Между замитането и измитането
Кои са основните причинители на замърсяването и възможните решения на проблема
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
В един скромен дом, всичко, което не може да бъде заметено под килима, рано или късно просто се превръща в част от обзавеждането. В битката с финия прах над страната простото миене на улиците се е превърнало в най-популярната мантра, повтаряна от редица общински администрации. Козметичната мярка създава вибрации, които може и да разместват фини прахови частици из пространството, общинска е, лесна е, радва се на широка обществена подкрепа, но не способства за премахването на причините за тяхната поява и за по-дългосрочното решаване на проблема. А решенията са комплексни, нужна е подкрепата на разнообразни институции, нужни е промяната на някои установени от години практики и не на последно място подкрепа от страна на обществото. В борбата с фините прахови частици България попада в по-непривилегированата графа на държави с население със сериозни икономически проблеми, чийто приоритет е по-скоро оцеляването в студена зимна нощ, отколкото качеството на въздуха на другата сутрин. Балансът между двете обаче може и трябва да бъде намерен, за да стане къщичката по-симпатична за живеене и с по-малко прах под килима.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
15 коментара
Още по-проста мярка - привеждане в ред на безбройните уж "зелени" петна, а реално кални купчини или локви, от които се стича кал през дъждовния сезон и се вдига прах през сухия.
И да не забравяме превенцията - всеки материал, останал на асфалта достатъчно дълго, ще се превърне във ФПЧ. Дупките и локвите трябва да останат в миналото. Улиците в големите градове са за тотално преизграждане, вкл. канализацията.
Едва след като се оправят тези два проблема, ще има смисъл и полза от миенето.
Големият проблем са т.н. зелени площи, които всъщщност са превърнати в паркоместа. Автомобилите паркират там и ако те самите не разнасят особено количество прах
Големият проблем са т.н. зелени площи, които всъщщност са превърнати в паркоместа. Автомобилите паркират там и ако те самите не разнасят особено количество прах то вятърът вдига прахоляк, дъждовете го свалят на улицата и т.н. Това нещо трудно може да се контролира от общината.
Тези "зелени" площи трябва наистина да се озеленят и това по възможност да стане от хората, които и да си ги пазят. Това е нещото, което винаги ми е липсвало, когато се върна от САЩ, Ирландия и т.н. Оснивния прахоляк и мръсотия идва от калните градинки или калта край всяко улично дърво!
До коментар [#3] от "zaza":
Не - 50% от тия псевдозелени площи трябва да се покрият с настилка и да се превърнат в паркинг - ако трябва платен, но паркинг. Такива са реалностите и всичко останало е мечтателност на псевдоинтелектуален градоустроител. С парите от тия платени паркинги да се засадят дървета на другите 50% от поляната, като така се компенсира "зеленият ефект" от намалената площ (а него не го е имало изобщо, тъй като в калните коловози трева не никне). Трябва да се разбере, че за да има смисъл от една "зелена площ", тя трябва да е зелена, а не да е в перманентна оран от точила на автомобили. А не може да бъде зелена ако тези автомобили няма къде да паркират. Друг вариант са многоетажни паркинги, но той е в по-дългосрочен план.
Улиците се мият 1 път в годината. Но според автора на статията, нямало да реши проблемите...
Спирам да чистя в къщи. За какво да чистя, като това няма да реши проблемите с праха в къщи. Той пак се появява след 2-3 дни.
Улиците в София се мият веднъж годишно, което е комично. Като си купиш бели обувки след един ден стават сиви. В Холандия ги носиш един месец и изглеждат като нови. Как да не влияе това на въздуха? Трябва като за начало са почнат да мият всяка седмица, пък тогава да мислим и за други мерки
Публикувано през m.capital.bg
До коментар [#4] от "Lord Dreadfort":
Защо тогава платените паркинги на метрото стоят празни, след като са толкова необходими на гражданите??? Аз си плащам месечна такса за паркинг и не се мотая из целия център на София, негодувайки как нямало къде да се паркира...
Напротив, повече зелени площи, повече велоалеи и изнасяне на основния трафик извън центъра.
добра статия, иначе в София може и панелите да не се отопляват с
твърдо гориво, но в Монтана например това е основния тип отопление
и данните за ФПЧ го потвърждават
До коментар [#7] от "Хъм":
Защото има и неплатени. Ако моето предложение се изпълни, то би покрило почти всички паркоместа в рамките на града. И не е въпросът в плащането, а в това да има достатъчно количество паркоместа, които не са кални коловози - щото очевидно те де факто се ползват за паркоместа, а това налага полагането на настилка върху тях.
"Важна част от мерките за намаляване на замърсяването на въздуха е и озеленяването, като спирането на автомобилите в тревните площи или бившите тревни площи превърнати на кал и пръст трябва да бъде ограничено."
Вие луди ли сте? Няма паркинги. Това Е! На всяка бивша публична собственост буренясвала с години наред може да се построи по един 2-3 етажен паркинг. Тогава може да се забрани паркирането на всички улици, но уви...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.