С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
60 6 мар 2015, 17:06, 37250 прочитания

Когато дишаш отровен прах

Мръсният въздух в България се превръща във все по-голям проблем, решения има, но засега не се прави нищо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Цената на мръсния въздух

Между замитането и измитането

Кои са основните причинители на замърсяването и възможните решения на проблема

Дишай трудно

Белодробните заболявания се влошават рязко от мръсния въздух според проучванията на лекарите

Не дишайте!

Прогресът на цялата държава в момента зависи от промени, които са много по-сложни от правеното досега

Как екопопулизмът задушава Европа

Старият континент диша все по-трудно заради отоплението с дърва и въглища, дизела и земеделието

Всъщност всичко щеше да бъде наред, ако можеше да не дишаме три-четири месеца през годината. Приблизително толкова са общо дните, през които въздухът в големите градове на България е толкова замърсен, че освен кислород в белите ни дробове влизат фини прахови частици. Те остават там и макар че са малки, всъщност са огромен проблем - причиняват тежки болести. Заради тях живеем по-малко. Годишно за лечение на белодробни заболявания в България се плащат между 150 и 200 млн. лева и съществена част от тях могат да бъдат спестени, ако въздухът беше чист.

"Задръжте си дъха, докато сте в България", написа преди година New York Times, според който София е мръсната столица на Европа. Това, че се излагаме пред чужденците, разбира се, е най-малкото притеснение. Фините прахови частици (ФПЧ), които в момента са най-големият замърсител в България, разболяват - причиняват от астма до рак. В България те са много над нормата на Европейския съюз и в пъти над определеното за безопасно от Световната здравна организация.
Столичният Орлов мост държи едно от челните места по прахоляк

Фотограф: Надежда Чипева

Проблемът е изключително сериозен, но въпреки това има решения. Нито едно от тях не е лесно, нито бързо, но още по-неприятното е, че чистотата на въздуха не е приоритет на нито една партия, на нито едно управление през последните години. Единственият натиск идва по линия на Европейския съюз, но малкото постигнато от Брюксел до момента е да подобри измерването и статистиката, така че да знаем по-добре за размера на проблема. В последните дни на декември например (традиционно най-мръсният период през годината) в София замърсяването с ФПЧ надвишаваше в няколко дни нормата на ЕС осем пъти, а на Световната здравна организация - около 20 пъти.


Не дишайте!

Със затварянето на редица производства, изграждането на прахоуловители и сероочистки на големите горивни инсталации и повишаването на енергийната ефективност на промишлеността популярните преди години залпови обгазявания с опасни субстанции стават все по-редки (виж картата за местата, където е отчетено замърсяване над допустимото със серен диоксид, азотен диоксид и озон). С пречистването на индустрията фокусът постепенно започна да се измества върху т.нар. фини прахови частици, вилнеещи в градовете. Финият замърсител става популярен, след като в САЩ доказват, че той е по-опасен от т.нар. общ прах, мерен дотогава, обясняват от Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС). Новите станции за мониторинг на въздуха, които започват да се изграждат в страната в средата на 90-те години, показват една силно запрашена картина, много над позволената норма, която е 35 дни в годината повече от допустимия фин прах. От влизането на България в ЕС българските градове ежегодно държат едни от челните места в съюза по фина запрашеност на въздуха, а темата се раздухва безрезултатно всяка зима от медиите, когато домашните печки бумтят силно, а студеният въздух затиска отровите от трафика към земята и дробовете ни.

Според последните обобщени данни на ИАОС за 2013 г. от всичките 50 станции 40 отчитат мръсен въздух над допустимото (виж картата), като повечето от останалите 10 се намират по планините, а само на връх Рожен може да дишате абсолютно спокойно. Страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна, като процедурата се намира в досъдебна фаза.



Въпреки че всичките 29 общини работят по програми за подобряване на въздушната ситуация, по данни на Министерството на околната среда и водите подобрения за периода 2011 - 2013 г. няма. "В по-голямата част от населените места изискванията за спазване на нормите не са постигнати", признават от там. Причината за сложността на решаване на проблема с финия прах са източниците, които го причиняват, и тяхната пряка връзка с ежедневието на жителите на даденото населено място и финансовите им възможности. Анализите за връзката между богатство и замърсяване показват, че (поне в нашия климатичен пояс) колкото по голяма е бедността, толкова по-мръсен е градският въздух. Мерките за намаляване на финия прах биха засегнали почти всеки жител на населено място, а на свой ред общинските администрации предпочитат да не проявяват голяма твърдост за налагане на непопулярни мерки, като например ограничаване на печките с дърва и въглища или строг контрол за изправността на автомобилите.

Камината - начин на употреба

Основен причинител на фините прахови частици общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта, което има дял от 59% (виж графиката). "Още един неблагоприятен факт е, че емисиите от бита са на височина 4-5 метра и всичко, което се изхвърли във въздуха, остава на нивото на дишане на хората. При големите ТЕЦ-ове комините са на по 200 - 300 метра височина и битът се явява по-опасен източник на фини прахови частици", обяснява Валери Серафимов, директор на дирекция "Мониторинг и оценка на околната среда" в ИАОС. "В някои малки населени места, тъй като беше неизгодно поддържането на топлоелектрически централи, те затвориха и цялото населено място мина на дърва и въглища или дори и да не е затворен ТЕЦ-ът, хората се отказват от него по икономически причини", продължава още той.

Друг основен причинител на фин прах е транспортът. Там лидер е Столичната община, чиито изчисления показват, че той има принос от 80% за състоянието на градския въздух. Наскоро главният архитект на София Петър Диков пресметна, че в столицата на 1000 души се падат 520 автомобила, като добави, че в САЩ 1000 души разполагат с 500 коли. "Куриозното е, че ние в това отношение надминахме американците, може би единствената област, в която сме ги задминали", обобщи той на лекция пред студенти на тема "Съвременност и развитие на София: градско развитие". Междувременно от седемте станции, които мерят въздуха на столицата, само тази, намираща се на Копитото, показва резултати, влизащи в нормата. Структурата на автомобилния парк и трафика също е от съществено значение, като популярните дизелови автомобили са по-замърсяващи от тези на бензин, а задръстванията още повече засилват проблема.     

Принос към фината прах има и строителството, като всичко впоследствие се разнася от камионите по улиците. За 2014 г. Столичният инспекторат е проверил 451 строителни обекта и е съставил 81 акта за нарушения. Най-честите са замърсяване на уличните платна с непочистени гуми от кал на строителните машини, неуплътнени каросерии и липса на предпазни мрежи и чергила на товарните автомобили. Улиците са сериозен източник на проблеми и през зимата, когато към домашните печки се добавя и лугата.  

За прахоляка допринася и пренебрежителното отношение на общините към зелените площи. Една от експертизите по безпрецедентното дело за въздуха на Пловдив, започнато през есента на 2011 г., когато се оказа, че там се диша един от най-замърсените с фин прах въздух в ЕС, например показа, че зелените площи в града са  близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек Пловдив е заделил по 11 квадрата. Общината е демонстрирала и слаб контрол към това дали инвеститорите в различни обекти спазват нормите на залесяване. Накрая идват и географските и метеорологичните особености на всяко едно населено място и способността му да се самопречиства. Тя не е голяма за мъглив град като София, затворен като в тенджера от планини. А градовете в южната част на континента, където има засушавания, имат по-малки шансове да надминат по чист въздух дъждовно място като Копенхаген например.

Имитация на пречистване

До момента обаче не е направен европейски компромис по отношение на изискванията към някои от държавите, или българските градове трябва да влязат в нормите на допустимото. Общините до момента обаче демонстрират сила основно на хартия. Това е и част от защитата по делото за въздуха на Пловдив. То показа, че има чувствителност към проблема и гражданите могат да оказват натиск върху общинските администрации, за да живеят в една по чиста околна среда. Колективният иск срещу община Пловдив и регионалната екоинспекция, която трябва да следи дали общината изпълнява програмата си за пречистване на въздуха, дойде от от фондация "Асоциацията за европейска интеграция и права на човека", а делото се води от адвокат Михаил Екимджиев. Искът нямаше имуществени претенции. Желанието е при положително за гражданите съдебно решение в срок от шест месеца общината да се погрижи въздухът в града да влезе в европейските норми. Около две години жалбата не намери почва за разглеждане в Пловдив и накрая стигна до Смолянския окръжен съд, който наскоро я отхвърли и ответниците излязоха чисти от ситуацията.

Пловдивското дело няма аналог в България, но не и в европейски мащаб. Преди няколко години Италия беше осъдена в Европейския съд по правата на човека в Страсбург заради боклука на Неапол, тъй като жалбоподателите са били принудени в продължение на години да живеят в екологично замърсена среда. Преди няколко години Дитер Янечек, член за Зелената партия и жител на Мюнхен, завежда иск срещу общината в Европейския съд за това, че местните власти не са предприели адекватни мерки за борбата с фините прахови частици и въздухът в града е по-мръсен от допустимото, като Янечек спечелва делото срещу града. От три години в Страсбург се намира и делото за въздуха на Пловдив. Какъвто и да е резултатът от него обаче, топката отново ще попадне в общината и нейната отговорност към здравето на жителите на града.

Това, което прави проблема сложен за решаване, е, че трябва да се комбинират политики на различни нива - от Европейския съюз (вижте повече на стр. 12), през изпълнителната власт, до общините. Въздухът, разбира се, може да се изчисти, и то не за десетилетия - задачата е напълно изпълнима. Истинските причинители на замърсяването могат да се сведат до три - грешни политики, липса на контрол и бедност. И за трите могат да се намерят решения. Иначе ще продължим съвсем буквално да се задръстваме с мръсотия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: КПКОНПИ оправда всички от "Апартаментгейт", пожар в ТЕЦ "Марица-изток" 2 Вечерни новини: КПКОНПИ оправда всички от "Апартаментгейт", пожар в ТЕЦ "Марица-изток" 2

И още: ЕС нареди на Полша да спре чистката на съдии; Все още няма избор на държава за новия завод на Volkswagen

24 юни 2019, 1553 прочитания

КПКОНПИ оневини всички герои в "Апартаментгейт" 5 КПКОНПИ оневини всички герои в "Апартаментгейт"

Цветан Цветанов и Цецка Цачева нямали частен интерес в отношенията си със строителната фирма, от която си купили имоти

24 юни 2019, 1963 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Как екопопулизмът задушава Европа

Старият континент диша все по-трудно заради отоплението с дърва и въглища, дизела и земеделието

Q&A: Проектът Libra

Най-важното, което трябва да се знае за новата криптовалута на Facebook

Зелената вълна в Германия

Партията на Зелените натрупа точки на европейските избори, а въпросът сега е дали може да задържи преднината си и на парламентарни избори

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня