С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 3 апр 2015, 17:22, 11569 прочитания

Къде е пенсионната реформа?

В правителствените мерки се открояват вдигането на осигуровките и твърде бавното покачване на възрастта за пенсиониране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма нищо конкретно, свързано с решаването на основния проблем - източването на системата.

Пенсионна реформа засега няма. Ако съдим по представения във вторник правителствен документ, може и въобще да не станем свидетели на реална реформа, въпреки че промените в пенсионния модел ще се обсъждат още месец. Социалният министър Ивайло Калфин обяви във вторник общо 30 мерки, които според него ще намалят зависимостта на Националния осигурителен институт (НОИ) от бюджетните трансфери, ще направят системата по-устойчива, а като краен ефект се очаква да се генерира повече ресурс за по-големи пенсии. Всичко това са добри пожелания, които обаче не бяха подкрепени с предварителни икономически, социални и фискални разчети, и реално не е ясно какъв ще е крайният ефект.

Изследвайки окончателния пакет от мерки, изготвен от Министерството на труда и социалната политика (МТСП), се открояват няколко неща. На първо място се вижда, че се тръгва по лесния път – вдигане на осигуровките. Второ, предвидено е някакво увеличение на възрастта за пенсиониране, но с двойно по-малък темп спрямо сега заложеното в Кодекса за социалното осигуряване (КСО). И това всъщност не е най-лошото, което предлага "реформата". Истинският проблем е, че след три месеца обсъждане в работната група няма никаква конкретика как ще се реши най-големият проблем на българската пенсионна система - ранното пенсиониране. По този показател страната ни е на едно от първите места в Европа, а Европейската комисия не пропуска да ни го напомня, когато има възможност.


Светло бъдеще


Премиерът Бойко Борисов постави отлична оценка на вицепремиера Калфин и го похвали, че е свършил огромна работа по тези промени.  И министър Калфин наистина заслужава похвала за енергията и желанието, които вложи през тези три месеца, за да се опита да промени сегашния модел, който се е доказал като неустойчив. По време на представянето на правителствените предложения премиерът Бойко Борисов говори за 15-20-годишен хоризонт, в който никое правителство да не му се налага да пипа модела. Проблемът е, че с набелязаните мерки може да се наложи промяна още след 2-3 години. Промените в момента се предлагат без реална оценка на въздействието.

Ако се погледне внимателно документът, качен на сайта на министерството, думата "реформа" на този етап трудно може да бъде уместно използвана. В него се казва буквално, че са набелязани темите, по които може да се постигне максимално съгласие. Тоест сега сме на фаза, че сме уточнили темите, по които ще се говори, а мерките ще се уточнят на следващ етап.



Тези предложения бяха определени от управляващите като дългосрочни и "максимално приемливи за всички". Оказва се обаче, че работодателите, а до някаква степен и синдикатите тепърва ще предявяват своите претенции. Две седмици преди правителството представителите на бизнеса представиха обобщените си предложения, които, без да е изненада за никого, се различават коренно от идеите на правителството и синдикатите. И така, първоначалният срок – 31 март, мина, а все още в парламента няма внесено нищо. Няколко дни не е особено голямо забавяне, притеснителното е, че вече се говори за още три месеца. Социалният министър обясни, че до края на седмицата промените, които ще бъдат добавени към предложенията на Министерството на финансите от януари, ще бъдат качени за обществено обсъждане. "До края на април се надявам, че ще има консенсус около мерките", коментира Ивайло Калфин. Според него реалистичният срок за внасянето на окончателен законопроект в Министерския съвет е началото на май. Финансовият министър Горанов изрази надеждата си, че евентуално май-юни темата ще бъде затворена.

Повече тежест върху работещите


По отношение на приходната част екипът на МТСП предлага осигурителните вноски към НОИ да се увеличат с 4.5 процентни пункта през следващите 12 години. Според вицепремиера Ивайло Калфин по този начин ще се намали огромната субсидираност на НОИ от републиканския бюджет. Разчет за ръста на годишните приходи в бюджета не са дадени. Десислава Николова, главен икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ) обаче си е направила труда да изчисли колко ще донесе на бюджета това увеличение. Нейните сметки показват, че в идеалния случай, т.е. ако се приеме, че никой няма да премине в сивия сектор, а бизнесът и хората ще продължат да плащат със същия темп, цялото вдигане ще донесе на НОИ допълнителни 800 млн. лв. За сравнение, през 2015 г. държавният бюджет ще трябва да даде на общественото осигуряване над 5 млрд. лв.

