна работа в българските реалности"

  • Танас

    Няма страшно Вожда ще плати след като изтегли заем за наша сметка.

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Още по-тъпо е че тези пари са от бюджета и не може да се иска лев финансиране по Оперативна програма. Само защо не прочетох, някой да е виновен. Откровена щета за Държавата от 40+млн., а няма ред за виновните. Вкарайте 5 в затвора и всеки ще се замисли след това как пуска търговете и ще залага ли умишлено капани за източване.

  • 8
    beriya avatar :-|
    beriya

    От италианската фирмата явно са решили да изместят устието на Марица- от южна в северна България.
    ---------------------------
    Изобщо не се краде през обществените поръчки, нито преди нито след избори, ама хич.

  • 9
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#5] от "cinik":

    Бих допълнил- и да покаже на ЕВРОПАТА, че в България по големите инфраструктурни проекти работят и фирми от същата оная ЕВРОПА.

  • 10
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#5] от "cinik":

    Даже точно това беше останал, като единствен що годе читав актив на Пътища. Перфектното разбиране с властта и многото спечелени проекти. Естествено, неизпълнени в срок. Не знам какво реве Бойко, но срокът за Марица изтече още по негово време.
    http://www.mediapool.bg/novi-igrachi-shte-spasyavat-zakasalata-magistrala-maritsa-news218769.html


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK