В информационна война ли сме
Как се провеждат т.нар. психологически операции, които заливат медиите покрай кризата в Украйна
Научавайте всичко най-важно. Обобщение на случващото се и последствията от него за хората, бизнеса, икономиката и политиката.
"Активното и повсеместно пропагандиране на руската политика, особено с посредничеството на български политически и икономически субекти и медии или недържавни организации е явна информационна война, подкопаваща интегритета на институциите и държавността, и атакува директно националните демократични ценности, дух и воля." Това изречение от работния вариант на стратегическия документ "Визия 2020: България в НАТО и в европейската отбрана", разработен от служебния военен министър Велизар Шаламанов, предизвика малка политическа буря у нас в края на миналото лято. След личната намеса на служебния премиер Георги Близнашки частта за информационната война на Русия отпадна от окончателната версия на визията. От дистанцията на изминалите няколко месеца обаче премахването на този елемент на заплахите за националната сигурност изглежда по-скоро прибързано и наивно. Защото в момента публичното пространство в България като че ли е под постоянен дъжд от проруски информационни шрапнели. "Русия провежда най-удивителния информационен блицкриг, който някога сме виждали", заяви и командващият на въоръжените сили на НАТО в Европа ген. Филип Брийдлав около месец и половина след като българското правителство заглади ръбовете на своята "Визия 2020", така че да не дразни Кремъл твърде много.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
91 коментара
ДА! Между другото, КАПИТАЛ, малко късно се включвате в тази дискусия, тя върви с пълна сила в САЩ и Европа. Подготвят се добре финансирани програми да неутрализират ефекта на RT. Британците са особено афектирани.
"Съзнателното и интелигентно манипулиране на навиците и мненията на масите е важен елемент на демократичното общество. Тези, които контролират този невидим механизъм на обществото, конституират невидимо правителство, което е истинската управляваща власт в страната...Ние сме управлявани,умовете ни са моделирани, вкусовете формирани, идеите ни - подсказвани, най-вече от хора за които никога не сме чували. Това е логичен резултат от начина по който нашето демократично общество е организирано...В почти всеки аспект на живота ни - дали в политиката или бизнеса, в социалното ни поведение или етично мислене, ние сме доминирани от относително малък брой хора...които разбират мисловния процес и социалните модели на масите. Това са хората, които дърпат конците контролиращи общественото мнение." (Едуарт Бърнес, Пропагандата, 1928г.)
Е. Бърнес е бащата на теорията Връзки с обществеността или Пъблик релейшънс. Той се отказва от думата "пропаганда" заради лошите и конотации след ПСВ. Но по същество е същото, - може би малко по-изтънчена форма за за манипулиране на общественото мнение. Първата му кампания в рекламния бизнес е за цигарената индустрия в САЩ. До тогава е било абсолютно неприемливо жена да пуши на обществено място; била е арестувана. На парад в Ню Йорк Бърнес организира група от добре изглеждащи модели, които едновременно запалват цигари пред също така предварително поканена голяма група журналисти и фотографи. Интересено е мотото на кампанията "Да запалим за свободата си" ( В Америка всичко се прави в името на свободата и демокрацията).
Първата важна политическа кампания с която Бърнес се захваща и която има за цел да формира и обоснове външната политика на САЩ е кампанията за сваляне на демократично избрания президент на Гватемала - пол. Якобо Гусман, в услуга на интересите на американската корпорация Юнайтед фрут со., за която цел Гусман е представен пред американското обществено мнение като комунист, какъвто той не е.
Но от средата на миналия век механизмът е значително подобрен, машината е добре смазана, работи почти безотказно. Статиите на Капитал свързани с демонизирането на Русия и Путин са добра илюстрация за това и всеки относително образован и мислещ читател може да го види.
Разбира се руснаците също могат да четат и да учат, но все още са далеч зад учителя
Смешно.че то тази статия е образец за пропаганда.и що не дадете сравнение колко проруски и колко"демократични"медии има в бг.реално ревете за 4-5 сайта .това ли е свободно слово ? Да ви имам разбирането за демокрация
Публикувано през m.capital.bg
Това е въпросът за 3 милиона! :)
А наръчника ... че кой ще го чете наръчника!
Във военно време :)
През последните 2-3 години се появиха термините "соросоиди", "еврогейове", "толерасти", "либерастия", "колониално робство" и т.н.
Идеята на тези термини е лесно да се сплотят хората без информационен и образователен ценз около идеята за ненавистния запад.Тези хора нямат аргументи в защита на про-руската политика, чисто и просто защото в Русия хората живеят много по зле от хората на запад.Единственото, което им остава е да нападат по линия на сексуалната ориентация и религията.Всички знаем още от училище, че такива нападки са характерни за на глупавите хора.
И ако електората на ДПС се лута някъде между ЕС и арабския ислям, то поддръжниците на БСП и Атака изпадат в радикален идиотизъм, когато стане дума за защита на матушката.
Хубавото е, че повечето хора осъзнават, когато ги лъжат и алфа атака и РТ са от най-недолюбваните телевизии в ефира.
П.С. Атака отдавна трябваше да бъдат обявени за нелегална организация, защитаваща интересите на друга държавата Русия.Както и ДПС, но те по друга линия :)
Теория и общи приказки. Ако има война, била тя и информационна, нали трябва да има поне още един участник? Ако сме либерали, ако сме за свободата на словото и пр. мантри, защо показваме само едната страна на монетата? Дали не е защото другия лагер изсипва всека година едни милиони в едни определени медии със сини банерчета? Влияе ли това на обективността и демократичността на тези медии, защото явно за да се показва винаги само едната гледна точка, значи влияе.
Какво излиза на практика - получаваме пари уж за налагане на демократични ценности, а ефектът е погазване на демократичните ценности и журналистическата етика; 100% пропаганда, угодна на дарителите.
И един въпрос към работещите в тези медии - не ве ли е срам като се разхождате по улиците? Достойнство немате ли?
Има нещо, над което много малко хора се замислят. Големите западни форуми се посещават от хора от цял свят и в тях се пише на английски, кой пише по-грамотно, кой не, хората са свикнали. Докато в руските се пише само на руски, а колко са западняците, които знаят руски, и биха седнали да се занимават да обясняват на сдуханяците как ги лъже Путлер, да им дават доказателства, и т.н. Затова руската пропаганда е в стихията си. Просто трябва да се вземат подходящи мерки. Примерно някой тука лъгал, че викат хората в запаса, и да ги пращат в Украйна, защото Плевнелиев искал да обяви война на Русия. Ми да го намерят тоя, да го приберат в затвора, дори и да е депутат, и като приберат няколко човека другите ще мирясат.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.