Спасяването на НЕК ще е първата задача на новия шеф на енергийния регулатор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спасяването на НЕК ще е първата задача на новия шеф на енергийния регулатор

По думите на Иван Иванов в момента НЕК е поставена в привилегировано положение, което изкривява пазара.

Спасяването на НЕК ще е първата задача на новия шеф на енергийния регулатор

Новият председател Иван Иванов ще стимулира газоснабдяването

5142 прочитания

По думите на Иван Иванов в момента НЕК е поставена в привилегировано положение, което изкривява пазара.

© Велко Ангелов


Финансовото спасяване на Националната електрическа компания (НЕК) беше поставено като един от основните приоритети от единствения кандидат за председател на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов. Във вторник (31 март) депутати от енергийната комисия изслушаха концепциите за работата на енергийната комисия от всички 20 номинирани. По процедура народните представители трябва да преценят кои от тях ще продължат във финалния етап от процедурата -  гласуването в пленарната зала.

Нищо ново

Представянето на Иванов не изненада с радикално нови предложения за развитието на сектора и работата на КЕВР. Основните мерки, препоръчани от него, преповториха последните промени в закона за енергетиката, които бяха приети в началото на месеца. В това число влизат ограничението на изкупуването на неефективната електроенергия от топлофикациите и финализирането на преговорите с американските централи с дългосрочни договори (които трябва да приключат до края на годината). Според Иванов ограничението за изкупуването на възобновяема енергия чрез запазване на годишните квоти за производство на този вид енергия трябва да се запази (и което беше въведено още от кабинета на Пламен Орешарски). Той посочи, че само малките ВЕИ проекти - до 30 кВ, ще продължат да получават подкрепа (повечето медии погрешно го цитираха, че цените за бита с потребление до 300 киловатчаса няма да растат).

Друга мярка, посочена от Иванов (макар че тя вероятно е в прерогативите на министерството на енергетиката) за намаляване финансовия дефицит на НЕК, е компанията да продава електроенергията си за свободния пазар чрез открити процедури. Той посочи, че сключването на директни договори с определени компании без провеждането на конкурс (за което "Капитал" писа) е довело до увеличаването на дефицита на компанията.

Иванов посочи като приоритет и промените в правилата за търговия с електроенергия, които да осигурят равнопоставени права за всички участници на балансиращия пазар. По думите му в момента НЕК е поставена в привилегировано положение, което изкривява пазара.

Бъдещият председател на комисията подкрепи и мерките, заложени с промените в закона, по отношение на големите индустриални потребители. Става въпрос за въвеждането на праг на потребление, над който големите консуматори да са освободени от плащането на добавка за зелена енергия. Разходите по нея обаче ще трябва да бъдат платени от другите потребители.

Специални мерки

Като основен проблем пред развитието на газоразпределението Иванов посочи практиката директно присъединени потребители (основно големите индустриални консуматори) да снабдяват с газ отделни дружества (така наречените гроздове). Решението на този казус се разисква в КЕВР в последната година основно под натиска на една фирма, но преди няколко седмици след среща в комисията с всички заинтересовани страни е взето решение сегашното положение да не се променя. Иванов обаче даде категорична заявка да бъдат направени промени в тази насока, от което ще спечелят основно газоразпределителните дружества и може да се очаква ожесточен отпор от страна на индустриалните дружества.

По отношение на топлофикационния сектор Иванов изказа много критики за това, че дружествата в този сектор са неефективни, съоръженията им се обслужват лошо и има пропуски в управлението по отношение на потребителите.

Не на последно място бяха коментирани и мерките, които трябва да бъдат предприети във ВиК сектора, за който досега имаше небезоснователни критики, че е подценяван от регулатора. За да се промени това, в закона за енергетиката бяха приети текстове, с които КЕВР ще бъде разделен на два състава за електроенергийния и водния сектор. Иванов изтъкна, че цената на водата трябва да бъде намалена, което ВиК дружествата трябва да компенсират от реализирането на по-голяма ефективност.

Стиковани мнения

По време на изказванията на кандидатите направи впечатление, че мненията на част от тях почти напълно препокриват това на кандидата на председател Иван Иванов. Именно част от тях са и сред имената, за които се коментира, че изборът им е предрешен. Така например бившият изпълнителен директор на "Булгаргаз холдинг" Любомир Денчев напълно подкрепи мнението на Иванов за това, че трябва да се премахне практиката за създаването на гроздове. По думите му те формират 50% от потребителите на пазара и този проблем трябва да се реши категорично. По думите му контролът върху "Булгартрансгаз" трябва да се засили, защото там се решавали въпроси от 2009 г. Според Денчев причината за липсата на либерализация на газовия пазар не е само заради липсата на интерконтекторни връзки, а се дължи и на политиката на "Булгаргаз" да не предоставя разнообразни договори.

Димитър Кочков, който също е сред сигурните имена за комисар с компетенции във ВиК сектора (номинация на БСП - "Лява България") също изрази идентична с бъдещия си шеф концепция за развитието на водния сектор. Той също така посочи, че е добре да се върнат териториалните звена на КЕВР, които познавали най-добре регулираните дружества.

Евгения Харитонова, която в момента е зам.-председател на КЕВР и е едно от предложенията на ГЕРБ, посочи като приоритет изготвянето на пътна карта от мерки за пълната либерализация на енергийния пазар, която трябва да се случи до края на годината. Харитонова също така подчерта, че България трябва да докаже позициите си като износител на енергия, което беше посочено и от други кандидати.

Нестандартни предложения

Интересно беше представянето на Владко Владимиров, предложен от Патриотичният фронт, който в момента е консултант на граждански договор към "Мини Марица-изток" и също е сред вероятните претенденти на КЕВР. Владимиров призна, че не познава в детайли работата на комисията, но това пък може да му помогне за даването на по-нестандартни идеи. Като цяло той обясни, че може да помогне с определянето на по-точно цени на въглищата при определянето на цената на електроенергията, което може да доведе до нейното намаляване.

Концепциите на повечето кандидати съдържаха и мнението, че административният и финансовият капацитет на регулатора са недостатъчни за изпълнение на всичките му задължения.

Едва ли обаче въпросните изказвания ще окажат някакво съществено влияние върху вота на народните представители, които трябва да гласуват окончателното приемане на новия състав на КЕВР този четвъртък. Както изглежда, новите членове на регулатора са предварително договорени.

Финансовото спасяване на Националната електрическа компания (НЕК) беше поставено като един от основните приоритети от единствения кандидат за председател на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов. Във вторник (31 март) депутати от енергийната комисия изслушаха концепциите за работата на енергийната комисия от всички 20 номинирани. По процедура народните представители трябва да преценят кои от тях ще продължат във финалния етап от процедурата -  гласуването в пленарната зала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    hristo3 avatar :-|
    Hristo Hristov

    До
    Председателя на
    Народното събрание на Р. България
    Тук

    Вик за справедливост No1(допълнен)
    /вид ЖАЛБА/
    от Христо Ас. Христов
    живущ: [email protected]
    Г-н Председател,
    Моля НЕ препращайте писмото да министерството на енергетиката, те вече НЕ са компетентни по решението му защото отдавна НЕ разбират какво означават думите СПРАВЕДЛИВОСТ и МОРАЛ.
    СПРАВЕДЛИВОСТ – да вършиш нещата с ПРАВДА.
    СПРАВЕДЛИВО ли е “топлофикация” да стане собственик на жилището ми за което съм работил цял живот, заради 2 тръби, които също влизат в цената му ?
    Закона за енергетиката в тази му част /чл153, ал.1 и 6 отЗЕ/ е насилие върху беззащитния българин на всички нива на управлението години наред при 5/пет/ /анти/Народни събрания – едно го прие а 4 мълчаливо го пемълчаваха и утвърдиха за ограбване с насилие на народа.
    Законът за енергетиката в сегашния му вид е повече от грабителски закон.
    Той е дискриминационен и скрито расистки закон, целящ да изгони сиромасите (хора с ограничени доходи или почти без доходи) от жилищатата им в големите градове да отидат по селата или другаде.
    Сградната инсталация излъчва топлина, която трябва да се плати на топлофикация.
    А УЛИЧНАТА ИНСТАЛАЦИЯ не излъчва ли топлина и кой я плаща на топлофикация? Отговор: УЛИЧНАТА ИНСТАЛАЦИЯ е много добре ИЗОЛИРАНА и за нея топлофикация няма претенции.
    ЛОГИКА: "Сградната инсталация" също така се ИЗОЛИРА от губещата страна/топлофикация/. Загубите изчезват и казуса "Сградната инсталация" също изчезва.
    Иначе има само два изхода: или топлофикация да ни “приватизира” жилищата или законотворците от народното събрание да създадат справедлив закон с който да гарантират неприкосновеността на частната собственост.
    В първия /сегашен/ случай законът е комунистически в извратен вариант. Тези, които го създадоха и търпяха в продължение на ЧЕТИРИ/анти/народни събрания, вие определете кому служеха. На ред е ПЕТОТО народно събрание – чакаме справедливост.
    И още 2 неща: 1.”СППП уведомява потребителите, че от 25.07.2014 г. е налице изменение на Закона за защита на потребителите (ЗЗП), което е в синхрон с най-новите изисквания на законодателството на ЕС (Директива 2011/83 относно правата на потребителите). Съгласно това изменение потребителят не е длъжен да заплаща за стоки или услуги, които не са изрично поискани от него. Това включва и правото на потребителите да не заплащат за доставени вода, газ, електрическа или топлоенергия, при условие че тези услуги не са поискани и не са ползвани от потребителя. Това включва случаите, когато потребителят не ползват парно, да заплащат топлинна енергия за сградна инсталация, тъй като доставката на тази услуга не е поискана от него.”
    2. В представената програма за енергийно саниране на жилищата доколкото разбрах влиза и централен колектор /”щранг” / за хоризонтално подаване на топлоенергията към желаещите да бъдат абонати на „топлофикация”. Това премахва изцяло въпроса за „доказаните загуби” и ни освобождава от робството на „топлофикация”. Само че, правилата на тази програма спират осъществяването й за доста голяма част от живущите в „панели”– поредния „български парадокс” с оправдания „условията на Европа не позволяват по друг начин да се усвоят тези пари” – „цара дава, пъдара не дава” и т.н. Предлагам тази пречка да се реши със закон – със закон ни направиха „роби” при царското правителство, сега със закон ни освободете от тази робия. Като този закон ще има не само социален ефект/ помощ за сиромасите/ но и национален /енергоспестяващ/ ефект. Няма искам- не искам. Прави се централен колектор в стълбищните клетки и всеки който може и иска се включва за абонат. Това е справедливо – който може, плаща и се отоплява, но спира да се оплаква, че аз който не мога да се включа за момента, го „крада” с топлината от неизолираните тръби от „топлофикация”, които преминават през жилището ми.
    Не мога да поема товара Ви в управлението на страната, но ако няма ПРАВДА и дела на правда, всички приказки за демокрация, свобода, “европейски“ ценности и (които всъщност са християнските ценности), национални и социални програми – остават кухи фрази за словесно жонглиране и поредното баламосване на намаляващия български народ. Върнете Закона за енергетиката от преди 2000-та год, ако не можете друг да измислите. Отменете грабителските изменения в ЗЕ от края на 2001 год. /чл153, ал.1 и 6 отЗЕ/
    Пак Ви моля, сложете в ред законите, които да защитават беззащитните.
    …_11_2014г / 03 2015г….. С уважение:.../ п /.....
    София /Х.Христов/

    На Господа Исуса Христа уповавам, човеците само ги предупреждавам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK