С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 мар 2015, 8:21, 3464 прочитания

Управляващите не бързат с премахването на минималните цени на такситата

КЗК обяви, че фиксирането на цени и брой коли вреди на конкуренцията, но от становището не следва нищо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Трябва да бъде проведено обществено обсъждане дали да се отмени изискването общините да определят минимални цени на таксиметровите услуги. Това заяви Иван Вълков, зам.-председател на транспортната комисия в парламента, пред "Капитал Daily". "Трябва да се вземат мненията на "Автомобилна администрация", МВР, Сдружението на общините. Инициативата за обсъждането може да дойде от всеки", допълни депутатът от ГЕРБ. Инициатор на въпросното обсъждане обаче все още няма.

До новото повдигане на темата дали да има минимален и максимален праг на цените на такситата се стигна, след като миналата седмица Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе със становище, че не подкрепя ценовата регулация в сектора. Съществуването на минимални цени пък директно се отразява върху потребителите, като възпрепятства конкуренцията на пазара.  


Регулаторът излезе с конкретни препоръки към държавните органи, разполагащи със законодателна инициатива, които включват отмяната на членовете от Закона за автомобилните превози, според които общините определят максималната и минималната цена на услугата и бройката на такситата, работещи на територията й. Позицията на КЗК обаче няма никакъв задължителен характер и депутатите могат да не се съобразят с нея. По думите на Вълков те още не са обсъждали темата както в комисия, така и в редиците на ГЕРБ. От транспортно министерство пък препратиха въпроса дали ще предприемат законодателни промени към парламента.

По идея на такситата
Точно оттам през лятото на миналата година с помощта на бившия транспортен министър Петър Мутафчиев от БСП правителството на Орешарски прокара поправката в Закона за автомобилните превози общините да определят минимални цени на транспортната услуга. Максималният праг пък беше въведен преди няколко години, за да бъдат защитени потребителите от неконтролируемо високите тарифи на така наречените копърки. През лятото на миналата година браншът получи още един подарък - срокът на годност на таксиметровите автомобили да се удължи от 10 на 15 години. Идеята за минимална цена се поддържаше от големите таксиметрови компании и беше прокарана, въпреки че според по-малките фирми това ще оскъпи услугата, тъй като онези, които возят по-евтино, ще трябва да се съобразят с прага.

След промените в законодателството КЗК се самосезира. "Чрез предоставянето на правомощие на общинските съвети да упражняват ценова регулация, като определят минимални и максимални цени на таксиметровите услуги, се премахват най-важните параметри на конкурентния процес на съответния пазар и се достига до положение, при което моделът на конкуренцията е почти напълно заменен от държавна регулация на стопанската дейност на таксиметровите превозвачи", се казва в позицията на КЗК. "Минималните цени увреждат по непосредствен начин и потребителите, тъй като изземват по непазарен начин определен дял от ползите, които биха произтекли за тях от наличието на ефективна ценова конкуренция на пазара", твърди още комисията.



И какво от това
Дали ще има реакция на законотворците обаче все още е спорно, тъй като според депутати браншовите таксиметрови организации са много силен фактор. Според Иван Вълков идеята да има максимален праг е смислена и съществува в 11 държави (без да се брои България) в Европейския съюз, като в още две определянето на тавани на цените е пожелателно за общините. Той припомня, че преди въвеждането му в рамките на една година в Комисията за защита на потребителите е имало 160 оплаквания от клиенти, пътували с таксита, превозващи на необосновано високи цени.

Въвеждането на минимална цена на таксиметровия превоз обаче е прецедент за ЕС, като зам.-председателят на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков е против съществуването й. "Минималните цени удрят конкуренцията и пречат на новите играчи", смята той, като според КЗК негативният ефект допълнително се засилва от правомощието на общинските съвети да определят максималния брой на такситата, които могат да извършват дейност на територията на общината. Според КЗК тази стъпка поставя бариера за навлизане на нови участници и намалява стимулите на предприятията да се конкурират ефективно помежду си, като създава условия за сключване на забранени споразумения. Нещо повече: "видно от получените становища въведеният лимит на броя на такситата не е довел до преодоляване на съществуващите проблеми на пазара на таксиметров превоз на пътници", смятат от комисията. Неефективността на закона се потвърждава и от думите на кметове и сигналите за директно договаряне между таксиметрови водачи и клиенти.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 96 прочитания

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 2 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 542 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Чужди анализатори подобряват прогнозите за растежа в България

TMF и CEEMEA Business Group очакват ръст от 1.8% през 2015 г., докато правителството и ЕК все още залагат на 0.8%

Още от Капитал
Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10