Няма интерес към продажбата на "БДЖ - Товарни превози"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма интерес към продажбата на "БДЖ - Товарни превози"

"В зависимост от това какви са ни договорките с държавата от капиталовия трансфер ще има погасяване на задължения тази година", каза Владимир Владимиров

Няма интерес към продажбата на "БДЖ - Товарни превози"

5162 прочитания

"В зависимост от това какви са ни договорките с държавата от капиталовия трансфер ще има погасяване на задължения тази година", каза Владимир Владимиров

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Мениджмънтът на БДЖ подготвя "мащабен план" за преструктуриране и стабилизиране на холдинга, за финансирането му ще се разчита основно на пари от бюджета.

Няма реален интерес към "БДЖ - Товарни превози. Това потвърди изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров в края на миналата седмица пред журналисти по време на дискусия, организирана от Института за пазарна икономика (ИПИ), посветена на бъдещето на държавните железници. Сред основните причините за липсата на интерес от страна на инвеститорите е тежкото финансово състояние на дружеството, огромната задлъжнялост и структурните проблеми. Владимиров изтъкна и друг проблем – липсата на каквато и да е гъвкавост на предприятието и невъзможността да се справя в динамична среда.

"От мениджърска гледна точка "БДЖ - Товарни превози" никога не е било гъвкаво предприятие. То не може да се нагажда бързо към промените на пазара и не може да реагира бързо, когато има нужда например да се свият разходите, защото икономиката навлиза в криза", обясни Владимиров. Той съобщи, че в момента мениджмънтът подготвя детайлен план за реформа и стабилизиране на БДЖ. Според Владимиров товарните превози не трябва да изпълняват социална функция за разлика от пътническите, а трябва да имат изцяло бизнес цели. Поради това ще се върви към увеличаване на собствените приходи за сметка на дотацията от страна на държавата.

Последният наличен финансов отчет на "БДЖ – Товарни превози" е към края на 2013 г. Той показва, че дружеството е на печалба от 3.8 млн. лв. Вижда се обаче, че положителният финансов резултат се дължи изцяло на продажбата на активи за 14.5 млн. лв. Приходите остават почти непроменени спрямо 2012 г. – около 138 млн. лв. Данни за 2014 г. няма, но по думите на Владимиров те намаляват значително.

План за реформи

Стратегията за развитие на железопътния транспорт (2015 – 2022 г.) още не е готова, но според Владимиров планът е в "завършваща фаза", без да даде повече конкретика около сроковете за неговото финализиране. "Ще направим първи вариант, след това този вариант ще бъде дискутиран в обществения съвет, с министерството и със заинтересованите организации. И чак тогава можем да кажем, че има финализиран вариант на плана", каза Владимиров. По неговите думи в продължение на една седмица мениджмънтът е обменял опит с железници, които са извършвали успешни реформи. "Сега ни е необходимо известно време, за да включим в плана нещата, които сме видели и разбрали там", обясни той. Но не се предвижда в България да идва мениджмънт на германската "Дойче бан". Всичко се изготвя от български екип.

Като елементи от плана Владимиров посочи, че се предвижда сериозно инвестиране на средства за закупуване на влакове, които да се движат в южното направление (София - Бургас).

Реформа с държавни пари

По думите на Владимиров планът е повече от 300 страници и е изключително детайлен. "Има сериозна инвестиционна програма, има търсене на решения за погасяване на задълженията. Има реформи както в пътническите, така и в товарните превози. Реформите са от всякакво естество", каза изпълнителният директор. Той обясни още, че планът за реформи ще се финансира със собствени средства и посредством държавата. "Аз никога не съм крил, че една голяма част от задълженията на БДЖ трябва да се покрият от държавата", каза Владимиров.

"Очакваме инвестицията да е мащабна, но това зависи дали ще убедим държавата да поеме задълженията и една част от ресурсите за пътнически превози също да отиват за инвестиции за период от 7 години, а не да отиват за погасяване на задължения към баките", каза Владимиров. Той добави, че още няма плащане към кредиторите, но предстоят. "В зависимост от това какви са ни договорките с държавата от капиталовия трансфер ще има погасяване на задължения тази година", обясни директорът на БДЖ. По неговите думи планът ще бъде изпратен на Брюксел за нотификация, така че правителството да може да погаси от държавния бюджет поне 300 млн. лв. тази година и общите дългове към финансови институции да намалеят до 300 млн. лв. "Ако кредиторите видят нашия план, няма за какво да се притесняват, че парите, предвидени за тях, сега отиват за други неща", каза Владимиров.

Мениджмънтът на БДЖ подготвя "мащабен план" за преструктуриране и стабилизиране на холдинга, за финансирането му ще се разчита основно на пари от бюджета.

Няма реален интерес към "БДЖ - Товарни превози. Това потвърди изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров в края на миналата седмица пред журналисти по време на дискусия, организирана от Института за пазарна икономика (ИПИ), посветена на бъдещето на държавните железници. Сред основните причините за липсата на интерес от страна на инвеститорите е тежкото финансово състояние на дружеството, огромната задлъжнялост и структурните проблеми. Владимиров изтъкна и друг проблем – липсата на каквато и да е гъвкавост на предприятието и невъзможността да се справя в динамична среда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тоя умник е участвал толкова дълго време в престъпното управление на БДЖ, че няма право да говори. Защо не върнат Недев? Като го няма Дянков, нека довърши започнатото!

  • 2
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    Само толкова ли може великият меринджей изпълнителният директор на бдж владимир владимирович комсомолският секретар по времето на виденов с образование на детска учителка, защо не привлича товари, а само дава пресконференции на които ни убеждава колко лошо е бдж-то въпреки, че го управлява от 2009г. и прави "реформи"-изразяващи се в съсипване на бизнеса на бдж за да се фалира и подари за без пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK