С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
91 7 мар 2015, 23:57, 24789 прочитания

В информационна война ли сме

Как се провеждат т.нар. психологически операции, които заливат медиите покрай кризата в Украйна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Руският опит

Ако разгледаме руската литература, която третира проблемите на информационната война и психологическите операции, ще намерим и доста интересни примери как подобни инструменти за въздействие могат да се използват и в мирно време. За жалост някои от тях може да открием и разглеждайки публикациите в българските медии. Книгата "Тайни на психологическата война – цели, задачи, методи, форми, опит" на Владимир Криско подробно описва използването на пропагандния инструментариум преди, по време и след военни действия. В нея съвсем ясно е казано, че една от основните задачи е да се всява разкол в редиците на противниковата страна и нейните съюзници, както и да се провокират съмнения във водените от тях вътрешна и външна политика.

"Целите на психологическата война могат да бъдат: а) предотвратяване на възможен военен конфликт; б) отслабване на морала на личния състав на въоръжените сили и гражданското население на противника; в) склоняването им към отказ да участват в бойни действия", се казва в книгата. Друг стратегически елемент от руските психологически операции е критикуването и дискредитирането на политическото ръководство и популярните лидери на потенциалните противникови държави, както и атакуване възгледите на държавното ръководство. По този параграф руската школа за водене на психологическа война различава три вида пропаганда: бяла, сива и черна. Бялата се базира на информация от официални източници, използва проверени данни и не прикрива своите цели. Сивата използва както достоверна, така и непроверена информация и обикновено подбира фактите и мненията си така, че да налага своите изводи и оценки.


Най-интересна е черната пропаганда. Тя е и най-ефективният инструмент за дискредитиране. Черната пропаганда винаги крие своите източници на информация, а задачата й е лансирането на откровени лъжи. "В демократичните държави тя се преследва по закон", отбелязва руският наръчник по психологическа война, но добавя, че "тя все пак съществува, като нейни носители са така наречената булевардна преса и жълти издания, както и екстремистките политически организации". В българския случай това са вестници от типа на "Уикенд", "Телеграф", сайтове като pik.bg и blitz.bg или пък партии от типа на "Атака". Последната например е най-големият разпространител на инсинуации за предстояща мобилизация на военнослужещи или разполагане на натовска военна техника, която ще се използва за нападение срещу Русия и така ще превърне България в мишена на руските въоръжени сили. И че всъщност заемът от 16 млрд. лв. ще се използва за подготовка на българската армия за атака срещу Русия.

Гореописаната инсинуация пък попада в обхвата на друг тип психологически операции – деморализация на противника чрез изграждане на негативно отношение към собствената армия и войната по принцип. Основните направления в при този тип информационно въздействие са две – втълпяване, че войната е безперспективна, че ще има катастрофални последствия за страната и за всеки отделен човек, от една страна, а от друга, че положението е безнадеждно и съпротивата е безсмислена. "Направи ми впечатление, че след подписването на споразумението в Минск, което не беше спазено от сепаратистите с благословията на Кремъл, медиите и социалните мрежи бяха пълни с новини как украинските войски са обградени, обречени и ще бъдат смачкани. Според мен това няма начин да не е стигало до силите в Дебалцево. Това си е метод на психологическа война", коментира по този повод Тодор Тагарев. Паралелно с това се провежда друг тип психологически операции сред собственото население, които се борят с пацифизма и мобилизират хората за поддръжка за бъдещи бойни действия (в англоезичната литература по този повод се използва терминът homefront).

Разделяй и владей



Друга основна задача на психологическите операции е подриването на авторитета на политическото и военното ръководство на противника в очите на собственото население, личния състав на въоръжените сили и световното обществено мнение. Арсеналът от използваните способи е доста разнообразен, манипулативен и безмилостен:

- Ясно разделяне на политическия и военния елит на "добри" и "лоши";
- Тенденциозен подбор на факти от биографията на съответния човек;
- Осмиване на възгледите му;
- Разпространение на дезинформация и лъжливи слухове за него;
- Насочване на общественото внимание към негови грешни и неблаговидни постъпки;
- Използване на негативен език, както и сравнения и епитети, унижаващи личното му достойнство.

Друга задача на психологическите операции, описана в руския наръчник, е всяване на разкол между различните общности сред населението. "Целта е задълбочаването на съществуващите противоречия между различните групи хора до критично ниво и посредством това значително да се намали боеспособността на войските на противника, а също така и способността на населението да се съпротивлява", се казва в книгата. Това се постига чрез акцентиране на различията между отделните социални групи, най-важни от които са социално-класовите и национално-религиозните. Като ефективен пример в тази посока авторите на наръчника дават съветската пропаганда сред украинците и белорусите при нахлуването на СССР в Полша през 1939 г., както и американските психологически операции по време на първата война в Персийския залив, довели до въстание сред кюрдското население.

Паралелно с това се провеждат и точно обратния тип психологически операции – изграждане на максимално позитивно отношение към собствената държава, политика и въоръжени сили в средите на противника. Авторите отбелязват обаче, че това често е доста сложна задача. Като пример те привеждат опитите за пропаганда във Финландия, предхождали Зимната война от 1939-1940 г. Разпространяваните агитационни материали за дружбата между народите на СССР и Финландия провокирали у финландците единствено недоумение и смях.

В сферата на психологическите операции попада и умението да заблудиш противника относно бъдещите си намерения и действия. Това създава предпоставки за неочакван военен удар, отбелязват руските теоретици на информационната война. Като добри примери от историята те разглеждат изненадващите нападения на Сталин над Полша и Финландия, както и на Германия над СССР. Към тях вероятно трябва да добавим и светкавичната операция на руските специални сили в Крим от края на февруари миналата година, когато те успяха да овладеят украинския полуостров в рамките на четири дни, без никой да очаква това.

Друг любопитен и доста характерен елемент от руската информационна война е... възхвалата на руското оръжие. Като последен елемент от стратегически важните мирновременни психологически операции е отбелязано, че "трябва да се доказва качественото преимущество на собствената бойна техника, оръжие, военно обучение и духа на въоръжените сили". По всяка вероятност имате представа за какво става дума, ако сте се сблъсквали с българските издания и сайтове на оръжейна тематика. "В нашите медии е пълно с твърдения как руското оръжие е най-доброто на света. Почти няма нищо за американското. И ако има нещо, то ще е за поредния проблем при изпитанията на F-35. А твърденията за руското оръжие са чисто пропагандни. Да сте видели някой сериозен неспециализиран американски вестник да пише, че американското оръжие е най-доброто на света", коментира по този повод Тодор Тагарев.

Така че следващия път, когато някой ви прати видео от Youtube, в което руски МиГ-29 успява да победи във въздушна битка американски стелт изтребител F-22, имайте предвид, че ви облъчва руска пропаганда. Защото само по-запознатите с бойната авиация ще забележат, че така нареченият МиГ-29 е всъщност американски F-15. Останалите 95% от хората ще получат поредното нагледно "доказателство", че руското оръжие е "непобедимо" и "безаналогово"...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова

Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика

7 дек 2019, 1450 прочитания

Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва 4 Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва

Предложението на правителството е това да е началникът на отдел "Инспекторат" във ВКП, което не кореспондира с препоръките на Венецианската комисия

7 дек 2019, 2513 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
София "оправда" некачествения ремонт по бул. "България" със стара глоба

"СК 13 Трансстрой" е глобена с 620 хил. лв. още през лятото, но все още не е отстранила дефектите по трасето

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10