Това означава, че чисто математически всяка година дефицитът би трябвало да се свива с по около 1.5%. Реално обаче ефектът надали ще бъде такъв, тъй като продължителността на живота се увеличава, което означава, че все повече хора през годините ще взимат пенсии. От друга страна, статистиката е категорична, че колкото повече се увеличава данъчната тежест върху хората и бизнеса, толкова намалява желанието за внасяне. "Ще има ръст на сивата икономика, ще има бягство от осигуряване. Възможен е дори вариант, при който осигуровките като цяло ще падат", категорична е Десислава Николова, главен икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ).

И за да ограничат все пак тежестта върху бизнеса и хората, управляващите са решили да запазят вноската към универсалните пенсионни фондове на 5%. По сега действащите разпоредби през 2017 г. вноската по личните партиди в УПФ трябва да се покачи до 7%. "Това не е аргумент - да се увеличава вноската в НОИ за сметка на тази в универсален пенсионен фонд", коментира София Христова, изпълнителен директор на ПОД "Алианц България". Според нея доста от участниците в обсъжданията са изразили несъгласие с идеята да отпадне увеличението на вноската във фонд. "Как може да се говори за натоварване на бизнеса с вноска за УПФ, тя си е за сметка на осигурените, не на работодателите. Според мен трябва да се вземат мерки, които да затворят пробойните в системата, да се осветли сивата икономика", добавя тя.

Всъщност се оказва, че управляващите наистина гледат напред в бъдещето, там, където досега никой не е гледал. Социалното министерство предлага възрастта за хората, работещи най-масовата трета категория труд, да се увеличи плавно до 65 години за мъжете и жените, но това изравняване ще се случи едва през 2037 г.  Едва след това ще се въведе автоматичен механизъм, който да обвързва пенсионната възраст със средната продължителност на живота. В пакета от мерки е записано, че в следващите над 20 години нарастването на възрастта за пенсиониране ще е с между 1 и 3 месеца. В КСО в момента е записано, че увеличението всяка година е с по 4 месеца. И въпреки категоричната позиция на финансовия министър Владислав Горанов, че промените по никакъв начин не са стъпка назад, решението да се слезе от 4 на 1-2 месеца изглежда точно така.

Министър Калфин обясни желанието си да разтегли толкова много във времето увеличението на възрастта за пенсиониране с евентуалното социално неравенство, което би се получило, ако се вземе решение за рязко вдигане на възрастта. Това разтягане обаче може да обезсмисли самото увеличение на възрастта. Причината е, че увеличаването на възрастта за пенсиониране вероятно ще бъде изпреварено от нарастването на продължителността на живота. Това съдържа сериозен риск за задълбочаване на финансовия дефицит на НОИ, а не за решаването на проблема.

"Това плавно увеличение в крайна сметка ще доведе до това, че след 2-3 години ще се наложи отново да ревизираме модела. И тогава може да се наложи още по-рязко вдигане на възрастта", смята Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ). Четирите национално представителни работодателски организации (БТТП, БСК, АИКБ и КРИБ) настояват годишният ръст да е с по 6 месеца. Но според Велев би могло да се стигне до компромис и да се запази сегашното увеличение с по 4 месеца. Десислава Николова от ИПИ също смята, че с толкова плавно увеличение на възрастта няма как да се реши проблемът с огромния дефицит в НОИ. "В много страни се въвеждат автоматичните механизми, с които се актуализира пенсионната възраст спрямо средната продължителност на живота. Това може да се приложи и в България", смята икономистът.

Силен отпор на по-бързото покачване на пенсионната възраст има от страна на синдикатите. Според тях хората в предпенсионна възраст просто няма какво да работят и няма да успеят да се пенсионират с необходимия стаж. На този етап обаче това не изглежда точно така. В момента в България има около  550 000 работещи пенсионери, които освен пенсията си получават и някакви други доходи. За пет години този брой се е увеличил двойно.

