С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 мар 2015, 15:58, 5016 прочитания

Няма интерес към продажбата на "БДЖ - Товарни превози"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мениджмънтът на БДЖ подготвя "мащабен план" за преструктуриране и стабилизиране на холдинга, за финансирането му ще се разчита основно на пари от бюджета.
Няма реален интерес към "БДЖ - Товарни превози. Това потвърди изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров в края на миналата седмица пред журналисти по време на дискусия, организирана от Института за пазарна икономика (ИПИ), посветена на бъдещето на държавните железници. Сред основните причините за липсата на интерес от страна на инвеститорите е тежкото финансово състояние на дружеството, огромната задлъжнялост и структурните проблеми. Владимиров изтъкна и друг проблем – липсата на каквато и да е гъвкавост на предприятието и невъзможността да се справя в динамична среда.

"От мениджърска гледна точка "БДЖ - Товарни превози" никога не е било гъвкаво предприятие. То не може да се нагажда бързо към промените на пазара и не може да реагира бързо, когато има нужда например да се свият разходите, защото икономиката навлиза в криза", обясни Владимиров. Той съобщи, че в момента мениджмънтът подготвя детайлен план за реформа и стабилизиране на БДЖ. Според Владимиров товарните превози не трябва да изпълняват социална функция за разлика от пътническите, а трябва да имат изцяло бизнес цели. Поради това ще се върви към увеличаване на собствените приходи за сметка на дотацията от страна на държавата.


Последният наличен финансов отчет на "БДЖ – Товарни превози" е към края на 2013 г. Той показва, че дружеството е на печалба от 3.8 млн. лв. Вижда се обаче, че положителният финансов резултат се дължи изцяло на продажбата на активи за 14.5 млн. лв. Приходите остават почти непроменени спрямо 2012 г. – около 138 млн. лв. Данни за 2014 г. няма, но по думите на Владимиров те намаляват значително.

План за реформи

Стратегията за развитие на железопътния транспорт (2015 – 2022 г.) още не е готова, но според Владимиров планът е в "завършваща фаза", без да даде повече конкретика около сроковете за неговото финализиране. "Ще направим първи вариант, след това този вариант ще бъде дискутиран в обществения съвет, с министерството и със заинтересованите организации. И чак тогава можем да кажем, че има финализиран вариант на плана", каза Владимиров. По неговите думи в продължение на една седмица мениджмънтът е обменял опит с железници, които са извършвали успешни реформи. "Сега ни е необходимо известно време, за да включим в плана нещата, които сме видели и разбрали там", обясни той. Но не се предвижда в България да идва мениджмънт на германската "Дойче бан". Всичко се изготвя от български екип.



Като елементи от плана Владимиров посочи, че се предвижда сериозно инвестиране на средства за закупуване на влакове, които да се движат в южното направление (София - Бургас).

Реформа с държавни пари

По думите на Владимиров планът е повече от 300 страници и е изключително детайлен. "Има сериозна инвестиционна програма, има търсене на решения за погасяване на задълженията. Има реформи както в пътническите, така и в товарните превози. Реформите са от всякакво естество", каза изпълнителният директор. Той обясни още, че планът за реформи ще се финансира със собствени средства и посредством държавата. "Аз никога не съм крил, че една голяма част от задълженията на БДЖ трябва да се покрият от държавата", каза Владимиров.

"Очакваме инвестицията да е мащабна, но това зависи дали ще убедим държавата да поеме задълженията и една част от ресурсите за пътнически превози също да отиват за инвестиции за период от 7 години, а не да отиват за погасяване на задължения към баките", каза Владимиров. Той добави, че още няма плащане към кредиторите, но предстоят. "В зависимост от това какви са ни договорките с държавата от капиталовия трансфер ще има погасяване на задължения тази година", обясни директорът на БДЖ. По неговите думи планът ще бъде изпратен на Брюксел за нотификация, така че правителството да може да погаси от държавния бюджет поне 300 млн. лв. тази година и общите дългове към финансови институции да намалеят до 300 млн. лв. "Ако кредиторите видят нашия план, няма за какво да се притесняват, че парите, предвидени за тях, сега отиват за други неща", каза Владимиров.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте

И още: "Еврохолд" обжалва забраната на КЗК да купи ЧЕЗ, държавата напредва с модела за втора пенсия, Ево Моралес избяга в Мексико

12 ное 2019, 1 прочитания

Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма 1 Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма

СГС вероятно ще бъде осъден на 2 млн. лв., но въпреки действията си съдията, допуснал измамата, се издига в кариерата

12 ное 2019, 491 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Марош Шевчович: Eнергийният съюз ще предпази Югоизточна Европа от енергийна изолация

Идеята на Брюксел е да въвлече бизнеса, гражданите и местните власти в търсенето на енергийни решения

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10