Онлайн търговията нарасна с 15% през 2014 г.
С 35% се е увеличил за една година броят на хората, които използват интернет, за да си поръчват стоки и услуги


Георги Желязков

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Интернет търговията в България е отбелязала възход през 2014 г. по всички показатели. Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че стойността на продажбите през онлайн магазините е нараснала с 15% за една година и вече надхвърля 5 млрд. лв. Още по-голямо увеличение има при броя на хората, които използват интернет, за да си поръчват стоки и услуги – 35%. Според националната статистика броят на онлайн магазините, от които са пазарували те през 2014 г., надхвърля 1.35 млн.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
2 коментара
Данните на НСИ за обема на е-търговията в България са подвеждащи. Най-добре ще е да се свържете с тях, за да ви обяснят какво точно включват в тези 5 млрд., защото по спомен в тази сума влизат някакви странни транзакции тип "поръчка през електронна система", което може да бъде поръчка на суровина от завод, която е обработена чрез някаква електронна система или имейл, например.
Общият обем на е-търговията в България (B2C, за каквото се говори в статията, доколкото разбирам) е много, много далеч от 5 млрд. лв.
Ако приемем, че е 5 млрд. и повярваме, че пазаруващите са били 925 хил. души, това означава, че средната сума, изхарчена от потребител е 5405 лв., което според мен е между 50 и 100 пъти повече от реалния обем.
Броят на българските е-магазини няма как да е 770+ хил. Това е 2 пъти повече от всички ЮЛ в страната и горе-долу по 1 е-магазин на 10 човека (от бебета до пенсионери).
Всъщност по данни на E-Commerce Europe общият брой на е-търговците в ЕС в малко над 645 хил. през 2014 г., а обемът на е-търговията в България е около 200 млн. евро, което звучи доста по-достоверно.
До коментар [#1] от "Асен Георгиев":
Прав си, че излизат доста странни цифри, но средното потребление със сигурност не е 50 - 100 лв. Миналата година бях изхарчил 1200 лв. за дрехи само в един магазин, но реално съм изхарчил още толкова от други магазини за дрехи, обувки парфюми. Дадох 170 лв. за зимни гуми, пералнята и телевизора в нас са поръчани онлайн, както и един лаптоп за около 1000 лв., а за някой неща дори не се сещам. Сметни ги колко излизат, но според мен поне 1000 лв. харчи обикновен потребител.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.