Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 31 мар 2015, 17:34, 13602 прочитания

Държавата задейства варианта на "Струма" без мегатунел през Кресна

Участъкът от магистралата ще се препроектира, а 15-километровото съоръжение най-вероятно ще се замени с дублиране на съществуващия път

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Магистрала "Струма" може и да не слиза в 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Това става ясно от обществена поръчка за нов идеен проект за участъка, обявен от Национална компания "Стратегическа инфраструктура" (НКСИ). За вероятния отказ на държавата от сложното съоръжение под Кресненското дефиле с прогнозна цена над 500 млн. евро спомена и шефът на НКСИ Асен Антов по време на конференция за инфраструктурата на Балканите миналата седмица.

"Ще се правят две екологични оценки – на варианта с тунел и на алтернативен вариант", каза тогава Антов. Сега шефът на НКСИ поясни пред "Капитал", че алтернативата на 15-километровия тунел под Кресна е задействана още в края на миналата година.


Държавната инфраструктурна компания е уведомила екоминистерството в края на 2014 г., че иска в процедурата по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на участъка от магистралата през Кресненското дефиле да се включат две трасета. "Резултатите ще са ясни в края на годината. Тунелът ще струва над 500 млн. евро, а алтернативата – 300 млн. евро. Това е много сериозна разлика и ако се окаже, че вариантът е приемлив – защо да не предпочетем него", казва Антов.

Алтернативата

Поръчката на НКСИ е за идеен проект за така наречения лот 3.2 на магистрала "Струма" – от Крупник до Кресна (21 км). Прогнозната й стойност е близо 1.2 млн. лева, а срокът за изпълнение – 168 дни. Тя включва геодезическо заснемане, нови геоложки проучвания, геометрично решение на трасето, оценка на разходите и др.



В обявлението е посочено, че "на база предпроектните проучвания идейният проект трябва да съдържа следните големи съоръжения: 25 мостове и виадукти с дължина 3 км, 24 тунела с дължина 6.5 км, укрепващи и подпорни стени - 7 км, както и 3 пътни възела". От разговори с Антов и с Иван Бойков от Камарата на строителите стана ясно, че ще се върви към "модификация" на съществуващото трасе - разширяване, повдигане чрез мостове и преминаване през Кресненското дефиле чрез серия от тунели. Това описание се доближава до проекта, представен през пролетта на миналата година пред пътни инженери и преподаватели от Университета по строителство, архитектура и градоустройство, който получи широка подкрепа от българските строителни фирми впоследствие.

Той предвижда строеж на естакада над път Е79, която в отделни участъци да минава чрез мостове над р. Струма и с къси тунели през Малешевска планина. Неофициално се твърдеше, че този проект е лансиран от президента на "Главболгарстрой" Симеон Пешов, който отрече информацията. Новият вариант не е разглеждан в периода 2007–2008 г., когато се взе решение за тунела, но миналата година беше определен като "възможен" от проф. Добрин Денев, чийто подпис стои под екологичната оценка на магистралата от 2008 г.

Конфликтът

Кресненското дефиле е природен феномен. Там се срещат две климатични области – средиземноморската и умереноконтиненталната, в резултат на което в района съжителстват растения и животни, характерни и за двете. От двете страни на река Струма е разположен и най-старият природен резерват в България - "Тисата", а цялата територия (която е и сеизмична) е защитена зона по "Натура 2000". Заради природните особености на мястото, а и след обществени обсъждания, още през 2007 г., се взе решение магистрала "Струма" да слиза в 15-километров тунел под дефилето. През 2008 г. е приет ОВОС на идейния проект, а през 2013 г. България подава апликационна форма за магистралата до Европейската комисия с условието да се строи тунел.

През 2014 г. строителният бранш откри, че идеята не му допада, като негативни реакции дойдоха от Камарата на строителите в България, браншова камара "Пътища" и университетски преподаватели. Според тях тунелът е скъп – над 1 млрд. лв., със скъпа поддръжка, рисков, а строителството ще отнеме много време. В същото време реализацията му изисква екипи и машини, с каквито сред българските компании разполагат единици, специализирани в тунелното строителство. Това означава, че голяма част от финансовия ресурс за новата оперативна програма "Транспорт" може да подмине големите български строители. Предвид че те разчитат почти изцяло на държавата в този период, това е сериозен удар за тях.

Природозащитниците обаче са против трафикът от магистралата да излиза в дефилето и не са съгласни проектът да се променя в "12 без 5", след като са минали всички процедури и всеки е можел да си каже мнението. Изграждането на много на брой малки тунели с много входове и изходи в сеизмичен район освен това може да се окаже по-нерентабилно от строежа на един дълъг тунел, коментират от сдружения от областта на околната среда. "Няма подробен анализ на влиянието на 15-километровия тунел под Кресненското дефиле върху природата", възрази Асен Антов. Затова в момента отново се прави нова екологична оценка и на двата варианта, а окончателното решение ще има в края на годината. Ако България не изгради отсечката от магистралата до 2022 г., ще загуби еврофинансирането за цялата "Струма".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 2029 прочитания

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 2 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 1864 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Как да гарантираме независимостта на съда и съдебната система?

Дискусия на MoveBG търси необходимите промени в правосъдието

Още от Капитал
Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10