Проблеми на изхода

И стигаме до същинския проблем – източването на системата чрез ранното пенсиониране. За разлика от плавното вдигане възрастта и вдигането на вноските тук правителството все още не предлага нищо конкретно. На първо място трябва да се реши проблемът с огромния брой инвалидни пенсии – около 500 000. По думите на социалния министър през 2014 г. половината пенсии са били отпуснати на основание намалена трудоспособност. Трябва да се признае, че Калфин има добро предложение за справяне с този проблем. В момента трудово-експертните лекарски комисии (ТЕЛК) дават процент инвалидност или намалена функционалност на база професията на съответния човек. Това автоматично отключва възможността за допълнителни помощи – пенсия, безплатна винетка, паркоместа, билети и т.н. "Мерките, които подготвяме, предвиждат лекарските комисии да преценяват съответния човек за каква работа е годен и за каква не. И дори да има дадено увреждане, той може да работи нещо друго и да бъде съвсем пълноценен човек", обяснява Калфин. Тук проблемът е, че за три месеца социалното и здравното министерство не са успели да намерят как да се случи тази реформа. "Предстоят разговори със здравния министър Петър Москов", каза Калфин.

Разговори предстоят и с вицепремиера Румяна Бъчварова по повод ранното пенсиониране в сектор сигурност (военните, МВР, ДАНС, разузнаването, съдебна охрана). В момента общо около 75 хил. души в тези ведомства имат право да се пенсионират при достигане на стаж от 27 години, от които 18 години в тази система. Целта на правителството е да се сложи минимална възраст за пенсиониране, но и тук нещата не изглеждат лесни. През 2014 г. служебният министър Йордан Христосков само спомена за подобна мярка и веднага бяха организирани протести, след което реформата беше оттеглена. "Доста разговори са водени с представители на ведомствата, свързани с тези системи. При всички случаи ще вървим към въвеждане на индивидуална възраст за пенсиониране", категоричен е Калфин.

Между фонд и НОИ


В пакета от мерки остават предложенията на финансовия министър Владислав Горанов осигурените да могат да избират да се осигуряват само в НОИ, без да внасят в универсалните пенсионни фондове (УПФ). Предвидено е изборът да е многократен, но не по-късно от пет години преди възрастта за пенсиониране. Натрупаните средства по индивидуалните партиди на лицата, избрали държавното осигуряване, да се прехвърлят в т.нар. Сребърен фонд. Финансовият министър Владислав Горанов продължава да настоява, че единствената причина за промяната е предоставянето на повече избор на хората. "Повечето хора ще предпочетат да останат да се осигуряват в частните пенсионни фондове, но има едни 2-3%, които не искат. Тези хора ще имат право на избор", обясни финансовият министър.

И ако приемем, че финансовият министър е прав за ниския процент на хората, категорично отричащи частните пенсионни фондове, тогава остава въпросът защо се бързаше толкова да се даде право на избор на тази твърде малка част от обществото. Промените в КСО от края на 2014 г. бяха внесени набързо между първо и второ четене, без да са обсъдени дори с коалиционните партньори на ГЕРБ. Оттук идва следващият въпрос - защо не се бърза толкова и с вдигането на възрастта за пенсиониране например. Стъпка, която би довела до реален положителен резултат върху дефицита в НОИ, а от това и върху държавния бюджет.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Валери Симеонов критикува ГЕРБ; Борис Джонсън пак иска да предоговаря Брекзит Уикенд новини: Валери Симеонов критикува ГЕРБ; Борис Джонсън пак иска да предоговаря Брекзит

Притеснението за рецесия насочва вниманието към лихви, акции и облигации

18 авг 2019, 1252 прочитания

Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18 1 Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18

Основните изменения са свързани със сроковете за фирмите, които използват софтуер за управление на продажбите

18 авг 2019, 2677 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Национална служба за охранване

НСО иска да легализира статута си на хибрид между преторианска гвардия на властта и система за осигуряване на привилегии

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА