Държавата задейства варианта на "Струма" без мегатунел през Кресна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата задейства варианта на "Струма" без мегатунел през Кресна

Река Струма

Държавата задейства варианта на "Струма" без мегатунел през Кресна

Участъкът от магистралата ще се препроектира, а 15-километровото съоръжение най-вероятно ще се замени с дублиране на съществуващия път

Десислава Лещарска
13812 прочитания

Река Струма

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Магистрала "Струма" може и да не слиза в 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Това става ясно от обществена поръчка за нов идеен проект за участъка, обявен от Национална компания "Стратегическа инфраструктура" (НКСИ). За вероятния отказ на държавата от сложното съоръжение под Кресненското дефиле с прогнозна цена над 500 млн. евро спомена и шефът на НКСИ Асен Антов по време на конференция за инфраструктурата на Балканите миналата седмица.

"Ще се правят две екологични оценки – на варианта с тунел и на алтернативен вариант", каза тогава Антов. Сега шефът на НКСИ поясни пред "Капитал", че алтернативата на 15-километровия тунел под Кресна е задействана още в края на миналата година.

Държавната инфраструктурна компания е уведомила екоминистерството в края на 2014 г., че иска в процедурата по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на участъка от магистралата през Кресненското дефиле да се включат две трасета. "Резултатите ще са ясни в края на годината. Тунелът ще струва над 500 млн. евро, а алтернативата – 300 млн. евро. Това е много сериозна разлика и ако се окаже, че вариантът е приемлив – защо да не предпочетем него", казва Антов.

Алтернативата

Поръчката на НКСИ е за идеен проект за така наречения лот 3.2 на магистрала "Струма" – от Крупник до Кресна (21 км). Прогнозната й стойност е близо 1.2 млн. лева, а срокът за изпълнение – 168 дни. Тя включва геодезическо заснемане, нови геоложки проучвания, геометрично решение на трасето, оценка на разходите и др.

В обявлението е посочено, че "на база предпроектните проучвания идейният проект трябва да съдържа следните големи съоръжения: 25 мостове и виадукти с дължина 3 км, 24 тунела с дължина 6.5 км, укрепващи и подпорни стени - 7 км, както и 3 пътни възела". От разговори с Антов и с Иван Бойков от Камарата на строителите стана ясно, че ще се върви към "модификация" на съществуващото трасе - разширяване, повдигане чрез мостове и преминаване през Кресненското дефиле чрез серия от тунели. Това описание се доближава до проекта, представен през пролетта на миналата година пред пътни инженери и преподаватели от Университета по строителство, архитектура и градоустройство, който получи широка подкрепа от българските строителни фирми впоследствие.

Той предвижда строеж на естакада над път Е79, която в отделни участъци да минава чрез мостове над р. Струма и с къси тунели през Малешевска планина. Неофициално се твърдеше, че този проект е лансиран от президента на "Главболгарстрой" Симеон Пешов, който отрече информацията. Новият вариант не е разглеждан в периода 2007–2008 г., когато се взе решение за тунела, но миналата година беше определен като "възможен" от проф. Добрин Денев, чийто подпис стои под екологичната оценка на магистралата от 2008 г.

Конфликтът

Кресненското дефиле е природен феномен. Там се срещат две климатични области – средиземноморската и умереноконтиненталната, в резултат на което в района съжителстват растения и животни, характерни и за двете. От двете страни на река Струма е разположен и най-старият природен резерват в България - "Тисата", а цялата територия (която е и сеизмична) е защитена зона по "Натура 2000". Заради природните особености на мястото, а и след обществени обсъждания, още през 2007 г., се взе решение магистрала "Струма" да слиза в 15-километров тунел под дефилето. През 2008 г. е приет ОВОС на идейния проект, а през 2013 г. България подава апликационна форма за магистралата до Европейската комисия с условието да се строи тунел.

През 2014 г. строителният бранш откри, че идеята не му допада, като негативни реакции дойдоха от Камарата на строителите в България, браншова камара "Пътища" и университетски преподаватели. Според тях тунелът е скъп – над 1 млрд. лв., със скъпа поддръжка, рисков, а строителството ще отнеме много време. В същото време реализацията му изисква екипи и машини, с каквито сред българските компании разполагат единици, специализирани в тунелното строителство. Това означава, че голяма част от финансовия ресурс за новата оперативна програма "Транспорт" може да подмине големите български строители. Предвид че те разчитат почти изцяло на държавата в този период, това е сериозен удар за тях.

Природозащитниците обаче са против трафикът от магистралата да излиза в дефилето и не са съгласни проектът да се променя в "12 без 5", след като са минали всички процедури и всеки е можел да си каже мнението. Изграждането на много на брой малки тунели с много входове и изходи в сеизмичен район освен това може да се окаже по-нерентабилно от строежа на един дълъг тунел, коментират от сдружения от областта на околната среда. "Няма подробен анализ на влиянието на 15-километровия тунел под Кресненското дефиле върху природата", възрази Асен Антов. Затова в момента отново се прави нова екологична оценка и на двата варианта, а окончателното решение ще има в края на годината. Ако България не изгради отсечката от магистралата до 2022 г., ще загуби еврофинансирането за цялата "Струма".

Кресненското дефиле е природен феномен. От двете страни на р. Струма се намира и най-старият резерват в България - "Тисата"
Фотограф: НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
Одобреното през 2008 г. трасе на магистрала "Струма"
Автор: Капитал
Източник: Капитал

Магистрала "Струма" може и да не слиза в 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Това става ясно от обществена поръчка за нов идеен проект за участъка, обявен от Национална компания "Стратегическа инфраструктура" (НКСИ). За вероятния отказ на държавата от сложното съоръжение под Кресненското дефиле с прогнозна цена над 500 млн. евро спомена и шефът на НКСИ Асен Антов по време на конференция за инфраструктурата на Балканите миналата седмица.

"Ще се правят две екологични оценки – на варианта с тунел и на алтернативен вариант", каза тогава Антов. Сега шефът на НКСИ поясни пред "Капитал", че алтернативата на 15-километровия тунел под Кресна е задействана още в края на миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Демек българските олигарси се страхуват че няма да могат да цицат от евро-фондовете, защото не отговарят на условията за строителството на тунел. И затова, вместо качествена магистрала, отново поръчката ще се даде на някой "наш човек", който ще си остави пръстите и ще направи полу-магистрала, образно казано, и след когото ще има нужда да правим отново кръпки и ремонти. И отново няма да имаме европейска магистрала, но пък за сметка на това ще можем да нахраним олигарсите си с парите на европейците!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Не вярвам да не ви е ясно, че поне половината пари от европроектите се открадват. Парите влизат в сметките на "избраните" изпълнители и оттам по познатата схема: отчисленията за партията и лично за...

    Замислете се - държавата няма пари да си поддържа десетина км магистрали, които са като турско гробище, а ще строи 15 км тунел...

  • 3
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Не е черна и бяла работата, очевидно. Отделно, че думите "15 км тунел" и безопасност не бива да присъстват в едно и също изречение...

  • 4
    yulian avatar :-|
    БГА Балкан

    "Изграждането на много на брой малки тунели с много входове и изходи в сеизмичен район освен това може да се окаже по-нерентабилно от строежа на един дълъг тунел, коментират от сдружения от областта на околната среда"

    Чудесен полет "мисълта"! Вместо поражение (евентуално) на един или няколко малки тунела (при земетръс), по-добре било да се срути целия голям тунел.

  • 5
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    Типичната ни ... „Бай Ганьовщина“ в действие!!!

  • 6
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    Това, че непострояването на 15 километровия тунел съвпада с интересите на някои български олигарски, не означава, че непременно този вариант е по лош!
    Ако в резултат на избирането на по евтиният вариант в България се изградят повече пътища, аз съм за.
    От гледна точка на туризма също е много по добре път да мива през красивото Кресненско дефиле, вместо през един тъмен тунел.
    От екологична гледна точка е най-важното пътят да не прекъсва възможността на животните да мигрират в района. За щастие ще има многото тунели и виадукти, което няма да налага изграждането на изкуствени тунели и надлези за животните.

  • 7
    gen.kolev avatar :-|
    Ген. Колев

    Хм, идеята за алтернатива ни я подхвърлят от доста време, ето вече искат да я реализират. Не могли да строят тунели другарите назначени за "строители" родни мутробизнесмени - ми да можете бе кратунковци, що не се научихте за последните 25 г.? Дайте като не можете, да унищожим дефилето и уникалната му природа, за да усвоите заедно с един куп рушветчии по министерства и парламент цял милиард - мммм колко сладко изглежа, нали? Казали били и някакви "унивеситетски" преподаватели нали, видите ли? Ай, нема нужда!
    По света има достатъчно фирми специализирани в качествено тунелостроене, с технокологии, дори ще построят тунела по-бързо отколкото родните мутри биха бутнали дефилето, да заповядат, белким и родните тикви усвоят как качествено трябва да се бачка,... аха... ама надали.

  • 8
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#7:"Ген. Колев"]Дайте като не можете, да унищожим дефилето и уникалната му природа[/quote]

    Може ли да ми обясниш точно с какво ще се унищожи природата на дефилето? В момента също има път и целта е този път да се разшири!

    Омразата към определени олигарси не е достатъчна прична за да се отхвърли един по рационален план!

    Дългите тунели са много сложни и скъпи съоражения не само при строеж, но и при поддръжка. Спомняш ли си колко души загинаха при пожара в тунела под Мон Блан преди около десеттина години?
    За да поддържаш подобен тунел трябва да имаш многоброен екип, който да следи трафика в тунела и постоянна пожарникарска служба на близо. Да не говорим, че скоросстта в подобни тунели се ограничава да 70-80 км/ч от гледна точка на сигурност.

  • 9
    gen.kolev avatar :-|
    Ген. Колев

    До коментар [#8] от "Ал Бънди":

    Какво точно представлява природата в региона е упоменато в статията. А как се разширява обикновен двулентов път до размерите на магистрала в този тесен и отвесен скален пролом сам може да си представиш. А как се укрепва ската над това разширение, за да не се рути постоянно върху магистралата? Трябва са се отнеме огромно колиество скална маса, за да е досттъчно полегат ската , отделно железа, бетони, анкериране, мостове. Да не излезе едно качествено укрепване колкото 2-3 тунела в крайна сметка? Май да. Че родните мутро-строители ги обичат доста анексите към първоначалните договори като вземат да изскачат разнни уж непредвидени обстоятелства......все пак си е обичайната им схема.
    Ако си минавал през Маказа ще схванеш за какво говоря - подхода отсам границата - рутим всичко наред и леем бетон накорем и отсреща в гръцко с тунели и укрепвания както си трябва. Може и да бъркам не съм специалист в областта, просто лично мнение.

  • 10
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#6] от "Ал Бънди":

    швейцарците точно заради туризма са си построили тунела на прохода Готард, за да не си нарушават екологичното равновесие. Той е една идея по-дълъг от предложения в кресненското дефиле.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK