ЕК поиска 7 млн. евро глоба за лот 2 на "Струма"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК поиска 7 млн. евро глоба за лот 2 на "Струма"

Работата по лот 2 продължава, въпреки че трябваше да свърши до март. Новият срок е краят на годината.

ЕК поиска 7 млн. евро глоба за лот 2 на "Струма"

Одитна мисия е открила нередности в поръчката, София ще може да обжалва

Огнян Георгиев, Десислава Лещарска
13935 прочитания

Работата по лот 2 продължава, въпреки че трябваше да свърши до март. Новият срок е краят на годината.

© Надежда Чипева


Европейската комисия е предложила максималната санкция от 7 млн. евро за поръчката по възлагането на лот 2 от магистрала "Струма". Това изясни пред "Капитал Daily" Лазар Лазаров - ръководител на Агенция "Пътна инфраструктура", която отговаря за поръчката. Това е станало ясно с писмо от дирекция "Регионална политика" до Министерството на транспорта, за което индиректно признаха и от самото министерство преди дни.

 Одитната мисия на комисията е била тук миналия септември и поръчката за "Струма" е попаднала в извадката от проверки, въпреки че възлагането й беше в края на 2012 г., тъй като през 2013 г. е имало разходи по нея.  ПричинатаНай-вероятната причина за наложената корекция е ограничително изискване в самата поръчка за доказването на опит. В поръчката се казва, че от изпълнителя се иска да е изпълнил договор за ново строителство или реконструкция на магистрали или пътища с носимоспособност на пътната конструкция от 11.5 тона на ос, с обща дължина минимум 30 км, с приравнен габарит Г10.50 метра. 

 Проблемът е, че когато кандидатът е обединение, се иска всеки един от членовете на консорциума да е изпълнил по един такъв договор. Това е нарушение на логиката на обединяване и български и европейски одитори вече са улавяли такива примери. Например за болница в Сандански, където също е поставено такова изискване, българският одитен орган е отбелязал, че това е неравностойно третиране и "обезсмисля правото на икономическите оператори да се сдружават с цел да отговорят общо и заедно на поставеното от възложителя изискване."

Възможно е в условията одиторите да са открили и други проблемни моменти.

София ще спори

Лазар Лазаров не смята, че тази корекция ще влезе в сила. Той няма притеснения, защото според него тази глоба също ще отпадне, както са отпаднали подобни корекции по различни пътни проекти миналата година. Докладът на ЕК наистина е предварителен и е изпратен до София за коментари. Българските власти сега ще върнат своето тълкуване на ситуацията и ще поискат намаляване или отпадане на корекцията. Вероятното основание, на което ще се иска това, е липсата на значим ефект от ограничителното условие върху конкуренцията.

По време на търга за лот 2 на "Струма" значителен брой кандидати подадоха документи и бяха пресети на първия етап по опит и обороти, като осем бяха допуснати до втори етап. Австрийската Strabag се отказа, гръцката J&P Avaks бе декласирана заради прозиращ плик на ценовата оферта, а трима бяха отстранени заради технически пропуски. Печелившата оферта бе на консорциум "Струма лот 2", в който влизат "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa.

Ако българските власти докажат, че ефектът от ограничителните условия не е повлиял съществено и не е отблъснал много кандидати, то е възможно цялата санкция да отпадне или поне да бъде намалена. Ако не, то тази стойност ще трябва да бъде поета от бюджета на програма "Транспорт". Това е най-чистата досега програма, но очакванията на български и европейски експерти са през тази година и тя да започне да търпи корекции заради идващите плащания по големи проекти, които ще бъдат одитирани.

 

Кой е лот 2

Лот 2 на "Струма" е  "Дупница - Благоевград" от км 322+000 до км359+000 - започва от с. Блатино и свършва на около 400 м. от пътен възел "Благоевград". При прогнозна цена 200 млн. лв, тя беше възложена за почти 300 млн. лв. на 20 декември 2012 г. (малко над 4,1 млн. евро на км). Това се направи, тъй като се промени правилото и изпълнител не се избираше по най-ниска цена, което според строителите е декапитализирало сектора, а по икономически най-изгодна оферта.

Санкцията от 25% върху проекта възлиза на 7 млн. евро, защото тя е само върху досега направените разходи по проекта, а те са авансово плащане от 20% - около 25 млн. евро.

Към момента строителството на лота продължава, тъй като бе забавено от археологически разкопки, които трябва да бъдат запазени. По неофициална информация, лот 2 на "Струма" ще бъде завършен до края на тази година.

Европейската комисия е предложила максималната санкция от 7 млн. евро за поръчката по възлагането на лот 2 от магистрала "Струма". Това изясни пред "Капитал Daily" Лазар Лазаров - ръководител на Агенция "Пътна инфраструктура", която отговаря за поръчката. Това е станало ясно с писмо от дирекция "Регионална политика" до Министерството на транспорта, за което индиректно признаха и от самото министерство преди дни.

 Одитната мисия на комисията е била тук миналия септември и поръчката за "Струма" е попаднала в извадката от проверки, въпреки че възлагането й беше в края на 2012 г., тъй като през 2013 г. е имало разходи по нея.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    borisovpower avatar :-|
    Borislav Borisov

    А за западната дъга на Софийския околовръстен път кога ще има глоба за Трейс? Вече закъсняват с над 1 година и изглежда, че в близките 10 месеца няма да бъдат готови. Новите участъци, които изградиха, вече са напукани и на дупки, няма такива мърлячи.

  • 2
    mammita avatar :-?
    mammita

    Цитирам Бойко Борисов: Ние строим най-евтините пътища в целия Европейски съюз. Германците да дойдат да се поучат от нас. Е, какво излиза накрая, хем строим най-евтино, хем искаме най-много опит на кандидат строителите, хам накрая след има няма една година се разпадат пътищата. Кога откриха новия очастък от магистрала Тракия? Минавах преди седмица - две от там и всичко е на вълни. Морска болест щях да получа безмалко. Та благодаря от такова качество. Сега като сложим към разходите за магистралите и тези за глоби и санкции, ще излезе, че е било по-евтино да построим маигстралите с максимално най-качествените материали.

  • 3
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Хванаха ги!
    Ама парите пак ще се плащат, ама от КОЙ ли?!?

  • 4
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Компрометирана процедура в края на 2012-та година...?! През първия мандат на ГЕРБ? Под мъдрото ръководство на Лиляна Павлова, министъра с най-висок рейтинг? Не, не мога да повярвам...!

  • 5
    oserv avatar :-|
    Patilan

    До коментар [#2] от "mammita":

    Кокошкарите 'пестят' от чакъл .... грозна работа - келепир по нашому


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.