Нисък интерес към е-услугите на Столичната община
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нисък интерес към е-услугите на Столичната община

Нисък интерес към е-услугите на Столичната община

За четири месеца само 22-ма софиянци и 3 фирми са използвали възможността да подават документи по електронен път

Юлиян Арнаудов
6128 прочитания

© Мария Съботинова


Първите електронни услуги на Столичната община не са предизвикали интереса на гражданите. В рамките на четири месеца и половина само 22-ма граждани и 3 фирми са използвали възможността да подават документи по електронен път. Жителите на София ще могат да подават различни заявления по електронен път. До момента са разработени 43 услуги за граждани и фирми, а от петък се добавиха още седем. Така общият им брой нарасна до 50.

За да могат да ползват по-голямата част от тях, гражданите или фирмите трябва да разполагат с електронен подпис. Според кмета на София Йорданка Фандъкова изключение за това са кандидатстването за детски градини и плащането на данъци и такси. Услугите за фирми, които са с опростена процедура, са подаването на заявления за категоризация на заведения за хранене и развлечение и места за настаняване. Именно изискването на електронен подпис се смята за една от големите спирачки пред използването на е-услуги.

Използването на електронното обслужване изисква от гражданите или фирмите да се регистрират на сайта на Столичната община. Това им дава достъп до единната система, откъдето потребителите могат да изберат съответната услуга, която искат да ползват. Така те могат да подават заявления, да плащат данъци и такси в удобно за тях време, при това дистанционно – без да се налага да се редят на опашки.

"Всичко това става от офиса или от вкъщи. Това пести време и чакане на опашки", посочи Фандъкова, цитирана от "Дарик радио".

С 50-те е-услуги на Столичната община и десет за Пловдив трябваше да започне предоставянето на подобни дейности на администрацията. Те трябваше да бъдат пуснати още на 7 януари 2014 г., но бяха забавени заради необходимостта от доставка на допълнителен хардуер и софтуер за центъра на е-управлението в Бояна. В крайна сметка първите електронни услуги за администрацията вече са факт.

В момента се подготвя друг забавен проект, който беше пуснат в тестова фаза – електронната идентификация. Идеята му е чрез криптиран чип да се създаде "дигитална" идентичност на потребителя, която да замени сегашния електронен подпис. Идеята на е-идентичността е да бъде по-лесна и достъпна за употреба от досегашната система за идентификация. Проектът обаче не може да бъде въведен, докато не бъде приет специализиран закон за електронната идентичност, който по думите на транспортния зам.-министър Валери Борисов трябва да бъде изготвен до края на месеца.

Първите електронни услуги на Столичната община не са предизвикали интереса на гражданите. В рамките на четири месеца и половина само 22-ма граждани и 3 фирми са използвали възможността да подават документи по електронен път. Жителите на София ще могат да подават различни заявления по електронен път. До момента са разработени 43 услуги за граждани и фирми, а от петък се добавиха още седем. Така общият им брой нарасна до 50.

За да могат да ползват по-голямата част от тях, гражданите или фирмите трябва да разполагат с електронен подпис. Според кмета на София Йорданка Фандъкова изключение за това са кандидатстването за детски градини и плащането на данъци и такси. Услугите за фирми, които са с опростена процедура, са подаването на заявления за категоризация на заведения за хранене и развлечение и места за настаняване. Именно изискването на електронен подпис се смята за една от големите спирачки пред използването на е-услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Аз съм един от тези 22-ма софиянци.
    В края на януари се възползвах и онлайн изпратих сигнал до общината, че уличното осветление в квартала ни традиционно не се включва и нощем е тъмно като в...
    Лампите се заинатиха и не светнаха, но затова пък след 2 седмици получих на мейла си писмо лично от изпълнителния директор на частното "Улично осветление" ЕООД, че са били проверили и всичко било наред...

    Убедих се, че електронната комуникация със Столична община е бърза.
    Но безсмислена...

  • 2
    fyg1414737676380858 avatar :-|
    Ivo Georgiev

    Задължителния електронен подпис е пре4ка и не трябва да се изисква за такива услуги. По добре входа да е през ЕГН + допулнителна парола (http://en.wikipedia.org/wiki/NemID). В Дания системата работи перфектно :)

  • 3
    ivanhoe avatar :-|
    Ivanhoe

    А какъв е адреса на този е-портал? Никаква информация няма на sofia.bg

  • 4
    Slick avatar :-|
    Slick

    Това е един от най-апокрифните е-портали. Никой не знае за него.
    Щеше да е по-добре да си направят една поща в Гмайл и да разпределят от там....

  • 5
    flaming avatar :-|
    Flaming

    Май в случая нямат предвид портала "софия.бг". Там има повече от 22 сигнала. Аз самият също подадох сигнал там за незапълнен изкоп и съм шокиран от бързата реакция-за 2 (два!) дни дойдоха на провер, запълниха и асфалтираха изкопа. Доволен съм.
    За други неща, обаче не мисля така.
    Например, плащам си данъците онлайн от 2 години. Сега искам да плащам и на жена ми, но тя трябва лично да отиде за партиден номер до общиата... Т.е. да си вземе отпуска и да виси по опашки, за дя започне да плаа онлайн... Защото като ФЛ
    няма е-подпис. Направо си "параграф 22", за това няма наплив от граждани

  • 6
    t3stizz avatar :-|
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#3] от "Ivanhoe":

    Ето го https://usl.sofia.bg/ePortal/pages/services.xhtml

    Наистина доста апокрифен. До него през гуглето трудно ще стигнеш. В началната страница на sofia.bg има раздел Електронна община - там има административни услуги.

  • 7
    t3stizz avatar :-P
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#2] от "Ivo Georgiev":

    Непопулярността на услугите идва не от КВАЛИФИЦИРАНИЯ (защото има още два вида) електронен подпис. Той е затруднение (като цяло лесно преодолимо).

    Проблемът е в това, че приоритетността (сиреч избирането на онези, които да се предоставят и по електронен път) на услугите, се извежда единствено на база на това колко често, като цяло, се ползва една услуга. Всъщност трябва да се гледа и това колко пъти един и същ заявител ползва една и съща услуга. Защо ми е да поддържам квалифициран електронен подпис, ако ми се налага да го ползвам 1 път на две години? Естествено, така не мога нищо да заявя по електронен път, когато ми се случи рядкото щастие да се докосна до общинската администрация.

    Нещата с бизнеса стоят по друг начин - почти всяка фирма у нас има квалифициран електронен подпис, но административните услуги, които общините могат да предоставят по електронен път на юридически лица са много малко.

  • 8
    ivanhoe avatar :-|
    Ivanhoe

    Регистрирах се!
    Услугите струват 5 лв, всяка една от тях. Сигурно точно толкова колкото и ако отидеш на място при лелките, работещи на гише. Явно феноменът "електронна община" се заключава в създаването на имейл адрес на лелката-на-гише и ангажимента й да натиска "Check for new mails" на всеки 3 минути.

  • 9
    t3stizz avatar :-?
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#8] от "Ivanhoe":

    За да се промени цената, е необходимо Общинския съвет да смени наредбата. Всъщност, повечето услуги (в т.ч. и които се предлагат по електронен път) се таксуват в размери, които противоречат на правилото, че с таксата трябва да се покриват техническите разходи (сиреч, не да се плаща с тях заплатата на лелята, а например - да се плати цената за разпечатване на съответния документ).

    Тук въпросът е по-скоро - може ли тази такса да се плати по електронен път, без да се налага посещение в общинката?

  • 10
    ivko666 avatar :-|
    ivko666

    ако го знаехме щеше да е добре :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.