С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
42 1 мар 2015, 19:18, 14271 прочитания

МиГ невнимание...

Да очакваме ли временно стабилизиране на изтребителната авиация с помощта на Полша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бъдещето на изтребителната авиация спокойно може да се нарече кървящата рана на българските въоръжени сили. След решението на настоящото правителство да не включа свръхскъпия 800-милионен проект за придобиване на ескадрила западни многоцелеви бойни самолети в бюджетните планове до 2017 г. въпросът с поддръжката на използваните в момента руски МиГ-29 отново излезе на дневен ред. Ръководството на военно-въздушните сили (ВВС) от години бие тревога, че 2015 г. е критична за военната авиация и че ако не се вземе стратегическо решение за обновяване на авиопарка, има реална опасност небето на България да остане незащитено. През тази седмица обаче поредната пожарна идея за временно стабилизиране на изтребителната авиация като че ли е на път да се "загуби в превода" между военния министър Николай Ненчев, командването на ВВС и полското министерство на отбраната.

"Действително имаме много сериозен проблем, но той не е неразрешим. В разговора, който имах с ген. Румен Радев по този въпрос, категорично го уверих, че в качеството си на министър на отбраната ще направя всичко възможно това (принудителното приземяване на изтребителната авиация – бел. ред.) да не се случи", обяви в понеделник министърът на отбраната по време на своята първа и единствена официална пресконференция, откакто заема този пост. Конкретната новина, която Николай Ненчев поднесе на медиите във връзка с драматичните ресурсни проблеми на бойната авиация, беше, че страната ни може временно да получи от Полша резервни двигатели за МиГ-29, които да използва, а после да върне. Дяволът, както обикновено, е в детайлите.


"Ремонтът на тези четири двигателя би ни струвал около 35 млн. лв. Ако успеем - а имам много добро усещане след тази среща в Полша, че ние бихме могли да използваме четири полски двигателя на МиГ-29 - за времето, за което това е необходимо. Докато постигнем по-добра договореност за по-нататъшните им ремонти и поддръжка", коментира леко мъгляво военният министър. И, запитан дали Варшава ще ни направи тази услуга безплатно, добави: "Безплатно ползване звучи добре – ние сме партньори и съюзници в НАТО, стиснахме си ръцете почти." И, разбира се, в добрите стари традиции на българския развален медиен телефон, на следващия ден всички медии пропуснаха думата "почти" и тиражираха вестта за идването на полските самолетни двигатели даром като сигурна.

Не шведски, а съветски...

Още на следващия ден, разбира се, полското министерство на отбраната отрече да е казвало, че ще даде безплатни двигатели за МиГ-29 на България. Каквото всъщност каза и очевидно неопитният в публичните си изяви военен министър, недопустимо смесвайки желаното и възможното във взривоопасен медиен коктейл.



Говорител на полското военно министерство е коментирал пред полския сайт defence24.pl, че подобно искане не е отправяно по време на посещението на Николай Ненчев във Варшава в средата на февруари. Той също така добавя, че ако България пожелае да получи двигатели RD-33, те няма да бъдат взети от стратегическите запаси на полската армия. Представители на държавната военно-ремонтна компания WZL-2, която е извършвала модернизацията на полските МиГ-29 по натовски стандарти, също са коментирали, че не са запознати с идея за отдаване под наем на двигатели за нуждите на българската бойна авиация. От фирмата обаче са добавили, че продължават разговорите с нашето военно министерство за евентуален ремонт и удължаване на ресурса на двигателите, използвани от българската изтребителна авиация в момента. Дискретният подтекст на всичко това би трябвало да е, че съюзничеството си е съюзничество, но двигателите са с пари. И то не малко.

Договорка с Полша обаче евентуално може да се случи най-рано в началото на септември тази година, когато изтича рамковият договор за поддръжка на изтребителите ни, сключен с руската авиокорпорация РКС МиГ. Евентуално, защото не е съвсем ясно доколко поляците могат да извършват пълния спектър от дейности по поддръжка на самолети МиГ-29, а и дали имат право да го направят без разрешение от руската оръжейна компания, конструирала самолетите "Спешно трябва да ремонтираме четири от двигателите, за да продължим да охраняваме въздушната си граница. Имаме няколко опции – споменавал съм неведнъж договора, който имаме с руската страна. Нека да го кажа още веднъж: плащаме на Русия три пъти повече от цената, на която заводът извършва ремонтите. Това ме кара да бъда силно обезпокоен. Затова си позволих по време на посещението ми в Полша да поискам и разговор с тази връзка. Помолих полския си колега за много специално отношение и разбиране към този казус. Г-н Венислав Цанов, директор на "Инвестиции в отбраната", също беше с мен. Той посети дружества, които биха могли да извършат тези ремонти", коментира министър Ненчев в понеделник по повод заплетения геополитически казус с поддръжката на българската бойна авиация.

Made in Poland

Малко повече яснота относно полските възможности да ремонтират изтребители МиГ-29 дава заместник-началникът на щаба на българските ВВС полк. Димитър Стоянов, участвал в разговори по темата във Варшава. "По време на работната среща ни бяха изнесени презентации за възможностите на завода за ремонт на самолети WZL-2 и за възможностите на завода за ремонт на авиационни двигатели WZL-4. След което, по време на обиколката, се запознахме с реалните възможности на завода WZL-2. Бих искал да споделя, че съм впечатлен от възможностите и експертизата, която притежават и двата завода по отношение осигуряването на поддръжката на изтребители МиГ-29. Показател за възможностите на полската отбранителна промишленост е изключително високият процент на техните МиГ-29, които са в летателна годност - над 80%", коментира висшият офицер.

Според полк. Стоянов заводите са усвоили и на практика изпълняват ремонти на авиационни двигатели и елементи от двигателните системи, блокове и агрегати от самолетите, самолетните системи и авиониката, и то на високотехнологично ниво. И двата завода притежават собствени възможности за производство на консумативи и резервни части. Българските ВВС официално започват да проучват полския опит в поддръжката и модернизацията на самолетите МиГ-29 някъде от края на 2013 г., тоест малко след като премиерът Борисов попарва надеждите им, че скоро могат да получат нов тип западен изтребител. Тогава делегация, водена от сегашния командир на бойната авиация ген. Румен Радев, посещава завода WZL-2 и авиобазата в Минск Мазовиецки. Важен детайл във връзка с полската оферта за МиГ-29 е, че по последния договор за модернизация на 16 изтребителя като подизпълнител е избрана израелската компания IAI (Israeli Aerospace Industry), т.е. всичко се случва без намесата на Русия. Към момента договорът е успешно приключен, което означава, че поддържането на руски изтребители без участието на Москва може да е трудна, но не и невъзможна мисия. Въпросът е дали едно подобно временно решение е целесъобразно от политическа, икономическа и чисто военна гледна точка. Защото е, меко казано, безсмислено да наливаш стотици милиони в оръжейни  системи, които нито са съвместими с армиите на твоите съюзници, нито е много ясно още колко време ще можеш да използваш, тъй като жизненият им цикъл изтича 2028-2029 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Публичен линч върху съда заради предсрочното условно освобождаване на Джок Полфрийман; Висшият адвокатски съвет с категорична позиция срещу кандидатурата на Иван Гешев за главен прокурор; Сериозно скачат глобите по Закона за платежните услуги

23 сеп 2019, 926 прочитания

Уикенд новини: Thomas Cook шокира с фалит; Каракачанов препоръча на журналистите да си мълчат Уикенд новини: Thomas Cook шокира с фалит; Каракачанов препоръча на журналистите да си мълчат

И още: Увеличават се кандидат-кметовете преди изборите, натоварена седмица за ЦИК; През юли е счупен абсолютният температурен рекорд

23 сеп 2019, 2363 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Лекарски грешки в управлението

Практиките да се приватизира печалбата и да се национализират разходите са емблема на държавните болници

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев