Русе: Ренесанс на забавен каданс
Русе бавно възвръща позициите си на регионален център, но страда от липсата на инфраструктура, която да го свързва с останалта част от страната


Мартин Димитров

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
"Вървиш в центъра на Русе и се чудиш дали си в България", казва за града на брега на Дунав Момчил Бояджиев от "Оргахим". Това може би е малко пресилена констатация, но Русе бавно се събужда от рецесията и това си личи първо в централната му част. Реновацията за 5.4 млн. лв. на площад "Батенберг", където се е намирал старият център, е почти приключена, а кметът Пламен Стоилов казва, че до края на тази година ще бъдат усвоени още 190 млн. лв. по 43 проекта. Булевардът на входа на града към Дунав мост, важна артерия, свързваща центъра с квартал "Родина", както и строената близо 40 години "Арена Русе" са другите големи проекти, които трябва да бъдат завършени през 2015 г.
Освен от ремонти градът също гъмжи и от културни събития - този месец няма ден без представление в театъра, а "Мартенските музикални дни" за 55-и път ще посрещнат хиляди гости от страната и чужбина, които пък ще напълнят местните хотели, а може би и двата нови музея в града. В последните години няколко инвеститори от чужбина и София отварят заводи и развойни центрове в града, привлечени от университета и географското му разположение. Погледнато отстрани, изненадващо или не, Русе не запада, въпреки че "дунавската икономика", както могат да бъдат обобщени големите градове по северната ни граница, очевидно не работи особено добре.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
18 коментара
Хубава и обективна статия. Няма работеща икономика без инфраструктура. Съвсем наскоро обаче, Л. Павлова, Ц.Цветанов и кмета на В. Търново, абсолютно прибързано и на тъмно решиха да преместят голям участък от непостроената магистрала Хемус с 15км в посока В.Т. Така те не само я отдалечат с още 15км от Русе, но и ще принудят голямата част от трафика по направлениети Изток/Запад да я използва. Ако бъде построена някога разбира се. Зададох няколко въпроса към Павлова, МРРБ и НКСПИ, без насрещен отговор все още. Ето ги: ;id=6280 , е изнесена информация относно намерение за промяна трасето на АМ Хемус в района на гр. Велико Търново.
Днес изпратих писмо до министър Павлова, НКСИП и централата на ПП Герб
То съдържа ето тези въпроси:
В официалната страница на МРРБ http://www.mrrb.government.bg/?controller=news&
Въпросите ми са:
1. Какви точно аргументи налагат преместване на трасето с 15км южно от наскоро избраният "Син вариант". "Привличане на туристическия поток, транзитният трафик от Дунав мост и възможностите, които предоставя летище Горна Оряховица" е незадоволителна според мен икономическа обосновка!
2. Какво ще е въздействието от промяната върху вътрешния и международен трафик по направлението Русе-София? Има ли разчети или прогнози колко от него ще предпочете да пътува по старият път Бяла-Плевен-София? Напомням че трасето е част от основната TEN-T мрежа и този трафик вероятно ще е в пъти по-интензивен от трафика който ще се влива в магистралата от юг - В.Търново, Г. Оряховица и прилежащите им селища.
3. Това че разстоянието от планираният пътен възел до Велико Търново се скъсява с 15км и той е ще е максимално близо до града, не означава ли че за всички пътуващи от/на север това разстояние ще се удължи със същите тези 15км и ще бъде максимално далече от тях?
4. С колко км ще се увеличи разстоянието на пътуващите по направлението Русе/Букурещ - София, Западна България, Гърция и Македония. Напомням че Русе-София е част от основната TEN-T мрежа, а Русе-ВТ освен това е и част от Коридор No9.
5. С колко км ще се увеличи разстоянието на пътуващите по направлението София - Шумен/Варна.
6. Има ли прогнози с колко ще поскъпне изграждането на магистралата?
7. Къде ще се пресичат двете планирани магистрали - Хемус и Русе/Велико Търново, северно или южно от Поликраище?
8. Ще има ли обществено обсъждане на предложеното преместване на магистралата?
Мола автора да се заеме със този случай.
Русе е най-аристократичният град на България. Човек може да се разхожда с часове по пешеходни зони, тихи улички и паркове, където има какво да се види - красиви сгради, музеи, паметници, църкви и разбира се, магазини и заведения. Такава разходка в София например не е приятна, защото е много шумно и мръсно, а в по-малките градчета просто няма къде толкова да се ходи - нагоре и надолу по главната улица и това е. И да не забравяме Дунава!
Радвам се като русенец, че се говорят хубави неща за моя град. Дано за внуците ни дойдат по-добри дни и да останат тук. Строителството наистина е уникално и дори местен човек, свикнал с гледката, пак се възхищава отново. Особено в топлите летни вечери на площада и осветените сгради. Чакам да видя как ще се оформи площадът около залата, там много се проточи работата. И още ми е жал дето събориха кръглата сладкарница "Дунав."
Аз пък изобщо не съм оптимист за бъдещето на родния ми град.От доста време не живея там и колкото пъти се връщам-винаги се разстройвам! Разрухата и опустошението са навсякъде!Да,площадът на центъра се преправя няколко пъти;да,спортна зала се строи;да,концерти и постановки в театъра има...Обаче градът е безлюден! Хората нямат работа и адекватно заплащане,прекрасните паметници на архитектурата са оставени да се саморазрушат,защото някои бизнесмени си купиха тези бижута,за да ги направят я на чалготека,я за паркинг(!)...Да не говорима за култови сгради по главната търговска улица,където имаше банки и големи магазини! Сега са ДРЕХИ ВТОРА РЪКА! И пак са празни!Хората ми се струват напълно отчаяни.
Няколко правителства вече не обръщат внимание не само на Северозападния регион,но и на Североизточния.Нямам представа как се разпределят средствата,но нашият град е забравен и изолиран.
Душата ме боли,когато го виждам ,оставен на произвола...
Статистиките са неверни.
Първо само естественият прираст на Русе е -7 промила при -5 средно за България.
Родени на година в града около 1 100, умрели 1 900, естествен прираст - 800.
Само за сравнение във всички големи градове естественият прираст е около 0 промила - София, Варна, Стара Загора и Бургас.
По-малките от Русе - Плевен, Добрич и Сливен, Шумен, Ямбол, Хасково Благоевград, Пазарджик и Велико Търново също са с много по-малък отрицателен естествен прираст в рамките на -1 до -3 промила.
Като сложим и силният отрицателен механичен прираст на Русе от -700 души на година, това реално е най-бързо обезлюдяващият се град в национален мащаб.
Наскоро даже излязоха публикации, че се топи с по 2 100 души на година или 6 души на час.
Публикувано през m.capital.bg
Относно посещенията в културни институции, Русе е много далеч от челната тройка и се нарежда едва на 18 място по посещения на музеите с около 50 000 на година.
Първенците са София с 800 000 посетители за година, следвана от Велико Търново с 400 000 посетители за година и Стара Загора с 350 000 посетители за година.
Публикувано през m.capital.bg
Таксите събирани на "Дунав мост" и отиващи в София също са спънка за развитието на местния бизнес! А Букурещ е само на 70 км от Русе. Гюргево е 50 хил. а в града няма почти никакви развлечения, имаше идея да се направят градски линии автобуси, които да свързват двата града, но идеята пропадна точно заради високите такси на моста ако не се лъжа. Придвижването с колело между двата града също е трудно, въпреки че напоследък виждам все повече румънци дошли по този начин на разходка в Русе.
Ако събираните такси отиват само за поддръжката на моста спокойно може да се намалят 5-6 пъти!
Ще се радвам ако от Капитал покажат тази информация събрани такси/подръжка на моста!
До коментар [#7] от "shh42393757":
Хахахх. Оптимист човек си ти. Все едно таксите от сините зони да отиваха само за поддръжка на същите - малко боя, малко знаци и парички за чичковци и лелки с билетчета. Тогава синята зона във всеки град щеше да е няколко стотинки на час. Дам...
Аз виждам ремонта на центъра и 40 годишния строеж на спортната зала като жив паметник за това колко са зле нещата в Русе. Центъра се ремонтира при всеки нов кмет (на има-няма 4 години), защото може да даде работа на приближени фирми и те да му се "отблагодарят". През 1866 е построена жп линията Русе-Варна, сега една спортна зала не може да се построи 40 години. Сещам се преди време кат бизнесмен принуди хора да напуснат града, защото не им плащаше заплати 3 месеца ( 'щот си купи мерцедес) или отблъснати инвеститори заради корупционните амбиции на местната власт. Липсата на хора и малкото бизнес образува един омагьосан кръг на мизерия и малки заплати. Стига се дотам, че за работа на заплата 300 лева се ходатайства от високо ниво на община. И огромния проблем, че няма високо квалифицирани кадри в много индустрии, което е сериозна пречка за развитие. Има и хора които се развиват или са видели как се правят нещата на запад, но това са все още изключения. Въпреки, че Букурещ може да е това, което е София за Перник примерно, Русе не се възползва от това. Русе има огромното предимство че комбинира речен, ЖП, и автомобилен транспорт. Има и летище, но в момента не работи. Вместо да развива града като логистичен център, местната власт иска да строи воден канал до Варна, и то без да я наясно от къде ще вземе пари и какви печалби ще носи. Директори на всички държавни предприятия (има още такива - за пример Пристанището, Поща, Митница и т.н) се сменят при всяка смяна на власт в София, и се назначават на принципа кой на колко партийни събрания е ходил и дали е стоял до края. И проблема на Русе, не е че е далече от София, а липсата на хора с визия на ръководни позиции, които да развият потенциала му. Справка - по времето на Митхат Паша, Русе НЕ Е бил по-близо до София или Истанбул, но е използвал Дунава за връзка с Европа и граничната точка с Румъния за да се развива, нещо което сега не се прави (или не се прави достатъчно). Нивото на образованието и здравеопазването няма да коментирам.
До коментар [#8] от "wyg53365051":
Извинявай wyg, но функцията на "Синя зона" не е да събира пари за общината а да урегулира и намали трафика в центъра на градовете.
Докато моста би трябвало да е свързващо съоръжение между два бряга и ако има такси, трябва да са за обслужването му, а не да пълнят бюджета.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.