Управляващите не бързат с премахването на минималните цени на такситата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Управляващите не бързат с премахването на минималните цени на такситата

Големите таксиметрови компании бяха за въвеждането на минимални цени, а малките бяха против

Управляващите не бързат с премахването на минималните цени на такситата

КЗК обяви, че фиксирането на цени и брой коли вреди на конкуренцията, но от становището не следва нищо

Калина Горанова
3720 прочитания

Големите таксиметрови компании бяха за въвеждането на минимални цени, а малките бяха против

© Юлия Лазарова


Трябва да бъде проведено обществено обсъждане дали да се отмени изискването общините да определят минимални цени на таксиметровите услуги. Това заяви Иван Вълков, зам.-председател на транспортната комисия в парламента, пред "Капитал Daily". "Трябва да се вземат мненията на "Автомобилна администрация", МВР, Сдружението на общините. Инициативата за обсъждането може да дойде от всеки", допълни депутатът от ГЕРБ. Инициатор на въпросното обсъждане обаче все още няма.

До новото повдигане на темата дали да има минимален и максимален праг на цените на такситата се стигна, след като миналата седмица Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе със становище, че не подкрепя ценовата регулация в сектора. Съществуването на минимални цени пък директно се отразява върху потребителите, като възпрепятства конкуренцията на пазара.  

Регулаторът излезе с конкретни препоръки към държавните органи, разполагащи със законодателна инициатива, които включват отмяната на членовете от Закона за автомобилните превози, според които общините определят максималната и минималната цена на услугата и бройката на такситата, работещи на територията й. Позицията на КЗК обаче няма никакъв задължителен характер и депутатите могат да не се съобразят с нея. По думите на Вълков те още не са обсъждали темата както в комисия, така и в редиците на ГЕРБ. От транспортно министерство пък препратиха въпроса дали ще предприемат законодателни промени към парламента.

По идея на такситата

Точно оттам през лятото на миналата година с помощта на бившия транспортен министър Петър Мутафчиев от БСП правителството на Орешарски прокара поправката в Закона за автомобилните превози общините да определят минимални цени на транспортната услуга. Максималният праг пък беше въведен преди няколко години, за да бъдат защитени потребителите от неконтролируемо високите тарифи на така наречените копърки. През лятото на миналата година браншът получи още един подарък - срокът на годност на таксиметровите автомобили да се удължи от 10 на 15 години. Идеята за минимална цена се поддържаше от големите таксиметрови компании и беше прокарана, въпреки че според по-малките фирми това ще оскъпи услугата, тъй като онези, които возят по-евтино, ще трябва да се съобразят с прага.

След промените в законодателството КЗК се самосезира. "Чрез предоставянето на правомощие на общинските съвети да упражняват ценова регулация, като определят минимални и максимални цени на таксиметровите услуги, се премахват най-важните параметри на конкурентния процес на съответния пазар и се достига до положение, при което моделът на конкуренцията е почти напълно заменен от държавна регулация на стопанската дейност на таксиметровите превозвачи", се казва в позицията на КЗК. "Минималните цени увреждат по непосредствен начин и потребителите, тъй като изземват по непазарен начин определен дял от ползите, които биха произтекли за тях от наличието на ефективна ценова конкуренция на пазара", твърди още комисията.

И какво от това

Дали ще има реакция на законотворците обаче все още е спорно, тъй като според депутати браншовите таксиметрови организации са много силен фактор. Според Иван Вълков идеята да има максимален праг е смислена и съществува в 11 държави (без да се брои България) в Европейския съюз, като в още две определянето на тавани на цените е пожелателно за общините. Той припомня, че преди въвеждането му в рамките на една година в Комисията за защита на потребителите е имало 160 оплаквания от клиенти, пътували с таксита, превозващи на необосновано високи цени.

Въвеждането на минимална цена на таксиметровия превоз обаче е прецедент за ЕС, като зам.-председателят на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков е против съществуването й. "Минималните цени удрят конкуренцията и пречат на новите играчи", смята той, като според КЗК негативният ефект допълнително се засилва от правомощието на общинските съвети да определят максималния брой на такситата, които могат да извършват дейност на територията на общината. Според КЗК тази стъпка поставя бариера за навлизане на нови участници и намалява стимулите на предприятията да се конкурират ефективно помежду си, като създава условия за сключване на забранени споразумения. Нещо повече: "видно от получените становища въведеният лимит на броя на такситата не е довел до преодоляване на съществуващите проблеми на пазара на таксиметров превоз на пътници", смятат от комисията. Неефективността на закона се потвърждава и от думите на кметове и сигналите за директно договаряне между таксиметрови водачи и клиенти.

Трябва да бъде проведено обществено обсъждане дали да се отмени изискването общините да определят минимални цени на таксиметровите услуги. Това заяви Иван Вълков, зам.-председател на транспортната комисия в парламента, пред "Капитал Daily". "Трябва да се вземат мненията на "Автомобилна администрация", МВР, Сдружението на общините. Инициативата за обсъждането може да дойде от всеки", допълни депутатът от ГЕРБ. Инициатор на въпросното обсъждане обаче все още няма.

До новото повдигане на темата дали да има минимален и максимален праг на цените на такситата се стигна, след като миналата седмица Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе със становище, че не подкрепя ценовата регулация в сектора. Съществуването на минимални цени пък директно се отразява върху потребителите, като възпрепятства конкуренцията на пазара.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK