С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 21 мар 2015, 13:02, 10467 прочитания

0700-Оправете-нашия-град

Как работи комуникацията между гражданите и общината за решаването на проблеми с градската среда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Всеки път, когато колата ви попаднете в дупка, стъпите на плочка плювалка или край детето ви в парка минe свободно разхождащ се бултериер или глутница бездомни кучета, през главата ви сигурно минава по някой звучен израз, който няма как да бъде публикуван на страниците на този вестник. И си казвате, че колкото и Софийска община да ви чертае светло бъдеще с ремонти на центъра, бързото решение на непочистените спирки, шумните и цапащи строежи или лошо паркираните коли е доста по-важно. Малките всекидневни управленски проблеми понякога тежат повече от огромните политически казуси, защото всеки ден понижават качеството на живот и създават поводи за напрежение между гражданите. За да се завърти колелото граждански сигнал-община-гражданин, са нужни само два елемента: до хората да стига навременна и пълна информация за всичко в техния град, както и техните сигнали да бъдат чути и решени достатъчно бързо.

Засега Софийска община по-скоро успява да създаде нова среда за обратна връзка от гражданите (вярно, тръгвайки от много ниска база) - например учудващо модерния за българските условия контактен център call.sofia.bg, но решението на проблемите се сблъсква с мениджърски практики отпреди пристигането на индустриалната епоха.


Непосилната лекота на сигнала

Преди няколко години случаен човек се превърна в медиен герой за един ден, след като разпространяваше листовки с телефона на Столичния инспекторат на ръка и до няколкостотин хиляди имейл адреса, а след това, по негови думи, от институцията го заплашиха със съдебно дело, защото им пречи на дейността. "Тогава този телефонен номер го знаеха петима души. Инспекторатът умишлено го криеше", обяснява мотивацията си тогава мъжът, който предпочита да не бъде назоваван. Днес той обяснява идеята, че един човек може да повлияе на системата като моментна лудост. "Впоследствие започнах да подавам сигнали през виртуалното деловодство на общината - така оправих десетки дупки на улицата и промених светофарната уредба пред басейна "Спартак", разказва той.

Това е най-значителната отметка за позитивен ПР на общината. В момента София разполага с по-работещи инструменти за комуникация с гражданите от всякога. Общината изслушва неспешните проблеми на граждани денонощно чрез Столичния инспекторат (със свой уебсайт и телефон), а от шест месеца и чрез Контактния център (на уеб адрес call.sofia.bg и на телефон 0700 17 310). От години работи и т.нар. виртуално деловодство. София си има и собствен омбудсман - в момента на позицията е Лилия Христова и екипът й, които отговарят за нарушенията на гражданските права.



Всяко от тези звена е разпределително - поема много широк спектър от информация и я канализира до правилната администрация. За 2014 г. Инспекторатът е получил близо 90 хиляди сигнала, от началото на съществуването си в call.sofia.bg са постъпили около 4000 граждански проблема, а общественият посредник е работил по около 200 казуса за последните 12 месеца. Всеки от тях твърди, че на практика 100% от случаите са разгледани, осмислени и препратени по предназначение.

На практика контролът на различни градски проблеми и отговорността за решаването им продължава да е разпокъсан между джунгла от различни административни единици. Пред неправилно паркиран автомобил може да се появят "Паркинги и гаражи", Столичният инспекторат или Зелени системи. Ако настилката на обикновен тротоар е повредена, вероятно трябва да потърсите Инспектората, но ако става въпрос за лошо изпълнение на голям проект като подлеза на НДК или новите метростанции в "Младост", отговорността е в ръцете на общинската фирма "Софинвест".

Може ли в такъв случай гражданинът Х да се оплаче за проблем с градската сред и да е сигурен, че той ще бъде решен? Отговорът за момента е спорен. Но поне може да разчита, че сигналът ще бъде записан и разпределен, а не удобно забравен в някое чекмедже. След това отговорността отива у този, който е компетентен по дадения казус.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца 2 ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 1848 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 906 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5469 прочитания

23 авг 2019, 4344 прочитания

23 авг 2019, 2983 прочитания

23 авг 2019, 2460 прочитания

23 авг 2019, 1912 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Пловдив: Дълго чакан възход

Вторият по големина град диша във врата на София като дестинация за IT и аутсорсинг бизнес

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