С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 27 мар 2015, 14:33, 8673 прочитания

Идва ли краят на скучните уроци

Какво означава свободата, която новият закон дава на учителите и директорите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Докато във Финландия тази седмица обсъждаха нуждите на учениците в съвременния живот по повод новата реформа на учебната програма, дебатът за промените в образованието в България тръгна в съвсем друга посока. В сряда депутатите от ресорната парламентарна комисия започнаха гледането на дългоочаквания нов закон за предучилищното и училищното образование. Но вместо да преминат към съществените въпроси, които биха могли да раздвижат закостенялата система, те спориха дали заглавието на закона да съдържа "образование" или "просвета" и дали принципите на нормативния акт трябва да са разписани преди целите му или обратното.

Един от ключовите моменти в проектозакона е училищната автономия - нещо, за което се говори отдавна и се настоява от голяма част от директорите и активните учители. Според идеите училищата ще могат сами да разработват учебни планове, учебни програми за разширена и допълнителна подготовка, както и да разпределят учебната програма в рамките на съответния образователен етап. Те ще могат и да избират организацията, методите и средствата на обучение и да определят профилите и професиите на училището. Тези, които отговарят на критериите за иновативно училище, ще имат право да определят сами и организацията на обучението, учебните предмети и програма. Ако се приеме и осъществи както трябва, промяната може да промени значително качеството на образованието. Преподаването в българските училища отдавна вече е изгубило актуалността си, учебниците преливат от ненужен материал, директорите и учителите работят в тесни рамки, а на учениците - ама хич, не им е интересно. Свободата да управляват, както и да носят отговорност за образователния процес би могла да промени всичко това.


Ако се върнем за малко на примера от Финландия, сегашната промяна в учебната им програма на практика показва как се случва истинската децентрализация и училищната автономия. Реформата на национално ниво всъщност е приключила в края на миналата година, сега обаче местните власти разработват свои планове за прилагането й, а след това всяко училище ще намери най-подходящия за учениците си вариант на новите правила. Така държавата разработва основните цели и принципи на реформата, а властите и педагозите на местно ниво решават как да ги постигнат според условията, в които работят.

Лекция, събеседване или контролно

Интересно ли ще ви е, ако някой застане пред вас и ви изчете лекция на тема "Думата като морфологично средство в текста", продиктува ви план с много точки и няколко подточки и след една седмица ви препита по няколко дефиниции? Е, средностатистическият шестокласник също намира малко смисъл в това занимание. Урокът обаче е записан в одобрената от образователното министерство учебна програма по български език за шести клас като "задължителна методическа единица" в учебниците. Преподава се задължително след "видове сложни изречения" и преди "части на речта". А ако искат да спазват сега действащите разпоредби, учителите могат да избират между три метода за преподаване на урока - лекция, събеседване или контролна работа.



"В момента на учителя винаги му се казва абсолютно всичко - ще работиш по този учебник, точно по тази тема, толкова часове, само с класно-урочен подход", обобщава директорът на 119 СОУ "Академик Михаил Арнаудов" Диян Стаматов. И допълва, че първото нещо, което би направил, ако новият закон се приеме, е да стимулира и подкрепя екипа си да използва свободата за прилагане на нови и различни подходи.

Съвсем естествено активните учители отдавна вече разчупват методите си на преподаване, за да бъдат адекватни на днешните ученици. Използват електронни платформи, преподават извън класните стаи, срещат учениците с хора от практиката. В 119 СОУ например са забелязали, че задачите под форма на проекти за екипна работа коренно променят отношението на учениците. Освен че принципно в момента са извън закона обаче, съвременните методи на преподаване трудно могат и да намерят достатъчно място в претрупаната училищна програма, защото изискват повече време за подготовка и представяне. Затова по-голямата свобода в обучението трябва да върви и с цялостна промяна на учебното съдържание. Определенията за видовете сложни изречения например лесно могат да се открият с едно търсене в Google. За разлика от уменията за участие в дебат или за качествено общуване с връстници и родители.

Изграждането на компетенции за реалния живот е и фокусът на промяната във финландската учебна програма, която тази седмица превзе медийното внимание. От следващата година учителите там ще обръщат повече внимание на преподаването на теми вместо предмети, на връзките между различните материи, на развитието у учениците на тези умения, които имат широко приложение. Освен традиционните предмети във финландските училища ще се преподават т.нар. феномени (интердисциплинарни теми) - например климатични промени, Европейски съюз, граждански общности - с идеята те да свързват различни аспекти от материала, да кажем, география с английски, и да са полезни за живота на учениците. А каква е целта на промените обяснява Ирмели Халинен, която ръководи разработването на учебната програма във финландския национален борд за образование: "Да развием училищата като образователни общности, да наблегнем върху удоволствието от ученето и върху сплотената атмосфера, както и да наложим автономията на учениците в ученето и в училищния живот."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК позволи на МВР да продължи търга за новите лични карти за 280 млн. лв. КЗК позволи на МВР да продължи търга за новите лични карти за 280 млн. лв.

Поръчката за биометричните документи трудно ще бъде завършена преди края на 2021 г., а следващите две години МВР очаква масова подмяна на лични документи

20 авг 2019, 10 прочитания

Държавата предлага нова порция ДЦК за 200 млн. лв. 1 Държавата предлага нова порция ДЦК за 200 млн. лв.

Така общият обем пласиран дълг от началото на годината може да достигне 900 млн. лв.

20 авг 2019, 511 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
София въздиша

Конкурсът за нов облик на централните части на града протича с някои очевидни пропуски

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда