С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 31 мар 2015, 17:34, 13497 прочитания

Държавата задейства варианта на "Струма" без мегатунел през Кресна

Участъкът от магистралата ще се препроектира, а 15-километровото съоръжение най-вероятно ще се замени с дублиране на съществуващия път

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Магистрала "Струма" може и да не слиза в 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Това става ясно от обществена поръчка за нов идеен проект за участъка, обявен от Национална компания "Стратегическа инфраструктура" (НКСИ). За вероятния отказ на държавата от сложното съоръжение под Кресненското дефиле с прогнозна цена над 500 млн. евро спомена и шефът на НКСИ Асен Антов по време на конференция за инфраструктурата на Балканите миналата седмица.

"Ще се правят две екологични оценки – на варианта с тунел и на алтернативен вариант", каза тогава Антов. Сега шефът на НКСИ поясни пред "Капитал", че алтернативата на 15-километровия тунел под Кресна е задействана още в края на миналата година.


Държавната инфраструктурна компания е уведомила екоминистерството в края на 2014 г., че иска в процедурата по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на участъка от магистралата през Кресненското дефиле да се включат две трасета. "Резултатите ще са ясни в края на годината. Тунелът ще струва над 500 млн. евро, а алтернативата – 300 млн. евро. Това е много сериозна разлика и ако се окаже, че вариантът е приемлив – защо да не предпочетем него", казва Антов.

Алтернативата

Поръчката на НКСИ е за идеен проект за така наречения лот 3.2 на магистрала "Струма" – от Крупник до Кресна (21 км). Прогнозната й стойност е близо 1.2 млн. лева, а срокът за изпълнение – 168 дни. Тя включва геодезическо заснемане, нови геоложки проучвания, геометрично решение на трасето, оценка на разходите и др.



В обявлението е посочено, че "на база предпроектните проучвания идейният проект трябва да съдържа следните големи съоръжения: 25 мостове и виадукти с дължина 3 км, 24 тунела с дължина 6.5 км, укрепващи и подпорни стени - 7 км, както и 3 пътни възела". От разговори с Антов и с Иван Бойков от Камарата на строителите стана ясно, че ще се върви към "модификация" на съществуващото трасе - разширяване, повдигане чрез мостове и преминаване през Кресненското дефиле чрез серия от тунели. Това описание се доближава до проекта, представен през пролетта на миналата година пред пътни инженери и преподаватели от Университета по строителство, архитектура и градоустройство, който получи широка подкрепа от българските строителни фирми впоследствие.

Той предвижда строеж на естакада над път Е79, която в отделни участъци да минава чрез мостове над р. Струма и с къси тунели през Малешевска планина. Неофициално се твърдеше, че този проект е лансиран от президента на "Главболгарстрой" Симеон Пешов, който отрече информацията. Новият вариант не е разглеждан в периода 2007–2008 г., когато се взе решение за тунела, но миналата година беше определен като "възможен" от проф. Добрин Денев, чийто подпис стои под екологичната оценка на магистралата от 2008 г.

Конфликтът

Кресненското дефиле е природен феномен. Там се срещат две климатични области – средиземноморската и умереноконтиненталната, в резултат на което в района съжителстват растения и животни, характерни и за двете. От двете страни на река Струма е разположен и най-старият природен резерват в България - "Тисата", а цялата територия (която е и сеизмична) е защитена зона по "Натура 2000". Заради природните особености на мястото, а и след обществени обсъждания, още през 2007 г., се взе решение магистрала "Струма" да слиза в 15-километров тунел под дефилето. През 2008 г. е приет ОВОС на идейния проект, а през 2013 г. България подава апликационна форма за магистралата до Европейската комисия с условието да се строи тунел.

През 2014 г. строителният бранш откри, че идеята не му допада, като негативни реакции дойдоха от Камарата на строителите в България, браншова камара "Пътища" и университетски преподаватели. Според тях тунелът е скъп – над 1 млрд. лв., със скъпа поддръжка, рисков, а строителството ще отнеме много време. В същото време реализацията му изисква екипи и машини, с каквито сред българските компании разполагат единици, специализирани в тунелното строителство. Това означава, че голяма част от финансовия ресурс за новата оперативна програма "Транспорт" може да подмине големите български строители. Предвид че те разчитат почти изцяло на държавата в този период, това е сериозен удар за тях.

Природозащитниците обаче са против трафикът от магистралата да излиза в дефилето и не са съгласни проектът да се променя в "12 без 5", след като са минали всички процедури и всеки е можел да си каже мнението. Изграждането на много на брой малки тунели с много входове и изходи в сеизмичен район освен това може да се окаже по-нерентабилно от строежа на един дълъг тунел, коментират от сдружения от областта на околната среда. "Няма подробен анализ на влиянието на 15-километровия тунел под Кресненското дефиле върху природата", възрази Асен Антов. Затова в момента отново се прави нова екологична оценка и на двата варианта, а окончателното решение ще има в края на годината. Ако България не изгради отсечката от магистралата до 2022 г., ще загуби еврофинансирането за цялата "Струма".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София

И още: Депутатите приеха туристически данък за нощувките в Airbnb; Китай затяга мерките в Хубей; Еврозоната не изключва фискални стимули за борба с икономическия спад

19 фев 2020, 1363 прочитания

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 1229 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Как да гарантираме независимостта на съда и съдебната система?

Дискусия на MoveBG търси необходимите промени в правосъдието

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10