С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
42 1 мар 2015, 19:18, 14305 прочитания

МиГ невнимание...

Да очакваме ли временно стабилизиране на изтребителната авиация с помощта на Полша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бъдещето на изтребителната авиация спокойно може да се нарече кървящата рана на българските въоръжени сили. След решението на настоящото правителство да не включа свръхскъпия 800-милионен проект за придобиване на ескадрила западни многоцелеви бойни самолети в бюджетните планове до 2017 г. въпросът с поддръжката на използваните в момента руски МиГ-29 отново излезе на дневен ред. Ръководството на военно-въздушните сили (ВВС) от години бие тревога, че 2015 г. е критична за военната авиация и че ако не се вземе стратегическо решение за обновяване на авиопарка, има реална опасност небето на България да остане незащитено. През тази седмица обаче поредната пожарна идея за временно стабилизиране на изтребителната авиация като че ли е на път да се "загуби в превода" между военния министър Николай Ненчев, командването на ВВС и полското министерство на отбраната.

"Действително имаме много сериозен проблем, но той не е неразрешим. В разговора, който имах с ген. Румен Радев по този въпрос, категорично го уверих, че в качеството си на министър на отбраната ще направя всичко възможно това (принудителното приземяване на изтребителната авиация – бел. ред.) да не се случи", обяви в понеделник министърът на отбраната по време на своята първа и единствена официална пресконференция, откакто заема този пост. Конкретната новина, която Николай Ненчев поднесе на медиите във връзка с драматичните ресурсни проблеми на бойната авиация, беше, че страната ни може временно да получи от Полша резервни двигатели за МиГ-29, които да използва, а после да върне. Дяволът, както обикновено, е в детайлите.


"Ремонтът на тези четири двигателя би ни струвал около 35 млн. лв. Ако успеем - а имам много добро усещане след тази среща в Полша, че ние бихме могли да използваме четири полски двигателя на МиГ-29 - за времето, за което това е необходимо. Докато постигнем по-добра договореност за по-нататъшните им ремонти и поддръжка", коментира леко мъгляво военният министър. И, запитан дали Варшава ще ни направи тази услуга безплатно, добави: "Безплатно ползване звучи добре – ние сме партньори и съюзници в НАТО, стиснахме си ръцете почти." И, разбира се, в добрите стари традиции на българския развален медиен телефон, на следващия ден всички медии пропуснаха думата "почти" и тиражираха вестта за идването на полските самолетни двигатели даром като сигурна.

Не шведски, а съветски...

Още на следващия ден, разбира се, полското министерство на отбраната отрече да е казвало, че ще даде безплатни двигатели за МиГ-29 на България. Каквото всъщност каза и очевидно неопитният в публичните си изяви военен министър, недопустимо смесвайки желаното и възможното във взривоопасен медиен коктейл.



Говорител на полското военно министерство е коментирал пред полския сайт defence24.pl, че подобно искане не е отправяно по време на посещението на Николай Ненчев във Варшава в средата на февруари. Той също така добавя, че ако България пожелае да получи двигатели RD-33, те няма да бъдат взети от стратегическите запаси на полската армия. Представители на държавната военно-ремонтна компания WZL-2, която е извършвала модернизацията на полските МиГ-29 по натовски стандарти, също са коментирали, че не са запознати с идея за отдаване под наем на двигатели за нуждите на българската бойна авиация. От фирмата обаче са добавили, че продължават разговорите с нашето военно министерство за евентуален ремонт и удължаване на ресурса на двигателите, използвани от българската изтребителна авиация в момента. Дискретният подтекст на всичко това би трябвало да е, че съюзничеството си е съюзничество, но двигателите са с пари. И то не малко.

Договорка с Полша обаче евентуално може да се случи най-рано в началото на септември тази година, когато изтича рамковият договор за поддръжка на изтребителите ни, сключен с руската авиокорпорация РКС МиГ. Евентуално, защото не е съвсем ясно доколко поляците могат да извършват пълния спектър от дейности по поддръжка на самолети МиГ-29, а и дали имат право да го направят без разрешение от руската оръжейна компания, конструирала самолетите "Спешно трябва да ремонтираме четири от двигателите, за да продължим да охраняваме въздушната си граница. Имаме няколко опции – споменавал съм неведнъж договора, който имаме с руската страна. Нека да го кажа още веднъж: плащаме на Русия три пъти повече от цената, на която заводът извършва ремонтите. Това ме кара да бъда силно обезпокоен. Затова си позволих по време на посещението ми в Полша да поискам и разговор с тази връзка. Помолих полския си колега за много специално отношение и разбиране към този казус. Г-н Венислав Цанов, директор на "Инвестиции в отбраната", също беше с мен. Той посети дружества, които биха могли да извършат тези ремонти", коментира министър Ненчев в понеделник по повод заплетения геополитически казус с поддръжката на българската бойна авиация.

Made in Poland

Малко повече яснота относно полските възможности да ремонтират изтребители МиГ-29 дава заместник-началникът на щаба на българските ВВС полк. Димитър Стоянов, участвал в разговори по темата във Варшава. "По време на работната среща ни бяха изнесени презентации за възможностите на завода за ремонт на самолети WZL-2 и за възможностите на завода за ремонт на авиационни двигатели WZL-4. След което, по време на обиколката, се запознахме с реалните възможности на завода WZL-2. Бих искал да споделя, че съм впечатлен от възможностите и експертизата, която притежават и двата завода по отношение осигуряването на поддръжката на изтребители МиГ-29. Показател за възможностите на полската отбранителна промишленост е изключително високият процент на техните МиГ-29, които са в летателна годност - над 80%", коментира висшият офицер.

Според полк. Стоянов заводите са усвоили и на практика изпълняват ремонти на авиационни двигатели и елементи от двигателните системи, блокове и агрегати от самолетите, самолетните системи и авиониката, и то на високотехнологично ниво. И двата завода притежават собствени възможности за производство на консумативи и резервни части. Българските ВВС официално започват да проучват полския опит в поддръжката и модернизацията на самолетите МиГ-29 някъде от края на 2013 г., тоест малко след като премиерът Борисов попарва надеждите им, че скоро могат да получат нов тип западен изтребител. Тогава делегация, водена от сегашния командир на бойната авиация ген. Румен Радев, посещава завода WZL-2 и авиобазата в Минск Мазовиецки. Важен детайл във връзка с полската оферта за МиГ-29 е, че по последния договор за модернизация на 16 изтребителя като подизпълнител е избрана израелската компания IAI (Israeli Aerospace Industry), т.е. всичко се случва без намесата на Русия. Към момента договорът е успешно приключен, което означава, че поддържането на руски изтребители без участието на Москва може да е трудна, но не и невъзможна мисия. Въпросът е дали едно подобно временно решение е целесъобразно от политическа, икономическа и чисто военна гледна точка. Защото е, меко казано, безсмислено да наливаш стотици милиони в оръжейни  системи, които нито са съвместими с армиите на твоите съюзници, нито е много ясно още колко време ще можеш да използваш, тъй като жизненият им цикъл изтича 2028-2029 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 8 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 2269 прочитания

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 1212 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Лекарски грешки в управлението

Практиките да се приватизира печалбата и да се национализират разходите са емблема на държавните болници

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10