С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 7 мар 2015, 19:58, 9225 прочитания

Между замитането и измитането

Кои са основните причинители на замърсяването и възможните решения на проблема

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Цената на мръсния въздух

Когато дишаш отровен прах

Мръсният въздух в България се превръща във все по-голям проблем, решения има, но засега не се прави нищо

Дишай трудно

Белодробните заболявания се влошават рязко от мръсния въздух според проучванията на лекарите

Не дишайте!

Прогресът на цялата държава в момента зависи от промени, които са много по-сложни от правеното досега

Как екопопулизмът задушава Европа

Старият континент диша все по-трудно заради отоплението с дърва и въглища, дизела и земеделието

В един скромен дом, всичко, което не може да бъде заметено под килима, рано или късно просто се превръща в част от обзавеждането. В битката с финия прах над страната простото миене на улиците се е превърнало в най-популярната мантра, повтаряна от редица общински администрации. Козметичната мярка създава вибрации, които може и да разместват фини прахови частици из пространството, общинска е, лесна е, радва се на широка обществена подкрепа, но не способства за премахването на причините за тяхната поява и за по-дългосрочното решаване на проблема. А решенията са комплексни, нужна е подкрепата на разнообразни институции, нужни е промяната на някои установени от години практики и не на последно място подкрепа от страна на обществото. В борбата с фините прахови частици България попада в по-непривилегированата графа на държави с население със сериозни икономически проблеми, чийто приоритет е по-скоро оцеляването в студена зимна нощ, отколкото качеството на въздуха на другата сутрин. Балансът между двете обаче може и трябва да бъде намерен, за да стане къщичката по-симпатична за живеене и с по-малко прах под килима.

Битовото отопление
С 59% принос в страната за фините прахови частици битовото отопление е най-големият причинител на замърсяване. Данните показват, че качеството на въздуха е най-лошо именно през зимните месеци. Освен за града като цялоизползването на твърди горива в домовете има огромен негативен ефект върху въздуха в самите помещения с директно отражение върху здравето на хората там. Държавната енергийна политика обаче върви точно в обратната посока на тази за решаване на проблемите с чистотата на въздуха.
 
Повишаването на енергийната ефективност е безспорно едно от основните решения на проблема. Програмата за саниране, в ход в момента, обаче е насочена към панелните сгради, където няма използване на твърди горива и така тя няма да допринесе за решаването на проблема с мръсния въздух. Друг пример за политика, която върви директно срещу чистотата на въздуха, са енергийните помощи, като сега чрез тях се разпределят по около 250 хил. тона въглища на година, или около половината от общото им потребление от домакинствата в страната. Една от мерките за намаляване на ФПЧ според експертите от denkstatt е спиране на енергийните помощи в твърдо гориво (дърва и въглища) поне в големите градове и увеличаване на стойностите на ваучерите за ток, газ и парно. Отново при запазване на субсидиите за енергийни нужди може да се предпочете вариант средствата да отидат за изграждане на малък ТЕЦ на биомаса, който да генерира енергия за голям брой домакинства при емисии, равни на тези от печките за дърва на десетина къщи. Друга мярка, за която обаче ще е необходимо допълнително финансиране, е замяната на горивната база на тези домакинства, които не са директни получатели на енергийни помощи, от дърва и въглища към ток, газ или възобновяеми енергийни източници. Помощ може да се предостави и под формата на ваучери за закупуване на по-енергоефективни отоплителни уреди. Като причина за замърсяването на въздуха често се пренебрегва изгарянето на отпадъците най-вече в ромските квартали, като това може да бъде решено с по-добра организация на сметосъбирането. 


Транспортът
Другият сериозен източник на замърсяване на въздуха е транспортът. Изграждането на метрото е сред основните червени (или по-скоро зелени) точки на Столична община в борбата с финия прах. Изчисленията на общината показват, че с разширението на метрото и пускането на новите участъци до летището и до Бизнес парк София се очаква намалените вредните емисии във въздуха да станат общо 67 хил. тона на година. Сред другите мерки, посочени от градската управа, е модернизацията на градския транспорт, като от 2014 г. са обновени 90% от тролейбусите, като в движение са пуснати 50 нови тролея. По Оперативна програма "Околна среда" пък са доставени 86 нови автобуся, като предстои доставката на още 40. Градския транспорт обаче играе малка роля за наличието на фините прахови частици на фона на частните автомобили, като мерките няма как да се радват на силна подкрепа сред жителите на града. Според експерти в дългосрочен план важна мярка за решаване на проблема може да е въвеждането на нова формула за определяне на данъчните ставки за автомобилите, така че да се стимулира отказа от стари дизелови коли и преминаването към такива с нулеви емисии.
 
Замърсяването с ФПЧ от транспорта се дължи в огромна степен на наличието на голям брой автомобили без катализатор или с неработещ такъв, като начин за решаването му е при годишните технически прегледи такива автомобили просто да не бъдат допускани до движение. Съществена част от задачата е контролът в пунктовете да бъде реален и обективен, като изчисленията на експертите показват, че това може да изведе от движение до 50% от старите дизелови коли в градовете, докато те не бъдат приведени в съответствие. Извън рамките на пунктовете в различните градове  по света има редица проекти за установяване на замърсяващите МПС-та посредством мобилни газови анализатори, автоматични системи за мигновено измерване на емисиите на МПС в движение или на входовете на паркингите, кампании за докладване на пушещи автомобили и т.н. Колкото до ролята на трафика за замърсяването на въздуха, там традиционите мерки са увеличаване на пропускливостта на движение, ограничаване на употребата на лични автомобили в центъра чрез разширяване на синята зона, изграждане на още велоалеи и т.н.

Улицата
Третият източник на замърсяване, който зависи от общинитея е поддържането на улиците, като това най-често се свързва с тяхното миене. В мерките на столична община се предвижда и "оросяване" през сухите и горещи периоди и увеличаване на механизираното метене за сметка на ръчното. Общината също така трябва да следи строителните обекти и транспортните средствая излизащи от тях и разнасящи прах из града. Част от мерките на общините предвиждат подмяна на настилките с такива с ниска изтриваемост и оборудването им с отводнителни системи, изнасящи падналия прах. Важна част от мерките за намаляване на замърсяването на въздуха е и озеленяването, като спирането на автомобилите в тревните площи или бившите тревни площи превърнати на кал и пръст трябва да бъде ограничено. От голямо значение е и озеленяването на пространствата в близост до платната, за да се избегне вторичното замърсяване с прах.
 



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 266 прочитания

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1494 прочитания

24 часа 7 дни

18 окт 2019, 5084 прочитания

18 окт 2019, 2268 прочитания

18 окт 2019, 2028 прочитания

18 окт 2019, 1479 прочитания

18 окт 2019, 1473 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
В информационна война ли сме

Как се провеждат т.нар. психологически операции, които заливат медиите покрай кризата в Украйна

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10