Нисък интерес към е-услугите на Столичната община

За четири месеца само 22-ма софиянци и 3 фирми са използвали възможността да подават документи по електронен път

   ©  Мария Съботинова
   ©  Мария Съботинова

Първите електронни услуги на Столичната община не са предизвикали интереса на гражданите. В рамките на четири месеца и половина само 22-ма граждани и 3 фирми са използвали възможността да подават документи по електронен път. Жителите на София ще могат да подават различни заявления по електронен път. До момента са разработени 43 услуги за граждани и фирми, а от петък се добавиха още седем. Така общият им брой нарасна до 50.

За да могат да ползват по-голямата част от тях, гражданите или фирмите трябва да разполагат с електронен подпис. Според кмета на София Йорданка Фандъкова изключение за това са кандидатстването за детски градини и плащането на данъци и такси. Услугите за фирми, които са с опростена процедура, са подаването на заявления за категоризация на заведения за хранене и развлечение и места за настаняване. Именно изискването на електронен подпис се смята за една от големите спирачки пред използването на е-услуги.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


13 коментара
  • 1
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Аз съм един от тези 22-ма софиянци.
    В края на януари се възползвах и онлайн изпратих сигнал до общината, че уличното осветление в квартала ни традиционно не се включва и нощем е тъмно като в...
    Лампите се заинатиха и не светнаха, но затова пък след 2 седмици получих на мейла си писмо лично от изпълнителния директор на частното "Улично осветление" ЕООД, че са били проверили и всичко било наред...

    Убедих се, че електронната комуникация със Столична община е бърза.
    Но безсмислена...

  • 2
    fyg1414737676380858 avatar :-|
    Ivo Georgiev

    Задължителния електронен подпис е пре4ка и не трябва да се изисква за такива услуги. По добре входа да е през ЕГН + допулнителна парола (http://en.wikipedia.org/wiki/NemID). В Дания системата работи перфектно :)

  • 3
    ivanhoe avatar :-|
    Ivanhoe

    А какъв е адреса на този е-портал? Никаква информация няма на sofia.bg

  • 4
    Slick avatar :-|
    Slick

    Това е един от най-апокрифните е-портали. Никой не знае за него.
    Щеше да е по-добре да си направят една поща в Гмайл и да разпределят от там....

  • 5
    flaming avatar :-|
    Flaming

    Май в случая нямат предвид портала "софия.бг". Там има повече от 22 сигнала. Аз самият също подадох сигнал там за незапълнен изкоп и съм шокиран от бързата реакция-за 2 (два!) дни дойдоха на провер, запълниха и асфалтираха изкопа. Доволен съм.
    За други неща, обаче не мисля така.
    Например, плащам си данъците онлайн от 2 години. Сега искам да плащам и на жена ми, но тя трябва лично да отиде за партиден номер до общиата... Т.е. да си вземе отпуска и да виси по опашки, за дя започне да плаа онлайн... Защото като ФЛ
    няма е-подпис. Направо си "параграф 22", за това няма наплив от граждани

  • 6
    t3stizz avatar :-|
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#3] от "Ivanhoe":

    Ето го https://usl.sofia.bg/ePortal/pages/services.xhtml

    Наистина доста апокрифен. До него през гуглето трудно ще стигнеш. В началната страница на sofia.bg има раздел Електронна община - там има административни услуги.

  • 7
    t3stizz avatar :-P
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#2] от "Ivo Georgiev":

    Непопулярността на услугите идва не от КВАЛИФИЦИРАНИЯ (защото има още два вида) електронен подпис. Той е затруднение (като цяло лесно преодолимо).

    Проблемът е в това, че приоритетността (сиреч избирането на онези, които да се предоставят и по електронен път) на услугите, се извежда единствено на база на това колко често, като цяло, се ползва една услуга. Всъщност трябва да се гледа и това колко пъти един и същ заявител ползва една и съща услуга. Защо ми е да поддържам квалифициран електронен подпис, ако ми се налага да го ползвам 1 път на две години? Естествено, така не мога нищо да заявя по електронен път, когато ми се случи рядкото щастие да се докосна до общинската администрация.

    Нещата с бизнеса стоят по друг начин - почти всяка фирма у нас има квалифициран електронен подпис, но административните услуги, които общините могат да предоставят по електронен път на юридически лица са много малко.

  • 8
    ivanhoe avatar :-|
    Ivanhoe

    Регистрирах се!
    Услугите струват 5 лв, всяка една от тях. Сигурно точно толкова колкото и ако отидеш на място при лелките, работещи на гише. Явно феноменът "електронна община" се заключава в създаването на имейл адрес на лелката-на-гише и ангажимента й да натиска "Check for new mails" на всеки 3 минути.

  • 9
    t3stizz avatar :-?
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#8] от "Ivanhoe":

    За да се промени цената, е необходимо Общинския съвет да смени наредбата. Всъщност, повечето услуги (в т.ч. и които се предлагат по електронен път) се таксуват в размери, които противоречат на правилото, че с таксата трябва да се покриват техническите разходи (сиреч, не да се плаща с тях заплатата на лелята, а например - да се плати цената за разпечатване на съответния документ).

    Тук въпросът е по-скоро - може ли тази такса да се плати по електронен път, без да се налага посещение в общинката?

  • 10
    ivko666 avatar :-|
    ivko666

    ако го знаехме щеше да е добре :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал