Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 27 мар 2015, 14:33, 7625 прочитания

Идва ли краят на скучните уроци

Какво означава свободата, която новият закон дава на учителите и директорите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Паралелно образование по инерция

Всяка година родителите допълват с частни уроци за милиони държавната система, а общото ниво на учениците не се подобрява

21 сеп 2015

Свободата да учиш

Интересът към алтернативните методи за образование се засилва въпреки пречките от държавата

21 авг 2015

Какво образование искаме

Форум на "Капитал" и Института за прогресивно образование събра идеи за училището на бъдещето

20 апр 2015

"K’во става бе, госпожо?"

Как преподавателят по история Светлана Михайлова разчупва часовете си и защо това си заслужава

17 апр 2015

Хората, които променят образованието

Историите и идеите на четирима души, които знаят от какво имат нужда днешните ученици

17 апр 2015

LIVE: Какво очакваме от образованието?

Държавата, бизнесът, неправителственият и културен сектор ще обсъждат какво трябва да дава училището в дискусия на MoveBG

15 апр 2015

Кое е образованието на бъдещето

Учителите, родителите и местната общност са ключовите фактори за една по-добра училищна система

7 апр 2015

Live: Образование за бъдещето

Най-важното от конференцията, която търси значимите идеи за промени в училищната система

7 апр 2015

Фотогалерия: Какво училище искат децата

Няколко ученици споделят как времето, прекарано в класните стаи, може да стане по-приятно

6 апр 2015

Как се променя учебната програма във Финландия

Учениците ще наблягат на проблеми от реалния живот и ще могат да участват в планирането на часовете си

2 апр 2015

Джон Майтън и математиката на ученето

Преподаваме предметите по начин, който кара много ученици да изпитват затруднения, казва създателят на системата JUMP Math

31 мар 2015

По-важните въпроси за частните училища

Субсидиите не са лоша идея, но само, ако се въведат с ясни условия

2 мар 2015

Летящата класна стая

Технологиите няма да заместят учителите, но учителите, които ги използват, ще заместят останалите

13 фев 2015

Училището не е само учене

Трима директори от малки населени места разказват как задържат учениците в класните стаи

16 яну 2015

Идва ли промяната в образованието

Новият закон прави крачка към мислещи ученици и активни учители, но му трябва още малко скорост

13 дек 2014


Докато във Финландия тази седмица обсъждаха нуждите на учениците в съвременния живот по повод новата реформа на учебната програма, дебатът за промените в образованието в България тръгна в съвсем друга посока. В сряда депутатите от ресорната парламентарна комисия започнаха гледането на дългоочаквания нов закон за предучилищното и училищното образование. Но вместо да преминат към съществените въпроси, които биха могли да раздвижат закостенялата система, те спориха дали заглавието на закона да съдържа "образование" или "просвета" и дали принципите на нормативния акт трябва да са разписани преди целите му или обратното.

Един от ключовите моменти в проектозакона е училищната автономия - нещо, за което се говори отдавна и се настоява от голяма част от директорите и активните учители. Според идеите училищата ще могат сами да разработват учебни планове, учебни програми за разширена и допълнителна подготовка, както и да разпределят учебната програма в рамките на съответния образователен етап. Те ще могат и да избират организацията, методите и средствата на обучение и да определят профилите и професиите на училището. Тези, които отговарят на критериите за иновативно училище, ще имат право да определят сами и организацията на обучението, учебните предмети и програма. Ако се приеме и осъществи както трябва, промяната може да промени значително качеството на образованието. Преподаването в българските училища отдавна вече е изгубило актуалността си, учебниците преливат от ненужен материал, директорите и учителите работят в тесни рамки, а на учениците - ама хич, не им е интересно. Свободата да управляват, както и да носят отговорност за образователния процес би могла да промени всичко това.

Ако се върнем за малко на примера от Финландия, сегашната промяна в учебната им програма на практика показва как се случва истинската децентрализация и училищната автономия. Реформата на национално ниво всъщност е приключила в края на миналата година, сега обаче местните власти разработват свои планове за прилагането й, а след това всяко училище ще намери най-подходящия за учениците си вариант на новите правила. Така държавата разработва основните цели и принципи на реформата, а властите и педагозите на местно ниво решават как да ги постигнат според условията, в които работят.

Лекция, събеседване или контролно

Интересно ли ще ви е, ако някой застане пред вас и ви изчете лекция на тема "Думата като морфологично средство в текста", продиктува ви план с много точки и няколко подточки и след една седмица ви препита по няколко дефиниции? Е, средностатистическият шестокласник също намира малко смисъл в това занимание. Урокът обаче е записан в одобрената от образователното министерство учебна програма по български език за шести клас като "задължителна методическа единица" в учебниците. Преподава се задължително след "видове сложни изречения" и преди "части на речта". А ако искат да спазват сега действащите разпоредби, учителите могат да избират между три метода за преподаване на урока - лекция, събеседване или контролна работа.



"В момента на учителя винаги му се казва абсолютно всичко - ще работиш по този учебник, точно по тази тема, толкова часове, само с класно-урочен подход", обобщава директорът на 119 СОУ "Академик Михаил Арнаудов" Диян Стаматов. И допълва, че първото нещо, което би направил, ако новият закон се приеме, е да стимулира и подкрепя екипа си да използва свободата за прилагане на нови и различни подходи.

Съвсем естествено активните учители отдавна вече разчупват методите си на преподаване, за да бъдат адекватни на днешните ученици. Използват електронни платформи, преподават извън класните стаи, срещат учениците с хора от практиката. В 119 СОУ например са забелязали, че задачите под форма на проекти за екипна работа коренно променят отношението на учениците. Освен че принципно в момента са извън закона обаче, съвременните методи на преподаване трудно могат и да намерят достатъчно място в претрупаната училищна програма, защото изискват повече време за подготовка и представяне. Затова по-голямата свобода в обучението трябва да върви и с цялостна промяна на учебното съдържание. Определенията за видовете сложни изречения например лесно могат да се открият с едно търсене в Google. За разлика от уменията за участие в дебат или за качествено общуване с връстници и родители.

Изграждането на компетенции за реалния живот е и фокусът на промяната във финландската учебна програма, която тази седмица превзе медийното внимание. От следващата година учителите там ще обръщат повече внимание на преподаването на теми вместо предмети, на връзките между различните материи, на развитието у учениците на тези умения, които имат широко приложение. Освен традиционните предмети във финландските училища ще се преподават т.нар. феномени (интердисциплинарни теми) - например климатични промени, Европейски съюз, граждански общности - с идеята те да свързват различни аспекти от материала, да кажем, география с английски, и да са полезни за живота на учениците. А каква е целта на промените обяснява Ирмели Халинен, която ръководи разработването на учебната програма във финландския национален борд за образование: "Да развием училищата като образователни общности, да наблегнем върху удоволствието от ученето и върху сплотената атмосфера, както и да наложим автономията на учениците в ученето и в училищния живот."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 януари 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/ governmentevent

Дванадесета годишна среща на бизнеса с правителството



Акценти в програмата:
Загубата на човешки капитал през последните години - колко голям е проблемът, какви са ефектите за икономиката и какви държавни политики могат да го решат
Какво може да направи правителството за задържане и развитие на човешкия капитал
Докога ще расте европейската икономика и кои политики могат да повлияят на българския пазар на труда
Ще постигне ли България устойчив ръст, докато губи човешки капитал
Как българската икономика да стане атрактивна за работещите в чужбина


Прочетете и това

Депутатите правят бивши ниви вечни терени за строителство Депутатите правят бивши ниви вечни терени за строителство

Комисията по земеделие прие, че веднъж сменено предназначението на земята, само ще се препотвърждава

17 яну 2018, 853 прочитания

Вечерни новини: Алпинистът Боян Петров предлага решение за Пирин, ГЕРБ подкрепи закона "Пеевски за КТБ" Вечерни новини: Алпинистът Боян Петров предлага решение за Пирин, ГЕРБ подкрепи закона "Пеевски за КТБ"

И още: Bitcoin загуби 25% и вече е под 10 000 долара; Борисов обеща да се справи с корупцията в България "до две-три години"

17 яну 2018, 1334 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
София въздиша

Конкурсът за нов облик на централните части на града протича с някои очевидни пропуски

"Телиш": между дълга и вината

Централна кооперативна банка е изкупила всички обезпечени вземания към финансираната от КТБ изба и се превръща в основен кандидат да я придобие

Стари муцуни, популисти и евроскептици

Несигурните италиански избори отново ще изправят на нокти ЕС

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Музика за очите

Мадрид представя Дебора Файнголд, пред чийто обектив са заставали някои от най-големите имена в поп културата през последните няколко десетилетия

Волна програма

За това колко е важно да намираш удовлетворение и извън работата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 13.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Сривът на криптовалутите - пукане на балон или нова нормалност

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2018 Прочетете