С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 13 мар 2015, 16:50, 7880 прочитания

Кой не иска да се бори с корупцията

Управляващите изоставиха идеята за независим орган за разследване на корупцията, ще развиват потенциала на БОРКОР

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шансовете България да последва стъпките на Румъния в изграждането на ефективен институционален модел за борба с корупцията все повече се изпаряват. Причините за това не са, че Букурещ върви по грешен път, напротив, а са резултат от очевидното нежелание на върховете на властта - прокуратурата и министър-председателя, да изпуснат неформалния контрол, с който разполагат, защото тази система може да проработи и да разруши сега съществуващите схеми на зависимост и корупция.

В четвъртък пред вицепремиера Меглена Кунева и правосъдния министър Христо Иванов и.д. директорът на БОРКОР Елеонора Николова представи пред журналисти най-накрая готовия модел на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, който до този момент е погълнал над 10 млн. лв.


Едва ли някой от присъстващите на презентацията успя да се ориентира за какво точно са отишли всичките тези средства, но разработените от БОРКОР въпросници за проверка на интегритета на държавните служители предизвикаха нескрит смях в залата - в зависимост от отговорите на въпросите държавните служители се класират по пет степени на почтеност (от много почтен през условно почтен до непочтен). Същият ефект имаше и т.нар. формула за корупцията, с която центърът изключително много се гордее.

"Щом системата БОРКОР вече е напълно готова и работи, сега е време за постигане на реални резултати. БОРКОР има своя капацитет от хора и система, които трябва да използваме. Дали този анализаторски капацитет ще се влее в единния орган, който се подготвя за борба с корупцията, е въпрос на законодателно решение", каза след презентацията вицепремиерът по координация на европейските политики и институционалните въпроси Меглена Кунева и изрази очакване на "конкретни и значителни резултати" през следващите няколко месеца.

Именно следващите няколко месеца ще се показателни за волята на управляващите да създадат ефективни институции за противодействие на корупцията по високите етажи на власттa. И ако доскоро по всичко личеше, че има съгласие да бъде копиран институционалният модел, който помогна на Румъния да вкара десетки представители на властта в затвора, по всичко личи, че нито премиерът Бойко Борисов, нито главният прокурор Сотир Цацаров имат намерение да подкрепят създаването на независим (и отдалечен от ръководителя на държавното обвинение) орган, който да разследва корупцията по високите етажи на властта, като законодателните усилия ще стигнат до създаването на институция, подобна на румънската Национална агенция за интегритет, която вероятно ще обедини БОРКОР и Комисията за конфликт на интереси.



Без независима прокуратура
Източници на "Капитал" от съдебната и изпълнителната власт разказаха, че основният противник на създаването на нови специализирани институции за борба по румънски модел е главният прокурор Сотир Цацаров. Неговата идея, за която е получил подкрепата от премиера Бойко Борисов, е била за създаването на поредните специализирани междуведомствени звена, в които да влизат следователи, прокурори и агенти на ДАНС. Аргументите на главния прокурор са били, че ЕК е дала положителна оценка на двете специализирани междуведомствени звена между прокуратурата и ДАНС - за корупция и за престъпления, извършени от магистрати. В доклада от януари действително има подобна оценка, но тя е доста пестелива, като се уточнява, че "действителният тест ще бъдат повече дела за корупция на високо ниво и развитието на оперативния капацитет". Освен това Сотир Цацаров е изразил притеснения, че създаването на нови институции ще отнеме време.

Източниците ни обаче коментираха, че по-скоро притесненията на главния прокурор са свързани с това, че идеята за независимо звено за разследване ще отслаби властта му. Преписките срещу лица, които заемат висши държавни постове, са един от най-силните властови лостове в държавното обвинение. Липсата на прозрачност и нулевата отчетност в работата на тези отдели позволява избирателно активиране и замразяване на тези разследвания в зависимост от политическия контекст. Самият Бойко Борисов вероятно много добре осъзнава това, защото успя да го изпита на собствен гръб през последните две години с делата "Мишо Бирата" и "Чакъра", които бяха активирани, когато Борисов беше в опозиция, а малко преди ГЕРБ да се върне в управлението, бяха прекратени с не съвсем убедителни мотиви.

Идеята за създаването на поредното съвместно звено била материализирана в проект за постановление на Министерския съвет, което предвиждало да се възложи на председателя на ДАНС да подготви и сключи с главния прокурор "споразумение за създаване на специализирано междуведомствено звено за подпомагане на разследването на престъпления, свързани с корупционни прояви на лица, заемащи висши държавни и други длъжности, и за разследване на престъпления от общ характер, извършени от съдии, прокурори и следователи".

Източниците ни разказаха, че приемането на постановлението било спряно по настояване на вътрешния министър Веселин Вучков, който поставил съвсем резонния въпрос защо ДАНС ще се занимава с корупцията, при положение че с промените в Закона за МВР, които бяха приети наскоро, се предвижда агенцията да загуби мандата си да се занимава с този тип правонарушения, а с тях да се занимава ГДБОП.

Идеята на Сотир Цацаров обаче влиза в колизия не само с предложението за създаване на независим разследващ орган, но и с разписаното в проекта за антикорупционна стратегия, която трябва да бъде приета до няколко седмици. Tя предвижда създаването на Специализирано звено за разследване на корупционни деяния на служители, заемащи висши държавни и други длъжности, в което да влязат прокуратурата, ДАНС, МВР и служители на НАП. В стратегията е записано, че служителите, които ще бъдат част от звеното, трябва да са преминали "предварителна проверка и проучване".

В документа е записано, че е от "особена важност" чрез организационни и правни механизми да се гарантира независимост (чрез механизми по назначаване и отстраняване на ръководството на звеното въз основа на на ясни атестационни принципи), деполитизация, специален подбор и ясно определена компетентност (примерно с материален интерес над 1 млн. лв. или размер на подкупа над 100 хил. лв.).

Предвижда се тези условия да бъдат осигурени чрез специална процедура, по която да бъдат избирани работещите в звеното магистрати и агенти, въвеждането на мандатност, предсрочно освобождаване от звеното, отчитане на два пъти в годината пред комисия в парламента и постоянен парламентарен контрол.

Всички тези идеи могат да бъдат реализирани със законодателни промени и това е основната разлика между идеята на главния прокурор екипите да бъдат създадени със споразумение - което се изготвя на тъмно, може да бъде променено непрозрачно и по всяко време, а това поставя в зависимост работещите в звеното и блокира възможностите за контрол и отчетност, които и без това са силно ограничени заради политиката на пълна непрозрачност на държавното обвинение, наложена от Сотир Цацаров и екипа му.

Ако все пак кабинетът "Борисов" възприеме модела на главния прокурор, трябва да стане ясно за обществото, че именно Сотир Цацаров поема и цялата отговорност за борбата с корупцията по високите етажи на властта. Източници на "Капитал" в изпълнителната власт разказаха, че премиерът и ръководителят на държавното обвинение нямат особено желание да формулират подобно послание.

Операция "Интегритет"

Антикорупционната стратегия предвижда още създаването на Съвет за антикорупционна политика към Министерския съвет, който, както подсказва името му, да определя приоритетите, да приема стратегическите документи и програми за превенция и противодействие на корупцията, да координира международното сътрудничество, да предлага законодателни промени и т.н.

По отношение на обществените поръчки стратегията предвижда засилване на законовите изисквания за предварителен контрол на Агенцията за обществени поръчки, Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция, както и евентуалното създаване на шест регионални служби, а също и постепенно преминаване към електронизация на възлагането на обществените поръчки.

Специално внимание е насочено към комисията за конфликт на интереси, която ще бъде закрита, а изцяло нов закон ще разшири нейните правомощия. Източници на "Капитал" от изпълнителната власт коментираха, че новата структура ще копира модела на Националната агенция за интегритет в Румъния.

В стратегията се констатира, че "към момента липсват категорични свидетелства", че съществуващите правни и процедурни механизми в сферата на "превенцията и разкриването на конфликта на интереси допринасят за повишаване на прозрачността и осветляване на нерегламентирани зависимости на лицата на публична длъжност".

Предвижда се промяна в закона, която да позволи разширяване обхвата на проверяваната от комисията информация, задълбочаване на декларираните обстоятелства в декларациите за конфликт на интереси (и обработването им в електронен формат), както и разширяване на правомощията при извършване на проверки на имуществото и на конфликт на интереси, включително и възможност да сезират правоприлагащи институции за извършване на следствени действия.

Ключовият момент ще бъде разширяване на правомощията на новия орган в посока контрол и насрещна проверка на декларациите за конфликт на интереси, несъвместимост и имотно състояние на лицата, заемащи висши държавни длъжности.

Всичко се решава напролет

Дали идеята за реформа на антикорупционния апарат (в който в момента влизат над 40 различни институции) ще се случи ще стане ясно до месец, когато трябва да са готови и проектите за законодателни промени.

Те ще вървят по едно и също време с промените в Закона за съдебната власт, които да разделят ВСС на две камари, да променят фигурата на административния ръководител, както и да създадат звено "Интегритет" към Етичната комисия на съвета - все мерки, заложени в приетата от правителството Стратегия за съдебната реформа.

Източници на "Капитал" в ЕК коментираха, че целият процес на реформи се следи много внимателно, а заради противоречивите ходове на управляващите и прокуратурата отпуснатият кредит на доверие с януарския доклад вече е пред изчерпване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Управляващите се отблагодариха на Цацаров - номинираха го за председател КПКОНПИ 6 Управляващите се отблагодариха на Цацаров - номинираха го за председател КПКОНПИ

Очакваната номинация на досегашния главен прокурор допълва пъзела, нарушен с оставката на Пламен Георгиев

19 ное 2019, 996 прочитания

Вечерни новини: Цацаров беше официално издигнат за шеф на КПКОНПИ, първият ден от болничните остава при работодателите Вечерни новини: Цацаров беше официално издигнат за шеф на КПКОНПИ, първият ден от болничните остава при работодателите

И още: Президентът не казва кога ще подпише указа за назначаване на главен прокурор, Турция заплаши с нова операция в Сирия

19 ное 2019, 796 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ерата на полуразпада

След носталгията по спрените ядрени реактори на АЕЦ "Козлодуй" настъпва времето за тяхното погребване и плащането на цената

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10