Как (евентуално) ще изглежда центърът на столицата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как (евентуално) ще изглежда центърът на столицата

Релсите по ул. "Граф Игнатиев" ще бъдат сближени, за да се освободи място за пешеходци

Как (евентуално) ще изглежда центърът на столицата

Алея на спорта край Перловска река, нов облик на площадите "Славейков" и "Гарибалди", без автомобили пред "Св. Александър Невски"

Мария Манолова, Десислава Лещарска
11352 прочитания

Релсите по ул. "Граф Игнатиев" ще бъдат сближени, за да се освободи място за пешеходци

© Капитал


ЗОНА 1: Проектът за реконструкция е дело на студио "Стефан Добрев - архитектура и дизайн". Той предвижда бул. "Евлоги Георгиев" да се увеличи с по една лента за движение във всяка посока. "Това ще направи трафика по-флуиден - вместо стотици автомобили да стоят на едно място и да замърсяват, ще им осигурим бързо преминаване", коментира по време на представянето арх. Стефан Добрев. "Ще поправим една градоустойствена аномалия, тъй като сега от трилентов пътят преминава в двулентов", допълни той. "Освен това ние не създаваме нови платна, а съществуващите ги прекрояваме, полемики в тази посока са безсмислени", каза още Добрев. Пътното платно щяло да се разшири с 90 см "за сметка на широките тротоари", е посочено в обяснителната бележка към проекта. Впоследствие арх. Петър Диков обясни, че новата лента щяла да е само за автобуси на градския транспорт.

Друга съществена промяна е планираното запълване на речното корито на река Перловска. Нивото й ще се вдигне с 60 см с помощта на несложни хидросъоръжения, наречени саваци, разположени на 4 различни места, "така че да не пречат на заустването на дъждовните води", каза арх. Добрев. В обяснителната бележка към проекта той сравнява "канала" на Перловската с канала Сен Мартен в Париж. От двете страни на Перловската се запазват дърветата, част от площите ще се затревят, ще се обособи "Алея на спорта" с тематични площадки, ще се измести и коригира велоалеята. "Така даваме културно съдържание на пешеходното пространство", обясни арх. Добрев пред събралите се на обсъждането граждани. Неговият проект предвижда пространството между двете платна на булеварда да се превърне в притегателен център за срещи, отдих и събития. Според проекта нивото на зелените площи покрай булеварда ще бъде повдигнато, за да се изолира пространството от шума.

Актуализираният проект предвижда кръгово кръстовище на ъгъла на бул. "Евлоги Георгиев" и ул. "Ген. Йосиф В. Гурко", в центъра на което трябва да има и голям площад за събития. Идеята обаче най-вероятно ще отпадне, стана ясно от думите на главния архитект на София Петър Диков.

Нивото на Перловска река ще се повдигне с 60 см., а около нея ще има площадки за спорт и култура
Автор: Капитал

ЗОНА 2:  Автор на проекта за реконструкция е "АДА" ООД на арх. Иво Панталеев. Той предвижда трансформация на ул. "Граф Игнатиев" в пешеходна зона - от паметника на патриарх Евтимий (Попа) до ул."Алабин". "Ниският план на втора зона ще бъде обновен 100%", каза на представянето арх. Панталеев. Това значи пълна подмяна на настилките, които да бъдат заменени с гранитни плочи, подмяна на цялото осветление, както и подмяна на "твърде старата и увредена" растителност.

Трамвайните линии няма да се премахват, а в отсечката между "Попа" и площадите "Славейков" и "Гарибалди" ще се сближат до ширината на един коловоз. По думите на арх. Петър Диков това е изпълнимо, а трамваите в двете противоположни посоки щели да се изчакват не повече от минута и половина. В момента идеята срещала острата съпротива на общинското дружество "Столичен електротранспорт", но след време щели да склонят, твърди Диков.

Релсите по ул. "Граф Игнатиев" ще бъдат сближени, за да се освободи място за пешеходци
Фотограф: Капитал
Източник: А.Д.А.

Сергиите от ул. "Граф Игнатиев" ще бъдат премахнати, а пазарът за плодове и зеленчуци ще се провежда само в петък на малка част от отсрещния тротоар под остъклени навеси. Книжният пазар на пл. "Славейков" ще бъде само в петък, събота и неделя, площта му ще се редуцира до една трета и също ще се провежда под специално изградени навеси. Големи вълнения предизвика идеята на арх. Пантелеев да се премахне злополучният фонтан от пл. "Славейков", където преди десет години от токов удар почина един мъж, а на негово място да се премести статуята на Славейкови - баща и син. Арх. Панталеев посочи, че това въобще не е най-важният елемент в неговия проект и няма против запазването на сегашното положение, като арх. Диков потвърди впоследствие, че и фонтанът, и статуята остават по местата си.

В центъра на града ще има зони със скорост на движение до 30 км/ч.
Автор: Капитал

Реконструкцията предвижда още улиците "Цар Шишман" и "Солунска" да се превърнат в споделени пространства за пешеходци, автомобили и велосипедисти, а нивото на пътното платно ще се изравни с това на тротоарите. Ще се обособят зони със скорост на движение 20 и 30 км/ч. В цялата зона ще се подменят осветлението и настилките. На ул."Солунска" ще има подземно сметосъбиране (каквото вече има и на Женския пазар - също по проект на арх. Панталеев), което вече е отчасти изградено, а паркоместата ще бъдат "изрисувани" чрез пътната настилка.

ЗОНА 4: Автор на проекта отново е АДА ООД. Авторите предвиждат забрана за трафика от входа на храм-паметник "Александър Невски" до ул. "Г.С. Раковски", като пространството ще се превърне в пешеходна зона. Паркирането в района ще бъде ограничено с изграждането на два подземни паркинга тип "складове за коли" за над 500 автомобила в района на ул. "Оборище" и Народното събрание. Предстои да се разбере дали тази идея е осъществима и ще оцелее след серията от експертни съвети, общински съвети и комисии, през които трябва да премине проектът.

Огромните пилони пред "Св. Александър Невски" предизвикаха голям дебат сред архитекти, урбанисти и граждани
Автор: Капитал

Пред "Александър Невски" е предвидено поставянето на "осветителни мачти" с височина 12 и 18 метра, наречени от авторите "колонади като на площадите "Свети Петър" в Рим, "Героите" в Будапеща и "Казанския събор" в Петербург", които също озадачиха много архитекти. Още по-странното е, че в описателната бележка е посочено от кой точно производител могат да се поръчат мачтите - Woodhouse, Великобритания. Дискусия предизвика и идеята за вграждането на символни "златни" плочки с размер на паве в настилката пред "Александър Невски", на които ще са изписани имената на "граждани с принос към София" - например главния архитект Петър Диков. Друга идея на архитектите е и т.нар. златна линия - поредица от плочки със златна инкрустация, които да служат като туристически маршрут за гостите на града.

Проектът предвижда още реконструкция на градинките пред Софийския университет "Свети Климент Охридски", зад Военния клуб (сергиите на търговците на антики ще бъдат преместени) и градинката на "Кристал". Навсякъде ще бъдат подменени настилките, пейките и осветлението. На третото обсъждане на проекта един от авторите на паметника на Стефан Стамболов в градинката "Кристал",  арх. Иван Аврамов, обяви, че не му харесват планираните в градинката каменни пейки и ако ги види реализирани, ще отнесе въпроса в съда.

Въпреки че зоната е заобиколена от шест пътни платна, планът е тя да привлича хора за отдих и спорт
Автор: Капитал

ЗОНА 1: Проектът за реконструкция е дело на студио "Стефан Добрев - архитектура и дизайн". Той предвижда бул. "Евлоги Георгиев" да се увеличи с по една лента за движение във всяка посока. "Това ще направи трафика по-флуиден - вместо стотици автомобили да стоят на едно място и да замърсяват, ще им осигурим бързо преминаване", коментира по време на представянето арх. Стефан Добрев. "Ще поправим една градоустойствена аномалия, тъй като сега от трилентов пътят преминава в двулентов", допълни той. "Освен това ние не създаваме нови платна, а съществуващите ги прекрояваме, полемики в тази посока са безсмислени", каза още Добрев. Пътното платно щяло да се разшири с 90 см "за сметка на широките тротоари", е посочено в обяснителната бележка към проекта. Впоследствие арх. Петър Диков обясни, че новата лента щяла да е само за автобуси на градския транспорт.

Друга съществена промяна е планираното запълване на речното корито на река Перловска. Нивото й ще се вдигне с 60 см с помощта на несложни хидросъоръжения, наречени саваци, разположени на 4 различни места, "така че да не пречат на заустването на дъждовните води", каза арх. Добрев. В обяснителната бележка към проекта той сравнява "канала" на Перловската с канала Сен Мартен в Париж. От двете страни на Перловската се запазват дърветата, част от площите ще се затревят, ще се обособи "Алея на спорта" с тематични площадки, ще се измести и коригира велоалеята. "Така даваме културно съдържание на пешеходното пространство", обясни арх. Добрев пред събралите се на обсъждането граждани. Неговият проект предвижда пространството между двете платна на булеварда да се превърне в притегателен център за срещи, отдих и събития. Според проекта нивото на зелените площи покрай булеварда ще бъде повдигнато, за да се изолира пространството от шума.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK