Онлайн търговията нарасна с 15% през 2014 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн търговията нарасна с 15% през 2014 г.

Прогнозите са през 2016 г. приходите от електронна търговия в Европа да достигнат 4.4% от БВП

Онлайн търговията нарасна с 15% през 2014 г.

С 35% се е увеличил за една година броят на хората, които използват интернет, за да си поръчват стоки и услуги

270741 прочитания

Прогнозите са през 2016 г. приходите от електронна търговия в Европа да достигнат 4.4% от БВП

© KACPER PEMPEL


С близо 40% са се увеличили българските интернет магазини

Интернет търговията в България е отбелязала възход през 2014 г. по всички показатели. Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че стойността на продажбите през онлайн магазините е нараснала с 15% за една година и вече надхвърля 5 млрд. лв. Още по-голямо увеличение има при броя на хората, които използват интернет, за да си поръчват стоки и услуги – 35%. Според националната статистика броят на онлайн магазините, от които са пазарували те през 2014 г., надхвърля 1.35 млн.

Повече бизнес

Интересът към интернет търговията ще се запази и през тази и следващата година, прогнозират от българската хостинг компания СуперХостинг.БГ. Според управителя й Любомир Русанов този начин за извършване на продажби е предпочитан от малкия и средния бизнес, защото започването на дейността по този начин става по-лесно и по-евтино. "Ниските разходи и наличието на добре развити отворени и безплатни платформи са допълнителен стимул", смята той и предрича, че броят на онлайн магазините в България ще продължи да се увеличава устойчиво.

От общия брой интернет магазини над 772 хил. са български и растат с 39% за една година. По данни на хостинг компанията само през последната половин година инсталациите на платформи за електронни магазини в българското интернет пространство са се увеличили с почти 50%. Българите обаче не купуват само от местни онлайн магазини. Над 43% от продажбите са се случили благодарение на електронни магазини, които не са регистрирани в нашата страна. От тях 25% са регистрирани в държава от Европейския съюз.

Въпреки значителния ръст на електронната търговия през декември данните на НСИ показват, че през януари тя спада с 15%. След засиленото празнично пазаруване през декември през януари покупките онлайн логично намаляват. Въпреки това спрямо януари 2014 г. оборотът при електронната търговия се е увеличил с 10.1%.

Повече потребление

Над 925 хил. души са използвали интернет, за да си поръчат дадена стока или услуга през 2014 г., показват данните на НСИ. Статистиката показва, че за три години увеличението е близо 2 пъти. Темпът на нарастване е несравнимо по-голям спрямо увеличението на домакинствата в България с достъп до световната мрежа – едва 6% за този период.

Увеличение има и в целия Европейски съюз, като миналата година 47% от потребителите с достъп до интернет са пазарували от онлайн магазини. Прогнозите са през 2016 г. приходите от електронна търговия в Европа да достигнат 4.4% от БВП. Същевременно вече около 2 млн. души в Европа работят именно в този сектор.

Проучване на международната платформата за онлайн търговия Kaymu показва, че през последните 3 години пазаруването на дрехи онлайн в глобален мащаб се е увеличило с 54%. Облеклата са най-поръчваните стоки и в България. За три години скокът е двоен. Следващите по популярност продукти, поръчвани по интернет, са стоките за дома, храни, напитки, електронно оборудване.

Онлайн vs. офлайн

Прогнозата на Kaymu е, че електронната търговия ще "изяжда" все по-голяма част от продажбите на обикновените магазини, а това от своя страна ще доведе до свиване на наеманите площи. "Тази промяна създава нови навици за пазаруване по целия свят. Търговците са изправени пред предизвикателството да приемат и да се нагодят към новите тенденции, ако искат да оцелеят в света на огромната конкуренция", се казва в анализа.

Най-предпочитаните мобилни приложения, свързани с пазаруване, са тези, които дават възможност за сравняване на цени, изтъкват от Kaymu. Прогнозите са през 2016 г. приходите от електронна търговия в Европа да достигнат 4.4% от БВП. Същевременно вече около 2 млн. души в Европа работят именно в този сектор.

С близо 40% са се увеличили българските интернет магазини

Интернет търговията в България е отбелязала възход през 2014 г. по всички показатели. Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че стойността на продажбите през онлайн магазините е нараснала с 15% за една година и вече надхвърля 5 млрд. лв. Още по-голямо увеличение има при броя на хората, които използват интернет, за да си поръчват стоки и услуги – 35%. Според националната статистика броят на онлайн магазините, от които са пазарували те през 2014 г., надхвърля 1.35 млн.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    asengeorgiev avatar :-|
    Асен Георгиев

    Данните на НСИ за обема на е-търговията в България са подвеждащи. Най-добре ще е да се свържете с тях, за да ви обяснят какво точно включват в тези 5 млрд., защото по спомен в тази сума влизат някакви странни транзакции тип "поръчка през електронна система", което може да бъде поръчка на суровина от завод, която е обработена чрез някаква електронна система или имейл, например.

    Общият обем на е-търговията в България (B2C, за каквото се говори в статията, доколкото разбирам) е много, много далеч от 5 млрд. лв.

    Ако приемем, че е 5 млрд. и повярваме, че пазаруващите са били 925 хил. души, това означава, че средната сума, изхарчена от потребител е 5405 лв., което според мен е между 50 и 100 пъти повече от реалния обем.

    Броят на българските е-магазини няма как да е 770+ хил. Това е 2 пъти повече от всички ЮЛ в страната и горе-долу по 1 е-магазин на 10 човека (от бебета до пенсионери).

    Всъщност по данни на E-Commerce Europe общият брой на е-търговците в ЕС в малко над 645 хил. през 2014 г., а обемът на е-търговията в България е около 200 млн. евро, което звучи доста по-достоверно.

  • 2
    spindi avatar :-|
    spindi

    До коментар [#1] от "Асен Георгиев":

    Прав си, че излизат доста странни цифри, но средното потребление със сигурност не е 50 - 100 лв. Миналата година бях изхарчил 1200 лв. за дрехи само в един магазин, но реално съм изхарчил още толкова от други магазини за дрехи, обувки парфюми. Дадох 170 лв. за зимни гуми, пералнята и телевизора в нас са поръчани онлайн, както и един лаптоп за около 1000 лв., а за някой неща дори не се сещам. Сметни ги колко излизат, но според мен поне 1000 лв. харчи обикновен потребител.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK