Коментари Daily 26 март - Защо други се справят и с по-малко руски туристи

И още: Открийте разликите - Националният парк като марка за качество; Нацията "КТБ" - мизерия и чалга-олигархия

Истинските проблеми на българския туризъм са преди всичко в качеството на услугата, цялостната среда и съотношението им с исканата цена.
Истинските проблеми на българския туризъм са преди всичко в качеството на услугата, цялостната среда и съотношението им с исканата цена.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Истинските проблеми на българския туризъм са преди всичко в качеството на услугата, цялостната среда и съотношението им с исканата цена.
Истинските проблеми на българския туризъм са преди всичко в качеството на услугата, цялостната среда и съотношението им с исканата цена.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Гредата в окото

Защо други се справят и с по-малко руски туристи

От анализ на Ясен Бояджиев за Deutsche Welle

Вече втора година от туристическия бранш се чува един и същ апокалиптичен рефрен - руснаците няма да дойдат. От правителството, донякъде успокоително, предричат 30-40% отлив, а прогнозите на сектора са по-мрачни - 50-60% от очевидно незаменимия пазар номер 1. Бизнесът хвърля топката в полето на правителството: отсега да иска от Европейската комисия компенсации за загубите заради санкциите срещу Русия.

Разбира се, кризата в Украйна не помага на туризма, при това не само на българския. Но ако на българското Черноморие не дойдат толкова руснаци, колкото им се иска на българските хотелиери, основната причина ще е друга.

Сгромолясалите се цени на петрола вкараха Русия в най-тежката валутна криза от 1998 г. насам, а икономиката влезе в рецесия. Намалялата покупателната способност на руснаците ги принуди да свият разходите си, включително за ваканционни пътувания - по данни на руската преса продажбите на руските туроператори са спаднали с около 50%. Отлив на руски туристи се наблюдава навсякъде, което не пречи на други страни да се справят и без толкова много руснаци.

Миналата година в Турция броят на руските туристи е намалял с над 21%, а в Гърция за първите 10 месеца - 4 пъти. Спадът в България така и не е обявен официално, но вероятно е далеч по-малък, а секторът отчете най-лошата си година от 2009-а.

През това време в Турция приходите от туризъм са нараснали с 6.2 на сто. В Гърция туристическият поток се е увеличил с 23%, което превърна 2014-а в поредната рекордна, "златна за гръцкия туризъм" година. За настоящата 2015-а въпреки очертаващия се сериозен спад на руски туристи (50% по-малко резервации в началото на годината) Гърция прогнозира нов рекорд - 25 млн. туристи. В Турция очакват 25-30% по-малко руснаци, но твърдят, че са на път да станат петата по общ брой туристически посещения страна в света.

Световната туристическа организация към ООН пък предвижда глобален ръст от 3-4% и също толкова в Европа заради възстановяващите се икономики и поевтиняването на петрола.

Това показва, че истинските проблеми на българския туризъм са други и много по-дълбоки от очевидно прекомерната пристрастеност към руските гости. Те са свързани преди всичко с качеството на услугата и цялостната среда и съотношението им с исканата цена.

Затова намаляването на европейските туристи, които биха придали на пазара повече предвидимост и устойчивост, е трайна и неизменна тенденция. Преди пет години те са били 70-75%, сега са 50 на сто от всички туристи в България.

Същото се отнася и за най-естествения пазар - българския. Стотици хиляди българи годишно предпочитат да прекарат почивката си на друго място. И едва ли ще прегърнат идеята на туристическия бизнес предоставяните от фирмите ваучери да се използват не за храна, а за летни почивки в страната, т.е. българските работодатели с парите си да заместят руснаците.

Сигурно е обаче, че да се очакват компенсации от ЕК е напълно нереалистично. Все едно да ги поискат от Путин, МАЕ, ОПЕК или МВФ

Открийте разликите

Националният парк като марка за качество

От текст на Ана Нончева в сайта "Прозрачни планини"

Освен територия на уникално разнообразие на растителни и животински видове, които се нуждаят от опазване и съхранение, националният парк трябва да има културно и икономическо значение за района. В това отношение е важна връзката с културните и икономическите традиции на местното население, което е ангажирано с опазването на парка.

Такъв пример дава Националният парк Dolomiti Bellunesi в Италия. С цел да обедини природното, културното и икономическото му значение се ражда идеята за Carta Qualita (Харта за качество). Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на ЕС през 2000 г., за да създаде област на икономическо развитие, включваща всичките 15 съседни за парка общини.

Определени са критерии, на чиято база логото на парка – Bluebell (вид камбанка, ендемично цвете за територията на Доломитите), може да се използва за сертифицирането на продукти и услуги, гарантиращи определен стандарт на качество, съобразен и с опазването на околната среда.

Предвиден е и сертификат "Приятели на парка" - фирми, предлагащи услуги (магазини, ресторанти, туроператори) не непременно на територията на 15-те общини, но в сътрудничество с парка за постигане на целите му по опазване на природата и устойчиво развитие. Тези фирми служат за "посланици" на парка на национално и международно ниво.

Carta Qualita сертифицира произведени по местна традиция  хранителни продукти, тясно свързани от своя страна с полудивото отглеждане на животни - крави, овце, кози и др., което е било основна икономическа дейност в района до средата на миналия век. Паркът е инвестирал в реконструирането на пет планинските мандри, с което допринася за възраждането на Алпийската млекодобивна индустрия. Многобройни са производителите на планински мед, традиционни сортове бобови растения, ябълки, ечемик, лимец, орехи и лешници.

Така се ражда и  "Меню на парка" - ресторанти с логото му, предлагащи традиционни ястия от тези продукти.

Местата за настаняване също изискват качествено и природосъобразно обслужване. Хижите, фермите, стаите под наем, хотелите, къмпингите и хостелите могат да се представят с логото на парка, ако следват определени екологични практики, отнасящи се до пестене на ток и вода, рециклиране и намаляване на количеството отпадъци.

За да се съхрани занаятчийството, паркът дава логото си на всеки бизнес, свързан с традиционните за района изкуство и занаяти. Понастоящем фирмите и търговците, участващи в Carta Qualita на Национален парк Dolomiti Bellunesi, наброяват 250. Това е най-голямата италианска бизнес "общност", обединена около защитена територия.

*По повод честото сравняване на България с Швейцария и други европейски държави по отношение на развитието на ски курортите "Прозрачви планини" разкрива специална рубрика по темата.

Нацията "КТБ"

Мизерия и чалга-олигархия

От коментар на Дияна Костова в webcafe.bg

Военен завод, авиоремонтно предприятие, телекомуникационна компания, операторите (два от два) на мултиплексите...

Държавата, която днес "наблюдава с подчертано внимание" схемаджийските набези около останките на КТБ, остави без коментар признанието за концентрацията на стратегически обекти за националната сигурност в ръцете на един-единствен собственик през мрежа от офшорки.

"Империята" на Цветан Василев е прекрасна илюстрация на затворената верига "пари - медии - реклама - политика - пари прим", която в един момент направи късо съединение. Пирамидалната структура се захранваше години наред с публични средства, докато не рухна под тежестта на мнимата си самодостатъчност.

Но най-симпатично е признанието за собствеността на най-голямата пийпълметрична агенция. Тази, с чиито данни всички национални медии съобразяват съдържанието си, а рекламодателите - бюджетите си. Същата агенция помпаше решително рейтинга на ТВ7, от която се роди политическото животно "България без цензура" на Бареков. А неговият личен политически рейтинг се помпаше по същия самоотвержен начин от социолозите, които продадоха пипълметрията на Цветан Василев - докато парите не свършиха.

И ако някой все още се учудва как е възможно държавата да проспи подобен пладнешки обир, може би е редно да си припомни впечатляващите данни на НСИ, които бяха публикувани наскоро. Повече от половината българи посочват, че нямат възможност да хранят семействата си редовно с месо или риба, да посрещат извънредни разходи или да си позволят едноседмична почивка извън дома. Но 98% имат телевизор.

Нация, която си позволява да живее на ръба на мизерията, за да издържа чалга-олигархията си, има нужда да се замисли върху себе си.