Държавата задейства варианта на "Струма" без мегатунел през Кресна

Участъкът от магистралата ще се препроектира, а 15-километровото съоръжение най-вероятно ще се замени с дублиране на съществуващия път

Река Струма
Река Струма    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Река Струма
Река Струма    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Магистрала "Струма" може и да не слиза в 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Това става ясно от обществена поръчка за нов идеен проект за участъка, обявен от Национална компания "Стратегическа инфраструктура" (НКСИ). За вероятния отказ на държавата от сложното съоръжение под Кресненското дефиле с прогнозна цена над 500 млн. евро спомена и шефът на НКСИ Асен Антов по време на конференция за инфраструктурата на Балканите миналата седмица.

"Ще се правят две екологични оценки – на варианта с тунел и на алтернативен вариант", каза тогава Антов. Сега шефът на НКСИ поясни пред "Капитал", че алтернативата на 15-километровия тунел под Кресна е задействана още в края на миналата година.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


27 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Демек българските олигарси се страхуват че няма да могат да цицат от евро-фондовете, защото не отговарят на условията за строителството на тунел. И затова, вместо качествена магистрала, отново поръчката ще се даде на някой "наш човек", който ще си остави пръстите и ще направи полу-магистрала, образно казано, и след когото ще има нужда да правим отново кръпки и ремонти. И отново няма да имаме европейска магистрала, но пък за сметка на това ще можем да нахраним олигарсите си с парите на европейците!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Не вярвам да не ви е ясно, че поне половината пари от европроектите се открадват. Парите влизат в сметките на "избраните" изпълнители и оттам по познатата схема: отчисленията за партията и лично за...

    Замислете се - държавата няма пари да си поддържа десетина км магистрали, които са като турско гробище, а ще строи 15 км тунел...

  • 3
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Не е черна и бяла работата, очевидно. Отделно, че думите "15 км тунел" и безопасност не бива да присъстват в едно и също изречение...

  • 4
    yulian avatar :-|
    БГА Балкан

    "Изграждането на много на брой малки тунели с много входове и изходи в сеизмичен район освен това може да се окаже по-нерентабилно от строежа на един дълъг тунел, коментират от сдружения от областта на околната среда"

    Чудесен полет "мисълта"! Вместо поражение (евентуално) на един или няколко малки тунела (при земетръс), по-добре било да се срути целия голям тунел.

  • 5
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    Типичната ни ... „Бай Ганьовщина“ в действие!!!

  • 6
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    Това, че непострояването на 15 километровия тунел съвпада с интересите на някои български олигарски, не означава, че непременно този вариант е по лош!
    Ако в резултат на избирането на по евтиният вариант в България се изградят повече пътища, аз съм за.
    От гледна точка на туризма също е много по добре път да мива през красивото Кресненско дефиле, вместо през един тъмен тунел.
    От екологична гледна точка е най-важното пътят да не прекъсва възможността на животните да мигрират в района. За щастие ще има многото тунели и виадукти, което няма да налага изграждането на изкуствени тунели и надлези за животните.

  • 7
    gen.kolev avatar :-|
    Ген. Колев

    Хм, идеята за алтернатива ни я подхвърлят от доста време, ето вече искат да я реализират. Не могли да строят тунели другарите назначени за "строители" родни мутробизнесмени - ми да можете бе кратунковци, що не се научихте за последните 25 г.? Дайте като не можете, да унищожим дефилето и уникалната му природа, за да усвоите заедно с един куп рушветчии по министерства и парламент цял милиард - мммм колко сладко изглежа, нали? Казали били и някакви "унивеситетски" преподаватели нали, видите ли? Ай, нема нужда!
    По света има достатъчно фирми специализирани в качествено тунелостроене, с технокологии, дори ще построят тунела по-бързо отколкото родните мутри биха бутнали дефилето, да заповядат, белким и родните тикви усвоят как качествено трябва да се бачка,... аха... ама надали.

  • 8
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#7:"Ген. Колев"]Дайте като не можете, да унищожим дефилето и уникалната му природа[/quote]

    Може ли да ми обясниш точно с какво ще се унищожи природата на дефилето? В момента също има път и целта е този път да се разшири!

    Омразата към определени олигарси не е достатъчна прична за да се отхвърли един по рационален план!

    Дългите тунели са много сложни и скъпи съоражения не само при строеж, но и при поддръжка. Спомняш ли си колко души загинаха при пожара в тунела под Мон Блан преди около десеттина години?
    За да поддържаш подобен тунел трябва да имаш многоброен екип, който да следи трафика в тунела и постоянна пожарникарска служба на близо. Да не говорим, че скоросстта в подобни тунели се ограничава да 70-80 км/ч от гледна точка на сигурност.

  • 9
    gen.kolev avatar :-|
    Ген. Колев

    До коментар [#8] от "Ал Бънди":

    Какво точно представлява природата в региона е упоменато в статията. А как се разширява обикновен двулентов път до размерите на магистрала в този тесен и отвесен скален пролом сам може да си представиш. А как се укрепва ската над това разширение, за да не се рути постоянно върху магистралата? Трябва са се отнеме огромно колиество скална маса, за да е досттъчно полегат ската , отделно железа, бетони, анкериране, мостове. Да не излезе едно качествено укрепване колкото 2-3 тунела в крайна сметка? Май да. Че родните мутро-строители ги обичат доста анексите към първоначалните договори като вземат да изскачат разнни уж непредвидени обстоятелства......все пак си е обичайната им схема.
    Ако си минавал през Маказа ще схванеш за какво говоря - подхода отсам границата - рутим всичко наред и леем бетон накорем и отсреща в гръцко с тунели и укрепвания както си трябва. Може и да бъркам не съм специалист в областта, просто лично мнение.

  • 10
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#6] от "Ал Бънди":

    швейцарците точно заради туризма са си построили тунела на прохода Готард, за да не си нарушават екологичното равновесие. Той е една идея по-дълъг от предложения в кресненското дефиле.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на седмицата

Снимка на седмицата