Тодор Танев предлага нова колежанска степен в образованието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тодор Танев предлага нова колежанска степен в образованието

Проф. Танев иска реформи "без революция, с ефективни и минималистични намеси".

Тодор Танев предлага нова колежанска степен в образованието

Екипът на МОН подготвя промени за по-добра връзка между образованието, науката и бизнеса

Люба Йорданова
5574 прочитания

Проф. Танев иска реформи "без революция, с ефективни и минималистични намеси".

© Юлия Лазарова


Министерството на образованието и науката (МОН) иска въвеждането на 4-степенна структура на образователната система, обяви на пресконференция в понеделник образователният министър проф. Тодор Танев. Промяната включва създаване на колежанска степен след средното образование и Центрове за върхови постижения като краен етап.

Това е една от първите конкретни идеи на проф. Танев за реформа в образователната система. "Сега вече мога да говоря за реформи", заяви днес министърът - повече от четири месеца след началото на новия кабинет. "Искаме образователна система без отпадащи, без насилие, без дистанция между център и периферия, без вторична неграмотност, без безработни висшисти, без износ навън на подготвени висшисти и на кандидат-студенти", изреди целите на реформата проф. Танев. И допълни още, че наука не трябва да се произвежда без иновации и технологии, а средствата от бюджета и европейските фондове трябва да се усвояват ефективно.

Новите колежи

Един от проблемите според Тодор Танев е двустепенната структура на сегашната образователна система, която създава "вакуум на връзката между образование и производство, както и между образование и наука". Затова министерството предлага да се въведат два нови образователни етапа. След завършване на предучилищната и училищната степен учениците ще мога да изберат дали да получат диплома за майстор (за 2 години) или специалист (за 3 години) в колеж. Този вид образование е необходим на бизнеса, аргументира се проф. Танев. Завършилите колеж ще могат да продължат и във висше училище, ако желаят.

Екипът на министерството планира да инвестира в първите нови колежи в Северозападна България, където проучванията са показали, че има нужда от институции за продължаване на образованието, но това не трябва да са непременно университети.

Във висшето образование МОН предлага по-активно участие на департаментите, които да получат повече възможности за въздействие. В момента основните структурни звена, които имат голямо влияние при взимането на решения, са факултетите.

Четвъртата степен на системата ще са Центровете за върхови постижения, които съчетават образованието, науката и прозиводството. Изграждането им трябва да се случи по новата оперативна програма за наука и образование, като плановете са да бъдат финансирани три до четири подобни центъра.

Реформа без революция

По думите на проф. Танев приоритет на МОН до лятото е успешното приключване на партньорската проверка по оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", от която зависи първият транш по програмата. Докато тя тече, експерти от Европейската комисия проверяват функционират ли както трябва звената и процедурите, които участват в управлението и усвояването на европейските средства. От изказването на министъра стана ясно, че има забележки например към структурата на управление на БАН и че академията спешно трябва да инициира необходимите промени в закона за БАН.

Сред останалите краткосрочни приоритети на министерството са обсъждането в парламента на новия закон за училищното и предучилищното образование, както и промените в още няколко закона - за висшето образование, за професионалното образование и за развитие на научните изследвания.

"Без революция, с ефективни и минималистични намеси." Така проф. Танев описа исканата от него реформа в образованието. Така, че то да стане адекватно на 21 век. Въпросът е дали те ще бъдат достатъчни.

 

Какво още планира министерството

- мерки срещу насилието и употребата на наркотици в училище, израбени заедно с МВР

- инкриминиране на физическите и словесни посегателства срещу учители

- изготвяне на план за въвеждане на информационни технологии в северозападния регион

- активизиране на корпоративно-социалната отговорност чрез награда за национален бизнес, който подкрепя областта на образованието

Министерството на образованието и науката (МОН) иска въвеждането на 4-степенна структура на образователната система, обяви на пресконференция в понеделник образователният министър проф. Тодор Танев. Промяната включва създаване на колежанска степен след средното образование и Центрове за върхови постижения като краен етап.

Това е една от първите конкретни идеи на проф. Танев за реформа в образователната система. "Сега вече мога да говоря за реформи", заяви днес министърът - повече от четири месеца след началото на новия кабинет. "Искаме образователна система без отпадащи, без насилие, без дистанция между център и периферия, без вторична неграмотност, без безработни висшисти, без износ навън на подготвени висшисти и на кандидат-студенти", изреди целите на реформата проф. Танев. И допълни още, че наука не трябва да се произвежда без иновации и технологии, а средствата от бюджета и европейските фондове трябва да се усвояват ефективно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    "Искаме образователна система без отпадащи, без насилие, без дистанция между център и периферия, без вторична неграмотност, без безработни висшисти, без износ навън на подготвени висшисти и на кандидат-студенти"

    Г-н министър, когато всичко ти е приоритет, означава, че приоритети нямаш! Точка!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK