Идва ли краят на скучните уроци

Какво означава свободата, която новият закон дава на учителите и директорите

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Докато във Финландия тази седмица обсъждаха нуждите на учениците в съвременния живот по повод новата реформа на учебната програма, дебатът за промените в образованието в България тръгна в съвсем друга посока. В сряда депутатите от ресорната парламентарна комисия започнаха гледането на дългоочаквания нов закон за предучилищното и училищното образование. Но вместо да преминат към съществените въпроси, които биха могли да раздвижат закостенялата система, те спориха дали заглавието на закона да съдържа "образование" или "просвета" и дали принципите на нормативния акт трябва да са разписани преди целите му или обратното.

Един от ключовите моменти в проектозакона е училищната автономия - нещо, за което се говори отдавна и се настоява от голяма част от директорите и активните учители. Според идеите училищата ще могат сами да разработват учебни планове, учебни програми за разширена и допълнителна подготовка, както и да разпределят учебната програма в рамките на съответния образователен етап. Те ще могат и да избират организацията, методите и средствата на обучение и да определят профилите и професиите на училището. Тези, които отговарят на критериите за иновативно училище, ще имат право да определят сами и организацията на обучението, учебните предмети и програма. Ако се приеме и осъществи както трябва, промяната може да промени значително качеството на образованието. Преподаването в българските училища отдавна вече е изгубило актуалността си, учебниците преливат от ненужен материал, директорите и учителите работят в тесни рамки, а на учениците - ама хич, не им е интересно. Свободата да управляват, както и да носят отговорност за образователния процес би могла да промени всичко това.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wzq08394069 avatar :-|
    Georgi Georgiev
    • + 1

    Трябва да се раздели БЕЛ задължително! Аз лично съм имал 2 уч. часа по български в елитна софийска гимназия! Да си поговорим за планове! 5 години - 2 часа! По 4 часа на седмица БЕЛ в програмата. Литературните маниячки, които по точки ни диктуват как да мислим за дадена творба бълват ежегодно хиляди писмено неграмотни ученици! И после всички се оплакват, а никой не се сеща да се противопостави на този грозен процес. В големите училища не трябва да се допуска преподаване на български език и литература от една и съща учителка. За да се научат!

    Нередност?
  • 2
    istorik avatar :-(
    ISTORIK
    • + 1

    За съжаление има много учители по учебния предмет "Български език и литература", които предпочитат да преподават литература и пренебрегват преподаването на български език.

    Българските ученици излизат неграмотни след края на училищното образование поради слаба езикова подготовка - по роден език и по чужд език. Слабото познаване на чужди езици им пречи да пишат на български чуждиците и заемките.

    Има и ученици в гимназиалната образователна степен, които не могат да напишат безгрешно дори и собственото си лично име! Изяждат, добавят или грешат отделни букви в него. Ужас!

    И тук съвсем не става дума за деца от цигански произход, чиито родители живеят в затвора, а - за етнически българи и българки, чиито родители имат висше образование!

    Нередност?
Нов коментар